Akselev Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Hei. Jeg går forøvrig på VG1 Studiespesialisering. Jeg valgte dette i og med at jeg var veldig usikker på hva jeg ville gjøre. Jeg har helt greie karakterer, ikke noe toppkarakterer av noe slag, men rundt middels. Har veldig gode engelskkunskaper, som jeg syntes var vært å nevne. Nå i det siste har jeg arbeidet på et mekanisk verksted med produksjon av diverse komponenter til maskiner rundt om i verden. Jeg syntes dette er utrolig interessant, og jeg liker praktisk arbeid. Har lenge tenkt på å ta yrkesfag, men det har aldri blitt noe av det. Jeg syntes også finmekanikerfaget virker veldig interessant, og jeg tror nok det er det jeg ville valgt hvis jeg velger å gå VG1 TIP. Jeg har noen få spørsmål... - Er det et dumt valg å gå fra Allmen til TIP? - Er det gode muligheter for lærlingplass i Grenland (Telemark)for finmekanikere? Håper på svar. Edit: Har selvfølgelig planer om å fortsette ut året på Studiespesialisering. Endret 19. november 2011 av Akselev Lenke til kommentar
Joagamer Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Vil tro at spørsmålet er om du trenger studiekompetanse? Om du brenner for TIP, og ikke har tenkt å studere noe senere, så er det vel bare å kjøre på med TIP. Du kan også snakke med en veileder på skolen din. Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Studere vidre kan du gjøre med Y-veien, så det går fint å studere vidre etter fagbrev : ) Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Vil tro at spørsmålet er om du trenger studiekompetanse? Om du brenner for TIP, og ikke har tenkt å studere noe senere, så er det vel bare å kjøre på med TIP. Du kan også snakke med en veileder på skolen din. Jeg har jo muligheten til å studere til Ingeniør "Y-veien", så jeg kommer vel på en måte like langt. Jeg vet ikke om ingeniører med teoretisk eller praktisk bakgrunn har en fordel i jobbmarkedet, men det er vel måte å finne ut det på også. Jeg brenner vel egentlig ikke for TIP. Jeg var på utplassering (så kalt hospitering) på Teknikk & Industriell Produksjon i fjor, og fant egentlig veldig fort ut at det ikke var noe for meg. Arbeidsmoralen og latskapen var noe av bakgrunnen for min tidlige konklusjon. Men, hvis det er noe jeg brenner for så er det å bli skitten på hendene, arbeide praktisk og ha en variert hverdag. Jeg mener selv at Finmekanikerfaget vil være grunnlag for akkurat dette. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Go for it, finner du ut at det ikke er noe for deg, er det jo bare å ta påbygg i tredje klasse. Har selv nettopp byttet til Studiespess fra elektro. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Kan ihvertfall svare sånn ift. Grenland og utplasseringsplasser/lærlingsplasser har du mye muligheter. Grenland er jo et stort industrimarked, og du har mye muligheter innenfor TIP/Finmekanikere generelt. Hvis det er det du har lyst til å drive med, så go for it Endret 19. november 2011 av Muffinss Lenke til kommentar
Joagamer Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ja, det er vel en del måter å sikre studiekompetanse uansett. Gå for det du trives best med. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Kan ihvertfall svare sånn ift. Grenland og utplasseringsplasser/lærlingsplasser har du mye muligheter. Grenland er jo et stort industrimarked, og du har mye muligheter innenfor TIP/Finmekanikere generelt. Hvis det er det du har lyst til å drive med, så go for it Det er et godt poeng. Antall på tilgjengelige lærling plasser ble nedjustert betraktelig da en stor del av fabrikkene på REC Wafer ble lagt ned, men det burde fortsatt være mulighet... Neste punkt blir vel å overbevise far i huset.. Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hvorfor skal far i huset bestemme over din utdanning? : ) Ikke la latslapen på TIP skremme deg, går selv der selv nå, bare i 2 klasse. så selv det med latskap, havnet i en relativt lat klasse, men med det beste klassemiljøet jeg noen gang har vært i! og hvis de er late, må du være lat? jeg stod på første året, var meg meg og et annet fåtall i klassen min som gjorde det og gikk ut med gode karakterer, de som var litt late, hadde dårlige... Hvis du utdanner deg til ingeniør med et fagbrev i ryggen kan jeg nesten garantere deg det er deg de vil ha, og ikke de som har lest i en bok. som ei fra fylket sier " Ville du hatt en som har lest hvordan man skal lage en bro til å bygge den? eller ville du hatt en som har gjort det før?" Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Hvorfor skal far i huset bestemme over din utdanning? : ) Ikke la latslapen på TIP skremme deg, går selv der selv nå, bare i 2 klasse. så selv det med latskap, havnet i en relativt lat klasse, men med det beste klassemiljøet jeg noen gang har vært i! og hvis de er late, må du være lat? jeg stod på første året, var meg meg og et annet fåtall i klassen min som gjorde det og gikk ut med gode karakterer, de som var litt late, hadde dårlige... Hvis du utdanner deg til ingeniør med et fagbrev i ryggen kan jeg nesten garantere deg det er deg de vil ha, og ikke de som har lest i en bok. som ei fra fylket sier " Ville du hatt en som har lest hvordan man skal lage en bro til å bygge den? eller ville du hatt en som har gjort det før?" Hah, han er ingeniør på den "rette" måten, og vil gjerne at jeg skal gjøre det slik også :-) Jeg var i en lat klasse igjennom ungdomsskolen, og det smittet over på meg, må en negativ måte, karakterene kom så etter, og havnet på et snitt på 4,0. Jeg er redd dette vil skje hvis jeg går TIP. Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Jeg er sikker på at snittet vil forbedre seg, når jeg gikk ungdomskolen gikk jeg ut med 3,7. nå ligger jeg på 4,5 uten å gjøre noe spesielt hjemme. De timene som har med programmfag å gjøre er det ikke mye som skal til får å få gode karakterer. Mye av det går på logikk og desuten er det veldig gøy å holde på med det praktiske! Endret 20. november 2011 av Heimdalen Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Uansett hvilke anekdoter du har er det fakta at den gjennomsnittlige elev går ned i karakterer fra ungdomsskolen til videregående. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Jeg er fortsatt veldig usikker på dette... Jeg er, som jeg har nevnt tidligere, typen som liker å "lede" diverse ting, noe som jeg er usikker på dette yrket vil gi meg mulighet til. Jeg forstår at det er mulighet for å drive egen virksomhet, noe som jeg syntes er interessant. Er det noen andre yrker som kan være interessante, som jeg eventuelt kan studere etter jeg har fullført tre år på Studiespesialiserende? Jeg trenger noe som er interessant, nytt og variert... Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Etter tre år på studiespes. kan du jo jobbe med hva som helst, bare at du må ta enda 3-5 år med utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå