Gå til innhold

Spørsmål om medisin studie i Norge.


KingInTheNorth

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå mitt siste år på ungdomsskolen og skal gå realfag etterpå. Jeg får ganske gode karakterer. Sekser i Engelsk, naturfag, matte, samfunnsfag og musikk. Det er det jeg ligger på nå ivertfall i de fagene. I Norsk og Tysk ligger jeg på en firer i begge, som er et problem. Jeg har akuratt litt igjen for den femmeren i norsk. Men tysk forstår jeg rett og slett ikke. Jeg har 5 i gym og RLE. RLE kommer nesten på 6er. Tror jeg har en 6- og en femmer til nå på prøver i rle.

 

Jeg fikk 5.0 i snitt i fjor, men tror jeg greier ca 5,3 i år.

 

Spørsmålet er om jeg greier høye nok karakterer på vidergående til å komme inn på medisin i Oslo, Trondheim eller Bergen. Jeg har helst ikke lyst å flytte til utlandet, jeg skal ha fysikk, matte og kjemi på vidergående. Jeg har hørt du kan få opptil 4 ekstra poeng.

 

Spørsmål er om det blir mye vanskeligere å få gode karakterer på gymnaset?

Og hvordan ligger sjangsen for medisin studiet? :)

Endret av Asgeirhuns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Karakterene du får på ungdomsskolen har "ingenting" å si for opptak til universitet. Videregående er for noen en vanskelig overgang, men for veldig mange går det veldig greit. Jobb så godt du kan på videregående og vær strukturert og flink! PS: Bli godt likt av lærerne. Det er den beste veien for å oppnå målet ditt:)

 

Her finner du poenggrensene for 2011:

 

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=

 

Her for kun medisin i Norge:

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=medisin&laerestedkode=&utdomrkode=HELSEFAG&stikkordnr=67

 

-B

 

EDIT.

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

Det er garantert medisinstudenter der ute som har hatt mye dårligere snitt enn det du har på ungdomsskolen. Videregående er litt annerledes, og folk kan skjerpe seg og skaffe de karaterene de trenger om viljen er der. Så om du får gode karakterer nå har ikke så veldig mye å si, hvis du jobber godt for det og er innstilt, så klart kommer du inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...