Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Etterisolere loft

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har et hus fra 60-årene, med kaldloft, som jeg har tenkt å etterisolere.

Status i dag: Det er noe isolasjon, av typen "englehår", en slags glassvatt som ligger i løsvekt, ikke i matter, mellom bjelkene, i ca 15 cm høyde. Pga ventilasjonen gjennom loftet gir dette dårlig varmeeffekt, da luften blåser gjennom isolasjonen reduserer effekten av denne. Jeg har forsøkt å forbedre dette ved å legge papp over isolasjonen, slik at luften blåser over, og ikke igjennom, isolasjonen. Dette har vært til litt hjelp noen år, men jeg tenkte å forbedre dette før vinteren kommer i år.

Problem: Siden det er englehår mellom bjelkene, tenkte jeg å rulle ut 15 cm glava på tvers av bjelkelaget, og legge lengdene helt inntil hverandre. Da vil ikke den gamle isolasjonen presses sammen, noe som vil gi ca 30 cm effektiv isolasjon. Dette vil medføre at bjelkelaget blir liggende under, eller inne i, isolasjonen. Er dette noe problem? Bør jeg gjøre dette på en annen måte?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at det skulle bli noe problem, nei. Krysslegging av isolasjon minimerer kuldebruer, og er jo helt vanlig i vegger. En ting du kan vurdere er om du skal lekte opp (på kryss) med 36x148/48x198 c/c 60 og et loftsgulv du kan gå på. Det kommer jo an på om det er mulig/ønskelig å bruke loftet som oppbevaringsrom. Er det ikke det, så kan godt isolasjonen legges tett i tett.

Vindsperre/papp må selvsagt hindre kald luft i å komme inn mellom isolasjonslagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har funnet ut at jeg starter med å legge et lag 50 mm Glavarull mellom bjelkene, oppå englehåret, som er litt komprimert noen steder. Deretter legger jeg 150 mm Glavaplater med papir på tvers av bjelkelaget toppen, slik at jeg totalt får 300 mm isolasjon, med vindsperre på toppen.

Fordeling av kabel-TV, telefon og internett er der oppe, så jeg må finne en løsning på det, enten i en kasse i toppen av loftstigen (slik at jeg kan isolere over denne også), eller lage et par kvm "gulv" over isolasjonen rundt loftsluke. Jeg ønsker ikke å lage gulv over så veldig mye, vi har nok steder å samle på gammel dritt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...