Gå til innhold

Vinterjakke til stor mann?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en vinterjakke.

 

 

Litt om meg kanskje; er 192cm høg, 110kg. Kraftig bygd, breie skuldre og store armer. Bruker vanligvis XXL-3XL

 

Vinterjakken jeg vil ha skal helst være vanntett, vindtett og varm. Og den bør se litt bra ut.

Kommer til å bruke den til mye forskjellig: ski, jobb (barnehage), gåturer, fjellturer, småturer, stå å vente på buss.

Så først litt på dunjakker, men droppet det pga faren for at de blir lett ødelagte. Er ute etter en jakke av kvalitet som tåler litt! Lange jakker/parka/etc.. er å foretrekke foran korte...

 

Altså jakken må være varm til å kunne stå i ro ute i nedtil -20 grader til å kunne enkelt bøye seg, sette seg og bevege seg (armer/skuldre). Problemet med jakker jeg har hatt tidligere er at det passer rundt magen, men ikke i skuldrer og armer.

 

Ønsker ikke å bruke så veldig mange tusenlapper, men kan strekke meg godt langt om jeg finner en jeg vil ha. Hvor skal jeg kjøpe? Har ikke mulighet til å prøve noe særlig, har bare vanlige sportsbutikker og klesbutikker i nærheten så er ikke mye å velge i. Prøvde en Norrøna Lofoten og syns den var utrolig god, men litt liten.. Sett litt på The North Face og skal se på andre jakker imorgen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes Yupik parkaen til Fjellräven var veldig stor. Den finnes i ale størrelser fra 3XS til 3XL, så godt utvalg. Denne føres vel i hvert fall hos Gsport, eller hva den enn heter nå. Gmax? Varm og god også. Jeg synes også den ser helt grei ut. Ulempen er at den er relativt dyr (4k)... Yupik. Det er jo også mulig å gå for en kortere(kanskje mindre?) versjon av jakken som koster en tusenlapp mindre. Kodiak

Lenke til kommentar

Var nede og så litt mer på Bergans og Norrøna,

Fant ut at den Norrøna jakka jeg hadde prøvd tidligere var i XL og ikke XXL.

Prøvde også en Bergans Oppdal jakke til 2500 i XXL som var ganske god, dog et par minuser, men samtidig 1500 kr billigere enn Norrøna si Lofoten jakke. Bestilte inn Norrøna jakka i xxl og håper på at den passer...

Lenke til kommentar

Vinterjakken jeg vil ha skal helst være vanntett, vindtett og varm. Og den bør se litt bra ut.

Kommer til å bruke den til mye forskjellig: ski, jobb (barnehage), gåturer, fjellturer, småturer, stå å vente på buss.

Så først litt på dunjakker, men droppet det pga faren for at de blir lett ødelagte. Er ute etter en jakke av kvalitet som tåler litt! Lange jakker/parka/etc.. er å foretrekke foran korte...

 

Altså jakken må være varm til å kunne stå i ro ute i nedtil -20 grader til å kunne enkelt bøye seg, sette seg og bevege seg (armer/skuldre). Problemet med jakker jeg har hatt tidligere er at det passer rundt magen, men ikke i skuldrer og armer.

 

Er det helt uaktuelt med dunjakke?

 

Beskrivelse hentet fra smartguy.no (ser ut som en direkte oversettelse fra engelsk, tatt fra en annen side kanskje):

 

Nobis fokuserer på ekstrem høy kvalitet, personlighet og individualitet. Det er lagt stor vekt på teknisk funksjon med mange små og gjennomførte detaljer. Jakker fra Nobis er produsert ut fra en visjon om at de skal kunne brukes i både frostgrader og mild vår. Dette betyr at temperaturstyringen i jakkene er fantastisk, hvilket bl.a. skyldes Sympatex membran, som gjør jakkene 100% vind- og vanntette og samtidig 100% pustende og med en evne til å justere temperatur.

 

Fyllet i Nobis jakkene er 100% dun som stammer fra Canadian White Duck, hvis dun er veldig stor og fyldig. Ander opprettes og behandles med respekt for dyrenes opprinnelige miljø. Dette betyr at det brukes halvt så mange dun i jakkene og at de derfor veier mindre, men allikevel holder deg ultimativ varm. Pelsen i kragen stammer fra den Nord Amerikanske Coyote (prærieulv).

 

Nobis er designet slik at man kan ta av pelskragen når jakken skal rengjøres og Nobis anbefaler at man vasker sin jakke i vaskemaskinen og ikke får den kjemisk renset siden kjemikalier ødelegger dunene i jakken. Materialet er veldig sterk og skitt-avvisende og det meste skitt og fletter kan fjernes med en våt klut.

 

Ønsker ikke å bruke så veldig mange tusenlapper, men kan strekke meg godt langt om jeg finner en jeg vil ha. Hvor skal jeg kjøpe? Har ikke mulighet til å prøve noe særlig, har bare vanlige sportsbutikker og klesbutikker i nærheten så er ikke mye å velge i. Prøvde en Norrøna Lofoten og syns den var utrolig god, men litt liten.. Sett litt på The North Face og skal se på andre jakker imorgen...

 

En Nobis Yatesy er lang, 100% pustende, vann- og vindtett, har mange smarte løsninger (magnet-knepping for vindklapp over glidelås, tommelhull i mansjettene, glidelåser under armhulene som kan åpnes for bedre bevegelighet og lufting, funksjonelle teleskopermer, wire for forming av hette, dun-fylt vindskjørt, etc etc etc), den er slitesterk, har ikke særlig utpreget eller skjemmende design, føles lett å ha på seg, har veldig god bevegelighet, og fungerer like bra i -20 såvel som inne i en barnehage uten å gjøre deg svett og uvel (så fremt du ikke går med ullgenser under).

 

Lenke til produsentens produktside

 

Lenke til samme modellen i sort

 

Ulempen? Den koster ca. en halv netto-månedslønn. Blir vel en prioriteringssak, men anbefaler virkelig å prøve en, så du i hvert fall kan sammenligne den med andre, billigere jakker, for så å avgjøre om det er verdt den eventuelle investeringen.

 

Skulle tro det var litt i seneste laget å finne vinterjakker nå, men i XXL-3XL er det kanskje lettere enn S/M/L :) Uansett får du ha lykke til med jakten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...] kan strekke meg godt langt om jeg finner en jeg vil ha.

 

Han skriver at han ikke vil bruke så veldig mange tusenlapper, og du anbefaler en jakke til nærmere 9000 kr? Jeg vet du liker å mase om den jakken der, men du trenger ikke nevne den i hvert eneste innlegg du skriver...

 

Blir vel en prioriteringssak, men anbefaler virkelig å prøve en, så du i hvert fall kan sammenligne den med andre, billigere jakker, for så å avgjøre om det er verdt den eventuelle investeringen.

 

Noe mer som er uklart?

 

PS! Du hadde tjent på å slutte med korsfaringen mot alle innlegg/debattanter du ikke liker/kommer over ens med. Greit å være uenig, men du får følge rettningslinjene som alle andre, da spesielt punkt 1:

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Når man får jakker som er i akkurat like god kvalitet for mindre penger, og TS åpenbart ikke er interessert i at jakken skal være 123ndy er det ganske uklart hvorfor du anbefalte jakken ja...

 

 

Edit: Unnskyld meg, men hva er det egentlig du snakker om? Så vidt jeg husker kom du med et ganske latterlig innlegg i skotrærtråden, og jeg har vel aldri skrevet noe som kan oppfattes som kan oppfattes som uhøflig til deg, så kanskje du skal feie for din egen dør osv... Det er jo veldig klart at du tar deg nær av at folk ikke liker den latterlige jakken du har kjøpt deg.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Når man får jakker som er i akkurat like god kvalitet for mindre penger, og TS åpenbart ikke er interessert i at jakken skal være 123ndy er det ganske uklart hvorfor du anbefalte jakken ja...

Du må gjerne utdype hvorfor du mener den er 123ndy.

 

Tuller du? Det er en jakke som folk helt åpenbart kjøper KUN for å vise at de har brukt mye penger, med et mulig unntak av de som bor på svalbard eller et annet sted hvor man trenger en jakke som passer til ekstreme forhold. Bor man f.eks. i Oslo skal man være ganske dum hvis man prøver å overbevise andre om at den har kvaliteter man ikke klarer seg uten i løpet av vinteren.

 

Edit: Bare for å nevne det har jeg ingenting i mot at folk kjøper jakken, men vennligst ikke lat som om det er noe annet enn conspicuous consumption.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Er jo et ganske stort spenn opp til 9000, fra de han allerede hadde sett på. Greit nok at man kan slenge inn litt ekstra penger, men kanskje ikke SÅ mye.

Jakken han har prøvd (Norrøna Lofoten) koster (så vidt jeg vet, etter et google søk) 5000kr. North Face har jakker som koster alt fra 3- til 6000. Så om 3400 kroner ekstra for en jakke man med all sannsynlighet blir meget fornøyd med, som også kan holde i mange, mange år fremover, er verdt investeringen er vel opp til TS og bedømme? :)

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Edit: Bare for å nevne det har jeg ingenting i mot at folk kjøper jakken, men vennligst ikke lat som om det er noe annet enn conspicuous consumption.

Og jeg har heller ingenting i mot at folk diskuterer og foreslår andre jakker enn den jeg selv foreslår, og da er det vel bedre å bruke tiden på det, enn å heksebrenne mitt forslag? :)

 

Jeg er er av den oppfattingen at man får det man betaler for, selv om denne er i overkant dyr i forhold til hva menigmann er forberedt på å betale for en vinterjakke.

Lenke til kommentar

Jeg er nødt til å prøve før jeg kjøper en jakke! Så da er vel de fleste nettbutikker krysset ut, ønsker uansett å handle i butikk. Har vært innom de fleste klesbutikkene i byen nå (ikke så mange akkurat) og Norrøna Lofoten er fortsatt nr 1. Som sagt var den jeg prøvde litt liten i XL så fikk de til å bestille inn en i XXL og fikk melding om at den kom til butikken deres idag. Så tenker å reise ned imorgen og prøve :)

 

Hvilke andre merker/modeller er verdt å sjekke? Vi har mange sportsbutikker og de "vanlige" klesbutikken (jack&jones, blend, vic, cubus, dressmann og noen til)...

Lenke til kommentar

Bergans Oppdal

Endte opp med denne jeg.

Norrøna jakka var ikke mye i forskjell i skuldrene fra Xl til xxl om noen andre tenker på den jakken.

 

Er ikke sikker på hva jeg syns om jakken enda, men hittil positive ting, dog det er noen smådetaljer jeg savner som f.eks. sånn handgreie (husker ikke hva det heter, men et slags erme du tar tommelen gjennom). Jakken passer perfekt, den strammer ikke når jeg beveger armene, men jeg er redd for at den ikke tåler så mye vann før det kommer igjennom. Jeg var ute i 2 timer idag på jobb i pøsende regnvær og jeg (eller jakken) ble ikke våt. Men etter den hadde hengt inne etter jobb i 1-2 time var den litt fuktig så jeg er redd det trenger gjennom, bare sakte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...