Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Husker under sanitetkurset. Jeg måtte stikke hånda nedi buksa til en medsoldat(kvinne i dette tilfellet) og hun på meg. Syns det var meget spesielt.

Det var meget spesielt, ja. Hva var/er begrunnelsen for å "øve" på dette? Hvis slikt er nødvendig for sanitetsutdanningen, så skulle man tro samme øvelse er vanlig i medisin- og sykepleiestudiet. Det er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Husker under sanitetkurset. Jeg måtte stikke hånda nedi buksa til en medsoldat(kvinne i dette tilfellet) og hun på meg. Syns det var meget spesielt.

Det var meget spesielt, ja. Hva var/er begrunnelsen for å "øve" på dette? Hvis slikt er nødvendig for sanitetsutdanningen, så skulle man tro samme øvelse er vanlig i medisin- og sykepleiestudiet. Det er det nok ikke.

 

 

De gjør nok akkurat det samme de som skal bli ambulansearbeidere.

Lenke til kommentar

 

Husker under sanitetkurset. Jeg måtte stikke hånda nedi buksa til en medsoldat(kvinne i dette tilfellet) og hun på meg. Syns det var meget spesielt.

Det var meget spesielt, ja. Hva var/er begrunnelsen for å "øve" på dette? Hvis slikt er nødvendig for sanitetsutdanningen, så skulle man tro samme øvelse er vanlig i medisin- og sykepleiestudiet. Det er det nok ikke.

 

 

Vil tenke meg at det er enten for å undersøke eller å stoppe en eventuelt pulsåre blødning i lysken. Vi hadde om det på røykdykker kurset jeg hadde i forsvaret også husker jeg, men da på en dukke (men instruktøren sa vel noe slikt som at denne pulsåren er så stor at man vil blø ut iløpet av sekunder, pluss at det er vanskelig å klemme den av så sjansen for å kunne gjøre noe hvis den går av er minimal)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Caroline (23): Det handler ikke om jente eller gutt, man er soldat

 

Det innlegget er forsåvidt relevant, men det er lite relevant å sammenligne en situasjon der man faktisk vil bli syk og få lungebetennelse dersom man ikke tar av seg klærne.

Og en situasjon der man skal "vaske seg" i en elv, der det ikke er livsnødvendig.

Da kan du like godt ta ett skritt tilbake og spørre hvorfor de ikke bare lar være å hoppe i det kalde vannet i utgangspunktet. Det var ikke livsnødvendig der og da å hoppe i det kalde vannet, akkurat som det ikke var livsnødvendig å gi soldatene ekstra erfaring ved å beordre dem til å bade nakne. Begge deler vil likevel komme godt med om de en dag skulle havne i skarpe situasjoner.

En kan få livsnødvendig kunnskap uten å strippe foran det motsatte kjønn. Livsnødvendig kunnskap som må læres har ingenting å gjøre med nakenhet, blanding av kjønn bare kompliserer og tar bort fra det viktigste delen av det som bør læres. Er man i nød senere ut i krigssoner så tenker ingen på sin nakenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Caroline (23): Det handler ikke om jente eller gutt, man er soldat

 

Det innlegget er forsåvidt relevant, men det er lite relevant å sammenligne en situasjon der man faktisk vil bli syk og få lungebetennelse dersom man ikke tar av seg klærne.

Og en situasjon der man skal "vaske seg" i en elv, der det ikke er livsnødvendig.

Da kan du like godt ta ett skritt tilbake og spørre hvorfor de ikke bare lar være å hoppe i det kalde vannet i utgangspunktet. Det var ikke livsnødvendig der og da å hoppe i det kalde vannet, akkurat som det ikke var livsnødvendig å gi soldatene ekstra erfaring ved å beordre dem til å bade nakne. Begge deler vil likevel komme godt med om de en dag skulle havne i skarpe situasjoner.

En kan få livsnødvendig kunnskap uten å strippe foran det motsatte kjønn. Livsnødvendig kunnskap som må læres har ingenting å gjøre med nakenhet, blanding av kjønn bare kompliserer og tar bort fra det viktigste delen av det som bør læres. Er man i nød senere ut i krigssoner så tenker ingen på sin nakenhet.

 

 

Det kan du, men ikke den samme kunnskapen. Du kan bli flink til å skyte uten å trene på førstehjelp, men du blir ikke bedre i førstehjelp av den grunn, for å dra en parallell. Er det veldig viktig å trene på å bade? Nei antagelig ikke. Er det veldig viktig å trene opp soldatene best mulig til å takle vanskelige og krevende situasjoner, og teste dem mentalt? Ja absolutt. Å bryte intimgrenser og tvinge soldatene ut av komfortsonen er viktig for å skape gode soldater. En person som ikke takler å kle av seg mens andre soldater står med ryggen til bør slik jeg ser det ikke utsettes for den belastningen militærtjeneste er og må være. Løsningen er ikke å tilpasse forsvaret til de som ikke har det som trengs, men å sørge for at disse ikke havner i forsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det veldig viktig å trene på å bade? Nei antagelig ikke.

Det er viktig å trene på å bade. Spørsmålet blir er om det er viktig å trene på å bade naken foran det motsatte kjønn og hvis det blir det beste og eneste måten å bryte intimgrenser og utfordre seg selv? En kan godt lære like godt å bade naken foran det samme kjønn, nedbrytende intimgrenser og utfordre seg selv på andre måter uten å skape unødvendige problemer. Circa 25% av kvinner erfare sexuelle trakaserring, noe guttene erfare lite Denne praksis ville sikkert ikke forbedre situasjonen

 

Mitt fokus er ikke på jenta alene men praksisen generellt. Enig at denne jenta burde ikke blitt på militæret men så lenge kvinner tillates må noe ting midifiseres. Disse endringer trenger å gjør militæret svakt eller mindre disiplinert, bare annerledes

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det veldig viktig å trene på å bade? Nei antagelig ikke.

Det er viktig å trene på å bade. Spørsmålet blir er om det er viktig å trene på å bade naken foran det motsatte kjønn og hvis det blir det beste og eneste måten å bryte intimgrenser og utfordre seg selv? En kan godt lære like godt å bade naken foran det samme kjønn, nedbrytende intimgrenser og utfordre seg selv på andre måter uten å skape unødvendige problemer. Circa 25% av kvinner erfare sexuelle trakaserring, noe guttene erfare lite Denne praksis ville sikkert ikke forbedre situasjonen

 

Mitt fokus er ikke på jenta alene men praksisen generellt. Enig at denne jenta burde ikke blitt på militæret men så lenge kvinner tillates må noe ting midifiseres. Disse endringer trenger å gjør militæret svakt eller mindre disiplinert, bare annerledes

 

 

Det er selvfølgelig ikke den eneste måten man trener på disse tingene, og det kan det heller ikke være. Du blir ikke en god soldat ved å kun slite deg gjennom gjørmeløyper, kun drille på knepping av telt eller kun gå lang tid uten mat og søvn eller kun bryte ned intimgrenser. Men for å skape en god soldat bør du gjøre alle disse tingene, og flere til. Igjen, det er mange jenter som takler dette helt fint. De som ikke gjør det bør ikke bli soldater. Som soldat gjør du masse ting som er ubehagelig, nedverdigende og ekkelt, og vi kan ikke ta det ut av utdanningen fordi utdanningen er rettet mot å levere i det virkelige liv. Akkurat som det blir meningsløst å undervise anvendt fysikk uten en grunnleggende forståelse for matematikk blir det meningsløst å rette soldatutdanningen inn etter denne typen irrasjonell frykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje slik at man ikke skal frykte noe ved sine medsoldater for å være i militæret. Men da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er fellesdusjer for alle menige (menn og kvinner). Etter hva man sier her, legger de jo ikke merke til hvilke soldater som er av hvilket kjønn.

Det er forskjell på å være i felt og å være hjemme. Selv om du som profesjonell soldat er vant til å bæsje foran andre betyr ikke det at du ikke setter pris på å kunne sitte på do og lese avisen. På samme måte er soldaten kanskje vant til å fryse og ha det kaldt, men liker likevel å ha det varmt. Vi må være i stand til å stille krav, samtidig som vi klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vell mildt sagt sjokkerande at forsvarssjefen er meir opptatt av at alle skal få bade utan å bli sett på enn at alle i fyrstegongstjenesta skal komme seg gjennom tjenesta med livet i behold.

 

Det må vell være heilt innlysande at skal ein ut i kaldt vatn om natta så må ein ha eit slags form for vakthold som sørger for at alle som gjekk i vatnet også kjem oppigjen?

Då burde kanskje badinga vært tatt ut av øvelsen?

 

I perioda 1990 til 2004 døde det 73 personar undar fyrstegongstjenesta (ikkje militært ansatte, og ikkje personar som døde under internasjonale operasjonar).

Ein treng ikkje å gjere dette talet høgare ved å gjere framtidas befal redde for å passe på sine medsoldatar (av begge kjønn).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Mitt fokus er ikke på jenta alene men praksisen generellt.

Så merkelig at du aldri har nevnt dette med et ord før denne saken med denne jenta dukket opp da :roll:

En må bli kjent med et problem før man prøver å løse problemet
Så du var ikke klar over at folk ble beordret til nakenbading i forsvaret før nå?

Hadde aldri tenkt på dette livsnødvendig praksis før nå Jeg vet ikke om det er noe som gjøres i basic traing i USA eller ikke

Lenke til kommentar

Bra skrevet av tillitsvalgt fra NOF:

 

Ledere som ikke tør

Det endimensjonale lederskapet som er vist i håndteringen av denne saken skader Forsvarets omdømme både i samfunnet generelt og ikke minst internt. Det er rett og slett lite klokt.

Forhåpentligvis lærer vi noe av denne saken. Faren er nemlig at måten Forsvarets ledelse systematisk forhåndsdømmer sine ansatte på i offentligheten, i verste fall kan føre til at våre ledere ikke tør ta beslutninger i krevende situasjoner. Godt lederskap er selve bærebjelken i dagens forsvar, men hvis frykten for å ta politisk ukorrekte avgjørelser fører til man går på akkord med operative krav, da har vi virkelig tapt. Da får vi ledere som ikke tør lede.

http://www.nrk.no/ytring/nar-lederskapet-svikter-1.12049040

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Foreløpig siste ord i denne saken:

 

 
Endrar ikkje reglane etter nakenbade-saka

Ein offiser som beordra ein kvinneleg soldat til å bade naken saman med 30 medsoldatar, slapp refs. Likevel vil ikkje Forsvaret endra lover og reglar.

 

 

http://www.nrk.no/norge/forsvaret-vil-ikkje-endre-reglane-etter-nakenbade-saka-1.12744885

 

 

 

1: Alle i forsvarsledelsen var tilsynelatende enige om at dette var helt forferdelig.

2: Det ble senere klart at offiseren handlet i tråd med regelverket og at det ikke var noe grunnlag for refs.

3: Reglene skal ikke endres. 

 

Hvordan skal det tolkes?

 

ps. fortsatt påfallende hvordan det skrives at hun badet naken foran 30 soldater, når de i virkeligheten stod med ryggen til med streng ordre om ikke å snu seg. 

Lenke til kommentar

1: Alle i forsvarsledelsen var tilsynelatende enige om at dette var helt forferdelig.

2: Det ble senere klart at offiseren handlet i tråd med regelverket og at det ikke var noe grunnlag for refs.

3: Reglene skal ikke endres. 

 

Hvordan skal det tolkes?

Det betyr at alle er enige om at det var en overreagerende jente som ikke var klar for forsvaret. Likevel var man nødt til å beklage når media blåste saken ut av alle proposjoner.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...