Actibus Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Jeg har 2 kolonner i DB, navn og kallenavn. Er det noen mulighet til å forhindre innføring hvis verdien allerede finnes for det navnet? Jeg kan da ikke bruke primary eller unique på noen av dem, fordi det vil være flere entries med samme navn, men det vil også være flere entries med samme kallenavn, men da som tilhører et annet navn... Eksempel: ________________________________ |Navn...........| Kallenavn....| -------------------------------- |Bjarne.........| Høggern......| -------------------------------- |Bjarne.........| Sniken.........| -------------------------------- |Tor..............| Høggern......| -------------------------------- Altså, jeg vil at den skal sjekke om det finnes et navn med samme kallenavn fra før, hvis det gjør det - IGNORE Hvis det ikke finnes --> INSERT Endret 19. november 2011 av Actibus Lenke til kommentar
Warz Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Har du prøvd å sette BEGGE som primary (eventuelt unique)? Føler meg rimelig sikker på at dette går, da blir primary key'en flere kolloner. Altså kan du ha: Bjarne Høggern Tor Høggern Tor Snikern osv... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Du kan enten gjøre begge kolonnene navn og kallenavn til en unik index. Da vil INSERT feile dersom det finnes noen med samme fornavn og kallenavn fra før, men godta flere like fornavn og kallenavn, så lenge de ikke forekommer samtidig. Eller så kjører du bare en SELECT først etter fornavn og etternavn, og dersom antall rader er lik 0 kan du fortsette. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Haha, der kan man se, var så sikker på at unik og primary ikke ville virke at jeg ikke engang prøvde Kan forøvrig si at det ikke gikk med 2 primary, men 2 unik virket fint Haha, der kan man se, var så sikker på at unik og primary ikke ville virke at jeg ikke engang prøvde Kan forøvrig si at det ikke gikk med 2 primary, men 2 unik virket fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå