Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Si meg, trekker du informasjonen ut av ræven eller?

 

Du har, så vidt jeg har lest, ikke hatt noe med Forsvaret å gjøre på 12-15 år. Det er ikke lov for et befal å være sammen med en menig. Blir det oppdaget, vil begge parter få refs, der befalet straffes hardest. Likevel, det skjer, men absolutt ikke ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si meg, trekker du informasjonen ut av ræven eller?

 

Du har, så vidt jeg har lest, ikke hatt noe med Forsvaret å gjøre på 12-15 år. Det er ikke lov for et befal å være sammen med en menig. Blir det oppdaget, vil begge parter få refs, der befalet straffes hardest. Likevel, det skjer, men absolutt ikke ofte.

18 år siden faktisk.

Godt å høre at det har kommet regler for slikt. Beklager min uvitenhet - skyldes mest at jeg har få venner under 35 år.

Jeg står fortsatt ved påstanden om at et mannlig befal ikke klarer å være 100% kjønnsnøytral i sine handlinger. Vi hadde ihvertfall nok av jenter som fikk være inne i det oppvarmede teltet til befalet fordi de "frøs litt" eller hadde vondt i magen. Ingen av gutta var i nærheten av å spørre engang - og for hver dag steg misnøyen med at alle jentene fikk særbehandling.

Har nevnt det tidligere men 50% av jentene i troppen datet befalene våre.

Lenke til kommentar

Jenter har i utgangspunktet ikke noe i forsvaret å gjøre.

Men når de nå likevel er der, så får de finne seg i å gjøre det samme som gutta.

 

Vi kan jo se på saken slik at en flokk mannlige soldater her ble tvunget til å kle seg naken foran en jente.

Det var sikkert like vondt og vanskelig for dem. Hvorfor skal jenta da ha særbehandling ?

Det var jo også en jente som fulgte ordre uten protester.

 

Og hva da med alle mannlige soldater som må kle seg nakne foran kvinnelig befal ?

Lenke til kommentar

Jenter har i utgangspunktet ikke noe i forsvaret å gjøre.

Hvorfor ikke, Baltazar?

 

Men når de nå likevel er der, så får de finne seg i å gjøre det samme som gutta.

Ja. Men for en jente å kle av seg på kommando foran en masse gutter og menn er ikke det samme som at en masse gutter kler av seg samtidig.

 

Vi kan jo se på saken slik at en flokk mannlige soldater her ble tvunget til å kle seg naken foran en jente.

Hadde det vært en eller to gutter foran en masse jenter og kvinnelig befal, så ja. Da hadde det vært en tilsvarende situasjon. Og ikke alle gutter ville likt det, selv ikke de som fleiper om sånt på internett.

 

Det var sikkert like vondt og vanskelig for dem. Hvorfor skal jenta da ha særbehandling ?

Nei, det var sikkert ikke like vanskelig for dem.

 

Det var jo også en jente som fulgte ordre uten protester.

Ja, det er en individuell reaksjon i dagens nymoralistiske samfunn. Jeg synes ikke nakenhet burde være problematisk i et moderne samfunn, men her henger religion og bluferdighet igjen hos folk. Og enn så lenge er ikke frigjorthet et opptakskrav i militæret.

 

Og hva da med alle mannlige soldater som må kle seg nakne foran kvinnelig befal ?

Må de? Annet enn kanskje hos militærlegen...? Det ville i så fall vært naturlig at de reagerte på samme måte.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men når de nå likevel er der, så får de finne seg i å gjøre det samme som gutta.

Ja. Men for en jente å kle av seg på kommando foran en masse gutter og menn er ikke det samme som at en masse gutter kler av seg samtidig.

Var vel strengt tatt bak guttene. De stod på rekke med ryggen til.

 

 

Og hva da med alle mannlige soldater som må kle seg nakne foran kvinnelig befal ?

Må de? Annet enn kanskje hos militærlegen...? Det ville i så fall vært naturlig at de reagerte på samme måte.

 

Geir :)

Etter at denne saken kom i media har jeg hørt om flere tilfeller der gutter har måttet bade naken med kvinnelig befal som tilskuer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat dette som er sakens kjerne.

Nå har det jo blitt avklart av Forsvarsledelsen og "alle" høye herrer at beordring av nakenbad ikke skal finne sted i Forsvaret.

Da tar jeg det for gitt at dette gjelder både for gutter og jenter.

At det har foregått i alle år er ikke det samme som at ordren er i tråd med retningslinjene.

Alle skjønner at felthygiene er viktig. Hvordan intimvask skal utføres må være opp til hver enkelt.

Man blir ikke kommandert til å drite på rekke...

Kjønnet til soldat eller befal har i så måte ingen betydning.

Lenke til kommentar

Om befalet skal straffes for denne hendelsen må han straffes for å ha gitt denne orderen på gruppen som helhet, men det er ingen hemmelighet at det har blitt sak av dette på grunn av én jente. Det bør ikke være nødvendig opplæring på befalsskolen hvordan man skal forskjellsbehandle jenter og gutter i militæret. Jenter i Forsvaret er per dags dato intet annet enn et stort handikap. Alt fra å ha lavere krav på fysiske tester, egne rom, lettere for å slippe unna feltøvelser, kjappe forfremelser til Korporal osv. Det virker som at jenter som søker seg inn i Forsvaret allerede har gjort det riktige med tanke på forfremelse, og derfor er et skritt foran menn i denne progressen.

 

Det er viktig å ikke glemme at grunnen til førstegangstjenesten er å ha et forsvar som skal være rustet til krig. Fienden tar ikke hensyn til at jenter forskjellsbehandles.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Hadde forsvaret faktisk vurdert 100% av guttene og sa 100% av jentene for a finne de 10% beste totalt hadde det jo bare vert flott. Men na er det ingen skikkelig seleksjon for man blir kaldt inn. Dermed blir det bortimot tilfeldig utvalg blandt 100% av fysisk tilfredstillende gutter. Ved a legge halvparten av dette tilfeldige utvalget til en gruppe som er darligere skikket til militartjeneste ma nodvendigvis totalmassen bli darligere. Jeg er apen for en skikkelig seleksjon for innkallelse der man selekteres etter tjeneste, men intill dette kommer forer tilfeldig utvalg blandt jenter kun til at nivaet blandt soldatene blir darligere.

Problemet er at man ikke vurderer 100% av ungdommen. Tar man inn f.eks 1000 personer til førstegangstjeneste et år og disse er et tilfeldig utvalg av befolkningen vil man ikke oppnå bedre soldater om 200 av de er jenter. Antar man gutter og jenter stiller likt på alle punkt utenom fysikk vil man få velge mellom bedre kvalifiserte personer hvis man tar inn bare gutter.

Nei. Man får sannsynligvis personer med - i snitt - sterkere fysikk. Men styrke er altså bare en av egenskapene til et subset av de "vanlige" militære; nemlig fotsoldater og kanonmatere. For så godt som alle andre grupper og kvalifikasjoner vil jentene være like sterke kandidater.

 

At forsvaret i følge dere driver utvalg etter lottometoden er ikke noe argument for å ikke kalle inn jenter. Det er et argument for å bedre seleksjonen. Ellers får man hverken de beste guttene eller de beste jentene, og da er det hipp som happ. Men selv da vil det være nok av jobber som ikke krever eksamen i benkpress å besette for de som tas inn til at kjønnsforskjellene ikke er noe problem.

 

Geir :)

 

Men dette vil da si at med dagens system sa vil 50/50 deling mellom kjonnene fore til darligere soldater om vi forutsetter at gutter og jenter stiller likt bortsett fra styrke. Hadde man hatt en grundig seleksjon under sesjonen av alle gutter og jenter, og kun valgte de best egnede til stillingene de skulle ha, sa hadde jeg sett poenget ditt, men intill dette gjennomfores, (Noe det antagelig aldri vil) vil tilfeldig utvalg blandt en svakere grupper fore til ett darligere utvalg soldater.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det:

Tenk hvordan dere ville reagert i hennes situasjon. Hva om du måtte kle av deg foran 30 jenter?

Det er jo akkurat det folk gjør. Jeg har badet naken i forsvaret (opptil flere ganger), og det har vært null problem verken for meg eller for de jentene jeg har gjort det med. Men det er ikke vesentlig, for det er et problem for noen. Det er et lite mindretall, men de skal fortsatt tas hensyn til. Standard er å la de som ønsker beholde undertøyet på, og det burde vært gjort i denne saken også.

Lenke til kommentar

Men dette vil da si at med dagens system sa vil 50/50 deling mellom kjonnene fore til darligere soldater om vi forutsetter at gutter og jenter stiller likt bortsett fra styrke. Hadde man hatt en grundig seleksjon under sesjonen av alle gutter og jenter, og kun valgte de best egnede til stillingene de skulle ha, sa hadde jeg sett poenget ditt, men intill dette gjennomfores, (Noe det antagelig aldri vil) vil tilfeldig utvalg blandt en svakere grupper fore til ett darligere utvalg soldater.

Du skal få lov å mene det. Men forutsetningen om at sterke gutter er like de som ikke kommer med på alle andre områder er er antagelig feil. Jeg tror at fysiske krav svekker soldatkvaliteten, enten de stilles til jenter eller gutter. Som vi sa i min ungdom, det favoriserer de sterke og dumme. Ikke skyt budbringeren, det finnes selvsagt sterke og smarte mennesker også. De blir dørvakt på byens kneiper. :innocent:

 

Kanskje får vi bedre soldater, bedre egnet til å forstå taktikk, bedre til å ta vare på gruppemoralen, bedre med geværet, om kriteriene er andre enn fysikk. Uansett kjønn. Det finnes gutter også som har det i hodet mer enn i beina. Noen av dem lykkes godt også der man skulle tro at fysikk var sentralt, for eksempel på fotballbanen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Du skal få lov å mene det. Men forutsetningen om at sterke gutter er like de som ikke kommer med på alle andre områder er er antagelig feil. Jeg tror at fysiske krav svekker soldatkvaliteten, enten de stilles til jenter eller gutter. Som vi sa i min ungdom, det favoriserer de sterke og dumme. Ikke skyt budbringeren, det finnes selvsagt sterke og smarte mennesker også. De blir dørvakt på byens kneiper. :innocent:

 

Kanskje får vi bedre soldater, bedre egnet til å forstå taktikk, bedre til å ta vare på gruppemoralen, bedre med geværet, om kriteriene er andre enn fysikk. Uansett kjønn. Det finnes gutter også som har det i hodet mer enn i beina. Noen av dem lykkes godt også der man skulle tro at fysikk var sentralt, for eksempel på fotballbanen.

 

Geir :)

 

Nå er det jo faktisk slik at mange avdelinger i dag er blitt relativt dyktige på å plassere folk til de stillingene de er best i. Jeg, som relativt teoretisk dyktig, ansvarsfull og ikke vanvittig sterk(det var hvertfall disse grunnene jeg fikk av VK'en min), ble plassert som skytter på CV, mens de største, sterkeste(og kanskje en av de tregeste) jævlene i troppen min ble satt som PV og MG folk. Forsvaret har bruk for alle, i mine øyne, men jeg mener allikevel det burde stilles ett visst krav til fysikk. Til syvende og sist kan det hende du må ut av kontorstolen/vogna/vaktbua og kjempe i skogen til fots som alle andre..

Lenke til kommentar

Nå er det jo faktisk slik at mange avdelinger i dag er blitt relativt dyktige på å plassere folk til de stillingene de er best i. Jeg, som relativt teoretisk dyktig, ansvarsfull og ikke vanvittig sterk(det var hvertfall disse grunnene jeg fikk av VK'en min), ble plassert som skytter på CV, mens de største, sterkeste(og kanskje en av de tregeste) jævlene i troppen min ble satt som PV og MG folk.

Slik var det i min tid også. Men det skjer først når man er fordelt på ulike avdelinger. I mitt tilfelle når vi kom til bataljonen og skulle fordeles på troppe rog batterier.

 

Forsvaret har bruk for alle, i mine øyne, men jeg mener allikevel det burde stilles ett visst krav til fysikk. Til syvende og sist kan det hende du må ut av kontorstolen/vogna/vaktbua og kjempe i skogen til fots som alle andre..

Helt enig, men det krever ikke noe en jente ikke kan klare. Jeg er langt sterkere enn min kone, men hun er med skam å melde mer utholdende. Hvis kravene ekskluderer jenter som gruppe er de for harde.

 

Geir :)

 

Selvfølgelig kan man prøve å lage sak av det, men som mann ville man nok ikke ha blitt hørt av media.

Jo det tror jeg faktisk. Media elsker den uventede vinklingen når den byr seg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva om en av mannfolkene hadde hatt problemer med å kle av seg foran ei jente, ville det blitt tatt hensyn til? Hva om vedkommende har blitt mobbet hele livet for å ha ekstremt liten penis? Kunne man laget mediaoppslag av dette?

Ja, dersom mannfolket nektet og ble tvunget, så ville det vært like kritikkverdig av befalet.

At damer selger bedre enn menn i avisene er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...