Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Historie og Filosofi 2 - 21.11.2011

Anbefalte innlegg

Da var forberedelsesdelen endelig publisert. Tenkte jeg skulle se om det var noen andre en meg som hadde dette faget som privatist, og som kanskje ville dele noe tanker på hvordan de tenker å gå fram med temaet?

Temaet:

Individet i det moderne og postmoderne samfunnet

Sett deg inn i ulike moderne og postmoderne syn på individet. Forbered deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet resier, slik at du på eksamensdagen får vist den historie- og filosofifaglige kompetansen du har tilegnet deg i arbeidet med faget.

Leseliste:

1. ”Fordi du fortjener det” av kaptein Bente Gundersen

2. ”Individets frihet og menneskets ansvar” av Harald Aas, på apollon.uio.no

3. ”Selvrealiserere uten grenser” av Nina Østby Sæther Samtiden 1-2005

4. ”Hvis” av Rudyard Kipling oversatt av André Bjerke

Anbefalte tillegstekster:

”Vitenskapen om menneskets indre” av Sondre Risholm Liverød

”Et slag for megmegmeg” av Miriam Larsen

”Løkskrellescenen” i Henrik Ibsens ”Peer Gynt”

”Mitt land” av Anders Heger, Dagsavisen 19. juni 2009

Dette virker som et meget bredt tema for meg. Jeg tenker at jeg skal sette meg ned, lese gjennom samtlige av de vedlagte og anbefalte tekstene og i tilleg gå tilbake til boken å sette meg inn i de kapitellene i boken om det moderne individet og det moderne samfunnet for så å prøve å finne stoff om de historiske årsakene til dagens samfunnssituasjon.

Noen som har noen tips, anbefalinger eller tidligere erfaringer og dele?

Lykke til folkens! :)

Endret av Banntef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har også eksamen på mandag! Skal først prøve å få et overblikk over retningene og plukke ut de filosofene som er mest sentrale, og sette dem inn i et historisk perspektiv. Da har man en god bakgrunn før man begynner å trekke inn tekstene. Kan sende inn notatene når jeg er ferdig, så kan jo du gjøre det samme.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det høres flott ut! Selv er jeg ikke noen notatkunstner, og har utviklet min egen uoversiktlige metode med mye spørsmålstegn og lignende her og der så ikke ha alt for høye forventninger :)

Slik som det virker ut fra vedleggene tror jeg vi ender opp med et spørsmål om friheten. Ekstremt mye fokus på friheten i dagens samfunn i samtlige tekster.

Lenke til kommentar

Staale, du må se etter det moderne og det postmoderne for å si det slik. Et meget bredt tema forsåvidt, men jeg har valgt å konsentrere meg om hvilke filosofier har ført til dagens postmodernistiske og modernistiske tankeganger. Det er selvfølgelig ekstremt bra om du har bakgrunnskunnskap om den historiske settingen for filosofiene og kunne trekke linje helt tilbake til rennesansen, den tidsperioden hvor de moderne tankegangene utviklet seg og kom til livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kapittel 1 er pensum, relevante personer som det er lurt å fordype seg litt ekstra i kan være Marx, Darwin(hvordan folk mistolket han), Freud, Nietzsche som forløper til postmodernisme samt Lyotard. Sikkert flere, men jeg har inntrykk av at disse er ganske dekkende. Opplysningstiden som bakgrunnsteppe.

Endret av boob
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okey. Nå har jeg lest gjennom boka, arkene og søkt litt rundt på nette. Jeg har tatt for meg Marx, Nietzsche, Darwin og Freud. Som boob foreslo.

Er det nok med disse?

Hva mer burde jeg trekke inn i en eksamen?

Takk!

Endret av Staale91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...