Gå til innhold

Over 1000 osloelever narkosjekket

Anbefalte innlegg

Politistaten snører seg til.

Aftenposten.no fortalte 3. november om oslopolitiets narkoinnsats på skoler. Politiet sender en narkotikahund inn i klasserommet og lar hunden snuse på elever og sekker, uten at politiet har konkrete mistanker om lovbrudd. Det er frivillig for elevene å være tilstede, men elevene som forlater klasserommet må svare på noen spørsmål fra politiet. Flere hevder at dette er ulovlig ransaking.

Tall Aftenposten.no har hentet inn viser at oslopolitiet har gjennomført 43 slike ”forebyggende narkotikainnsatser” med hund siden 2008. Både ungdomsskoler og videregående skoler har fått besøk. Politiet opplyser at de i snitt er innom to klasser per besøk. Dermed har rundt 90 klasser, og trolig over 1000 elever, blitt utsatt for det noen kaller ulovlig ransaking.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Over-1000-osloelever-narkosjekket-6701492.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tar ikke bare politiet og mistenker at hasj blir brukt på den aktuelle skolen, fra tidligere erfaringer. Så tar de med hunden og hvis den reagerer på en elev som de egentlig ikke hadde mistanke til så burde de selvfølgelig undersøke den aktuelle eleven?

Ser ikke helt problemet, og så lenge hunden bare finner narkotiske stoffer som er ulovlige i Norge ser jeg ikke problemet med å ha en egen hund i klasserommet hver dag. Selv om dette blir veldig upraktisk, men narkotika har ingenting på skolene å gjøre. Nyt det gjerne, men hjemme.

edit: Når du blir stoppet i rutinekontroll (i bil, eller på en flyplass og lignende) er det da ulovlig ransakelse? Det burde vært lov å ha rutinekontroller på skoler også.

Endret av Kjetil..
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du blir stoppet i rutinekontroll (i bil, eller på en flyplass og lignende) er det da ulovlig ransakelse? Det burde vært lov å ha rutinekontroller på skoler også.

Det er store forskjeller på å ha rutinekontroller i tollen på en flyplass, eller for dopa sjåfører enn å ransake hele skoleklasser, personlig har jeg aldri rørt et narkotisk stoff, men hadde jeg vært elev ved en Oslo skole og fått politiet inn i klasserommet hadde jeg mest sannsynlig gått ut i protest. Så lenge de ikke har en spesifikk grunn til å mistenke meg så vil ikke jeg gå med på en ransakelse.

Bare det at de kommer er en forstyrrende effekt i læringen. Og når de ikke klarer å holde seg borte fra eksamener, som kan være stressende nok uten å bli ransakt så kan det faktisk ha store konsekvenser for elevene som har den eksamenen, har selv hatt muntlig eksamen som ble avbrutt av fløyalarmøvelse. Og jeg kom aldri inn i rytmen igjen og fikk en karakter som var 2 nivåer ned fra standpunktkarakteren min i faget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du blir stoppet i rutinekontroll (i bil, eller på en flyplass og lignende) er det da ulovlig ransakelse? Det burde vært lov å ha rutinekontroller på skoler også.

Det er store forskjeller på å ha rutinekontroller i tollen på en flyplass, eller for dopa sjåfører enn å ransake hele skoleklasser, personlig har jeg aldri rørt et narkotisk stoff, men hadde jeg vært elev ved en Oslo skole og fått politiet inn i klasserommet hadde jeg mest sannsynlig gått ut i protest. Så lenge de ikke har en spesifikk grunn til å mistenke meg så vil ikke jeg gå med på en ransakelse.

Du er klar over at det ikke er en faktisk ransakelse? Det er snakk om ransakelse kun hvis du blir markert av den narkotika-hunden. Altså er det ingen stress for deg med mindre du innehar narkotiske stoffer, og det er heller ikke snakk om å gjøre dette under eksamener eller lignende. Hvis du hadde gått ut i protest ved politiarbeid som forebygger kriminalitet, ja det er det noe skremmende galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tar ikke bare politiet og mistenker at hasj blir brukt på den aktuelle skolen, fra tidligere erfaringer.

Fordi det ikke er slik skjellig mistanke funker. Om man bare kunne "mistenke" at det var dop på skolen kunne de vel møtt opp når de ville. Dette virker kanskje ikke som et problem for deg, men du kan jo selv tenke deg hvor irriterende det ville vært om politiet kunne sparke inn døren din på ethvert tidspunkt fordi de "mistenkte" at du har piratkopiert musikk/filmer/spill/whatever-- eller tok et razzia mot piratkopiert materiale på samme skole. De "mistenker" nok at de fleste kidsa har lastet ned nyeste Rihannaplata på mp3-spilleren sin, og de har sikkert helt rett, men politiet skal ikke aksjonere på antagelser, og bra er det.

I korte drag er svaret på "hvorfor ikke" at politiet er like bundet av loven som alle andre, og disse inspeksjonene er p.d.d ulovlig.

Så tar de med hunden og hvis den reagerer på en elev som de egentlig ikke hadde mistanke til så burde de selvfølgelig undersøke den aktuelle eleven?

De kommer selvfølgelig til å sjekke den aktuelle eleven, det er jo tross alt det de er der for. Nå skal det sies at dette opplegget er "frivillig", dvs. at alle som vil kan gå, men det viser seg at det i realiteten ikke er så fritt, ettersom de som nekter å la seg bli sniffet på må ha en privat samtale med politiet. Man trenger vel ikke mye empati for å forstå at mange kan oppleve det som svært ubehagelig- rent mel i posen eller ikke.

Per dags dato er disse inspeksjone ulovlig, og om politiet burde aksjonere når de allerede med hensikt har brutt loven er ikke noe jeg engang gidder å ta stilling til, for hele opplegget er hinsides absurd.

Ser ikke helt problemet, og så lenge hunden bare finner narkotiske stoffer som er ulovlige i Norge ser jeg ikke problemet med å ha en egen hund i klasserommet hver dag.

Enten er du ikke intellektuelt ærlig her, eller så er du jævlig treig. Hvis man først skal gi opp på essensielle friheter, hvorfor stoppe med konstant overvåkning av hundepoliti? Burde vi ikke også ha kamera i hvert klasserom? Hvert gatehjørne?

Burde det strengt talt ikke være kamera i ruta på hver bil, slik at vi kan passe på at ingen kjører for fort? Burde kanskje også ha GPS-chip installert i venstre testikkel slik at det kan påses at du ikke oppholder deg med mistenksomme individer.

Så lenge man ikke gjør noe kriminelt har man jo ikke noe å frykte!

Om man først skal spytte på menneskerettserklæringen som norge har ratifisert inn i vårt lovverk(iht. the human rights conventions, artikkel 8, the right to privacy) fra 1950 kan man liksågodt gå hele veien.

Selv om dette blir veldig upraktisk, men narkotika har ingenting på skolene å gjøre. Nyt det gjerne, men hjemme.

Det er jo helt greit. Men narkotika, uansett type, er dessverre like ulovlig i skolen som det er hjemme, i offentlighet og på arbeidsplassen- og du ser ikke ofte at ei gruppe voksne mennesker blir knødd sammen i et rom for å bli ufrivillig undersøkt av politiet. Politiet har ingenting på en skole å gjøre med mindre de kan påvise eller har skjellig grunn til å tro at at noe ulovlig har skjedd annet enn en vag antagelse om at det kan være narkotika å finne.

Politiet hadde neppe turt å prøvd dette mot myndige mennesker.

Nei, det er selvfølgelig ikke ulovlig. Når jeg flyr vet jeg hva jeg går til. Jeg vet at sikkerhetskontrollen er en påkrevd del av reisen som alle reisende, inkludert meg, må gå gjennom.

Om politiet eller hvem som helst på noe tidspunkt krever å ransake meg, da skal jeg faen være mistenkt for noe først, ellers er det ikke bare litt uaktuelt.

Nå har ikke jeg gått på skole på en del år, men noe av det siste jeg forventer når jeg møter opp på skolen er en politiinspeksjon. Jeg er ganske sikker på at det ikke er en del av pensum, selv på oslo-skoler.

Endret av Boheme Netter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

det er heller ikke snakk om å gjøre dette under eksamener eller lignende.

Leste du den artikkelen, de har allerede gjort det på en eksamen.

Uansett, med din logikk, hvorfor skal politiet kun dra til skoler, de kan da begynne å patruljere gatelangs med narkohunder. Hadde jeg vært dem så hadde jeg begynt i området rundt tbanestasjonen på Grønnland og noen områder langs Akerselven. Gjerne plata også. Da ville de dradd inn like mye narkotika som de har dratt inn ved skolene de siden 2008 bare på en ettermiddag.

Endret av xaco
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående skjellig grunn til mistanke har du selvfølgelig helt rett, det er ikke en sannsynlighetsovervekt for at det faktisk er begått lovbrudd. Dog kunne jeg tenke meg at man ikke trengte samme grunnlag for å undersøke en offentlig skole, i forhold til å begå et razzia i et privat hjem. Spesielt siden Norge heller ikke har dømt noen for besittelse av piratkopiert materiale (Til min kunnskap). Når det er sagt, er ikke det slik at jeg ønsker at politiet skal bruke ressurser på akkurat dette, altså ikke en prioritet i min bok.

Angående hunden, så var det rent metaforisk at den skulle befinne seg i klasserommet hele tiden. Det var på ingen måte et ønske eller forslag.

Angående det at politiet tok en personlig samtale med de elevene som nektet ser jeg heller ikke på som rett, da det skal litt mer til for å anholde en person i forhold til hva det skal for å ha en inspeksjon på en skole.

Angående essensielle friheter, mener du virkelig at vi lever i frihet idag? Jeg kan ikke, verken hjemme eller i offentligheten, gjøre hva jeg vil uten at det har konsekvenser. Å begynne å trekke inn essensielle friheter i en diskusjon om narkotikahunder på ungdomsskoler ser jeg ikke som relevant i det hele tatt. Når du flyr vet du hva du går til? Hvorfor kan ikke det samme stemme for offentlig skole?

Å selvfølgelig mener jeg det er uakseptabel å gjøre dette under eksamen, prøver og lignende. Og når det er sagt, har jeg ikke engang sagt at jeg ønsker eller støtter denne praksisen.

Lenke til kommentar

Vel i Norge så er grunnskolen obligatorisk. Så da er det egenklig ikke noe forskjell på å gå inn i en offentlig skole eller et privat hjemm. Dessuten går de ikke å "undersøker" folk på andre offentlige steder. De sender ikke narkohunden løs på Karl Johans gate eller Aker Brygge og burde dermed heller ikke sende den inn i en offentlig skole. Jeg lurer på hvordan politikerene hadde reagert hvis politiet hadde sendt narkohunder inn i stortinget eller på kontorene til de forskjellige paritene også tatt "en privat sammtale" med de som hadde gått ut når dette skjedde... Det hadde nokk blitt et stort rabalder hvor politifolk hadde fått sparken.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant at jusseksperter mener denne praksisen er ulovlig. Det slår meg som den type prinsipiell sak som bør prøves for retten, men hvordan er det egentlig slikt foregår i Norge? Har disse elevene (eller andre som måtte mene at slike "forebyggende" tiltak strider med norsk lov og norske borgeres rettigheter) noen mulighet til å anmelde politiet eller på annen måte tvinge en domstol til å ta stilling til dette?

Lenke til kommentar

Faktumet er at dette fører til at flere blir tatt med narkotika på skolen.

Så er det virkelig så ille at en hunden snuser litt rundt i klasserommet? Hvordan er det krenkende? Er dere som er imot dette livredd hunder? I den situasjonen kan jeg nok forstå, noe som er grunnen til at politiet lar enkelte gå ut av klasserommet.

Narkotika hører ikke hjemme på skolen, derfor er dette en av de bedre måtene å unngå det på, altså dette er minimalt krenkende (kan ikke bli sagt at dette er ransakelse, det blir for dumt) og gir bra resultat, spesielt iforhold til tiltakene.

Såvidt jeg vet er dette snakk om VGS, ikke grunnskolen, så nei du er ikke pliktig til å gå på VGS og kan heller ikke bli sammenlignet med det å få en hund på døra hjemme.

Om du blir krenket av at en hund rusler forbi deg, kan du vel ikke egentlig gå ute i Oslo eller de fleste andre byer da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det virkelig så ille at en hunden snuser litt rundt i klasserommet? Hvordan er det krenkende? Er dere som er imot dette livredd hunder? I den situasjonen kan jeg nok forstå, noe som er grunnen til at politiet lar enkelte gå ut av klasserommet.

Det som er krenkende er at politiet gjør det uten en spesifikk mistanke. Hadde de gjort det på mistanke fra lærere eller andre så hadde jeg ikke hatt noe problem med det.

Såvidt jeg vet er dette snakk om VGS, ikke grunnskolen, så nei du er ikke pliktig til å gå på VGS og kan heller ikke bli sammenlignet med det å få en hund på døra hjemme.

Ungdomskolen og VGS.

Det er heller ikke snakk om store mengder eller mange personer som har blitt tatt med narkotika. 40 ungdommer og ca like mange gram med hash. Hadde de dratt ut med hundene til strøk hvor man vet at det omsettes narkotika så hadde de dratt inn sikkert 3-4 ganger den mengden og like mange personer på et par timer.

Lenke til kommentar

Jeg mener at slike aksjoner kun er greit om det finnes skjellig mistanke, altså at lærere eller elever tipser politiet om narkotikabruk på skolen.

Jeg synes dessuten at de kunne ha fokusert på langerne og ikke brukerne. Men det er vel litt enklere å tyne skoleelever enn kulturberikerene (i mangel av et mer PK uttrykk) ved Akerselva.

Lenke til kommentar

Kjempefint at politiet lar en narkotika hund sjekket elevenes skolesekker, men de bør gjøre dette med lærerene også, da de kan være både langere og brukere. De bør heller ikke bare sjekke ungdomsskoler og vgs, men ta alle arbeidplasser i Oslo og andre store byer.

Hva med å sette opp en veisperring hvor alle som skal forbi må finne seg i å bli sjekket av en hund, så får de ryddet byene skikkelig.

Lenke til kommentar

Det som er krenkende er at politiet gjør det uten en spesifikk mistanke. Hadde de gjort det på mistanke fra lærere eller andre så hadde jeg ikke hatt noe problem med det.

Ungdomskolen og VGS.

Det er heller ikke snakk om store mengder eller mange personer som har blitt tatt med narkotika. 40 ungdommer og ca like mange gram med hash. Hadde de dratt ut med hundene til strøk hvor man vet at det omsettes narkotika så hadde de dratt inn sikkert 3-4 ganger den mengden og like mange personer på et par timer.

Så du mener at skoler ikke burde bli prioritet? Like viktig å få folk bort fra plata som skolegården? Om du seriøst mener det er det lite poeng å diskutere videre med deg.

De gjør det under en generell mistanke, noe som har vist seg produktivt.

Fortsett å syte om at det er krenkende å ha en hund gående forbi deg så kommer du langt.

Er veldig mange andre steder man gjør denne praksisen og. Som feks TG / andre store LAN, noe jeg syntes er bare bra og.

Ja, det er fint når politiet tråkker på rettighetene til andre.

Å nei, en hund gikk forbi meg, nå ble rettighetene mine tråkket på!

Folk som har opplevd dette og roper ut at de er krenket gjør det kun for å vise seg i media.

Lenke til kommentar

Litt av problemet er at en veldig stor av det norske politi har sitt tilhold innen "narko", og er avhengig av jobb ved å blåse opp det man anser som problem. Følgende er dette utsagnet et eksempel;

- Vi jobber for å få en derivatregel inn på narkotikalisten, slik at man kan gjøre alle de syntetiske kannabistypene ulovlig. Brukerne får fortere problemer, og de henvender seg til behandlingsapparatet før vi tar de på gata. Vi har hatt noe beslag, men det er lite. Utfordringen til politiet er at stoffet ikke er ulovlig å bruke eller inneha, sier Rooth, som til daglig jobber ved Manglerud politistasjon, til VG Nett.

Vi har altså et politi som synes det er grusomt at mennesker som føler de har problemer tar kontakt med de som måtte kunne hjelpe før de får lagt sine kleptomanpølser på vedkommende.

Politi er ikke noe sosialvesen, hverken som instutisjon, eller de som jobber i instutisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...