Gå til innhold

Bærbar pc til videoredigering mac eller pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge deler vil fungere like bra men du får en sinnsvakt mye bedre pc til 15000kr enn du får i en Mac. Eller til 10000kr for den saks skyld. Mac er veldig dyrt hvis du sammenligner hva slags hardware du får kontra en pc til samme eller atskillig lavere pris.

Men som sagt begge deler fungerer til det han ønsker.

Lenke til kommentar

Mac er jo bare skit. Utseendet er helt greit, kanskje til og med ganske stilrent. Så mye innrømmer jeg. Men det er fakta at MAC's er overpriset så det duger. Du kan få en Windows PC til 5-7K som presterer like bra om ikke bedre enn en Mac til 10-13K.

Lenke til kommentar

Mac er jo bare skit. Utseendet er helt greit, kanskje til og med ganske stilrent. Så mye innrømmer jeg. Men det er fakta at MAC's er overpriset så det duger. Du kan få en Windows PC til 5-7K som presterer like bra om ikke bedre enn en Mac til 10-13K.

Spar meg! Greit nok at Macene ligger høyt i pris, men hvis du tar med byggekvalitet, gjennomsnitlig levetid og funksjonalitet, er det ikke så overpriset.

TS: Tenk litt på softwaren. Tror ikke Pinnacle finnes i en OSX-versjon, så da må han legge inn Windows på en Mac. På en annen side må kjøre OSX hvis han vil bruke Final Cut. Det finnes jo også andre alternativer der ute som f. eks. Adobe Premiere, Sony Vegas, Avid (kan betraktes som pro-versjonen av Pinnacle).

Ut ifra hva du sier, som ikke var veldig mye, vil jeg ha anbefalt en PC. Rett og slett fordi jeg antar at det er det han er vant med fra før og han slipper å styre med å legge inn Windows på Macen for å få kjørt Pinnacle. Bare sørg for å gå for noe med litt kvalitet, ikke se utelukkende på spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Spar meg! Greit nok at Macene ligger høyt i pris, men hvis du tar med byggekvalitet, gjennomsnitlig levetid og funksjonalitet, er det ikke så overpriset.

TS: Tenk litt på softwaren. Tror ikke Pinnacle finnes i en OSX-versjon, så da må han legge inn Windows på en Mac. På en annen side må kjøre OSX hvis han vil bruke Final Cut. Det finnes jo også andre alternativer der ute som f. eks. Adobe Premiere, Sony Vegas, Avid (kan betraktes som pro-versjonen av Pinnacle).

Ut ifra hva du sier, som ikke var veldig mye, vil jeg ha anbefalt en PC. Rett og slett fordi jeg antar at det er det han er vant med fra før og han slipper å styre med å legge inn Windows på Macen for å få kjørt Pinnacle. Bare sørg for å gå for noe med litt kvalitet, ikke se utelukkende på spesifikasjoner.

Og da kan du spare deg også da Mac ikke har noe lenger levetid enn en pc med vettug kvalitet.

At Mac er noe drit er dog bare tull. Mac funker fint til sitt bruk det.

Lenke til kommentar

Hm, nei. Ser at den kan mistolkes, men det var ikke min hensikt å forgude Mac over noe annet.

Poenget mitt var det at når man skal titte etter en ny datamaskin, og vurderer en Mac, kan en ikke bare utelukkende se etter ytelse. Da vinner jo PC-en lett. En må ta med andre faktorer (som f. eks. byggekvalitet, levetid og funksjonalitet). Mente aldri å si at Apple er noe bedre enn andre produsenter når det gjelder disse faktorene. Ville påpeke at dersom du tar med disse faktorene, vil også en PC komme opp på et prisnivå som ikke er så veldig mye billigere enn en Mac. (Finnes sikkert noen unntak her, så ikke arrester meg)

EDIT: Formulerte meg litt bedre.

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Videoredigering = du trenger så god som mulig CPU, resten er andreprioritet. Det gode med macs er at de er i toppsjiktet på de fleste områder, men de er ikke best på noen. Hvis man I tillegg tar prisen i betraktning så...

titt på div sterke i7-modeller :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...