Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Canon EOS 60D + objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg skrev tideligere i denne tråden at bildene med 60 d ble uskarpe under noen situasjoner. Jeg synest dette er rart, siden det aldri var sånn med mitt tideligere 450d..

Jeg har funnet ut at bildene sitt format faktisk varierer med dette kameraet...hva i alle dager?! Annet hvert bilde ser ut til å bli CR2 og jpg. Skjønner virkelig ingenting.

CR2 formatet lagrer Bilder på en størrelse av rundt 27 mb! Skulle tro bildene da ble skarpere, men neida, det er disse bildene som er kornete. jpg bildene er på rundt 7 mb, og disse er fine.

Lenke til kommentar

CR2 er ukomprimerte råfiler "RAW" og jpg er komprimerte og "redigerte i Kameraet" bilder, du har satt bildekvalitet til og lagre begge deler, du må "fremkalle" raw-filene i Canon DPP eller annent redigeringsprogram som har riktig fremkaller for dette.

60D har flere fokuspunkter og flere piksel en 450D så det er ikke rart at bildene ikke blir like klare, 60D er nok mer var på hvor du sette fokus, lær deg og bruk et fokuspunkt og rekomponere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

CR2 er, som Nautica skriver, råfilene fra sensoren, såkalt Raw-format. Når du har satt kameraet til å ta både Raw og jpeg, så lagres de eksakt samme dataene fra sensoren som både Raw og Jpeg.

Raw-filen kan kanskje se soft og blass ut, men inneholder mer data enn Jpeg-bildet - du kan hente ut mer - gjenskape Jpeg-bildet akkurat som det er og mere til. Jpeg-bildet inneholder færre data enn Raw-fila.

Vil foreslå å lese opp litt mer på Raw-formatet. Du kan for eksempel lese her om fordeler med Raw framfor Jpeg.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...