TigerBlack Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Ok så her er saken. Vi har en 2002 Nissan Primera som har fått motorhavari, ny motor med montering er ca 70 000 kr.. Vi har ett lån på 90 000 på bilen. Med dette har vi ikke råd å ta opp lån på mer en 150 000 til ny bruktbil. Fra før har vi byttet bremser og endel andre slitedeler på Primeraen og med untak av motoren er den i god stand, den har gått rett over 200 000 km. Så da er tanken ,skal vi reparere primeraen å invistere 70 k i denne. Fordelen er at vi får ny motor og i så måte både nullstiller denne, samt øker bilens verdi betraktelig. Eller skal vi selge denne som delebil og begynne fra scratch.. Biler i den prisklassen vi har råd til vil det være mulig å få ett "opp pusnings objekt" der nye reparasjoner kan komme. så jeg ser denne, men jeg er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Men på en såpass relativt kurant bil burde det være mulig å få tak i en brukt, eller eventuelt en brukt/overhalt motor. Har du undersøkt dette? Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har ingen som helst peiling på bil eller raprasjoner. Så aner ikke hvor jeg skal begynne engang. Jeg ahr ingen mulighet å gjør dette selv og er dermed prisgitt verksted Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Ok, jeg skjønner. Det er ikke sikkert merkeverkstedet er spesielt villige til å være behjelpelig med dette, men andre uavhengige verksteder vil ofte kunne være det. Jeg vet jo ikke hva slags motor du har, men eksempel på brukt motorer kan du se her www.nbfbildeler.no/ Nissan Primera. Man får det typisk fra 10-20 tusen, også må du kanskje ut med ca 10.000 for jobben. (Det er bare vill gjetting, og et eksempel, kjenner ikke bilen så godt). Et annet alternativ kan være overhalte motorer, som feks Motor & Gear (http://motorgear.no/) eller liknende bedrifter driver med. Det vil jo bli mer kostbart, men er et tryggere alternativ fordi man da er garantert å få noe som er bra. En siste mulighet kan jo være å reparere det du har, men det kommer jo da alt an på hva som er galt, og hvor riktig den vurderingen du har fått om å bytte hele motoren stemmer.Det er ikke uvanlig å sette inn brukt motor i biler som begynner å bli såpass gamle, og du bør kunne bortimot halvere utgiften dersom tilgjengeligheten for akkurat den du trenger er god nok. Men det er også noen fallgruver her, det finnes generelt ingen free lunch, så innsparingen kommer med en potensiell risiko. Det er viktig å ha klare avtaler om hvem som har ansvaret for å få en motor som passer med styringshjerne, osv, og ikke minst hvem som har ansvaret for at motor er i OK stand. Nevner dette bare fordi dette er noe det kan bli konflikter av, som feks hvis jeg som verksted sier meg villig til å montere en brukt motor du har funnet, og feks da få 10.000 for jobben. Dersom det så skulle vise seg at den "nye" motoren var skrap vil ikke jeg som verksted være særlig villig til å bytte en gang til gratis. Du bør med andre ord finne et verksted som er villig til å ta hele ansvaret, både som leverandør og montør. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Det er ofte billigere og mere utvalg i sverige(ihvertfall på enkelte bilmerker) når det gjelder huggerdeler til nyere biler. Kan være verdt å sjekke ut, de fleste huggere kan sende på pall til grensa så henter du den der. Om du da bor slik til at dette er praktisk gjennomførbart da. Endret 18. november 2011 av daruu Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Om du sjekker priser på nettet på bil, ser du at Nissa Primera generelt ligger på rundt 80k for hele bilen (2002 modell) (nå vet jeg ikke hvilken motor etc som står i deres, bare sjekket finn) Ikke bruk 70k på en motor om du kan kjøpe en likens bil for nesten samme prisen. 2 Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Kan jo legge til litt her. Den har gått rett over 200 000 pr idag. Ifølge verkstedet er det en noe spesiell motor som står i den vi har og ikke standard utgaven vistnok. Jeg ser på den siden du viser til at ingen av de motorene der stemmer overens med den som står i vår bil. Vi har en 2 liter 140hk med automat gir.. det var noe med sylynderne som hadde fått interne skader på en måte uvist hvordan. så kompresjonen i disse var vist helt på trynet. Det er snakk om fabrikkny motor ferdig montert på menkonomen verksted.jeg vil anse dette som trygt, med en ny motor som er laget for denne bilen vil det ikke være noe kompabilitetsproblemer med "hjernen" i bilen heller. denne har også en 3 års garanti. samt verkstedsgaranti jeg har ingen problem å bruke bilen i mange år dersom dette løser seg. jeg har ingen behov for å kjøpe ny bil bare for å kjøpe ny bil, For meg så er bilen ett "verktøy" og ikke en hobby. Jeg har sett på dette med brukte og "opppussede" motorer og dette er som du sier rimligere, men dette ville ikke verkstedet her ta ansvaret for å sette i bilen og jeg har ingen mulighet å begynne å tukle med det selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Et annet synspunkt: Om du spanderer på den flunk ny motor, så har tross alt resten av bilen rullet 200 000KM og andre ting kan ryke. Ettersom du er ute etter et verktøy, finnes det mange fornuftige biler til samme pris som å fikse opp den du har nå. Og en siste ting, hvordan i alle dager har du tenkt å betale 70 000? Høres merkelig ut at du har råd til det, men ikke lånekapasitet til så mye mer enn 150 000. Og da har du i tilfellet utgifter på 160 000 på en bil som er verdt rett rundt halvparten. Endret 18. november 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Listen over motorer var mest ment som et eksempel, men nr 3 er faktisk 140HK og automat med 43K km. Uansett, dersom du ikke finner noe verksted som er villig til å ta jobben uten at du selv må stå for hele risikoen, og ei heller noe som vil reparere/bytte motorblokk, og du anser deg som ferdig med å lete, så står du jo kun igjen med to valg; selge som vrak, eller kjøpe ny motor. Jeg tror bare ikke det vil være mange her som anser det forsvarlig å bruke 70.000 på en 10 år gammel Nissan Primera som har gått 200K, og jeg tror heller ikke ny motor vil heve den reelle salgsverdien voldsomt. Bruksverdi øker vel en hel del, men uten å kjenne spesifikt til denne motorens svakheter så er det relativt uvanlig at selve blokken ("motor-kjernen") er det som skaper utgifter på en gammel bil. Det er alt tjafset rundt, som starter, dynamo, vakum-system, innsprøytning-system/spjeldhus, sensorer, vannpumpe, osv som preges mest av tidens tann, og skaper utgifter. Ved ny short- motor grunnet havari beholder man normalt sett, og flytter over alt det gamle tjafset til den nye blokk/topp. Driftsikkerheten er dermed i praksis ikke nevneverdig hevet. I tillegg er det jo resten av bilen, som bla IT-Henrik nevner... Tror ikke det finnes noen lykkelig slutt på dette, men personlig ville jeg ikke brukt 70.000 på en bil som denne... Endret 18. november 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Et annet synspunkt: Om du spanderer på den flunk ny motor, så har tross alt resten av bilen rullet 200 000KM og andre ting kan ryke. Ettersom du er ute etter et verktøy, finnes det mange fornuftige biler til samme pris som å fikse opp den du har nå. Og en siste ting, hvordan i alle dager har du tenkt å betale 70 000? Høres merkelig ut at du har råd til det, men ikke lånekapasitet til så mye mer enn 150 000. Og da har du i tilfellet utgifter på 160 000 på en bil som er verdt rett rundt halvparten. Vi har 100k i lån på denne bilen. vi har hatt den i ca 4 år. Jeg pratet med banken og vi har 50 k på bok så å oppdrive de siste 20 k til reprasjon er en ting.. det å oppdrive 50 k til nedbetaling av lån for så å få nytt billån på 150 k er noe helt annet. Det meste annet av slitedeler er byttet fra før, og det som ikke er det er i veldig god stand ifølge verkstedet. Greit om vi ble en smule lurt da vi kjøpte bilen for 4 år siden ti l70 k (den hadde da gått 70k). Som det blir sakt er er det egentlig alle alternativer like gale slik jeg ser det. Greit jeg kunne godt tenke meg en stasjonsvogn med bedre plass og sånt, men så er det litt surt også når vi har bytta alle slitedeler og har splitter nye både vinter og sommerdekk.. Lenke til kommentar
joka Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) sjekk pris flere steder, kan være tusenlapper å spare.. sverige? prøv å legg ut et anbud... http://mittanbud.no/?pid=29 edit: nissan forum.. http://www.nccn.no/forum/ Endret 18. november 2011 av joka Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 =175127100&vcx=2143&pc[0]=120101100"]SBB har en 2.0 motor 2002 til automat til 10k. Sjekket her? Lenke til kommentar
stue Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Det høres ut som galskap å investere 70 000 i reparasjon på en så gammel bil. Jeg ville hørt på alle advarslene du får her inne. Det er nok bedre for deg å rett og slett selge bilen som den er, og så fremheve alt som er byttet og nytt på den. Det finnes mange folk rundt omkring som klarer å ordne et motorbytte mye billigere enn det tilbudet du har fått fra mekonomen. 4 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Du er jo ikke nødt til og bruke ett verksted som åpenbart ikke vil finne en økonomisk forsvarlig løsning for kunden, har du ringt rundt og fått noen andre tilbud? Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Det er ikke helt hull i hodet å legge ut for en ny motor i en bil som ellers er godt vedlikeholdt, men da må du se på de pengene som borte, for du øker ikke verdien på bilen nevneverdig. Den blir derimot mer lettsolgt, men forstår det slik at du vil beholde den uansett. Jeg ville også forhørt meg på flere steder, og sett om et bilopphuggeri eller tilsvarende har en overhalt motor i stedet for en fabrikkny en, så kan du klare deg for under de 50 000 du har spart opp. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Da er vel mer eller mindre avgjørelsen tatt.. Det blir enten at vi får satt inn en pent brukt motor eller selger som "oppusningsobjekt". Det er som dere sier og som vi også har insett at 70k + i reparasjon er litt vel mye om vi ikke får noe veldig igjen for det. Så da er det ut på biljakt. jeg ser for meg for ex en Volvo V70 eller Toyota Avensis 2001-2005 modell med under 170k på klokka. Jeg har sett noen på Finn som det har vært en veldig hyggelig pris på og som passer dette ganske bra. Endret 20. november 2011 av TigerBlack Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hva med Subaru Legacy? Tror jeg hadde valgt den foran Avensis i årsklassen 2001-2005. Ikke verdens mest fancy bil, men driftsikker som få. Firehjulstrekk er jo heller ikke å forakte, særlig på denne tiden av året. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Da har jeg også sjekket opp mht den motoren som er beskrevet her og den passer fint i vår bil. Jeg har fått kostnadsoversikt på motor og bytte av denne og motoren koster 22000 med frakt til verksted og verkstedet skal ha 23 000 for jobb (inkludert de ***** 25% til staten..). Så vi ender opp på 50 000.. dette er jo forsåvitt bedre en 70000 , men alikevel en god slump med penger å bruke på den. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Du vil nok aldri få igjen "investeringen" med en ny motor. Aldri bra reklame å si at motor er skiftet. Da ser folk etter annet. Men å kjøpe en like gammel bil å bruke mer er ikke lurt det heller. Dilemma. Du tjener aldri på å eie bil. Kan jo "trøste" deg med at du ikke er den eneste. Ikke uvanlig i dagens alublokker at sylinder slites. Ofte p.g.a. feil i støp og legering. Svært få bilprodusenter dekker dette etter endt garanti. Nissan i ditt tilfelle har vist om dette i alle år, bare unlatt å fortelle deg slik at de slipper kostnaden. Jeg ble advart om Primeraens motortrøbbel i 2004 via interne folk i nissan. Alikevel gikk jeg på en smell med en langt dyrere Nissan som sa kabom på litt over 100k. Men kan nevnes at både Honda og Porsche har lignende problem og er like hyggelige mot kjøperne. Fett å kjøpe en Cayenne S og måtte betale ny motor etter 100k :-) Å bytte en 1,6 Hondamotor koster 115000,- Nå er jo 200000km langt men den burde klart mye mer. Prøv å få Nissan til å dekke mer av rep. Ta kontakt med Nissan Nordic som er importør. Tror du klarer ca 50% hvis du er flink/heldig. Ikke ta verkstedets dom om ikke noe dekning. En brukt motor tror jeg du kan du få for 5-6000 i Danmark . Google "bilophug". 1 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hvilken 1.6l Honda motor er det du snakker om? Trur Honda har fleire 1.6l motor enn berre ein... Endret 22. november 2011 av tharshan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå