MacProvoserer Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 For dem med nok plass..... Anbefaler å ha en liten parisjon med ekstra os. På ibooken har jeg en 1-GB partisjon med os 9. (Harddisken er totalt 14 GB) Dersom noe skjer med osx som f.eks at man plutselig ikke kan logge seg på, passordet virker ikke lenger eller andre ting som gjør at man ikke klarer å komme inn i osx kan man da istedet boote opp maskinen fra den andre partisjonen. OS9 partisjonen er klargjort for internet. Den har også disk verktøy. Diskwarrior er det beste programmet her. Fra os9 kan jeg da fikse og jeg kan flytte/redde program/dokumenter fra osx partisjonen over på den eksterne harddisken. (maxtor 200 GB) Fordelen med os9 framfor å ha en ekstra osx partisjon er at den tar mye mindre plass. (Da er selvfølgelig alt unødvendig stuff fjernet.) Andre som har tips? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Tja, en kommentar til tipset ditt: man kan jo boote OS9 fra CD så slikt sett er det ikke sikkert man trenger å ha en egen OS9 partisjon. Personlig har jeg på den stasjonære fordelt partisjonene på denne måten: 3GB OS9 60GB OSX + Applikasjoner og brukerfiler 60GB Media, dvs. iPhoto & ITunesfiler 57GB DV1 (for videoredigering) 60GB DV2 (for videoredigering) Vurderer også å installere en tredje HD og tror det skal gå greit bare jeg skaffer meg en ekstra IDE-controller(?) Planlegger å bruke denne ekstra HD'en til å ha ytterligere en OSX partisjon. Kan være kjekt i backupsammenheng, samt når man installerer nye utgaver av OSX... Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Å boote fra os9 cd. Da må man lage seg en spesial-cd hvor man får tilgang til internett/nettverk og som inneholder diskwarrior. Disk utillity som følger med os9 cdén klarte ikke å fikse problemene mine. Så den vanlig os cdén er i noen tilfeller ikke nok. Norton Utillity føkka opp mer enn den fiksa. Eneste som fikk på plass tingene var diskwarrior. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Trenger ikke egen partisjon for å boote opp fra OS 9 selv om OSX klikker, og hvis det skulle ha seg slikt at harddisken blir korrupt kan du ikke starte fra noen av partisjonene. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Kan dere ikke boote en Linux eller FreeBSD for PPC cd da? Og kjøre i rescue mode. Er da like enkelt / enklere dét? Lenke til kommentar
scar Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Kan dere ikke boote en Linux eller FreeBSD for PPC cd da? Og kjøre i rescue mode. Er da like enkelt / enklere dét? hvor er det man finner FreeBSD for PPC da. finner det ikke noen steder jeg Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Det skulle da holde lenge med en oppstarts-CD av noe slag, gjerne en OS 9-CD med alle de trengte verktøyene på? Evnt. har man iallefall da i det minste diskutil og noen småverktøy på en hvilken som helst OS X-CD, som også har en egen util for å redde glemte/ødelagte passord. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 Det skulle da holde lenge med en oppstarts-CD av noe slag, gjerne en OS 9-CD med alle de trengte verktøyene på? Som jeg skrev: Da må man lage seg en spesial-cd hvor man får tilgang til internett/nettverk og som inneholder diskwarrior. Evnt. har man iallefall da i det minste diskutil og noen småverktøy på en hvilken som helst OS X-CD, som også har en egen util for å redde glemte/ødelagte passord. Diskverktøyet på os-cdén er ikke godt nok til krisesituasjoner. Disk-verktøyet må ivertfall inneholde muligheten til å gjennoppbygge volume struktures, fikse b-tree osv. Dette er Diskwarrior best på. Synes også det er viktig å ha tilgang til internett. Dette da det er mye hjelp å få på forum når man har ett merkelig problem på maskinen. Spm: Hvilken utillity er det du mener som kan redde glemte/ødelagte passord? Jeg hadde ett problem for en stund siden hvor jeg plutselig ble spurt om passord da jeg starta opp maskinen. Det riktige passordet virka ikke. Vet det er flere som har hatt samme problem. (Diskusjons-forumet hos Apple.) Så jeg prøvde disk-utillity på osx-cdén. Det funka ikke. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Hmm, om det som er std. på OS X-CD'en ikke funker, da veit jeg ikke. Har aldri hatt problemer med dette selv, og dermed aldri testa hvordan det virker, men det har løst problemet for endel andre, har jeg inntrykket av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå