Gå til innhold

Hvordan tolke skjermkort? (Noob)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har begynt å intressere meg for data, og har begynt å få litt peiling når det gjeler prosessorer, osv, - men det er en ting jeg overhode ikke klarer å tolke eller skjønne meg på - skjermkort.

Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne skrive litt om hva et skjermkort gjør og hvordan man ser om det er bra/dårlig osv :)

På forhånd - takk! :)

Endret av Tastatur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har begynt å intressere meg for data, og har begynt å få litt peiling når det gjeler prosessorer, osv, - men det er en ting jeg overhode ikke klarer å tolke eller skjønne meg på - skjermkort.

Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne skrive litt om hva et skjermkort gjør og hvordan man ser om det er bra/dårlig osv :)

På forhånd - takk! :)

Et skjermkort er en komponent i en datamaskin som konverterer et bilde lagret i minnet til et signal som kan brukes/sendes til skjerm.

Jeg har vært interessert i data i mange år og jeg har aldri hatt bruk for å vite hvordan delene virker innvendig, så lenge du vet "the basics", altså hva som er hva og hva de gjør. For eksempel det at skjermkort gir bilde på skjerm

Lenke til kommentar

Dyrere betyr som regel bedre. Jo bedre skjermkortet er, desto tyngre oppgaver kan det takle.

Om du øker oppløsningen på skjermen, eller stiller opp grafikken på et spill, så vil belastningen på skjermkortet også øke.

Det er også en del teknologier og standarder som ikke støttes av billige/gamle skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...