Gå til innhold

Hjelp, Niklas må bruke Linux!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke det valget jeg ville ha gjort, fordi Ubuntu mangler endel for å være full brukende fra start. Der er nok Mint og andre distroer bedre. Dessuten er unity ganske nytt, så det vil nok være endel bugs der. jeg ville ha valgt KDE som skrivebordsmiljø, siden det er mer modent en Unity, men det er ikke noe vanskelig å installere det hvis du ønsker det.

Siden du valgte Ubuntu må du nok bruke terminalen noe for å få installert endel nødvendig ting som full video og mediastøtte enklest mulig.

En guide til Unity greit lesestoff i helgen?

Ubuntu forums er et must, der vil du få hjelp hvis du står fast. Ubuntu har et veldig aktiv og hjelpsomt forummiljø.

Lenke til kommentar

Smellen kom imidlertid kjapt. Det er visstnok en feil i seneste Linux- versjoner med strøm og varme, spesielt for Sandy Bridge- chipset og seneste generasjon i3/5/7.

Du unngår strømfeilen ved å kjøre 10.04, men det er kurant å fikse den med en boot-parameter også. Det funker fint på min i5 laptop, og gir strømbruk på linje med w7. Hvis du vil fikse det med den installasjonen du har nå, må du redigere en tekstfil. Fra kommandolinja/terminal kan du kjøre:

sudo gedit /etc/default/grub

så finner du linjen

GRUB_CMDLINE_LINUX=""

og erstatter den med linjen

GRUB_CMDLINE_LINUX="pcie_aspm=force"

Les mer om det her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTYwNA

Hvis du har lyst til å spare ennå mer strøm kan du i tillegg oppgradere kjernen din til 3.1 eller 3.2 og legge til RC6, les mer om det her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTAwNjU

Oops, jeg glemte en ting i farten. For at endringene skal tre i kraft må en kommando kjøres i terminal:

sudo update-grub

I tillegg er rekkevidden på WLAN skrumpet kraftig; men det er hvertfall stabilt!
Det hadde vært interessant å feilsøke. Opprett gjerne en tråd i GNU/Linux delen om det.
I Linux har jeg (manglende kunnskap til grunn) heller ikke mulighet til å kjøre "Eco- mode" eller lignende (alt av/ned/på minimum - Toshiba- funksjon).
Joda, du kan kjøre i forskjellige strømmodus. Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare for å legge det ut synlig, Ubuntu funker fra for spill. Om du kan å bruke PlayOnLinux riktig, kan du tilfredsstille kravene til de fleste spill og kjøre dem fint. I noen tilfeller spiller de til og med raskere og bedre fordi Linux har en god måte å håndtere minne. (Caching)

Man må bare huske å installere seneste versjon av Wine.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn er det mange som ikke har prøvd KDE. Men KDE er lagt mer konfigurabelt og kan tilpasses mye bedre enn GNOME. GNOME er traurig og begrenset i forhold til det langt mer rikholdige og funksjonsrike KDE.

Ubuntu er heller ikke bare Ubuntu. Kubuntu er KDE-versjonen, som gir en helt annen brukeropplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt misvisende å si at Ubuntu er GNOME-basert.

Ubuntu finnes i aller høyeste grad med KDE. Da heter den Kubuntu.

Det er vanskelig å forstå hvorfor det er så mye fokus på GNOME, når KDE har langt større muligheter til tilpasning og konfigurasjon.

Prøv KDE, og se selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror Ubuntu er det rett valg. At Unity skaper litt krøll kan vi leve med (eller installer Ubuntu-classic).

At mange av de andre Linux distroene er basert på Ubuntu men med et annet GUI, andre programmer som er ferdiginstallert er også et pluss.

Min kones laptop kjørte Ubuntu, men etter 11.10 følte jeg at ting ikke var like bra (ikke akkurat ny PC heller), Unity og Gnome 3.2 ?

Etter et tips under diskusjonen om distro fant jeg PinguyOS, som er basert på Ubuntu. Jeg installerte fra scratch (backup av "home" mappene) og det ser vedig bra ut og fungerer veldig bra. Kona sier det var stor forbedring også.

Et av programmene som er installert er Conky, som viser PCen's nøkkeldata oppå skrivebordet. Det er alt installert på serveren (Ubuntu 11.04 desktop) også. Topp !

Lenke til kommentar

Ikke regn med at en Ubuntu-utgave som ikke er LTS vil være stabil på linje med Windows og OS X.

Vil du ha noe rock solid velger du Ubuntu 10.04.

Unity er fortsatt buggy for mange.

Generelt er GNU/Linux-verdenen i en overgangsfase, vekk fra GNOME 2. For noen år siden var det KDE som var i en overgangsfase. Nå er det KDE som er (noenlunde) stabilt mens GNOME 3 og Unity er buggy.

Dette er overdrevent. Er ingen grunn til å være redd for at Ubuntu ikke er stabilt.

Ubuntu tilbyr betalt support for dem som vil ha det, og det mener jeg at nybegynnere bør ha. Det koster ikke så mye, og så er man mye bedre rustet til å møte den fremmede verdenen.

Totalt unødvendig. Det finnes mer en bra nok hjelp på nettet til at man trenger å betale for det. Man lærer dessuten mer av å skjønne et problem enn å f. eks få servert terminalkommandoer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ubuntu vil jeg si er det perfekte hjørnet å begynne i.

Hvorfor? Jo for må du fram med programvare så er Ubuntu super populær av alle distroene og oddsen er stor for at det programmet du vil legge inn har en nesten Windows aktig installasjonsfil pakket i Ubuntu sitt eget format.

Kort og greit, det blir nærmest tut og kjør og du slipper å mekke sammen installasjonen selv, som fort kan bli klabb og babb om man er nybegynner.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at greia er å teste ut Linux i forhold til andre OS. Hvordan det er ibruk for hvermansen og hvilke program man kan bruke. Finnes ikke Photoshop til Linux, så er det et stort minus til Linux. Hvermansen vet ikke hva Wine er og heller ikke hvordan bruke det. Finner du ikke programmet, så har Linux veldig mange gode erstatningsprogrammer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at greia er å teste ut Linux i forhold til andre OS. Hvordan det er ibruk for hvermansen og hvilke program man kan bruke. Finnes ikke Photoshop til Linux, så er det et stort minus til Linux. Hvermansen vet ikke hva Wine er og heller ikke hvordan bruke det. Finner du ikke programmet, så har Linux veldig mange gode erstatningsprogrammer.

Nå husker jeg ikke riktig om Ubuntu kommer med Wine ferdig installert, men når wine er installert så er det stort sett akkurat likt som i Windows. Dvs. brukeren dobbeltklikker exe-filen og resten går sin vante windows-gang (gitt at det støttes bra i Wine, vel og merke). "Hvermansen" bruker heller ikke Photoshop.

Nå håper jeg ikke dette blir en artikkelserie hvor forfatter kun knoter med å få alle windows-programmene til å fungere i Ubuntu, men heller at vedkommende prøver seg på alternativ programvare. Det gjelder å holde sinnet åpent slik at du ikke blir sittende og tenke akkurat som i Windows, så finner du kanskje ut at det finnes bedre måter å gjøre ting på :) (eksempelvis, om du vil installere programvare, gå rett til programvaresenteret istedenfor å søke internettet etter en installasjonsfil)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror de det da ? Eller er det noe du tror - at de tror ?

Jeg har jo ikke kontakt med så mange som bruker Linux, men ingen av dem er inne på slike tanker.

Min vurdering er vel heller at det er genuint intresserte datahjerner som vil ha nye utfordringer, også noen som synes at programmene fungerer til deres bruk.

Lenke til kommentar

Det er jevnt over ikke noe galt med brukervennligheten for "hvermannsen" (faen hvor lei jeg er av det ordet) i seg selv, men mangler per dags dato en del tredjeparts støtte fra diverse leverandører, selv om det har bedret seg en hel del de siste årene. Muttern bruker Ubuntu uten problemer, men samtidig vet jeg hva slags hardware som fungerer best for Linux og kjøpt deretter. Da er Ubuntu installert på 20 minutter og klar til bruk.

Dessuten er ikke alt bare velstand med Mac heller i så måte. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg kan disable at iTunes starter opp når jeg kobler til bluetooth headset på Mac'en min uten bruke av terminal-hacks (ja du leste riktig). Mac er så "dumbed down" at det faktisk går utover brukervennligheten i blant.

Selv om jeg hørtes veldig negativ ut til Mac, er jeg helt greit fornøyd med det også. Både Windos, Mac og Linux har sine sterke og svake sider.

Lenke til kommentar

Anbefaler også å ta en titt på http://askubuntu.com/ for å stille spørsmål og finne svar. Det er et godt alternativ til Ubuntu Forums fordi AskUbuntu er mindre åpent for diskusjon og fokuserer heller på klare svar til spørsmål som stilles. Det kan noen ganger være greit hvis man ikke vil ha så mye ekstra info.

Jeg anbefaler begge sidene, og selvfølgelig bare det å søke på nettet etter det man lurer på og slenge med "Ubuntu 11.10" i søket. En av de store positive opplevelsene jeg har hatt med Linux og spesielt Ubuntu at det er så utrolig mye hjelp å få der ute. Noen ganger vil man støte på litt tekniske løsninger, men de fleste problemer lar seg løse uten altfor store forkunnskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...