Displayname Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Hei, Jeg har vært klar over faren i mange år. Jeg har sagt "ja jeg skal ta backup" i mange år. Jeg har visst at det er filer jeg ikke vil miste. Likevel har jeg ikke foretatt meg noe. Denne uken fant jeg ut at jeg har formatert harddisken med samtlige oppgaver jeg har skrevet i løpet av fire år med psykologistudier. Mange, mange timer med arbeid er borte-vekk for alltid. Som enhver angrende synder har jeg derfor valgt å gjøre noe med det nå som det egentlig er for seint. NÅ skal jeg begynne å ta backups. Jeg trenger derfor anbefalinger av programmer som gjør dette. Det er ikke så viktig om det koster noen kroner, så lenge det er et solid program som gjør det jeg ønsker. Jeg har tenkt å ta backup til både en ekstern harddisk samt til webhotellet hvor jeg har mail og annet fjas. Programmet jeg søker må derfor kunne kopiere spesifikke mapper ved intervaller og laste disse opp til både FTP og til en ekstern harddisk. Programmet må ikke være for komplisert, omfattende eller resurskrevende. Det må samtidig ikke være for enkelt. Jeg vil ha noe som surrer og går i bakgrunnen uten at jeg egentlig legger merke til at det er der. Jeg har akkurat prøvd Genie Timeline Home Edition, det kan ikke laste opp til FTP og roter til filene slik at jeg er litt usikker på hva det faktisk har lagret. Jeg bruker Windows 7 - 64 bit. Er det noen som kan anbefale et annet program? På forhånd takk! Endret 19. november 2011 av LordErik Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Mulig det ikke støtter alt du ønsker men det er et av de beste filsynkroniseringsverktøyene jeg har sett. Jeg bruker det for backup av et NAS og har betalt lisens pga hyppighet, men mener det er verdt hver eneste krone. Siden det kopierer filene rått så er det enkelt å verifisere integritet på kopiene. http://allwaysync.com/features.html Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Har prøvd det nå, og det ser ut til å være akkurat det jeg ville ha. Enkelt og greit med mulighet for backup både til ekstern harddisk og FTP. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Det er et veldig godt produkt. Det er også utrolig kjapt hvis man bare skal kopiere endringene. En ting du må være veldig obs på et at du kan sette synkroniseringsretning av backupen. Velger du å synkronisere begge veier kan du ende opp med korrupte data så velg retning med omhu. Velg en master side og kopier fra den til kopien, ikke begge veier. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Hm, du snakker da om den pilen? På default peker den begge veier. Antar den skal peke fra mappen som jeg ønsker å ta backup av, til området den skal ta backup til? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Synd du ikke postet dette litt tidligere. Den 16.11 var Paragon Backup & Recovery 11 Compact Edition gratis hos GiveAwayOfTheDay Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Hehe, det kan du si. Selv syntes jeg det er synd at jeg ikke gjorde dette for flere år siden, før jeg mistet alle filene mine. Endret 19. november 2011 av LordErik Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Selv bruker jeg Crashplan på alle maskiner hjemme, den lar deg kopiere til andre maskiner (hel-automatisk!), til deres online tjeneste (Det koster dog litt) eller til dine venner. Jeg har satt det opp slik at alle maskiner hjemme tar backup både til online-tjenesten og til en hjemmeserver, samt at alt viktig på serveren kopieres online. Anbefales varmt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 jeg har formatert harddisken med samtlige oppgaver jeg har skrevet i løpet av fire år med psykologistudier. Det er fullt mulig å "få tilbake" alle filene dine. Formatering av en partisjon kan sammenliknes med at et et biblioteks arkiv som har "kartotek kort" hvor bøker er plassert blir borte - bøkene er i bibliotekets hyller alikevel. Det som er viktig ift suksessrate over gjenoppretting er at sectorene som var opptatt av denne partisjonen på din disk ikke er blitt overskrevet av nye data. Finns mange gode gjenopprettings programmer. Et av mine favoritter gjennom tidene har vært og er GetDataBack fra runtime.org. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Jeg formarterte harddisken og installerte Linux på den. Den har derimot ikke blitt brukt mye ettersom jeg like etter fikk en SSD som jeg puttet i maskinen, og den gamle harddisken ble liggende i en skuff. Tror du jeg vil ha mulighet for å få ut filene da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Det spørs. Det er avhengig av hvor linux har skrevet til og hvor dine "interessante" filer ligger lagret. Det skader ikke å prøve. Kan hende du får ut "noe". Men du må uansett slutte å skrive til disken/partisjonen. Dvs ikke boote opp linux fra den. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Hm. Kanskje hvis jeg kobler harddisken til den stasjonære da (harddisken var i laptoppen), og forsøker å gjenopprette filene uten at jeg booter Linux fra den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Dette scenario har ikke jeg vært i.. Spørsmålet er hvordan det stiller seg med at din partisjonstype nå er linux (sannsynligvis ext3). I denne situasjonen må du først få utført en "partition recovery" fra ext3 (linux) tilbake til NTFS (regner med at du hadde NFTS tidligere) Deretter prøve å recover files. Noen har hatt hell med dette . Se siste innleggene på side 2 her : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=916137&page=2 Dette gjøres da fra en UBUNTU (linux) pc. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Passer bra, er Ubuntu som er installert på den. Jeg skal gi det et forsøk. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Passer bra, er Ubuntu som er installert på den. Jeg skal gi det et forsøk. Takk for tipset! Du får melde tilbake hvordan resultatet blir da.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hm, du snakker da om den pilen? På default peker den begge veier. Antar den skal peke fra mappen som jeg ønsker å ta backup av, til området den skal ta backup til? Ja, det er der du styrer synkroniseringsretning. Og den bør peke fra orginalmappa til kopien som du sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå