Gå til innhold

Kvinnelig soldat beordret til a bade naken med medsoldater.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I forsvaret har også de med høyere rang rett

Med den påstanden er det ihvertfall ikke lett å bli enig med deg i mange av de andre momentene i denne diskusjonen. Det er jo akkurat dette som er feil.

 

Bat eller bro? Tror du virkelig at man alltid kan finne seg en bat eller bro for a krysse vann?

Tja, jeg har ihvertfall for vane å velge det fremfor vassing. I krig ville jeg uansett ikke blitt stasjonert ute i felt.

 

Hæren blir plassert i felt, jeg og mange andre i hvertfall fra Luftforsvaret hører mer til administrative styrker.

 

Skal man trene folk for krig sa kan man ikke trene dem til a alltid velge enkle losninger, fordi det far folk drept om de havner i en skarp situasjon. Det at kryssing av vann for deg virker sa fjernt gir i allefall meg, inntrykk av at du ikke ser ut til a ta dette helt innover deg. Det virker ikke som du har sarlig stor innsikt i hva en soldats hverdag kan innebare nar du tror at det bare er a finne en bro.

Lenke til kommentar

Om det er EN positiv ting som kommer ut av denne saken må det være at dette skremmer mange jenter fra å søke seg til Forsvaret.

Enten det eller at jenter får ytterligere særbehandling slik at ennå flere søker.

Håper uansett for alle parter at befalene får tydeligere opplæring i hvor grensene går.

"Ordre er en ordre" kjøper jeg ikke uansett våpengren.

Lenke til kommentar

Om det er EN positiv ting som kommer ut av denne saken må det være at dette skremmer mange jenter fra å søke seg til Forsvaret.

Enten det eller at jenter får ytterligere særbehandling slik at ennå flere søker.

Håper uansett for alle parter at befalene får tydeligere opplæring i hvor grensene går.

"Ordre er en ordre" kjøper jeg ikke uansett våpengren.

Om det blir ytterligere særbehandling håper jeg det blir i form av egne stillinger tilpasset de mer sarte, og så kan man heller luke ut de som passer for tøffere oppgaver.

Lenke til kommentar

Det at kryssing av vann for deg virker sa fjernt gir i allefall meg, inntrykk av at du ikke ser ut til a ta dette helt innover deg. Det virker ikke som du har sarlig stor innsikt i hva en soldats hverdag kan innebare nar du tror at det bare er a finne en bro.

Jeg har bare påpekt at folk har ulik erfaring ut fra hvilken våpengren de tjenestegjorde i. Vet ikke helt hva jeg skal ta innover meg; jeg vet at Hæren har det tøffere, hvis det var det du tenkte på.

Jeg kjenner bare til mine medsoldaters hverdag, og den innbefattet ikke forberedelse til krig og usaklige ordre.

Mange har det på den måten men flere har hardere og tøffere hverdag. Sånn er det bare.

Ingen grunn til å ha ulike våpengrener hvis alle har samme opplæring.

Lenke til kommentar

Forovrig, var en politiker som sa at dette var synd fordi dette kunne gjore at farre jenter sokte forsvaret, og forsvaret trenger flere jenter. Er det noen som har noen god forklaring pa hvorfor forsvaret trenger flere jenter?

Fordi det er for mange gutter som er pingler og dropper ut? Svaret er vel egentlig at det virker veldig politisk korrekt å si det.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Om det blir ytterligere særbehandling håper jeg det blir i form av egne stillinger tilpasset de mer sarte, og så kan man heller luke ut de som passer for tøffere oppgaver.

 

Skal man lage egne stillinger til ubrukelige folk? Hva i all verden skal det være godt for?

Da slipper man at de tar opp plassene og tiden til de kompetente.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Forovrig, var en politiker som sa at dette var synd fordi dette kunne gjore at farre jenter sokte forsvaret, og forsvaret trenger flere jenter. Er det noen som har noen god forklaring pa hvorfor forsvaret trenger flere jenter?

Jeg har alltid ment at det beste for en hver bedrift og organisasjon er en rimelig kjønnsfordeling. Bare se på alt renkespillet på typiske kvinnearbeidsplasser, og hvordan det roer seg når det kommer fler menn inn i yrket. Det samme gjelder motsatt vei. Forsvaret kan trenger noe som balanserer macho-kulturen, spesielt i befalet. Det blir det et bedre forsvar av, selv gjennomsnittlig styrke går ned.

 

Mens gjennomsnittlig IQ kanskje går opp... :innocent: Det er forsåvidt ikke en spøk: Det er klart at det blir høyere IQ med de 50 smarteste guttene og de 50 smarteste jentene, enn med 100 gutter. Om vi ser bort fra nakenbadingen et øyeblikk så er det mye talenter og evner blant jenter som forsvaret kunne dra nytte av. De skal ikke alle stå og stikke bajonetten i hverandre hele tiden. Selv var jeg feltartilleriet. Jeg var ikke den beste på skytebanen, eller den raskeste på 3-mila. Men jeg var (advarsel, selvskryt følger) den aller beste til å lokalisere fiendtlige bombekastere. Et forsvar trenger slike også, ikke bare de som skal lempe granatene vi skal skyte tilbake.

 

Vitsen ellers er at dersom vi skal ha et folkeforsvar - i likhet med politi og andre maktorganer, og med politikere for den saks skyld - er det greit om det speiler et snitt i befolkningen. Og det snittet finner du ikke dersom halve befolkningen ikke er representert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det kan virke som at jenta har fått viljen sin.

 

La oss ikke håpe det, hvorfor skal man alltid drive med slike symbolikkstraffing? Nå kan det hende fyren er ett nek, og har gjort overtramp før, men stort sett er jo folk voksne mennesker. De fleste oppegående menensker som i "god vilje" bryter en regel trenger å få en irettesettelse og klar beskjed om at det ikke skal gjentas seg. Vi er ikke dyr heller, vi må ikke straffes for å skjønne at noe er galt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke dra diskusjonen over på ett helt annet område, men de "administrative" stillingene har jeg mine tvil i at vil være veldig nyttige ved en eventuell krigssituasjon i dag.

Slag er blitt tapt på grunn av manglende administrasjon. Både Napoleon og Hitlers soldater sultet og frøs ihjel på østfronten fordi forsyningslinjene sviktet.

 

Slik er det idag også. Det hjelper lite om man har en luftbåren bataljon stående klar om man ikke har noen til å dirigere flytrafikken og sørge for at flyene har drivstoff.

 

En krig vil kreve mer administrasjon, ikke mindre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Mens gjennomsnittlig IQ kanskje går opp... :innocent: Det er forsåvidt ikke en spøk: Det er klart at det blir høyere IQ med de 50 smarteste guttene og de 50 smarteste jentene, enn med 100 gutter. Om vi ser bort fra nakenbadingen et øyeblikk så er det mye talenter og evner blant jenter som forsvaret kunne dra nytte av. De skal ikke alle stå og stikke bajonetten i hverandre hele tiden. Selv var jeg feltartilleriet. Jeg var ikke den beste på skytebanen, eller den raskeste på 3-mila. Men jeg var (advarsel, selvskryt følger) den aller beste til å lokalisere fiendtlige bombekastere. Et forsvar trenger slike også, ikke bare de som skal lempe granatene vi skal skyte tilbake.

 

Det blir bedre med de 100 beste personene enn med de 50 beste av hvert kjønn. Det forstår dessverre ikke politikere.

 

Vitsen ellers er at dersom vi skal ha et folkeforsvar - i likhet med politi og andre maktorganer, og med politikere for den saks skyld - er det greit om det speiler et snitt i befolkningen. Og det snittet finner du ikke dersom halve befolkningen ikke er representert.

 

Geir :)

 

Vi skal ikke ha et "folkeforsvar". Vi skal ha et forsvar som fungerer og som kan forsvare landet i tilfelle krig. Da nytter det ikke med ubrukelige folk som kun er der for å "speile befolkningen". Skal man ha handikappede og tilbakestående der også for å "speile befolkningen"?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke dra diskusjonen over på ett helt annet område, men de "administrative" stillingene har jeg mine tvil i at vil være veldig nyttige ved en eventuell krigssituasjon i dag.

Slag er blitt tapt på grunn av manglende administrasjon. Både Napoleon og Hitlers soldater sultet og frøs ihjel på østfronten fordi forsyningslinjene sviktet.

 

Slik er det idag også. Det hjelper lite om man har en luftbåren bataljon stående klar om man ikke har noen til å dirigere flytrafikken og sørge for at flyene har drivstoff.

 

En krig vil kreve mer administrasjon, ikke mindre.

 

Geir :)

 

Er logistikk administrasjon? Jeg kjenner none logistikere som nok ikke ville vært enige, men er åpen for argumenter :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Slag er blitt tapt på grunn av manglende administrasjon. Både Napoleon og Hitlers soldater sultet og frøs ihjel på østfronten fordi forsyningslinjene sviktet.

 

Slik er det idag også. Det hjelper lite om man har en luftbåren bataljon stående klar om man ikke har noen til å dirigere flytrafikken og sørge for at flyene har drivstoff.

 

En krig vil kreve mer administrasjon, ikke mindre.

 

Geir :)

 

Som det blir påpekt blander du logistikk og administrasjon. Det som sørget for at ting gikk til helvete for Hitler var overadministrasjon, byråkrati og detaljstyring som forsinket alt. For mye administrasjon er like ille som for lite, om ikke verre.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Vi skal ikke ha et "folkeforsvar". Vi skal ha et forsvar som fungerer og som kan forsvare landet i tilfelle krig. Da nytter det ikke med ubrukelige folk som kun er der for å "speile befolkningen". Skal man ha handikappede og tilbakestående der også for å "speile befolkningen"?

Jeg ser virkelig ikke problemet. Ja, Forsvaret ønsker å øke andelen jenter til 20%, men det er ikke snakk om at de tar inn inkompetente jenter for å fylle kvoten. De prøver kun å få så mange jenter som mulig til å søke frivillig til rekrutten, hvor de blir selektert på samme måte som menn. De har litt lavere fysiske krav, men her er det liten forskjell. De er uansett så lav for begge kjønn at det har lite å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...