Naiits Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hei. Jeg går 2. året på videregående som utvekslingsstudent i USA og det har gått opp for meg at når jeg kommer tilbake til Norge er det bare et år igjen på videregående før jeg må bestemme meg for hva jeg vil gjøre videre. Jeg har 5,3 i snitt fra 1. klasse på videregående og karakterene mine dette året har ikke utslag på snittet til førstegangsvitnemålet mitt, så hvis jeg klarer å opprettholde de karakterene når jeg kommer tilbake har jeg en del valgmuligheter. Planen har lenge vært å ta en master innen økonomi på NHH, men jeg har blitt mer og mer usikker på dette etter at jeg har søkt litt rundt og lest mange som skriver at man bør ha en interesse for matte hvis man skal bli økonom. Jeg er helt gjennomsnitlig når det kommer til matte og er ikke interessert i å ha matte som en stor del av arbeidsdagen min. Jeg har begynt å se litt på markedsføring og synes det virker interessant, har noen erfaringer med dette? Jeg er åpen for alt av forslag innen business. Jeg har ikke noe behov for å bli søkkrik, det er viktigere for meg å studere og jobbe med noe som interesserer meg. Setter stor pris på alle svar Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Du kan studere markedsføring, men du kan også jobbe med markedsføring med en master i økonomi. Ikke tenk så mye med matten, ja det er en del matematikk (og du skjønner vel at å ha økonomer som ikke kan regne er farlige greier), men hvor stor del av jobbeb og studiet ditt dette er avhenger av spesialisering. Når du begynner på master velger du en av disse retningene: Finansiell økonomi Økonomisk styring Samfunnsøkonomi Økonomisk analyse Strategi og ledelse International business Energy, Natural Resources and the Environment Marketing and Brand Management Som du ser kan du velge marketing og andre "soft" spesialiseringer også, og du kan legge et grunnlag for mange jobber der matematikk ikke er en stor del av hverdagen din. Vil du ha en generell utdanning innen business som gjør at du har mange alternativer når du skal jobbe ville jeg mye heller tatt denne utdanningen, enn en ren marketing utdanning. Det begrenser alternativene dine mye etterpå. Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Tusen takk for svar! Så du mener jeg bør gå for en økonomiutdannelse uansett? Det jeg er redd for er at jeg ikke klarer å fullføre fem ekstra år med mange tunge og matematiske fag. Jeg har hørt om mange som har droppet ut fra NHH og andre skoler som tilbyr økonomiutdannelse. Vet du hvordan det er med fagene de tre første årene så jeg i alle fall kan få meg en bacherlor's degree i første omgang? Hvilke av de retningene du listet opp mener du er det beste valget? Edit: Eller var det international business du mente jeg heller burde ta i stedet for marketing and brand management? Det høres jo ut som en ganske grei retning? Endret 19. november 2011 av Naiits Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Du må uansett ta bacheloren først, der må du nok regne med en del matematikk. Da har du tre år på å bli bedre kjent med fagene, og se hva du liker, før du velger spesialisering de to siste. Du må selvsagt være motivert for å fullføre studiet, ellers er det ikke noe vits. Men du står vesentlig bedre rustet i arbeidsmarkeded med denne masteren, enn en ren markedsføringsutdanning. Lenke til kommentar
Jupptitu Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Gå for NHH. Det er langt fra så mye matte som man skulle tro, og kun ETT obligatorisk mattefag, og det er første semesteret. Videre er det naturligvis litt matte i de fleste fag, men det er ikke tung matte som er uforståelig. Slå deg løs, og gjør det bra her og mulighetene innen business er endeløse Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Ok. Takk for hjelpen! Da går jeg for NHH og lever som fattig student i fem år. Det lønner seg garantert, og jeg tror jeg skal klare å fullføre studiet så lenge jeg ikke drukner i matte. 1 Lenke til kommentar
ystudent Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei, jeg tar en master i strategisk markedsføringsledelse på BI i Oslo. Jeg er på siste året, og var i helt liknende situasjon som deg. Hade 5.4 da jeg gikk ut av VGS, og ville inn i business, men ikke sitte å regne og lage budsjetter på et kontor hele dagen. Jeg bryr meg heller ikke om å tjene max med penger, men å jobbe med noe som er kreativt, utfordrende og sosialt. Jeg tenkte derfor jeg skulle beskrive hovedinndelingene innenfor markedsføring, så du kan se litt hva du kan velge: Markedskommunikasjon handler om å bygge merkevarer, som f.eks. Nike eller Kvikklunsj. Man fokuserer på selve produktet, mens man med PR og kommunikasjon fokuserer på selve bedriften som produserer produktet eller tjenesten. Mens markedskommunikasjon prøver å bygge positivt kjennskap til produktet, prøver PR å bygge et godt omdømme for bedriften. PR, som står for Public Relations, handler også om å bygge relasjoner til bedriftens interessenter, som f.eks. kunder, investorer, lokalsamfunnet, ansatte osv, mens markedskommunikasjon først og fremst bygger relasjoner med kunder. PR-utøvere blir på den måten mer omfattende enn markedskommunikasjon, og er en rådgivende funksjon innenfor bedriften. Begge bruker redaksjonell omtale, som vil si omtale i f.eks. aviser og nyhetssendinger, som virkemiddel i sin kommunikasjon, i stedet for eller i tillegg til betalt reklame og annonsering. Man vil lære mye om media. Markedsføringslinjen tar for seg hele prosessen fra et produkt eller en tjeneste blir utviklet og designet, til det er ute hos kundene. Dette inkluderer produktutvikling, prissetting, salg og reklame, kundeservice, og mye mye mer. Markedsføring åpner mange dører etter endt studium. Skulle du ta en bachelorgrad på BI i en av disse områdene, vil du få en innføring i bedriftsøkonomi og regnskap, samfunnsøkonomi, markedsføring, jus, og andre grunnleggende fag. Du trenger ikke automatisk velge økonomi selv om det er den trygge veien. Ja du vil kunne "spesialisere" deg i marketing, men det vil aldri være en match mot en som har hele utdannelsen sin innenfor fagfeltet. Håper dette var til hjelp, uansett hva du ender opp med, lykke til! M Håper dette var til hjelp, og lykke til med valg av linje! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå