Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ryggplager

anitsirkel

Anbefalte innlegg

HJEEELP!! jeg har hatt mye rygg/nakke plager siden ungdomsskolen, Legene ga meg bare smertestillende og ba meg holde meg unna tunge løft. fikk for to år siden en lege som endelig tok meg på alvor, fikk tatt røntken, hvor man fant ut at jeg hadde skoliose, s-formet rygg. den største "svingen" var på 25 graders vinkel, legen sendte meg til ortopedisk vurdering på poliklinikken, og følte egentlig at jeg ble gjort narr av.. at min skoliose var ubetydelig og ikke skulle være stor nok til å være plagsom. at jeg måtte trene og ta smertestillende som dempet på de muskelplagene jeg eventuelt måtte få. Selv er jeg enig i at et kirurgisk ingrep er helt uaktuelt, det vil jeg ikke selv.. men jeg har så store plager hver eneste dag, sliter med å få sove pga ``kriblinger" langs ryggraden, stikkinger i nakken, mellom skulderbladene og på ene siden nederst i ryggen, hodepine. fått diverse behandlinger av fysioterapaut, kiropraktor og naprapat, med bare kortvarige bedringer. Legen fant også ut at jeg ikke hadde refleks i venstre ben, uten at jeg vet hva det skulle bety. sliter med stramme muskler, kramper i nakke og ben. føler jeg har prøvd alt, jeg padler, går turer i skogen, har svømt, uttøyninger.. spiser sundt, kuttet ut sukker helt! altså alt jeg har fått beskjed om å gjøre! Nå flyr jeg snart på veggen, får ikke sove om natten, kan ikke sitte lenge stille. har jeg vært FOR fysisk aktiv får jeg kramper og ekstra vondt! HVA SKAL JEG GJØRE?? noen der ute som har skoliose/ryggplager på samme måte som meg? jeg er bare 22 år, så det er slitsomt å allerede være så plaget med ryggen! Om det ikke er skoliosen som utløser disse plagene, kan det være noe annet?? jeg "knekker" rygg og nakke over armlenet på sofaen, vrir meg rundt så alle leddene i ryggen bråker, er det dumt eller bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som låsninger som hele tiden oppstår uansett om du er i aktivitet eller ikke, og de symptomene du snakker om med refleks antar jeg er nevralt, altså at nerven er i klem eller er skadet slik at refleksen ikke når igjennom. Det går viktige nerver i hele ryggsølen som går ut og styrer mye i kroppen. Kommer disse i klem p.g.a S-formen på ryggen så får du symptomer. Det at du knekker det opp selv har et element av risiko i seg og du risikerer også å skjevslite hvis du gjør akkurat det samme hele tiden, men jeg skjønner det blir dyrt om du hele tiden skal gå til fysikalsk behandling. Så lenge du ikke herjer for mye går det vel fint, men du bør holde deg unna så stor kraft som kiropraktorer f.eks utøver.

Får du kramper så endrer du også på belastningen på ryggsøylen og det er det som gjør det værre. Grunnen til at du får det bedre etter behandling er at du bryter opp mønstrene som lager litt av problemet.

Du kan selvbehandle en del med triggerpunkter.

Anbefaler en tur på selfcare.no. Der kan du kjøpe en S-kurve slik at du når tak i triggerpunkt selv og kan egenbehandle i alle fall muskelkrampene.

Edit: selfcare.no har ikke lengre verktøyet i sortimentet sitt, så du finner det her;

http://www.bodymindcompany.no/index.php?pid=3&item_id=188

Det ligger imidlertid en god triggerpunkt-guide på selfcare.no

Vet enkelte får det bedre om de unngår hvete og melk på akkurat disse problemene.

Her har du en oversikt over hvordan nervene går og hva de påvirker om du har problemer med dem.

spinal_nerve_chart.jpg

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tusen takk for svar! setter jeg kjempestor pris på!

en sånn s-kurve virket verdt å prøve, er som du sier at det koster med disse behandlingene! betalte 550 kr i uken for 45 minutters behandling hos naprapat.. med student intekt er det mye penger! heldigvis fikk jeg etterhvert dekket deler av behandling hos fysioterapaut. Men skulle absolutt ønske det fantes bedre tilbud, nå bor jeg i en liten bygd og det er vanskelig og langt og komme seg til og fra alt!

skive-utgliding, er det vanlig i forbindelse med skoliose f.eks? jeg "knekker" nakken og ryggen optil flere ganger i timen! er helt avhengig :S jeg spurte terapauten engang om det var skadelig, og han sa det ikke var det, at det var fint jeg klarte å "lette" på musklene selv! men, så er jeg redd for at det jeg gjør som føles bedre, gjør det værre!? trekker jeg pusten hardt inn så spraker det i ryggen mellom skulderbladene!

den rare kililngen/kriblingen jeg har, kan da være nerver? det kan sammenlignes med følelsen i urolige bein! og er det som plager nattesøvnen mest! glovarm dusj bruker å lindre prikkingen en stund, sånn at jeg får sove! Jeg har ikke funnet eller lest om noen som har denne typen irritasjon i ryggen!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...