Gå til innhold

Anbefaling av 8 ports PCIe Raid kontroller

Buzz76

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut min Adaptec 3405 SAS/SATA Raid kontroller med en 8 ports kontroller.

Må være PCIe og den må støtte Raid-6.

Funksjonalitet, stabilitet og god adminsoftware er viktigere enn ytelse. Pris er også viktig.

I første omgang blir det SATA jeg blir å benytte.

For eksempel har jeg kikket på

LSI 9260-8i

Adaptec 5805 og 6805

Noen som har litt peil og ønsker å komme med anbefaling?

Skulle også hatt tak i et par miniSAS -> 4x SATA vinklede kabler om noen vet hvor dette kan skaffes?

Oppdatert:

INTEL CC RS2BL080 8P SAS = LSI 9260-8i

Og denne koster samme som LSI bare at 2x kabler følger med. Good deal det vel? :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke den til? NAS/ESXi/Hyper-V/?

Dersom du skal gå for LSI ville jeg anbefalt 9265-8i som er samme kontroller som 9260-8i, men CPU er dual-core og har mye mer funksjonalitet. I tillegg har den støtte for CacheCade 2.0 og FastPath som gjør at kontrolleren kan benytte SSD-disker som cache for hele raidet.

Review her: http://thessdreview.com/our-reviews/lsi-megaraid-sassata-9265-8i-6gbs-pcie-raid-controller-card-review/

Lenke til kommentar

Eg skjønner ikkje kvifor du vil bruke 5000kr på ein kontroller som har raid 6, når du får ein like god kontroller for 800kr på Ebay (IBM M1015) som også fungerer ypperleg med (software) raid6. Ytelsesforskjellen er så og si lik null. For den prisen kan du kjøpe ein eller to ekstra servere som tar seg av datalagring mykje meir effektivt, smartare og tryggare enn ein Windows maskin.

Lenke til kommentar

Er ikke alltid man har valget med å bytte server programvare ser du siDDis, og software RAIDet til Windows er jo bare skrot, ikke noe jeg ville ha stolet på i allefall.

Og fysisk plass kan forhindre innkjøp av flere servere, men nå skal jeg også ha en RAID kontroller til hovedmaskinen min blant annet.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke den til? NAS/ESXi/Hyper-V/?

Win2008-R2 filserver.

Dersom du skal gå for LSI ville jeg anbefalt 9265-8i som er samme kontroller som 9260-8i, men CPU er dual-core og har mye mer funksjonalitet. I tillegg har den støtte for CacheCade 2.0 og FastPath som gjør at kontrolleren kan benytte SSD-disker som cache for hele raidet.

Review her: http://thessdreview.com/our-reviews/lsi-megaraid-sassata-9265-8i-6gbs-pcie-raid-controller-card-review/

Ser den, men det er samtidig en dyrere sak.

Intel RS25DB080 er vel samme og koster 4600,- uten kabler. Ender da på ca 5200.

Hvike annen funksjonalitet har den som den andre ikke har?

Et annet alternativ er RS2VB080 som kommer med maintenance free backup inkludert, men til over 5000 uten kabler.

INTEL CC RS2BL080 8P SAS koster 4000,- med kabler.

Takk for linken :)

Eg skjønner ikkje kvifor du vil bruke 5000kr på ein kontroller som har raid 6, når du får ein like god kontroller for 800kr på Ebay (IBM M1015) som også fungerer ypperleg med (software) raid6. Ytelsesforskjellen er så og si lik null. For den prisen kan du kjøpe ein eller to ekstra servere som tar seg av datalagring mykje meir effektivt, smartare og tryggare enn ein Windows maskin.

Som du ser av svaret mitt så ligger kontrolleren jeg heller mot på 4000,-.

Jeg vil ikke ha software RAID og en kontroller fra eBay går nok ikke under Norsk kjøpslov.

Hva servere tenker du på til den prisen som har mer effektiv, smartere og tryggere lagring?

Lenke til kommentar

Om du er villig til å bytte så må jeg si at jeg støtter FreeNAS / BSD av ZFS med deres software RAID i grunnen.

Videre opp har du også Linux sitt software RAID bygget på mdadm, dette er solid teknologi for en lagringsserver med god fart, i allefall om masselagring er tingen.

Eneste minuset med Linux software RAID og den serveren er at du VIL få ett "Blodbad" det vil si, en drøss med problemer når du først setter igang, ingen vei utenom det, men straks du er ute av "Blodbadet" så er det smooth sailing for å si det slik.

I Windows server derimot så er situasjonen en helt annen, du slipper ett blodbad, men svineriet vil plage deg igjennom hele bruksperioden med små problemer og en masse vedlikehold.

En Linux boks til eksempel, når den er satt opp så kan den stå å gå i årevis uten at du trenger å bekymre deg noe mer, sannsynligvis likt for BSD gutta også.

ZFS oversikt og forklart:

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Kjører 2x Areca kontrollere (1130 og 1170) i min Win 2008 r2 filserver, og jeg bekymrer meg meget lite må jeg si.

får 500 MB/s read/write og fornøyd med det. billige var de og, gav 390 dollar for 24 porteren på ebay, og 190 dollar for 12 porteren.

nå kan jo det karakteriseres som røverkjøp da , men still.

Kan varmt anbefale Areca. Kjekt med innebygget web interface / lan port på selve kontrolleren. funker selv om os'et har crasha / ikke booter. setter egen ip på kortet og voila.

F.eks. denne som er pci-ex versjon :

http://www.ebay.com/itm/Areca-ARC-1220-PCI-Express-x8-SATA-II-3-0Gb-s-Controller-Card-/250938435751?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6d18a8a7

Edit 2 :

http://www.ebay.com/itm/Areca-ARC-1680ix-24-24-Channel-RAID-Card-w-2GB-RAM-plus-Battery-Backup-Unit-/150709235282?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2316f86e52

wow, det var billig. hadde jeg hatt penger.. 2gb ram, bbs unit, og 24porter.

den ryker nok kjapt ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Er jeg avhengig av en RAID kontroller så må jeg innrømme at jeg ikke vil handle i utlandet.

Spesielt om jeg skal legge ut over 3000 spenn, årsaken er at jeg rett og slett er for redd for at den skal ryke.

Og er den kjøpt i Uniten Bløff står du som oftest med skjegget i postkassa eller en dyr retur ordning.

5 års reklamasjonen betaler jeg heller ekstra for i så tilfellet, men enig, skal man ha lagring i en Windows box så må man ha RAID kontroller, ingen vei utenom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har dykk ikkje ekstra kontrollere liggande til overs?

Eg må sjølv si at Linux raid er litt dillete å få i gong. ZFS derimot er ein lek. Å setja opp ein ZFS server med Windows share er gjort på 30 min.

Har fundert litt. Ser ut for meg som at det finnes flere forskjellige ZFS servere? Eller?

Areca sin innebygde ethernet port/web app er jo forøvrig genialt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...