Gjest Slettet+98172347 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Fikk for 2 uker siden Telenor fiber inn i huset, og har ikke hatt annet enn helvete siden. Den trådløse ruteren som fulgte med må være verdens mest ubrukelige sak, så jeg koblet den ut og satte opp min trofaste DLink DIR-825 i stedet. Men jeg har så merkelig oppførsel på enkelte maskiner. For å oppsummere: - alt kablet nettverk fungerer perfekt - wifi på ipad fungerer perfekt - wifi på iMac fungerer perfekt - wifi på Macbook Pro fungerer perfekt - wifi på Squeezebox fungerer perfekt - wifi på HTC Desire fungerer perfekt. Men, vi har 4 Windows7 maskiner i huset, og på alle disse fungerer det ikke. Maskinene kobler seg fort på nettet, men de får ikke internettforbindelse. Det rarer er at noen ganger hvis man slår av og på wifi 5-10 minutter så begynner det plutselig å virke. Og da virker det perfekt til du slår av maskinen igjen. Da er det tilbake til samme helvete igjen. Har slette nettforbindelsen på maskinene og lagt de til på nytt uten at det hjelper. Har vekslet mellom alle typer krypteringer også for å se om det kan ha noe med saken å gjøre. Hilsen frustrert far med 3 unger i huset som maser hodet full på hvorfor maskinene deres ikke virker lenger. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg antar at 825'n fungerte prikkfritt før dette? Henger den nå bak telenor boksen eller har du fjernet den? Hvis den henger bak telenor boksen har du eller telenor endret denne boksen til bridged mode? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Fungerte prikk i 3 måneder før vi fikk fiber. Jeg har ikke endret noe mode. Jeg har bare tatt en kabel fra en av lan-portene på Telenors modem og inn i WAN porten på DLinken. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Da kan problemet ditt være at begge boksene står som routere og dhcp servere. Prøv og sett telenor boksen i bridged mode. 2 routere på ett nett er å be om problemer. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvis opplegget med to rutere er problemet kan du bare kjøpe en repeater for bedre rekkevidde i stedet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvis opplegget med to rutere er problemet kan du bare kjøpe en repeater for bedre rekkevidde i stedet. Nå var det ikke rekkevidde som var problemet hans men ustabilitet i både telenor boksen, noe D-Linken har arvet. D-Linken kan forøvrig settes opp som repeater. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Er redd for å begynne å endre oppsettet på Telenor routeren. Er så utrolig mange valg. Kan jeg ikke bare heller koble om slik at jeg plugger inn i en LAN åpning på DLinken i stedet for WAN? Vil den ikke da fungere som Switch i stedet for router eller roter jeg? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Er redd for å begynne å endre oppsettet på Telenor routeren. Er så utrolig mange valg. Kan jeg ikke bare heller koble om slik at jeg plugger inn i en LAN åpning på DLinken i stedet for WAN? Vil den ikke da fungere som Switch i stedet for router eller roter jeg? Du må slå av DHCP-server i D-link. Ellers vil begge routerne prøve å dele ut ipadresser. Har en how-to i nettverkslinken min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg prøvte å slå av DHCP på DLink routeren og flyttet kabelen fra WAN til en LAN port. Resultatet da ble at alt av nett-trafikk begynte å virke slik jeg ønsket, mens IPTV som også er koblet på Telenors modem henger etter 2 minutt og viser en feilmelding på ip konflikt. Jeg tror løsningen må være å la DLinken stå som DHCP, men å sette Telenor modemet i Bridge. Dessverre vet jeg veldig lite om hvordan jeg gjør det og jeg finner ikke noe god informasjon om dette hverken på Telenor.no eller Google. Det forvirrer meg når jeg går inn på Telenormodemet og Broadband at det står 3 linjer der: - Ethernet - ADSL - VDSL På alle 3 står det routing. Jeg vet ikke hvilken av disse jeg må endrer uten å risikere å ødelegge iptv og iptelefon i samme slengen. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ring Telenor Experten. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Et annet problem er at disse private nettverks utstyrs boksene benytter stort sett alle samme ip-adresse/range/nettverks-id/gateway-ip. I ditt tilfelle kan det være at både telenor routerens lan adresse (range) og kan være satt opp med 192.168.0.0/24 og da gw=192.168.0.1 Og det samme med dlink routeren. Dette resulterer i at 192.168.0.1 er gateway adresse brukt i begge boksene (dems lan nett range også like 192.168.0.2 -> 192.168.0.254) Jeg bruker alltid å gjøre om nett på egen router til noe annet (den som er sist sett utenifra - dvs egen privat eid ruter som er kontakt punktet til klient PCer ). I ditt tilfelle D-Link ruteren. f.eks 10.30.0.0/24 eller 192.168.2.0/24 Endret 19. november 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Telenor Experten? Syar2003. Takk for svar. Må innrømme at jeg ikke skjønte alt. Spesielt det med 192.168.0.0/24. Har aldri sett en ipadresse med skråstrek. Uansett. Jeg har satt opp DLinken slik at den bare skal dele ut ip fra 192.168.0.100 og opp. Da skulle den holde seg godt klar av rangen til Telenormodemet som bruker lave adresser fra 192.168.0 Kan ikke se at noen av enhetene har noen ip-konflikt. Jeg har allerede satt opp fast ip på det meste av nettverksdisker, printere etc. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Telenor Experten? Syar2003. Takk for svar. Må innrømme at jeg ikke skjønte alt. Spesielt det med 192.168.0.0/24. Har aldri sett en ipadresse med skråstrek. Er bare en måte å skrive et adresseområde på. Referer til hvilke bits i nettverksadressen som er fast. 192.168.0.0/24 betyr altså adressene fra 192.168.0.0 - 192.168.0.255 (altså en netmask på 255.255.255.0) http://www.brassy.net/2007/mar/cidr_basic_subnetting Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Siden det er fiber du har, så går jeg ut ifra at du har Zyxel P2812. Zyxel har std GW som 10.0.0.138, og ip-range går fra 10.0.0.1-137. Mvh Faller Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Telenor Experten? Syar2003. Takk for svar. Må innrømme at jeg ikke skjønte alt. Spesielt det med 192.168.0.0/24. Har aldri sett en ipadresse med skråstrek. Uansett. Jeg har satt opp DLinken slik at den bare skal dele ut ip fra 192.168.0.100 og opp. Da skulle den holde seg godt klar av rangen til Telenormodemet som bruker lave adresser fra 192.168.0 Kan ikke se at noen av enhetene har noen ip-konflikt. Jeg har allerede satt opp fast ip på det meste av nettverksdisker, printere etc. Det vi uansett ikke forandre på at default gateway kanskje blir brukt dobbelt med privat ip-adresse 192.168.0.1 Eks: Offentlig WAN-ip |> Telenor/modem (lan ip gw 192.168.0.1) ---> Wan port D-link > | D-Link net 192.168.0.0->192.168.0.255 gw=192.168.0.1 ---> Klienter Blir problem med ruting da .... Kontra Offentlig WAN-ip |> Telenor/modem (lan ip gw 192.168.0.1) ---> Wan port D-link > | D-Link net 192.168.2.0->192.168.2.255 gw=192.168.2.1 ---> Klienter Klienter når internet via 1) gw på D-Link 192.168.2.1 -> deretter har D-Link videre en gw til internet via wan port over til telenor/modem og dens gw 192.168.0.1 Men for å vite sikkert må vi få "se" nettverkskonfig på telenor boksen. Men om det er som Faller sier - skal du ikke ha noe problem med standard instillinger på nettverks-id og range ved boksene sammenkoplet. Bortsett fra at DHCP server ikke skal være påslått på Telenor boksen - men i den D-Link boksen som står opp mot klientene. Edit: Som et "generellt" råd til alle som kopler sin egen kjøpte private ruter etter en leverandørs rutermodem enten det er telenor/canal-digital/get/Nexgentel eller andre er det : 1) undersøke leverandørens enhet sin lan ip-range og nettverks-id og gw. 2) sørge for at din egen ruter bak ikke benytter samme nett. 3) sørge for at det kun er aktiv DHCP server i ende ruter boksen 4) kople absolutt alle klienter på den siste ruteren (TV/PC/BredbåndsApater/Wifi-klienter osv. Endret 19. november 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Siden det er fiber du har, så går jeg ut ifra at du har Zyxel P2812. Zyxel har std GW som 10.0.0.138, og ip-range går fra 10.0.0.1-137. Mvh Faller Ok. Og hva i praksis bør det bety for meg og mitt oppsett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Telenor Experten? Syar2003. Takk for svar. Må innrømme at jeg ikke skjønte alt. Spesielt det med 192.168.0.0/24. Har aldri sett en ipadresse med skråstrek. Uansett. Jeg har satt opp DLinken slik at den bare skal dele ut ip fra 192.168.0.100 og opp. Da skulle den holde seg godt klar av rangen til Telenormodemet som bruker lave adresser fra 192.168.0 Kan ikke se at noen av enhetene har noen ip-konflikt. Jeg har allerede satt opp fast ip på det meste av nettverksdisker, printere etc. Det vi uansett ikke forandre på at default gateway kanskje blir brukt dobbelt med privat ip-adresse 192.168.0.1 Eks: Offentlig WAN-ip |> Telenor/modem (lan ip gw 192.168.0.1) ---> Wan port D-link > | D-Link net 192.168.0.0->192.168.0.255 gw=192.168.0.1 ---> Klienter Blir problem med ruting da .... Kontra Offentlig WAN-ip |> Telenor/modem (lan ip gw 192.168.0.1) ---> Wan port D-link > | D-Link net 192.168.2.0->192.168.2.255 gw=192.168.2.1 ---> Klienter Klienter når internet via 1) gw på D-Link 192.168.2.1 -> deretter har D-Link videre en gw til internet via wan port over til telenor/modem og dens gw 192.168.0.1 Men for å vite sikkert må vi få "se" nettverkskonfig på telenor boksen. Men om det er som Faller sier - skal du ikke ha noe problem med standard instillinger på nettverks-id og range ved boksene sammenkoplet. Bortsett fra at DHCP server ikke skal være påslått på Telenor boksen - men i den D-Link boksen som står opp mot klientene. Edit: Som et "generellt" råd til alle som kopler sin egen kjøpte private ruter etter en leverandørs rutermodem enten det er telenor/canal-digital/get/Nexgentel eller andre er det : 1) undersøke leverandørens enhet sin lan ip-range og nettverks-id og gw. 2) sørge for at din egen ruter bak ikke benytter samme nett. 3) sørge for at det kun er aktiv DHCP server i ende ruter boksen 4) kople absolutt alle klienter på den siste ruteren (TV/PC/BredbåndsApater/Wifi-klienter osv. Jeg oppfyller vel alle 4 kravene du kommer med utenom pkt 3. Jeg vet som sagt ikke hva jeg skal slå av på Telenor modemet når det gjelder routing. På Broadbank siden står det 3 linjer for henholdsvis ethernet, vdsl og adsl. Jeg livredd for å fucke opp konfigurasjonen. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Funker ikke å sette Zyxelen fra Telenor i bridge siden du har fiber...Løsningen er å erstatte hele Zyxelen med din egen Dlink og sette denne opp til å motta DHCP. Men da kommer problemet VIS du har IPTV at du må enable multicast vis dette går med Dlink routeren din..Telenor går ikke god for dette men det skal fungere med noen routere Endret 19. november 2011 av t0ffemannen Lenke til kommentar
Utsnik Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Skjønner ikke helt hva som er problemet, synes zyxel sin er ganske så stabil jeg da, har selv byttet ut dlinken min med en av de men hvordan du eventuelt kan løse det vet jeg ikke =/ Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Ring Telenoreksperten, som de over har sagt. Hvis du faktisk ikke kan nok, så er det lov å innrømme det, og betale for at kompetente mennesker kan hjelpe deg igjennom problemstillingen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå