Gå til innhold

Politihøgskolen uten generell studiekompetanse?


Surviver

Anbefalte innlegg

Hei, samboeren min har utrolig lyst til å gå på politihøgskolen i Oslo. Han har lest seg mye opp på dette og kravene for å komme inn. Men, han har nå så og si gitt opp fordi han ikke har generell studiekompetanse. Men han har fagbrev. Så det jeg lurer på om han MÅ ha generell studiekompetanse? Jeg har hørt at dersom søkeren er 23+ så trenger ikke personen å ha generell studiekompetanse. Er det sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptakskravene står her.

Hvis det hadde vært unntak fra reglene, så ville vel det ha stått her også?

Du kunne jo fulgt linken ett hakk videre. ;)

Ut over fullført og bestått videregående skole, kan man også tilkjennes generell studiekompetanse på bakgrunn av en del unntaksregler, blant annet:

 

- Søkere som har gjennomført videregående skole i utlandet, som fortsatt kan dokumentere faglige kunnskaper som tilsvarer norsk videregående skole.

(Se Samordna opptak sine nettsider om utenlandsk utdanning)

 

- Søkere som har fått opptak til høyere utdanning på bakgrunn av en av unntaksbestemmelsene i Kapittel 3, og som har fullført og bestått et studie på mer enn 60 studiepoeng.

 

- Søkere som kvalifiserer til opptak på bakgrunn av 23/5-regelen. Dette forutsetter at søkeren er (eller blir) minst 23 år i løpet av opptaksåret, og kan dokumentere å ha bestått de seks studiekompetansefagene, samt mer enn 5 år heltids arbeidserfaring, utdanning eller annen heltidsbeskjeftigelse.

 

Men, som det står, for å kvalifisere for den ordninga må han/hun bestå eksamen i de seks grunnleggende fagene (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag, historie), i tillegg til å være fylt 23 og ha fem års arbeidserfaring.

 

Vurdering på bakgrunn av realkompetanse (over 25 års alder, ikke 23) er et siste alternativ, men ut fra det jeg leser på linken virker det å være et trangt nåløye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...