Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] trygt å utvide kurs med dobbel stikk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siterer Hans9001 på byggebolig.no som har skrevet noe jeg synes var så bra at jeg bokmerket det:

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=1617.0

Du kan belaste hver sikrigskurs med enten ca 2300w for 10 ampere sikring eller ca 3600w for 16 ampere sikring. De apparatene som er koblet til en kurs kan til sammen ikke bruke flere watt enn dette. Om du bruker ett apparat som forbruker 3600w og kobler dette til i en kontakt på kursen vil sikringen gå om du plugger inn flere apparater på den samme kursen. Altså det er summen av watt på kontakter i samme kurs som er begrensningen.

Altså, har du to tusenwatts ovner på den 10A-kursen allerede, er det lite nyttig å koble på flere kontakter og plugge inn ennå en panelovn. Men om du bruker kursen til en ovn og vil ha en dobbelkontakt til for et par lamper eller mobillader eller andre småforbrukere, har du mye å gå på.

Men, å montere stikkontakter eller annet arbeid på faste elinstallasjoner skal gjøres av fagmann. Elektrikeren kan gi råd om det har noe for seg å montere flere kontakter på den kursen, eller om kursen må oppgraderes med feitere kabel og større sikring, eller om det skal legges opp en kurs til. Opplysningene du får i denne tråden kan hjelpe deg å vurdere om du får gode råd, eller om rådene er gitt ut fra et ønske om å selge deg flest mulig timer og mest mulig materiell. :)

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...