Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal til for å få sosialhjelp?

muummi

Anbefalte innlegg

Hva skal egentlig til for å få sosialhjelp fra NAV?

Jeg var innom hos NAV for å søke om sosialhjelp for 2 uker siden (og nei jeg er ikke en giddalaus dagdriver, men jeg har for tiden ikke jobb og det er ikke alltid så lett å skaffe seg jobb) for å søke om sosialhjelp. På kontoen min så hadde jeg da 9000 kr som var lønn fra forrige arb.giver. Jeg fikk da beskjed om at så lenge jeg hadde de pengene på konto så ville jeg ikke få innvilget søknaden. Jeg fikk da også beskjed om at utifra bo utgiftene mine så var satsen for sosialhjelp i mitt tilfelle ca 10 000 kr i mnd. Det jeg da måtte gjøre var å bruke de pengene jeg hadde på konto ut november, og så komme tilbake med en ny kontoutskrift i begynnelsen av des.

Så har jeg da begynt å tenke litt. Hva om jeg ikke får innvilget søknaden... Da har jo egentlig NAV fått meg til å bruke opp alle pengene mine, som jeg lett kunne fått til å holde lengere enn bare denne ene måneden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du er ute etter mest mulig her, men bare bruk pengene slik du ellers ville ha gjort, og når du ser det ikke strekker lenger må du prøve igjen. Ha en annen konto isåfall og sett over et par-tre tusen på i backup. NAV er vel så tragisk man får det etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Har dessverre vært gjennom sosial-mølla tidligere selv. Sosialstønad skal være absolutt siste løsning. Derfor kommer de ikke til å hjelpe deg så lenge du faktisk har noe penger.

Løsningen er rett og slett å ikke ha penger på kontoen. Men litt mistenksomt om du plutselig tar ut pengene dagen før du søker da. Så gjør det litt mer fancy. Ta ut penger mens du handler. Mange steder lar deg ta ut opptil 5000kr når du handler med kort. Spre det utover flere innkjøp så ser det best ut.

Kontanter er vanskelig for dem å vite at du har vet du ;)

Endret av L4r5
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har dessverre vært gjennom sosial-mølla tidligere selv. Sosialstønad skal være absolutt siste løsning. Derfor kommer de ikke til å hjelpe deg så lenge du faktisk har noe penger.

Løsningen er rett og slett å ikke ha penger på kontoen. Men litt mistenksomt om du plutselig tar ut pengene dagen før du søker da. Så gjør det litt mer fancy. Ta ut penger mens du handler. Mange steder lar deg ta ut opptil 5000kr når du handler med kort. Spre det utover flere innkjøp så ser det best ut.

Kontanter er vanskelig for dem å vite at du har vet du ;)

Veldig moralsk å oppfordre til snylting. Bra gjort!

Lenke til kommentar

Hvis man får sosialhjelp fra NAV, og man får seg en deltidsjobb (f.eks annenhver helg),vil man likevel fremdeles få noe støtte så lenge det ikke er en fulltidsjobb? Noen som vet? :)

Alle penger du tjener blir trukket fra sosialstøtten.

Så om man får 10 000 i støtte i mnd, og så begynner å tjene 5000 i mnd så vil man da gå ned 5000kr i NAV støtte altså? :)

Lenke til kommentar

Bruk pengene normalt, helt til det er tomt, så skaffer du deg hjelp av nav. Men har du virkelig prøvd å søke etter jobb i alle butikker/steder det er mulig? Husk at mesteparten av jobbene ikke blir annonsert. Ta en runde rundt byen og lever en CV til alle mulige steder. Nav skal være siste løsning da du i praksis mottar penger andre har jobbet og slitt for, som kunne blitt brukt mer fornuftig.

Har en venn som fullt ut kunne tatt en hvilkensomhelst jobb, men han gikk til NAV og fikk 7000 i mnd fordi han synes at butikkjobb var tragisk. Det føler jeg blir feil.

Men har du absolutt prøvd alle utveier blir nok nav siste utvei og da skal jeg ikke dømme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja men så dekkes husleie og da.

Så om man får 10 000 i støtte i mnd, og så begynner å tjene 5000 i mnd så vil man da gå ned 5000kr i NAV støtte altså? :)

Ja.

Lenke til kommentar

Og det vet du?

Sosialhjelp; aka livsopphold ligger på rundt 5600, fra det jeg husker da jeg var med en nær venn da hun trengte hjelp.

Ja, men så kommer støtte til husleie etc. i tillegg til det.

Hvis jeg ikke er helt på jordet nå da.

Mener ihvertfall de sa at når jeg hadde bo utgifter på 3000kr, så ville jeg få ca 10 000kr utifra satsene.

Det er vel også opp til hvert enkelt NAV kontor hva de utbetaler.

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Hva skal egentlig til for å få sosialhjelp fra NAV?

Jeg var innom hos NAV for å søke om sosialhjelp for 2 uker siden (og nei jeg er ikke en giddalaus dagdriver, men jeg har for tiden ikke jobb og det er ikke alltid så lett å skaffe seg jobb) for å søke om sosialhjelp. På kontoen min så hadde jeg da 9000 kr som var lønn fra forrige arb.giver. Jeg fikk da beskjed om at så lenge jeg hadde de pengene på konto så ville jeg ikke få innvilget søknaden. Jeg fikk da også beskjed om at utifra bo utgiftene mine så var satsen for sosialhjelp i mitt tilfelle ca 10 000 kr i mnd. Det jeg da måtte gjøre var å bruke de pengene jeg hadde på konto ut november, og så komme tilbake med en ny kontoutskrift i begynnelsen av des.

Så har jeg da begynt å tenke litt. Hva om jeg ikke får innvilget søknaden... Da har jo egentlig NAV fått meg til å bruke opp alle pengene mine, som jeg lett kunne fått til å holde lengere enn bare denne ene måneden.

Sånn er reglene og slik har de vært i maaaange år...og skulle du en gang komme i uføre å bli ufør,tar NAV tilbake den hjelpen i form av trekk på første utbetaling av uføretrygden.Så en kan jo godt si en da faktisk aldri har fått hjelp.Ta for eks søknad om nødhjelp...det er noe du har krav på samme dag,seneste dagen etter...men den praksisen fungerer ikke.Er inngen klient der ned som trenger sosialhjelp,men er ufør.Men reagerer når sosialhjelp som skal gå til primært mat,også skal dekke utgifter som tlf,transport og klær...så med en 4-5000kr mnd har du ikke mye igjen til mat etter att NAV reformen ble til.Kan gi ett eksp. La oss si du må ringe NAV..du har kontant kort..og før du kommer igjennom sentralbordet er kortet ditt tomt...ja skal si denne NAV reformen slo positivt ut for brukerne??? Og da får jeg og fruen tlf da vet du...mamma kan jeg låne penger...har ikke mat,og så er det så vidt en klarer seg selv...men barn er barn og en hjelper jo selvfølgelig så godt en kan.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Og det vet du?

Sosialhjelp; aka livsopphold ligger på rundt 5600, fra det jeg husker da jeg var med en nær venn da hun trengte hjelp.

Livsopphold ja, men utgifter som evt husleie, strøm ect skal også være fullt mulig å få dekt. dette vil da komme i tillegg til livsoppholdet.

så at beløpet havner pluss minus rundt 10.000 er absolutt ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar

Sosialhjelp er som sagt siste utvei,og snylting er ikke bra,men det er ett meget stort men i en slik sak,og det er NAV sin egen skyld at man burde sikre seg.

Leser man ett par avissaker om emnet,ja da skjønner man at man ikke kan stole på NAV,da antall saksbehandlingsfeil,mistede papirer,og lignende er noe man kan risikere.

Hadde jeg visst at jeg var i ferd med å havne i en slik situasjon,ja da ville jeg tatt ut kontanter jevnlig til det var tomt,i god tid før jeg søkte.

For det å stole på at bare NAV skal ordne opp er det mange som har fått erfare ikke er en god ide(Google it).

*Merk at de også kan kreve at du skal bruke av BSU konto,og da får du en mulig skattesmell på kjøpet,så her må du virkelig holde tunga rett i munnen når det gjelder økonomien din.

Søk som vanlig hos NAV,og legg deg i selen for å skaffe en jobb,uansett hvor dårlig du skulle mene at denne jobben er,så er en møkkajobb mye bedre enn å havne i NAV systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...