Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatning for oppsigelse fra arbeidstaker

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå en jobb jeg virkelig, virkelig ikke trives i. Jeg har et annet jobbtilbud, men har 14 dagers oppsigelse fra 01. desember i nåværende jobb. Sett at jeg i en hypotetisk situasjon skulle la være å dukke opp på jobb de 8 arbeidsdagene jeg er satt opp da, hva kan selskapet kreve av meg? Det er jo et kontraktsbrudd, og de kan kreve erstattet det tapet de lider?

Det er for øvrig en telefonsalgjobb det er snakk om, og jeg har snittsalg som er under kravet, og på opplæringen ble vi fortalt at de taper penger på å ha folk på jobb som selger under kravet. Jeg er fortsatt i prøveperiode, begynte for noen uker siden bare, og sjansen er god for at jeg kommer over kravet om ikke lenge.

Kan de for øvrig la være å utbetale lønn i desember? Venter et par tusenlapper 10. desember, og er ganske avhengig av å få de.

Postet av anonym: ac496fe02ff9cd5d13f34fc7628ed71d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de kan kreve erstatning for de utgiftene de har med at du ikke dukker opp. Det vanligste blir vikar, men eg er usikker på hvordan det stiller seg i forhold til telemarketingjobber. Med tanke på at det bare er 14 dager ville eg ha holdt ut. Det negative rundt det å bare stikke av er høyere enn å måtte holde ut i 14 dager.

Lenke til kommentar

Jeg får ingenting ut av å være der, det eneste positive ville eventuelt vært vissheten om at jeg ikke ga opp/gjorde noe uetisk. Og nettopp fordi dette er et telemarketingselskap er jeg usikker på hva de egentlig kan kreve av meg, de må nesten bevise at de faktisk har hatt et økonomisk tap på at jeg ikke dukker opp, må de ikke?

Lenke til kommentar

Skofting, ja. Alltid en vakker problemstilling.

Arbeidsgiver har ingen plikt til å sanksjonere deg hvis du skofter arbeidet ditt. Men arbeidsgiver kan nekte deg attest (fratredenen din er ikke en følge av en lovlig oppsigelse hvor du følger pliktene dine i oppsigelsestiden), jfr. arbeidsmiljøloven § 15-15. Arbeidsgiver kan også trekke deg i lønn og feriepenger uten å få dom på det (arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd bokstav e).

Du blir selvsagt trukket i lønn fordi du ikke arbeider. Intet arbeid, ingen lønn. Bedriften kan imidlertid også, uten å gå veien om domstolene, trekke deg i lønn og feriepenger på bakgrunn av de merutgiftene du har påført dem ved å skaffe vikar. Dette kan innebære at du blir erstatningsansvarlig for overtidstillegget utbetalt til andre ansatte, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfølgelig om lønn for de timene jeg allerede har arbeidet. At jeg ikke skal ha lønn når jeg ikke er på jobb er en selvfølge. Jeg får timesbetalt.

Men okei, de kan trekke meg i lønn for de merutgifter jeg påfører dem. Disse merutgiftene må like fullt dokumenteres, ikke sant? For det kan bli vanskelig, når de selv påstår de taper penger på at jeg er der.

Lenke til kommentar

Men okei, de kan trekke meg i lønn for de merutgifter jeg påfører dem. Disse merutgiftene må like fullt dokumenteres, ikke sant? For det kan bli vanskelig, når de selv påstår de taper penger på at jeg er der.

Alminnelige erstatningsregler må følges, herunder må de kunne dokumentere sitt tap (og de må foreta alle rimelige tiltak for å begrense tapet). Dvs, hvis jobben er i en slik situasjon at man kunne ringt en ekstrahjelp (som bare lønnes ordinær lønn - ikke erstatningsutløsende) vil man vanskelig kunne rettferdiggjøre at man påførte seg selv et tap ved å betale en annen ansatt overtid (vanlig lønn for overtid - ikke erstatningsutløsende. Overtidstillegget - erstatningsutløsende).

I tillegg skal trekket begrenses slik at det ikke går ut over det "arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand". Grunnlaget for trekket og størrelsen skal også drøftes med deg før det foretas, jfr. § 14-15 tredje og fjerde ledd.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg skal åpenbart prate med arbeidsgiver først, jeg vil bare vite hva jeg risikerer om arbeidsgiver setter seg på bakbeina. De vil jo i utgangspunktet ikke ha folk der som ikke vil jobbe, for det er sabla vanskelig å selge når du er umotivert, men sjefen kan godt finne på å gjøre ting så vanskelig som mulig fordi han blir sur når jeg sier opp.

Lenke til kommentar

De bruker gjerne penger på deg på andre måter enn lønn. Du har en kontorplass i leide lokaler, det er gjerne administrasjonskostnader rundt arbeidsforholdet som trekkes inn osv.

De taper fremdeles penger hvis plassen din blir stående tom og ikke bringer inn noen penger når du ikke er der.

Jeg ville snakket med nåværende arbeidsgiver, fortalt at du ikke føler dette er jobben for deg og at du ikke når målene dine. Så kan du høre om de ville være villige til å inngå en avtale om at du får slutte tidligere.

Da kan du også spille med åpne kort ovenfor ny arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Husk at sjølv om du har oppsigelsestid så kan du fortsatt inngå avtale om noke anna så lenge det er til din fordel. Dersom arbeidsgiver ikkje treng deg i jobb til dei finn ein anna person til å ta over så er det ikkje nødvendigvis noken vits i å ha deg i jobb.

På samme måte blir det ofte dersom du blir oppsagt, sjølv om du har rett til å få jobbe ut oppsigelsestida så er det ofte betre for begge partar at den som blir oppsagt får gå på dagen og berre får betalt ut oppsigelsestida utan å møte opp.

Det er også verdt å nemne at dersom du slutter den nåværande jobben ved å slutte å møte opp så vil ikkje det være positivt for den potensielle nye arbeidsgivaren. Husk at det er ingen som vil ansette ein person som har ei så slett haldning til arbeidsgiver at dei ikkje ein gong bryr seg om å møte opp på jobb til avtalt tid.

Det vil nok være best om du seier opp på vanlig måte og jobber ut oppsigelsestida slik at du får ein skikkelig attest. Så kan du heller avtale oppsigelsestida etter at du har levert inn oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Det er bedre å være ærlig mot arbeidsgiver, da tror jeg at dere lettere kan komme til en avtale. Jeg tror neppe arbeidsgiver er interessert i en selger som selger under snitt. Informer dem om at salg ikke var noe for deg allikevel etc. Man har regler om prøvetid for at begge parter skal kunne prøve seg ut. Disse reglene er like mye fordel for arbeidstaker som for arbeidsgiver.

Skofting av arbeid er derimot ikke så smart.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, så er ikke planen å bare la være å dukke opp. Jeg har planer om å levere oppsigelse og be om å få slippe å jobbe, altså spille med helt åpne kort. Om han så insisterer på at jeg skal jobbe der under oppsigelsen også, har jeg tenkt til å fortelle ham at det er uaktuelt. Han har jo da tross alt tapsbegrensingsplikt som krikkert påpeker, og

Jeg er meget klar over at jobben har andre utgifter på meg enn lønn. Men ansettelseskostnader osv. blir jo ikke større av at jeg slutter to uker tidligere, det som kan kreves erstattet er så vidt jeg har forstått merutgiftene av at jeg ikke jobber de to ukene. Kontorlokalene må de da leie uansett.

Sånn som jeg har fått bedriftens inntjening forespeilet, så krever de at vi når x antall salg på en kveld (ca 5 timer jobb) for at de skal tjene penger. Har jeg mindre enn dette, så er utgiftene (timelønn, adm. utgifter osv.) større enn inntektene (pengene de får fra oppdragsgiver minus min provisjon). Per i dag ligger jeg et stykke under x salg per vakt.

Lenke til kommentar

Overtid er heller ikke særlig aktuelt, da man ikke kan få en som allerede er på jobb til å jobbe ekstra. 9timers-grensa per dag blir ikke overskredet, og i og med at maksimal ukentlig arbeidstid for en kveldsansatt er på ca 5timer per dag (25 i uka) er det veldig vanskelig å gå over 40timers-grensa per uke også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...