Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Canon EOS 60D + objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et Canon eos 60D + et objektiv. Har letet lenge på nettet, og kom fram til denne

Fant også et som var 500.- billigere, men et 18 - 55 mm objektiv, så synest det er ganske innlysende at jeg burde gå for 18-135 i steden.

Noen som har noe innspil om dette er et godt kjøp eller ikke?

Endret av HornYkorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du strengt tatt ikke har bruk for så stort zoomområde og ser for deg at mest mulig zoom for minst mulig penge er et godt kjøp, så er det ikke nødvendigvis ikke riktig å velge dette objektivet.

Om det er optisk dårlig eller ikke vet jeg svært lite om, men generelt sett så har ikke stort zoomområde noe med høy kvalitet å gjøre. Det er heller omvendt, med tanke på skarphet etc.

Er veldig vanskelig og annbefale objektiv og kamera når man ikke vet noe om ambisjonsnivå og krav. Har du planer om å "vokse" med kameraet ville jeg kanskje gått for objektiver i "toppklassen" med det samme. Velger du klokt kan du bruke disse objektivene på senere kameraer ved evt. bytte etc.

Hvis du etter noen år eller mnd. vil prøve deg på et fullframe kamera, så får du ikke brukt EF-S objektiver på disse, og dermed må du kjøpe nye.

Jeg forstår jo at annbefalingen jeg snart kommer til er med høy sannsynlighet riv ruskende gal og at jeg får pepper for det, men her er hva JEG ville valgt. Sigma har sikkert også mye som matcher objektivene jeg nevner, men jeg tar for meg Canon objektiver i dette tillfellet:

Til 60D ville jeg valgt:

16-35 f/2.8L ELLER 17-40 f/4.0L (som vidvinkel zoom)

24-70 f/2.8L ELLER 24-105 f/4.0L(for normal zoom)

og evt. 70-200 f/2.8L USM for telezoom.

Da har du alt av objektiver med tanke på zoomrange og disse kan du mest sannsynlig bruke resten av livet uansett åssen kamera du kjøper deg senere.

Men dette blir jo ekstremt dyrt, (Fra rundt 25.000,- og oppover avhengig av hva du velger. Dropper du telezoomen så slipper du unna med rundt 16.000,-, og skal du ha mest mulig zoom for mins mulig penge, så sats på 18-135. Hvis du ikke trenger SÅ mye zoom, så har jeg hørt Sigma 17-70 f/2.8 er et godt å rimelig objektiv med god lysstyrke.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Jeg har et telezom objektiv fra før ( 70 - 300 ), så det er ikke det jeg sikter etter. Men jeg synest det kunne vert greit å hatt litt mer enn 18 - 55, siden jeg må bytte objektiv nesten hele tiden. Hadde vert greit med 18 - 135.

Det jeg til slutt egentlig lurer på, er hvilket av disse er det beste kjøpet?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638272#reviews

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS60D1785IS/canon-eos-60d-m-17-85mm-objektiv

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS60D1855IS/canon-eos-60d-m-18-55mm-is-objektiv

Lenke til kommentar

Til en 60D ville jeg selv gått for:

Tamron 17-50/2.8 eller EF-S 15-85 IS som normalzoom. (evt dyre EF-S 17-55/2.8 IS)

EF 70-300 IS eller EF 70-200/4L som telezoom.

(Sigma 8-16 eller Tamron 11-16/2.8 som vidvinkelzoom)

Og kanskje makroobjektiv, en 50 eller 85mm som portrettobjektiv, blits, stativ..

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kjøpte nettopp et Canon 60D og gikk for et Sigma 17-70 objektiv. Er veldig fornøyd så lang, et flott allround objektiv

Du kan lese litt mer om det her: http://fotovideo.no/Produkter/Systemkamera/Canon/Canon-EOS-60D-m-Sigma-17-70mm-OS-HSM-Kit-med-Sigma-17-70mm-F28-4-DC-Macro-OS-123597-p0000133685.aspx

FotoVideo har også flere forskjellige pakker du kan vurdere. Hvis du bor i Oslo så kan det jo kanskje lønne seg å stikke innom de, jeg fikk litt rabatt (fordi jeg var så ung) da jeg var der...

Lenke til kommentar

Det ser ut som du sparer et par hundrelapper med og kjøpe separert , 18-135 IS koster 3285.- hos JP og 60D koster 5999.- hos Expert "tilbud".

18-55 IS koster ca 1200.- og 17-85 IS kostet ca 4500.- , når det gjelder objektiver så er 18-55 IS og 18-135 IS omtrent tilsvarende på bildekvalitet, 17-85 er et lite hakk over. Både 18-135 og 17-85 innehar bedre byggekvalitet.

Jeg ville nok gått for 18-135 IS siden prisen er bare 1000.- i forskjell, 17-85 ville jeg nok ikke kjøpt siden den har gått ut av produksjon* og du får tak på den relativ billig brukt.

Et annet alternativ er og kjøpe den bedre Tamron 18-50 f/2.8 den er mye mer lyssterk og gir veldig bra kvalitet på bildene.

*erstattet med 15-85 IS

Lenke til kommentar

Føler meg litt dum, men hvordan skal jeg egentlig vite om et objektiv er godt eller ikke? Er Sigma like bra som Canon?

sigma 18-200mm 3,5-6,3 DC OS

Er dette bra? DC? OS? 3.5-6.3? Hva betyr dette?

Når det gjelder tredjeparts objektiver er de generelt dårligere en original-objektiver, spesielt i de billigeste segmentene, men alle som produserer objektiver har enkelte objektiver som yter eksepsjonelt, dessverre er ikke 18-200 OS et av de, den er helt i andre enden av kvalitets-skalaen.

OS= stabilisering.

Edit: hvilken 70-300 er det du har ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

sigma 18-200mm 3,5-6,3 DC OS

Du kan lese anmeldelser hos for eksempel Photozone og The Digital Picture.

Dette er en superzoom - har enormt zoomområde, men har laber bildekvalitet - man skal ofre noe for den store fleksibiliteten.

Hvis du "gidder" å bytte objektiv, så får du mye bedre kvaltiet på objektivet hvis du kjøper et med mindre zoomområde.

Har foreslått objektiver tidligere i tråden

(Tamron 17-50/2.8 (den uten VC) eller EF-S 15-85 IS som normalzoom. (evt dyre EF-S 17-55/2.8 IS)).

Lenke til kommentar

Jeg ville reservert kameraet hos Expert til 5999 kr.. det er meget bra pris. Deretter ville jeg kjøpt Canon 17-55 F2,8 IS brukt. Det objektivet blåser 18-55, 18-135, 18-200 langt ut i skogen når det kommer til bildekvalitet, og totalprisen trenger ikke bli langt over de 10000 du har som mål. Jeg gav 4500 for mitt 17-55. Alternativt ville jeg kjøpt 15-85 om du vil ha det litt videre i ene enden og litt lenger i andre.

Kan legge til at 18-200 IS er et OK reise objektiv om du ikke gidder å dra med masse objektiver og bildekvaliteten kommer i andre rekke.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Takk takk :) Er godt fornøgd så langt! Problemet er bare at jeg ikke får testet det skikkelig ute på denne tiden. Er mørkt når jeg drar hjemmefra og mørkt når jeg kommer hjem...Kjipt :)

Høres ut som en ypperlig unskyldning til å kjøpe stativ :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...