Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Synes ikke det er lurt å sette seg i en slik sårbar situasjon uansett.

 

Seriøst? Du kan umulig ha hatt noen som helst befatning med Forsvaret annet enn sesjon..Du er særdeles heldig om du klarer deg gjennom stridshandlinger uten å sette deg i sårbare situasjoner, det være å svømme gjennom en iskald elv eller bytte av ildstilling under skuddveksling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skjønner - de fleste av oss - at i strid er det ting man ville gjøre for å overleve som man ikke ville gjøre i sivil. Spørsmålet er i hvor stor grad det er essensielt at man øver på det. Å svømme i en kald elv er god trening. Å gjøre det splitter naken ikke fullt så viktig. Det viktige er forståelsen av at man kan bli nødt til å gjøre det.

 

Når det er sagt så er det litt som "Top model": Hver eneste seson er det en episode der noen må klippe av seg håret, en hvor de tar nakenbilder. Og hver eneste seson er det deltagere som griner. Man kan lure på hvorfor de er med. For meg måtte forsvaret gjerne gjort det samme: Hatt nakenhet som tvungen aktivitet. Men da måtte de sagt fra på forhånd, og det måtte vært lov å takke nei til hele tjenesten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, men jeg føler at man da må begynne å informere i overkant mye om hva tjenesten kommer til å innebære, og det tror jeg ikke man er tjent med. Noe av treningen under rekruttperioden er jo å lære seg å leve i usikkerhet, stress og lett frykt, fordi dette er følelser man kommer til å kjenne på kroppen om man havner i en skarp situasjon. Det å måtte utføre oppgaver man ikke forventet er en viktig del av treningen..

Men igjen, som jeg har sagt, jeg skjønner at jenta i hendelsen reagerte, men jeg tror jeg har gjort klart mitt syn på den spsifikke saken tidligere.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Da er det blitt liv i saken igjen ettersom refsen løytnanten ble idømt er frafalt. Jeg merker meg at flere av avisene skriver at hun som eneste jente måtte bade foran 30 gutter, når det egentlig var snakk om bak disse guttene, og at VG fikk det til å bli intimvask.

 

Slik jeg ser det er dette tosidig. På den ene siden synes jeg det å måtte bade naken er uproblematisk og ett minimum av hva man burde kunne forvente av soldater som selv har søkt om å få avtjene førstegangstjenesten. På den andre burde befalet, om han så hvor ille hun tok det, skjønt at dette ikke var noe for henne og heller sent henne hjem enn å utsette henne for noe hun ikke var i stand til å takle. Samtidig burde nok forsvaret vært flinkere til å opplyse om at førstegangstjenesten ikke bare er folkehøyskole og gøy.

 

Forøvrig artig sak:

 

5 andre sjokkerende ting ansatte i Forsvaret har fått ordre om å gjøre

 

 

www.nrk.no/satiriks/5-andre-sjokkerende-ting-ansatte-i-forsvaret-har-fatt-ordre-om-a-gjore-1.12022214

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3. Bombe Libya med fly uten å ha betalt klimakvote

 

:rofl:

 

On-Topic:

Saken har nok vært vanskelig da den ikke har vært oppe før, jeg håper nå som vi har en sak kan få en skikkelig rutine i forbindelse med bading.

 

Jeg mener vel at dersom noen, gutt eller jente ikke ønsker være naken fremfor andre så burde dem i fredstid få slippe. Ihvertfall så lenge fgt er en plikt som det nå også blir for jenter.

 

 

Hadde jeg stoppet ei jente på gata og tvunget henne til å kle av seg hadde jeg nok fått mer en 2500kr i bot for å si det sånn :p

Det er ikke samme situasjon, men på mange måter sammenliknbart.

Lenke til kommentar

For en oppblåst fillesak. Regjeringen satser stort på likestilling, og nå er det i tillegg verneplikt for kvinner. Allikevel er de fysiske kravene for kvinner lavere, og nå skal kvinnene åpenbart skånes mot menn. Jeg leste et annet sted at befalet hadde gitt ordre om at de mannlige soldatene skulle snu seg motsatt vei mens hun gjorde det hun ble beordret til. Slike ting kommer selvfølgelig ikke frem i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en oppblåst fillesak. Regjeringen satser stort på likestilling, og nå er det i tillegg verneplikt for kvinner. Allikevel er de fysiske kravene for kvinner lavere, og nå skal kvinnene åpenbart skånes mot menn. Jeg leste et annet sted at befalet hadde gitt ordre om at de mannlige soldatene skulle snu seg motsatt vei mens hun gjorde det hun ble beordret til. Slike ting kommer selvfølgelig ikke frem i media.

Jo, det har kommet frem i media tidligere.

 

jeg lurer på hvordan det hadde gått om 30-40 stykker på øvelse hadde sin egen mening om hvor, når, hvordan man skal gjøre ting. Stakkars befal :confused:

 

Hvorvidt noen bader i undertøy eller uten er ikke av betydning for resten, akkurat som det ikke er av betydning om jeg spiser et eple eller ei pære i lunsjen.

Når og hvor man skal og en del andre ting er det faktisk grunnlag for å standardisere, eller kontrollere.

Lenke til kommentar

For en oppblåst fillesak. Regjeringen satser stort på likestilling, og nå er det i tillegg verneplikt for kvinner. Allikevel er de fysiske kravene for kvinner lavere, og nå skal kvinnene åpenbart skånes mot menn. Jeg leste et annet sted at befalet hadde gitt ordre om at de mannlige soldatene skulle snu seg motsatt vei mens hun gjorde det hun ble beordret til. Slike ting kommer selvfølgelig ikke frem i media.

 

Jeg lurer på hvilken sak media og politikerene hadde laget av dette hvis det var én gutt som måtte kle av seg foran 20 jenter.

 

 

Lenke til kommentar

De har ikke noe imot å kle av seg og endog parre seg med motsatt kjønn for åpen scene i diverse klissete reality-serier på nasjonalt TV, men når de må ta av seg klær som ledd i militær utdanning og feltøvelse, nei da kommer hele spekteret med "kjønn" og "krenkelse" osv.

 

(satt litt på spissen)

Lenke til kommentar

Jeg leste et annet sted at befalet hadde gitt ordre om at de mannlige soldatene skulle snu seg motsatt vei mens hun gjorde det hun ble beordret til. Slike ting kommer selvfølgelig ikke frem i media.

 

Tror du at også befalet snudde seg motsatt vei? Nei, de skulle naturligvis følge med på øvelsen.

 

Det er ikke det samme for en mann å bade naken, for en mann har litt mindre å skjule enn det en dame har. Om det skulle være helt nødvendig, kan en mann bare holde foran underlivet og han har i praksis skjult mye av sin nakenhet.

 

Argumentet om at jenter oppfører seg som horer i Big Brother og derfor også må gjøre det i militæret, blir jo nokså feil...

Lenke til kommentar

Når jeg var i militæret ble vi rett som det var beordret til "stripping" dvs. på vinterstid ute i felt kunne befalet kommandere å bytte klæsplagg, ta av seg en trøye osv.

 

Hvordan løser man det hvis det blir "problem" når jenter er i troppen? De må jo nødvendigvis evt. stå der i bare BH (eller noen bruker ikke det heller) Skal de ha fritak? Eller løpe tohundre meter inn i skogen for å skifte?

 

Selvsagt skal befal bruke sunn fornuft, men opplæringa følger jo fastlagte normer og tradisjoner.

Lenke til kommentar

Hva er problemet til hu kjerringa der egentlig? Hu visste vel utmerket godt hva hu gjorde når hun FRIVILLIG meldte seg til tjeneste i Forsvaret. Det er en stor del av jobben til en soldat nemlig, å adlyde ordre. Hvis han sier hopp, da hopper du. Det handler mye om disiplin.

Jeg tenker mer på dette når jeg ser den saken:

 

400x400_1391045909301-75891-fishing-for-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...