Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Media oppgave, angående krigsjournalistikk.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk denne oppgaven i en media oppgave:

- Velg deg en nyhetsartikkel som handler om krig. 1) Ta for deg bruken av metaforer (billedspråk) i teksten, og analysér disse. Hvilket tematisk område er metaforene hentet fra? Hvilken virkning har metaforene for budskapet?

Først tenkte jeg dette blir sikkert ikke noe problem, men å finne en slik artikkel er vanskelig. Jeg spurte læreren som gav meg denne oppgaven, og etter læreren hadde lett i rundt en halv time kom han frem til at det ble lettere viss han fikk lete på sin egen datamaskin... Jeg regner med han ikke har sett mer på dette, å nå sitter jeg her å surfer på ulike steder for å finne den rette artikkelen.

Noen som kan hjelpe, så tar jeg gladelig imot dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Flere måter å gjøre dette på, men hva om du velger deg ut en krig først og så søker etter nyhetsartikler fra det året krigen startet. F.eks kan du gå på aftenposten.no og søke etter "irak-krigen". Fra søkeresultatene som kommer opp kan du filtrere etter årstall på høyre side.

Jeg ser også at nyheter på dagbladet har "tags" eller emneord tilknyttet dem. Da vil du se relaterte saker og kan sikkert finne noe nyttig.

Lenke til kommentar

Flere måter å gjøre dette på, men hva om du velger deg ut en krig først og så søker etter nyhetsartikler fra det året krigen startet. F.eks kan du gå på aftenposten.no og søke etter "irak-krigen". Fra søkeresultatene som kommer opp kan du filtrere etter årstall på høyre side.

Jeg ser også at nyheter på dagbladet har "tags" eller emneord tilknyttet dem. Da vil du se relaterte saker og kan sikkert finne noe nyttig.

Problemet er ikke å finne en artikkel som handler om krig generelt, problemet er å finne en artikkel som handler om krig, og hvor journalisten har brukt metaforer/billedspråk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Problemet er ikke å finne en artikkel som handler om krig generelt, problemet er å finne en artikkel som handler om krig, og hvor journalisten har brukt metaforer/billedspråk. :)

Det tror jeg du finner best ved å se på artikler fra tidlig i en krig, da følelser gjerne er sterkest med en gang noe skjer. Da kommer det frem interessante politiske kommentarer fra ulike hold. Ellers ville jeg lett etter nyheter med "vitnebeskrivelser", det er ofte der de mest svulstige beskrivelsene kommer frem.

Legg også merke til at journalister som skriver en meningsartikkel gjerne heller bruker ladete ord fremfor nødvendigvis metaforer. F.eks kan en "våpenmakt" gjerne beskrives som "krigsmaskin". Det er bedre (manipulativt sett) å få leseren til å skape metaforen i sitt hode heller enn å bruke det direkte.

Redigert:

noen aviser kobler blogger opp mot nyhetsartikler. Spørsmålet da er hvor vidt begrepet "journalist" vil være for oppgaven din. Det er nok flere journalister som også driver en blogg ved siden av, men dette kan du sikkert avklare med læreren din.

Endret av Slettet-Z9Cy2AAy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...