Jajakanskjedet Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Takk takk Er godt fornøgd så langt! Problemet er bare at jeg ikke får testet det skikkelig ute på denne tiden. Er mørkt når jeg drar hjemmefra og mørkt når jeg kommer hjem...Kjipt Høres ut som en ypperlig unskyldning til å kjøpe stativ Haha, stativ har jeg faktisk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Mørke er ingen hindring, bare og bruke lengere lukkertider Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Mørke er ingen hindring, bare og bruke lengere lukkertider jepp, prøvde litt i ste faktisk, og det ble ikke så verst Men foretrekker fortsatt dagslys ^^ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Ta og les deg litt opp på Cn-Fn "mirror up/speil opp" og bruk av selvutløseren/timeren. Det du gjør etter og satt på disse funksjonene er og trykke ned utløseren, da vil kameraet løfte speilet først så vil det telle ned selvutløseren i 2eller10 sekunder før bildet blir tatt. ulempen ved lange lukkertider er at speilet lager vibrasjoner i kameraet som igjen kan gi bevegelsuskarphet i bildene, ved og bruke denne funksjonen eliminerer du rystelsene. Og slå av IS "stabiliseringen" ved bruk av stativ. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Hvorfor slå av is ved bruk av stativ? Det kan vel ikke gjøre noen skade, kan det det da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Hvorfor slå av is ved bruk av stativ? Det kan vel ikke gjøre noen skade, kan det det da? Jo, det kan. Og gjør. Da leter systemet etter vibrasjoner som ikke finnes og prøver å motvirkes dem, og skaper vibrasjoner i stedet for å dempe dem. Edit: Stativ, speillås, tidsutløser, lav ISO (men desto lenger lukkertid) og manuell fokus via liveview. Og skru av IS på stativ. Så får du skarphet. Endret 25. november 2011 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hvis du ser i søkeren må maks zoom og trykker ned utløserknappen vil du se at "bilde" begynner og vibrere litt, det er stabilisering-systemet som starter opp, står kameraet på et stativ klarer ikke systemet og fange opp/kompensere for bevegelser som ikke er der siden det ikke er bevegelser i kameraet. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Så lærte man noe nytt i dag også! Jeg tok noen bilder med stativ tidligere i dag og synest de er litt uskarpe. Riktig nok hadde jeg på is. Er dette den eneste grunnen til at de ble uskarpe? Eller hjelper det dårlige lyset til med dette? ISO: 400 Lukkertid: 1:60 sek f/10.0 Prøvde å laste opp et av bildene men får det ikke til! Sidene jeg prøver å laste de opp på sier det har et ugyldig filformat. På maskinen står det at det er jpeg, men når jeg laster det opp på bildr.no, kommer det opp denne meldingen: Filformatet er ikke støttet. Vennligst last opp JPEG, PNG, eller GIF. Takk! Filen din har en MIME-TYPE av Jeg har prøvd å rezise osv, men ingen forskjell. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hvis du bruker utløseren på kameraet direkte kan trykkingen din gi vibrasjoner i kameraet - bruk heller fjernutløser og/eller tidsutløser. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hvis du bruker utløseren på kameraet direkte kan trykkingen din gi vibrasjoner i kameraet - bruk heller fjernutløser og/eller tidsutløser. På stativ lønner det seg som flere har sagt å skru av stabilisatoren, men sannsynligvis er det andre årsaker til uskarphet. Jeg pleier å sette på selvultøser og bruke live view. På Canon kameraer får du da automatisk MLU også. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Av en eller annen rar grunn føler jeg at det er "feil" å bruke live view på 60d. Dette er sikkert pga at autofokusen er veldig mye tregere enn om man ser inn i søkeren. Men jeg regner med at bildekvaliteten osv er helt lik? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Uskarphet kan ha mange kilder. Her er et tre: At kameraet beveger seg under eksponeringen - kan ha flere kilder (IS på når kameraet står på stativ, speilet som beveger seg, du som trykker ned utløseren, om du har kameraet håndholdt, etc) At hele eller deler av motivet beveger seg under eksponeringen At fokuseringen ikke er helt riktig Når det gjelder det med bevegelse, så er brennvidden du benytter av stor betydning. En tommelfingerregel sier at du ved håndholdt fotografering kan benytte lukkertider på cirka 1/brennvidden du bruker sekund. Dvs at 1/60 er det meste du kan bruke ved 60mm. Om du zoomer helt inn til 135mm vil du altså etter denne "regelen" kun kunne bruke lukkertid på 1/135 sek. Men igjen, dette er ved håndholdt, og du bruker jo stativ. For å kompensere og få nok lys for en god eksponering må du skru opp ISO og blenderåpningen (f/10 er nokså liten blenderåpning og d60 skal tåle mer enn iso 400, så du har litt å gå på der). Endret 25. november 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Tommelfingerregelen gjelder fullframe - man skal bruke enda kortere lukkertid med "vanlig" cropsensor - gange nevner med 1.6, så 60mm gir ca 1/100s og 135mm gir ca 1/200s. Men - dette gjelder som nevnt ikke ved stativ. Når det er snakk om stativ er det også hvor godt stativet er - et jallastativ som gjør at kameraet svaier i vinden hjelper ikke så godt på lange lukkertider utendørs.. Bruk liveview til manuell fokusering og "vanlig" til autofokus. Sett objektivet i manuell fokus, skru på liveview og zoom til maks forstørrelse på liveviewskjermen - så fokuserer du objektivet manuelt så det blir perfekt fokus. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Har hatt canon 60d en stund nå, og vil si meg ganske fornøyd Men det er noen ting jeg lurer på: JJeg synest det er vanskelig å bruke autofokusen, siden motivet blir litt blurry i noen situasjoner. Det kan jo ikke vere dårlig bildekvalitet på kameraet, så lurer på om dette har noe med objektivet å gjøre? Så noe ang videofunksjonen: Er det ikke mulig å ha autofokus på video mens man filmer? Nå er det slik at jeg må fokusere først, så filme. Dersom motivet kommer nermere eller lengre vekk fra kamera, blir bildet uskarpt. Skal det vikrelig vere slik? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Autofokus i video suger rør på Canon - fokuser manuelt. En "oppofring" for å filme med speilrefleks. At motivet blir utydelig - vanskelig å si uten at du viser oss eksempler. Kan like gjerne være for lang lukkertid eller annet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Video på speilrefleks er fortsatt i utviklingsstadium og autofokus funker dårlig. At bilder blir uskarpe kan være grunnet flere ting, noen bilder ville forenkle forklaringene. Enten så har du for lang lukkertid i forhold til motivet eller at du ikke klarer og holde kameraet stødig nok, det kan også være at kameraet fokuserer på noe annet en der du vil at det skal fokusere "hva som skal bli skarpt", for og få kontroll over fokus anbefaler jeg og bruke kun det mitterste fokuspunktet og re-komponere, her er en forklaring for 450D men oppsettet er det samme på 600D Endret 14. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Er det ikke mulig å ha autofokus på video mens man filmer? Canon har ikke kontinuerlig autofokus mens du filmer. Du kan imidlertid trykke på en knapp for å refokusere, men det er ganske treg AF så i mange tilfeller ser det ganske ille ut på opptaket, og det kan høres også. Nikon er eneste som lager speilrefleks med kontinuerlig AF i videomodus. Den er også treg, men noe raskere enn Canons og du slipper å trykke på en knapp for å refokusere. Skal du ha bra autofokusytelse i video må du over på speilløse systemkameraer. Noen av disse gjør det vesentlig bedre på dette området. Endret 14. desember 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Så man kan strengt tatt ikke filme i bevegelse? Om man ønsker å lage filmer osv må man alltid fokusere på motivet, og om man ønsker å flytte på kameraet eller vinkelen, må man stoppe filmen, flytte kameraet og fokusere på nytt? Jaja, en grei måte å bli tvunget til å lage "en profesjonell film på" (siden kameraet som oftest ikke beveger seg/zoomer). Men å filme for eksempel mens man står på ski eller noe sånt er vel bare å glømme Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Man kan fokusere manuelt mens man filmer. På skitur i godt lys kan du blende ned så "alt" er i fokus... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jaja, en grei måte å bli tvunget til å lage "en profesjonell film på" Jepp, du må nok lære deg dette Du kan greit lage gode skifilmer, først må du justere kameraet sine parameter riktig og der er ikke jeg en kløpper, men hvis du bruker mest vidvinkel "18mm" og en mindre blender "større tall" vil du få en større fokusdybdefelt så mye mer blir i fokus. Fordelen med manuell fokusering og dybdefokus er at du har full kontroll og kan utfordre den kunstneriske siden din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå