αкαѕнα Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Nok en gang: Løytnanten ga en ordre han ikke har hjemmel til, følgelig burde alle på øvelsen hatt bein i nesa til å si imot. Kjønnet i denne saken er uvesentlig - men fordi det var ei jente blåses dette opp i landets aviser. Pandoras eske kan være lunefull ^^ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det er grunnleggende forumetikkette å lese tråden før man poster, 150 innlegg tar ikke mange minuttene å lese gjennom.. Og jeg regner med du med hånden på hjertet kan si at du gjør det. Uansett lengde på tråden Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det er grunnleggende forumetikkette å lese tråden før man poster, 150 innlegg tar ikke mange minuttene å lese gjennom.. Og jeg regner med du med hånden på hjertet kan si at du gjør det. Uansett lengde på tråden Vel, jeg tror ikke på deg. Faktisk vil jeg gå så langt at jeg kan vedde på at du enten lyver eller er ironisk (umulig å si på et forum) Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Så da anntar jeg at du vil sette samtlige befal på samtlige av jegerutdanningene i forsvaret i fengsel da? For de tvinger jo folk til å kle av seg... Og jo førstegangstjenesten har allt med krig å gjøre. Dette burde du vel ha fått med deg mens du var inne. Og din verson av rettspraksis er jo så langt ute på jordet at man kan lure på om du noen gang har hørt om hva rettspraksis er for noe. Det var ihvertfall svært lite som var relatert til krig når jeg var i førstegangstjenesten. Jeg holdt en AG-3 totalt 3 ganger, skøt med det to ganger, hadde to overnattingsdøgn uten noen form for skyting/vakthold og hadde et svært avslappet forhold til mine befal. Å nekte å ta imot usaklige ordre har ikke noe med militærarrest eller ulydighet å gjøre. At noen har fått et par vinkler eller stjerner gir de ikke makt til å lage sine egne lover. Å si at denne opplæringen har noe som helst med krig å gjøre mener jeg fremdeles ikke henger på greip. Jeg har aldri vært i krig, men jeg kan se for meg at hverdagen i krig kan virke noe mer utfordrende enn rekruttskole/førstegangstjenesten. Hvorfor du blander inn rettspraksis i dette skjønner jeg ikke helt. NOEN har hørt saken fra begge sider, og jeg forstår godt hvorfor befalet ikke har gått ut i media. Det er uansett svært lite som tyder på at befalet ikke har misbrukt sin stilling i denne saken. Til saken igjen: - Ingen skal bli beordret til å kle av seg foran andre. Kjønn er totalt uvesentlig i denne sammenheng. - Dette er førstegangstjenesten og ikke noen jegerskole. Befalet har normalt kun noen måneders befalskole og verneplikt bak seg. - Mener dere som er i mot mine ytringer at det er helt greit at befalet gir ordre om hva som helst? Bare fordi ordre er ordre? I så fall har enten Forsvaret blitt vesentlig tøffere de siste tiårene, eller så har rekruttene blitt mer enkle å hjernevaske. Da lyver du. Alle som har vært i førstegangstjenesten har bært AG3 gjennom ihvertfall hele rekrutten. Og alle har også ihvertfall på rekrutten lært om vakthold, å sette opp en vaktpost, ol. Eller kansje du istedenfor bærte MP5 under rekrutten slik som de andre jentene som ikke klarte å håndtere AG3'en? Under rekrutten lærte du om rules of engagement, skyting med anngrepsvåpen, vaktpost, litt nærkamp, krigens krav og krigens rett, å ta ordre fra høyere befal, osv. Og alikevel har du klart å ikke få med deg at førstegangstjenesten handler om krig... Godt jobba.... En soldat er en person som har fått militær grunnutdannelse og som tilhører et lands væpnede styrker. Betegnelsen brukes oftest om en soldat som tjenestegjør som vervet eller vernepliktig, og som har fått trening og utstyr til å forsvaret landet og landets interesser. Soldater er del i et sterkt hierarkisk system kalt hær, hvor soldatene er delt inn i flere underavdelinger med forskjellige oppdrag, størrelse, utdanning og utstyr http://no.wikipedia.org/wiki/Soldat Dette betyr altså soldat. Dette er det du skal bli utdannet til å førstagangstjenesten (eller ihvertfall som en slags reservesoldat i tilfelle krig, el) Jeg "blander" rettspraksis inn fordi du tydeligvis mener at befalet skal bli dømmt og miste jobben uten noe slags etterforskning eller rettigheter på en rettferdig prosess, og med omvendt bevisbyrde. Jeg personlig synes det er mye bedre å bruke en bro eller båt når man skal krysse elver, og kroppshygienen tar jeg alene i dusjen - også når jeg var i Forsvaret. Det er mulig forsvaret har endret seg siden jeg var der (93/94). Den tiden var det verneplikt, nå er det vel ofte mer frivillig (?). Aner faktisk ikke da jeg ikke har hatt interesse for det norske forsvaret etter at jeg dimmet. I mine 10 måneder i Forsvaret var det vel ikke en eneste dag hvor jeg følte at jeg hadde gjort noe som hadde med krigsopplæring å gjøre. Pusse AG3 og permsko gir meg liksom ikke helt Afghanistan-assosiasjoner. Jeg har forståelse for at folk har svært ulik opplæring og erfaring i de ulike forsvarsgrenene, men Luftforsvaret har ihvertfall ikke den hardeste opplæringen. Jeg ser på, og har alltid sett på Forsvaret som noe man "må" gå igjennom for å bli mann. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg var der, men hadde befalet oppført seg som det virker som de gjør i dag hadde det nok blitt mye refs. Vi hadde svært lite respekt for befal, nettopp fordi de gjerne var 19-20-åringer. Å sende Luftforsvarets mannskap fra -93/94 ut i krig tror jeg blir en bedrøvelig affære... EDIT: Var visst bare 10 mnd (inkl rekruttskolen), og ikke 12. Da diskuterer vi med to forskjellige utgangspunkt. Jeg mener at vi med forsvaret skal ha soldater som skal kunne forsvare landet, mens du ser ut til a mene at forstegangstjenesten skal vare en form for hoyskole og voksenopplaring. Vel, her blander du inn både forsvaret og førstegangstjeneste - men det er godt mulig at vi er uenige. Forsvaret mener jeg også selvfølgelig må bestå av soldater som skal forsvare landet. Førstegangstjenesten mener jeg hovedsaklig skal bidra til at snørrunger blir mer voksne og uavhengig av foreldrene sine - primært. Så får skopussing, skjortestryking og våpenpuss komme som et nødvendig onde. Å takle usaklige ordre fra noen som var 2-3 år yngre enn oss var vel det som var vanskeligst, både for oss som var rekrutter og for befalet. Oj hadde du holdt i AG3 mer enn 3 ganger alikevel... sjokk Og selv om det er blitt latterlig lett å slippe de siste årene så har gutter fremdeles værneplikt hvor det fremdeles er fengselstraff for å nekte. Og nei forsvaret er ikke noe slags voksenopplæring i folkeskikk. Da ville det vært obligatorisk for alle og ikke bare det personellet som forsvaret "har behov for". Jeg personlig synes det er mye bedre å bruke en bro eller båt når man skal krysse elver, og kroppshygienen tar jeg alene i dusjen - også når jeg var i Forsvaret. Og jeg personelig foretrekker å sprute på fienden med vannpistol.... Nå har hun visst bestemt seg for å fortsette. Kanskje det ikke var så ille allikevel? Nå er hun ute i VG igjen og sutrer over at hun ikke føler seg hørt. Det er jo faen meg utrolig. Hun har vært på alle landets førstesider, radio og tv, fått personlig beklagelse fra forsvarsministeren men føler seg ikke hørt!!!! Dama er jo klin sprø. Ja er det noen som er det minste i tvil lenger om at denne jenta er oppmerksomhetssyk? Først ut i alle aviser og media med at hun måtte bade naken, så ut i alle aviser og media med at hun ville slutte i forsvaret, så ut i alle aviser og media med at befalet burde miste jobben før en gjennomgang er gjordt, så ut i alle aviser og media med at hun ville fortsette i forsvaret alikevel Også på toppen av allt dette påstår hun at hun blir oversett, etter mange dager med førstesideoppslag, baklagelser og harme fra de høyeste millitære ledere og politikere.... Endret 21. november 2011 av flesvik Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det slår deg ikke at det er media som oppsøker og utspør henne? Jeg må ærlig innrømme at jeg har HOLDT en AG-3 oftere enn 3 ganger. Jeg har SKUTT med AG-3 to eller tre ganger. Bra noen er våken. Liten betydning i denne saken uansett. Jeg også foretrekker vannpistol så der har vi ihvertfall noe felles. Mange - meg inkludert - skjenket ikke en tanke på krig når man var i Forsvaret. Det var noe man MÅTTE i gjennom og som det var om å gjøre å få det beste ut av. Jeg har kun positive minner fra den tiden bortsett fra særbehandlingen jentene fikk. At hensikten med Forsvaret er å lære bort grunnleggende ting nødvendig for krig betyr ikke at alle rekrutter er G.I. Joe'r. Befalene derimot... Krigføring assosieres med adrenalin, frykt, spenning og fysisk og psykisk smerte - noe jeg ikke var i nærheten av i løpet av min tid i Forsvaret. Mye av uenighetene her inne skyldes nok at vi har ulike erfaringer fordi vi tjenestegjorde i ulike grener. For de av dere som forsvarer befalet i denne saken: Hvorfor mener dere at det er jentas feil når det er bekreftet at befalet har gitt en urettmessig ordre? Har befalet alltid rett? I såfall mener jeg hjernevaskingen i Forsvaret har tatt seg opp i det siste. Vi kan like godt se bort fra kjønnsdiskusjonen for ordren som ble gitt er like gal om det hadde stått 300 menn i den elva. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) For de av dere som forsvarer befalet i denne saken: Hvorfor mener dere at det er jentas feil når det er bekreftet at befalet har gitt en urettmessig ordre? Har befalet alltid rett? I såfall mener jeg hjernevaskingen i Forsvaret har tatt seg opp i det siste. Ville bare kjapt svare på dette. "Hjernevaskingen" i Forsvaret har nok, om noe, blitt mindre de siste årene. I dag har vpl langt flere rettigheter enn for få år siden, og et bunnsolid og velfungerende tillitsapparat. Fire ganger i året er det møte mellom øverste ledelse i de respektive grenene, hvor Generalinspektøren for DIFen skal møte, sammen med vernepliktige for de forskjellige basene/leirene. Vernepliktige blir tatt så seriøst at det er på grensen til å bli for mye i mine øyne. Endret 21. november 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 For de av dere som forsvarer befalet i denne saken: Hvorfor mener dere at det er jentas feil når det er bekreftet at befalet har gitt en urettmessig ordre? Har befalet alltid rett? I såfall mener jeg hjernevaskingen i Forsvaret har tatt seg opp i det siste. Vi er ganske mange tusen menn og sikketr mange kvinner som har blitt beordret til både nakenbading og det som verre er uten at vi har fått varige men av det. Tradisjonen med nakenbading har GARANTERT foregått over mange herrens år i denne leiren, og dette befalet er garantert bare en av mange andre i samme leir som har beordret det. Det vi, eller i hver fall jeg reagerer på er denne utrolige uthengningen av fyren, og den kollektive hysteriske politiske korrektheten som hans befal utviser utelukkende for å redde sitt eget skinn. Jeg er hundre prosent sikker på at alle befal i leiren opp til leirkommandant har både visst om og godkjent, sikkert til og med beordret denne praksisen. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 For de av dere som forsvarer befalet i denne saken: Hvorfor mener dere at det er jentas feil når det er bekreftet at befalet har gitt en urettmessig ordre? Har befalet alltid rett? I såfall mener jeg hjernevaskingen i Forsvaret har tatt seg opp i det siste. Vi er ganske mange tusen menn og sikketr mange kvinner som har blitt beordret til både nakenbading og det som verre er uten at vi har fått varige men av det. Tradisjonen med nakenbading har GARANTERT foregått over mange herrens år i denne leiren, og dette befalet er garantert bare en av mange andre i samme leir som har beordret det. Det vi, eller i hver fall jeg reagerer på er denne utrolige uthengningen av fyren, og den kollektive hysteriske politiske korrektheten som hans befal utviser utelukkende for å redde sitt eget skinn. Jeg er hundre prosent sikker på at alle befal i leiren opp til leirkommandant har både visst om og godkjent, sikkert til og med beordret denne praksisen. Og hadde det ikke vært for at den mediakåte soldaten var en jente så hadde denne saken aldri sett dagens lys. En gutt som hadde nekten kunne vel sikkert også ha risikert 500 kr i refs. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Takk for innspill. Godt å være OnTopic igjen. Jeg synes media har vært veldig forsiktig mot befalet. Ingen navn eller bilde såvidt jeg har sett, så uthenging vil jeg vel ikke si at det har vært. At nakenbading har vært vanlig er nytt for meg. Skyldes det ukultur i denne leiren eller menige som ikke tør å si ifra? Minner om at vi snakker om LF og ikke hæren her. Er Mette-Marit mediekåt fordi hun alltid er i media eller er det media som skaper nyhetene? Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Takk for innspill. Godt å være OnTopic igjen. Jeg synes media har vært veldig forsiktig mot befalet. Ingen navn eller bilde såvidt jeg har sett, så uthenging vil jeg vel ikke si at det har vært. At nakenbading har vært vanlig er nytt for meg. Skyldes det ukultur i denne leiren eller menige som ikke tør å si ifra? Minner om at vi snakker om LF og ikke hæren her. Er Mette-Marit mediekåt fordi hun alltid er i media eller er det media som skaper nyhetene? Når så du sist en så massiv fordømmelse av en person uten at han fikk anledning til å uttale seg på egne vegne? Nesten utrolig. De var 35 stykker til stede på hendelsen, og media har ikke fått bekreftet hendelsesforløpet fra noen andre så vidt jeg har sett. Er nakenbading ukultur? Jeg tror ikke engang tanken falt noen av oss inn. Jeg så på det som nok en av mange ting man gjorde i militæret som man egentlig ikke ville. Og langt fra den verste. Hvor jævla farlig er det å nakenbade. Det var mye verre å være på skytebanen i 20 minus, eller å stå opp kl 06 for å vaske rommet hver jævla dag. Tipper dette også er helt fjernt for deg, og du hadde vel syntes dette også var ukultur hadde ei sutrejente klaget i media på det. Samme faen om det er luftforsvaret eller hæren. Felt er felt. som du kanskje begynner å forstå nå så er ikke din førstegangstjeneste normen. Idol-tone er ikke mediakåt fordi hun alltid er i media, men fordi hun stiller opp på alt media ber henne om. En viss forskjell. Endret 22. november 2011 av coyoteulf Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Tipper dette også er helt fjernt for deg, og du hadde vel syntes dette også var ukultur hadde ei sutrejente klaget i media på det. Slutt å være sarkastisk mot meg og heller aksepter at folk har ulik erfaring med og oppfatning av Forsvaret. Sutrejente fordi hun sier nei til noe som ikke er lov? Hvis Politiet ber deg om å tisse i buksa så gjør du det? Samme faen om det er luftforsvaret eller hæren. Felt er felt. Fail, så til de grader. Jeg har mange kompiser som har vært både i Marinen, LF og Hæren - og vi hadde VELDIG ulike tjenester for å si det mildt. Jeg var aldri våt på bena, badet/vasset aldri i vann, satt aldri på vakt, hadde aldri våkenetter, spiste aldri middag ute i felt. Denne saken handler ikke om min tjeneste, men for å ha en saklig diskusjon er det ihvertfall greit at man aksepterer at Luftforsvaret er en MYE mildere tjeneste enn bl.a. Hæren. Jeg skjønner godt at Hæren har helt andre behov for å ha en annen grad av "ekstremitet" og flere utedøgn, men nå gjelder da denne saken/tråden Luftforsvaret. Jeg tror med hånden på hjertet at vi hadde kastet befalet i elva hvis han hadde kommet med en slik ordre til oss - ikke fordi vi var så himla ulydige men fordi resten av tjenesten og "oppdragene" var fornuftige. Etter rekruttskolen hadde vi ingen øvelser, ingen skyting og ingen utmarsjer - vi hadde tjeneste på hver vår avdeling på en hovedflyplass. Om det innbefattet å være på et kontor, klargjøre F16 eller lage leiravis varierte - men det var ingen bortsett fra luftvern som var ute i "felt". som du kanskje begynner å forstå nå så er ikke din førstegangstjeneste normen. Jeg har ikke hatt noen grunn til å tro at jeg hadde noe annen erfaring enn de andre som var inne sammen med meg i Luftforsvaret. Min far var der og sa det samme, 5-6 av mine kompiser var der og sier det samme... Fetteren min var i Hæren og hadde en helt annen tjeneste. Idol-tone er ikke mediakåt fordi hun alltid er i media, men fordi hun stiller opp på alt media ber henne om. En viss forskjell. Idol-Tone har økonomiske interesser av å være mye i media, så det var en dårlig sammenlikning forøvrig. Poenget mitt hvis det ikke kom godt nok frem er at vi ANER ikke om hun her frivillig har gått til pressen eller om det er jungeltelegrafen som har varslet pressen og deretter oppsøkt jenta. Befalet har blitt vernet i media, og vi kjenner ikke identiten hans. Selvfølgelig mener jeg at man ikke skal straffe folk uten en etterforskning og høre flere sider av saken - men DET har foregått på bakrommet og ikke ute i media. Og slik skal det være. Endret 22. november 2011 av oslo72 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Vel, jeg tror ikke på deg. Faktisk vil jeg gå så langt at jeg kan vedde på at du enten lyver eller er ironisk (umulig å si på et forum) Med unntak av kafeene der det ikke finnes en klar diskusjon gjennom tråden, så leser jeg samtlige tråder jeg svarer i fra start til slutt. Så lenge tråden er under 10 sider bør det uansett ikke være noen diskusjon, tar under 1 minutt å lese en side om man har brukbar lesehastighet. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Fra nettikette: Merk: Det er ikke mot retningslinjene å spørre om noe som har blitt spurt før, uansett hvor ofte spørsmålet har dukket opp. Det virker uansett litt respektløst å komme inn i diskusjonen å kommentere noe som har blitt avklart forholdsvis tydelig noen poster ovenfor. Vi er på side 3 - hadde det vært en årelang tråd er forståelsen selvfølgelig større for at man ikke kan få med seg alt. Back 2 Topic Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Slutt å være sarkastisk mot meg og heller aksepter at folk har ulik erfaring med og oppfatning av Forsvaret. Sutrejente fordi hun sier nei til noe som ikke er lov? Hvis Politiet ber deg om å tisse i buksa så gjør du det? Nei, men jeg aksepterer at i forsvaret må man gjøre man ting man ikke har lyst til. Jeg ser verdien av å holde seg ren i felten. Jeg ser ikke verdien av å pisse i buksa. Jeg så heller ikke verdien av å ha blankpussa sko til enhver tid. Eller å vaske rommet hver bidige dag. Eller å bruke timevis på slutta orden. Kort sagt, det var mange ting som var mer bak mål enn å holde seg ren i felten. Fail, så til de grader. Jeg har mange kompiser som har vært både i Marinen, LF og Hæren - og vi hadde VELDIG ulike tjenester for å si det mildt. Jeg var aldri våt på bena, badet/vasset aldri i vann, satt aldri på vakt, hadde aldri våkenetter, spiste aldri middag ute i felt. Ja, vi har jo allerede slått fast at du hadde en særdeles sløv tjeneste. Denne saken handler ikke om min tjeneste, men for å ha en saklig diskusjon er det ihvertfall greit at man aksepterer at Luftforsvaret er en MYE mildere tjeneste enn bl.a. Hæren. Å, handlet det ikke om din tjeneste likevel. Slutt å dra den frem da. Hvorfor skal man akseptere at luftforsvaret har en mildere tjeneste enn hæren? Ingen grunn til å akseptere det overhodet. Førstegangstjeneste er tvang og bør være så likt som mulig for alle. Om det innbefattet å være på et kontor, klargjøre F16 eller lage leiravis varierte - men det var ingen bortsett fra luftvern som var ute i "felt". Ja, og hun her dama var vel i luftvern da, siden hun var i felt? Uansettt irrelevant. Hun var i felt. Hvorfor skal soldater i luftforsvaret ha det lettere enn soldater i hæren? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ja, vi har jo allerede slått fast at du hadde en særdeles sløv tjeneste. JEG hadde ikke en sløv tjeneste - VI i Luftforsvaret hadde det. Hvorfor skal man akseptere at luftforsvaret har en mildere tjeneste enn hæren? Ingen grunn til å akseptere det overhodet. Førstegangstjeneste er tvang og bør være så likt som mulig for alle. Hvorfor skal soldater i luftforsvaret ha det lettere enn soldater i hæren? Shit happens. Sånn har det nok alltid vært og kommer til å være. Hvorfor skal flysoldater trene på ting de høyst sannsynlig ikke kommer til å bli brukt til? Det er to vidt forskjellige våpengrener med hver sine oppgaver ved en eventuell krig. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 JEG hadde ikke en sløv tjeneste - VI i Luftforsvaret hadde det. Shit happens. De på DIN leir i DITT kompani hadde det. Du var ikke på leiren til hun her frøkna, var du det? Sånn har det nok alltid vært og kommer til å være. Hvorfor skal flysoldater trene på ting de høyst sannsynlig ikke kommer til å bli brukt til? Det er to vidt forskjellige våpengrener med hver sine oppgaver ved en eventuell krig. Hvorfor skal feltlivet og felthygiene være annerledes for luftvernsoldater enn for infanterisoldater? Det er det jeg ikke skjønner. Går ut fra at luftervernsoldater har de samme kroppslige funksjoner som alle andre. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Når det gjelder Luftvernsoldater så kjenner jeg ikke til alle aspekt rundt tjenesten så det kan jeg ikke uttale meg om. Det går uansett fint å vaske seg uten å dingle med snoppen eller puppa til almenn skue - uansett om man er flysoldat eller infanterist. I en krig han man ikke tid til å gi ordre som "snu deg bort og ikke se på dama som bader naken" - så enten får befalet slutte å gi ordre om nakenbading eller så får det være likt for alle - men da skal det varsles om slikt å sesjonen på forhånd. Vil man absolutt ha flest mulig jenter inn i Forsvaret så er slike ting uheldig, noe som også har blitt påpekt av forsvarsledelsen. Jeg har ikke problem med å se at det er nødvendig med kroppshygiene i felt (uavhengig av krig eller øvelse) - men jeg sliter litt med å se behovet for å vasse kliss naken ut i en elv. De på DIN leir i DITT kompani hadde det. Du var ikke på leiren til hun her frøkna, var du det? Jeg har ikke noen grunn til å tro at dette gjaldt kun min leir/kompani da min far som var i samme tjeneste opplevde det 20 år tidligere. Stemmer. Jeg var ikke i samme leir som denne soldaten, men det var vel kanskje ikke du heller? Det er uansett uvesentlig da det gjelder en usaklig og urettmessig ordre. Endret 22. november 2011 av oslo72 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Dei fleste som har tjeneste i luftforsvaret har støttefunksjoner og dermed ein noke sløvare tjeneste enn dei fleste andre. Unntaka er luftvern, baseforsvar, og diverse andre tjenester som er i beredskap men ikkje i felt (piloter og andre som jobber med klargjering av fly og radar samt militærpoliti/brann/sanitet). Men når du er i felt så må det trenast som om du er i felt. Reint praktisk sett så hadde det ikkje vært noke problem å sette opp buss ein 4-5 gongar for dag for å kjøyre soldatane som skal dusje, spise eller sove tilbake til leiren, men det er nettopp dette dei er i felt for å lære. Det er heilt klart at denne situasjonen nok kunne vært håndtert på ein anna måte. f.eks ved at jentene tok sitt bad på eit anna tidspunkt med eit kvinnelig befal, men dette vil innebære både ekstra kostnader samt at forsvaret då må nekte kvinner å avtjene verneplikt dersom dei ikkje har nok kvinnelige befal. Og korleis skal dei få utdanna dei fysrste kvinnene? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg mener vel at befalet like gjerne kunne vært et annet sted eller gått lengre unna, og latt jentene fått bade på sin egen måte. Guttene burde også få velge selv hvordan man vasker seg nedentil. Det går fint å sitte i vannkanten å vaske seg - man MÅ ikke på død og liv vasse midt ut i elva. Truser er noe man har med som skift i sekken, så om en truse blir våt er det enkelt å skifte når man er tilbake på land. Det er mange måter å løse hygiene på, og befalet i denne saken valgte vel den eneste måten som IKKE er akseptabel. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Enig i at dette kunne vært løst på en annen måte, MEN tåler du ikke ubehagelige ting, det være seg fysiske eller psykiske påkjenninger har du særdeles lite å gjøre i Forsvaret.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå