Berrern Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hei, Jeg er på jakt etter en ny CPU, og har et budsjett på cirka 100€ (altså rundt 800 kr.). Nå er det nesten 6 år siden forrige oppgradering, så jeg er ikke direkte oppdatert på CPU-fronten, og håpet derfor på litt assistanse... Har funnet følgende modeller som passer mitt budsjett: Nå gjelder det bare å velge... Hva er viktigst; klokkehastighet eller cache? PCen skal hovedsakelig brukes til spilling og HD-avspilling. Håper noen kan hjelpe! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvis det er 6 år siden du oppgraderte sist så har du neppe et hovedkort som støtter AM3 cpuer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ville likt å vite hovedkort, skjermkort, ram her? Er maskinen ganske så gammel, ville jeg nok heller kjøpt intel eller AMD Fusion basert system. Etter hva som er prioritert (Prosessorytelse) eller (Skjermkortytelse) på hovedkortet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 FX-4100 er fail. Phenom II X4 965 BE er raskest, med 960T bakerst Athlon II X4 er et stykke bak Phenom II X4, og vil bli utdatert rimelig fort. Hovedkortet ditt må være av AM2 eller bedre, det må støtte 125W (og helst 140W) CPUer, og det må være kommet ut en BIOS-oppdatering for AM3-prosessorer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tenkte heller på FM1 platformen, der man får skjermkort + prosessor på en brikke. Nå er muligens ikke AMD A-Series A8-3850 Quad Core FM1, 2,9Ghz, 100W, 4MB HD6550D så veldig kraftig heller, men har man et eldre skjermkort, svakere så kanskje like greit? Men ja det kommer jo an på behov, er klar over bulldozeren gjør det dårlig, så da er nok intel oppsett å foretrekke. Men da bør man velge seperat skjermkort, siden jeg tror fremdeles intel skjermkortene er dårligst per dags dato, da må man over på PCI platformen å finne noe tilsvarende. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tenkte heller på FM1 platformen, der man får skjermkort + prosessor på en brikke. Nå er muligens ikke AMD A-Series A8-3850 Quad Core FM1, 2,9Ghz, 100W, 4MB HD6550D så veldig kraftig heller, men har man et eldre skjermkort, svakere så kanskje like greit? Men ja det kommer jo an på behov, er klar over bulldozeren gjør det dårlig, så da er nok intel oppsett å foretrekke. Men da bør man velge seperat skjermkort, siden jeg tror fremdeles intel skjermkortene er dårligst per dags dato, da må man over på PCI platformen å finne noe tilsvarende. Er det systemoppgradering eller prosessoroppgradering du ser på her? Vent til han kommer ut med hvilket hovedkort han har, så vi kan finne ut om AM3-prosessorer passer. Mange AM2-hovedkort støtter AM3-prosessorer med en enkel BIOS-oppdatering, og det kan være en rimelig og god oppdatering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå