Borderline Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Kjøpte en stasjonær for litt over 2 år siden, 2 år og 2mnd. Den er nå inne den 4. gangen og jeg er mektig lei av det. Den er dog utenfor garanti tid (2 år), men den er innenfor reklamasjonstid(5 år). Jeg spurte selgeren om jeg kunne heve kjøpet hvis de fant ut at det var en reklamasjonsfeil. Han sa jeg ikke kunne det fordi det var utenfor garanti tid. ???. Alle selgerne på elkjøp sier forskjellige ting hver gang. Først sa dem, du får ny vare den 3. gangen. Så sa dem, du må ha 3 av samme feil eller 4 forskjellige. Nå sier dem du må ha 4 forskjellige innen garanti tid. Jeg vet at du må ha 3 av samme eller 4 forskjellige. Men innenfor eller utenfor garanti tid? Spiller det noen rolle da? Det går jo på reklamasjonstid? PS: PCn har vært inne på verksted minst 3mnd av dens levetid. Så sett i lys av det, har jeg brukt den mindre enn 2 år.. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hva slags feil har du hatt ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Du kjenner jo til reklamasjonsfristen på fem år for denne type varer. Loven som gir reklamasjonsfrist er forbrukerkjøpsloven, og den er ufravikelig. Dvs at butikken kan ikke avtale vilkår som gir deg mindre rettigheter enn hva forbrukerkjøpsloven sier. Er mange som roter med begrepet garanti, selv selgere. Men garanti er frivillig, det er ikke forbrukerkjøpsloven. Så sånn sett kunne de ha solgt deg maskinen uten garanti. Men det er ikke viktig her. Forbrukerkjøpsloven sier at selger har rett til to avhjelpsforsøk for samme mangel. Avhjelp er enten reparasjon eller omlevering(ny vare). Så om de har reparert produktet en gang og gitt ny vare en annen gang så er dette to avhjelpsforsøk. Tredje gangen har selger rett til å undersøke produktet for å konstantere samme mangel og utelukke brukerfeil, men da har du krav på heving(om det er samme mangel). Dette kravet må du legge frem når du leverer den inn tredje gang. Du kan med andre ord ikke vente til den er reparert en tredje gang, for så å kreve heving. Det viktige her er "samme mangel". Det betyr at feilen som oppstår må være lik hver gang, også for en ukyndig pc bruker. Som et eksempel har du tastatur som slutter å fungere eller svart skjerm. Om selger utfører to avhjelpsforsøk hvor tastaturet/skjermen blir byttet første gang, og hovedkortet blir byttet andre gang, så er det fortsatt samme mangel(slik du ser det), og da er rettighetene dine i behold. Men om den ene gangen var ødelagt skjerm og den andre gangen ødelagt pekeplate, så teller disse kun som et avhjelpsforsøk. Mange butikker/selgere prøver seg med at de byttet forskjellige deler hver gang, og dermed har du ikke noen krav. Det vet du nå er feil og da krever du heving allikevel. I tillegg sier forbrukerkjøpsloven at avhjelp skal gjøres uten vesentlig ulempe for kunden, og innen rimelig tid. Dersom du har mange feil med maskinen din og må til stadighet inn til reparasjon(for forskjellige feil) så er det en ulempe og overskrider fort rimelig tid. Da kan du allikevel kreve heving av kjøpet. I tillegg har bransjen ofte en praksis som sier at når maskinen har hatt fire forskjellige feil, så bytter de varen/hever kjøpet. Men det er kun en sedvane, og de er ikke pålagt til å gjøre dette. Men da bør man heller forsøke seg på heving i henhold til at det tar urimelig lang tid og påfører deg som kunde vesentlig ulempe. Lenke til kommentar
Borderline Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Takk for godt svar! Men jeg lurer på Om selger utfører to avhjelpsforsøk hvor tastaturet/skjermen blir byttet første gang, og hovedkortet blir byttet andre gang, så er det fortsatt samme mangel(slik du ser det), og da er rettighetene dine i behold. Men om den ene gangen var ødelagt skjerm og den andre gangen ødelagt pekeplate, så teller disse kun som et avhjelpsforsøk. Mange butikker/selgere prøver seg med at de byttet forskjellige deler hver gang, og dermed har du ikke noen krav. Det vet du nå er feil og da krever du heving allikevel. Sjekket kvitteringer og jeg har faktisk hatt den i 3 år! Det føles ikke slik ut, så beklager at jeg tok feil i 1. post. Kjøpsdato: 02.09.08 1. sak: 09.12.08 Antakelse: Tror PSU har røket, det lukter svidd elektronikk. Respons: Byttet CPU Reparasjonstid: 2mnd og 4 dager. 2. sak: 12.12.09 Antakelse: Tror PSU har røket, det lukter svidd elektronikk. Respons: Byttet hovedkort Reparasjonstid: 1mnd. 3. sak: 09.04.11 Antakelse: Lukter brent, ønsker å heve kjøpet om mulig. Respons: Byttet CPU/Hovedkort. Ikke godkjent for heving, da det ikke er samme del som har blitt byttet 3 ganger. 1mnd. 4. sak: 18.11.11 Antakelse: Vet ikke (var ikke hjemme da det skjedde). Vil ikke skru seg på, lukter litt svidd.. Personlig syns jeg det er lureri at dem bytter CPU deretter MB, og igjen CPU/MB og sier at det ikke kan heves. Jeg mener at det å bytte CPU er det samme som å bytte MB.. Selgeren som ga ut dataen igjen fra service var enig, men han kunne ikke gjøre noe med det da service ikke mente det.. men hva sier man ikke for å gjøre kunden fornøyd. Elkjøp er sleip, og jeg har mange dårlig erfaringer med servicen dems. Men det skal utrolig mye til for å finne noe annet enn CPU og MB som feil for at PCn ikke skrur seg på tror jeg.. Jeg hadde tenkt å utnytte bransjepraksisen at man kan heve kjøpet den 4. gangen det er feil, uansett feil. Men dette kunne bare gjøres innenfor garantitid i følge selgeren. Vet noen om dette? Gjelder det kun innenfor garantitid eller reklamasjonstid? Som sagt bransjepraksis og er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven.. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) "Samme mangel" tre ganger regelen sikter til at det er den samme opplevde mangelen fra forbrukeren sin side, og ikke at den underliggende årsaken til den opplevde feilen er den samme eller at selger har forsøkt å reparere den samme delen flere ganger. "PC skrur seg ikke på når jeg trykker på på-knappen" er den samme opplevde feilen uavhengig om det er CPU, hovedkort eller PSU som er den underliggende årsaken til at PCen ikke skrur seg på. "PCen lukter svidd" er også den samme opplevde feilen uavhengig av hva den underliggende feilen er. Endret 19. november 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Her er det bare å stå på kravet om heving etter fjerde gang med samme mangel. Gi beskjed om at du krevde dette med innlevering men ble avvist på tross av at du har krav om det, og at du ikke kommer til å godta å få maskinen levert tilbake, reparert eller ureparert. Er litt mange saker angående Elkjøp her inne for tiden? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Man har ikke et lovfestet krav om å få hevet kjøpet etter fjerde gang forskjellig feil, men jeg mener allikevel du har krav på heving ut fra at avhjelp skal utføres "innen rimelig tid". Når den har vært inne tre ganger før, og den kanskje må være inne en måneds tid til, har du en god sak med bakgrunn i "rimelig tid". Det er også som du sier, en bransjepraksis at man hever kjøpet ved fjerde gangs forskjellig feil, så det går også ann å henvise til denne. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Man har ikke et lovfestet krav om å få hevet kjøpet etter fjerde gang forskjellig feil, men jeg mener allikevel du har krav på heving ut fra at avhjelp skal utføres "innen rimelig tid". Når den har vært inne tre ganger før, og den kanskje må være inne en måneds tid til, har du en god sak med bakgrunn i "rimelig tid". Det er også som du sier, en bransjepraksis at man hever kjøpet ved fjerde gangs forskjellig feil, så det går også ann å henvise til denne. Men nå er det fjerde gang med samme mangel her da, ikke forskjellige Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Sorry, nomore. My bad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå