hvorre Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Nå skal jeg ikke dra diskusjonen over på ett helt annet område, men de "administrative" stillingene har jeg mine tvil i at vil være veldig nyttige ved en eventuell krigssituasjon i dag. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er mye som ikke er nødvendig du skal finne deg i når du tjenestegjør. Skal vi lage en liste? Det kommer jeg til å bruke resten av dagen på. Lag gjerne en liten liste på det, du skal slippe å bruke resten av dagen på det da. Forresten, soldaten som ikke ville bade naken sammen med andre soldater har ingen fremtd i forsvaret, den stoppet hun nok ganske effektivt når hun dro ut i media. Ang. behovet for å bade naken, så har man valge mellom, vått undertøy eller tørt undertøy. Tørt tøy er alltid å foretrekke, derfor bader man naken. Hun har faktisk en mulighet. Dersom, som hun sier, søker på stilling som Landstillitsvalgt, blir hun utelukkene valgt av andre tilitsvalgte og vernepliktige. Forsvaret må også godta deres valg, så hun kan fortsatt ha en fremtid i Forsvaret. Likevel, det pleier å være 50-60 søkere på 5 plasser, så sjansene hennes er rimelig små. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Om man kan nekte å følge befalet sine ordrer om man mener att de har feil, så er jo hele forsvart en vits. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tja, jeg har ihvertfall for vane å velge det fremfor vassing. I krig ville jeg uansett ikke blitt stasjonert ute i felt. Hæren blir plassert i felt, jeg og mange andre i hvertfall fra Luftforsvaret hører mer til administrative styrker. Du blir plassert der det er bruk for deg. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Vel, jeg tror ikke på deg. Faktisk vil jeg gå så langt at jeg kan vedde på at du enten lyver eller er ironisk (umulig å si på et forum) Med unntak av kafeene der det ikke finnes en klar diskusjon gjennom tråden, så leser jeg samtlige tråder jeg svarer i fra start til slutt. Så lenge tråden er under 10 sider bør det uansett ikke være noen diskusjon, tar under 1 minutt å lese en side om man har brukbar lesehastighet. Det kommer selvsagt an på gjennomsnittslengden på postene. Dessuten, noen ganger velger jeg å lese hele tråden, mens andre ganger ser jeg en post på siste side som jeg vil svare på. Og som oslo72 sier, det er ikke mot retningslinjene å spørre om noe som har blitt spurt før. Fra nettikette: Merk: Det er ikke mot retningslinjene å spørre om noe som har blitt spurt før, uansett hvor ofte spørsmålet har dukket opp. Det virker uansett litt respektløst å komme inn i diskusjonen å kommentere noe som har blitt avklart forholdsvis tydelig noen poster ovenfor. Vi er på side 3 - hadde det vært en årelang tråd er forståelsen selvfølgelig større for at man ikke kan få med seg alt. Back 2 Topic I så fall kjører du annet antall poster per side enn meg. Jeg kjører 20 poster per side (som er standard), og det aktuelle innlegget havnet på side 2, altså ikke på samme side som førstepost (som jeg leste), og 5 sider bak nyeste side. Om man kan nekte å følge befalet sine ordrer om man mener att de har feil, så er jo hele forsvart en vits. Jepp, og jeg regner med du er førstemann som ville etterkommet en ordre som brøt med norsk lov, som du selv kan bli straffet for? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 I forsvaret har også de med høyere rang rett Med den påstanden er det ihvertfall ikke lett å bli enig med deg i mange av de andre momentene i denne diskusjonen. Det er jo akkurat dette som er feil. Bat eller bro? Tror du virkelig at man alltid kan finne seg en bat eller bro for a krysse vann? Tja, jeg har ihvertfall for vane å velge det fremfor vassing. I krig ville jeg uansett ikke blitt stasjonert ute i felt. Hæren blir plassert i felt, jeg og mange andre i hvertfall fra Luftforsvaret hører mer til administrative styrker. Vel, du har ikke alltid et valg. Derfor trener man på worst case. Om du kan vasse over, er det ikke noe problem å gå over en bro. Om du er vant til å gå over bro, er det et problem å vasse over. I krig/krise må dessuten mye administrativt og teknisk personell være i felt eller feltlignende forhold. Derfor trenes dette på også i luftforsvaret. Nå skal jeg ikke dra diskusjonen over på ett helt annet område, men de "administrative" stillingene har jeg mine tvil i at vil være veldig nyttige ved en eventuell krigssituasjon i dag. Vel, da aner du ikke hva du prater om. Ting må faktisk administreres i krig og krise også, og støtteapparatet i en moderne hær er enormt. Dagens struktur kan nok slankes ganske mye i verste fall, men selvfølgelig trenger man administrasjon og logistikk også når the shit hits the fan. Det er mye som ikke er nødvendig du skal finne deg i når du tjenestegjør. Skal vi lage en liste? Det kommer jeg til å bruke resten av dagen på. Lag gjerne en liten liste på det, du skal slippe å bruke resten av dagen på det da. Forresten, soldaten som ikke ville bade naken sammen med andre soldater har ingen fremtd i forsvaret, den stoppet hun nok ganske effektivt når hun dro ut i media. Ang. behovet for å bade naken, så har man valge mellom, vått undertøy eller tørt undertøy. Tørt tøy er alltid å foretrekke, derfor bader man naken. Hun har faktisk en mulighet. Dersom, som hun sier, søker på stilling som Landstillitsvalgt, blir hun utelukkene valgt av andre tilitsvalgte og vernepliktige. Forsvaret må også godta deres valg, så hun kan fortsatt ha en fremtid i Forsvaret. Likevel, det pleier å være 50-60 søkere på 5 plasser, så sjansene hennes er rimelig små. Dessuten så kan vel knapt LTV-jobben kalles "videre karriere i forsvaret". Om man kan nekte å følge befalet sine ordrer om man mener att de har feil, så er jo hele forsvart en vits. Vel, det står du jo fritt til å mene, men det er en konklusjon som er helt på trynet. Man kan ikke "velge" å følge ordre eller ikke, men det er ikke det samme som at befalets ord er lov. Det er åpenbart vilkår for når man kan nekte ordre. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det kan virke som at jenta har fått viljen sin. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ved krig skal jeg sitte i COC'n på Ørlandet å prikke inn døde og skadde på et stort kart (i hvert fall var det det jeg fikk beskjed om i sin tid). På bakgrunn av dette så vel ikke befalet mitt noen grunn til å dra meg ut i gjørma. Kamerater av meg ble fortalt at de skulle vaske flystripa, lage kjøttboller med brun saus og sitte ved radarskjermen. Nå tror jeg vel (og håper) at det ikke bare er et whiteboard med magneter som brukes i dag, men håper selvfølgelig aller helst at jeg aldri slipper å gjøre den jobben. Å tro at administrative jobber faller bort ved krig er vel å ta i. Det kan virke som at jenta har fått viljen sin. Våkent observert! Kan jo være rent tilfeldig, men likevel litt komisk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er ikke mye tilfeldig, nei... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er ikke mye tilfeldig, nei... Nja, det står jo i kontrast med dette: http://www.p4.no/story.aspx?id=439464 Likevel, det kan jo være at han har blitt omplassert til en tropp med bare gutter... Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Kan se ut som om han er oppsagt grunnet politisk korrekthet ja. Men det er nå moroa begynner dersom han går inn for å beholde jobben. For dette er garantert en mangeårig praksis som ingen noensinne har hatt noen motforestilling mot. Enten går han til motangrep og henger hele divisjonen ut til tørk, eller så får han en sluttpakke for å holde fred. Likevel, det kan jo være at han har blitt omplassert til en tropp med bare gutter... Det finnes ikke guttetropper og jentetropper. Man har gått inn for å blande så mye som mulig. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Sorry, manglet en smiley på siste kommentar Det er vel like greit å ikke ha altfor mange jenter i troppen. Som tidligere nevnt hadde vi 8 jenter i troppen (av totalt ca 25-30?) og det var etter min mening ihvertfall 6 for mange... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg vil tro han er flyttet til en annen stilling, ikke oppsagt. Kan se ut som om han er oppsagt grunnet politisk korrekthet ja. Men det er nå moroa begynner dersom han går inn for å beholde jobben. For dette er garantert en mangeårig praksis som ingen noensinne har hatt noen motforestilling mot. Enten går han til motangrep og henger hele divisjonen ut til tørk, eller så får han en sluttpakke for å holde fred. Men herregud. Når skal du innse at det ikke er det at man har nakenbading som element på øvelser det er noe galt i, men at det blir brukt tvang i en situasjon hvor det ikke var nødvendig? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hun har faktisk en mulighet. Dersom, som hun sier, søker på stilling som Landstillitsvalgt, blir hun utelukkene valgt av andre tilitsvalgte og vernepliktige. Forsvaret må også godta deres valg, så hun kan fortsatt ha en fremtid i Forsvaret. Likevel, det pleier å være 50-60 søkere på 5 plasser, så sjansene hennes er rimelig små. Dessuten så kan vel knapt LTV-jobben kalles "videre karriere i forsvaret". Hvorfor ikke? En av de best betalte grenaderstillingene og man kan sitte i 2-4 år, om ikke enda lengre. Men det er ikke akkurat en stridsteknisk rettet tjeneste nei. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Men det er nå moroa begynner dersom han går inn for å beholde jobben. For dette er garantert en mangeårig praksis som ingen noensinne har hatt noen motforestilling mot. Etter å ha lest denne tråden samt vært innom et par andre diskusjonsforum er det tydelig at nakenbading er relativt vanlig. Gutter og jenter har badet sammen, de har blitt skilt inn i grupper basert på kjønn og gutter har badet forran kvinnelig befal. Selv om det har vært mange som ikke har likt det (også mange gutter som ikke tørr vise seg naken forran andre gutter, se bare på dusjing med shorts etter svømming/gym på skolen) har man hoppet i det for å bli ferdig med saken, slik man bør gjøre når man er i militæret. Setter man seg ned og gråter når man må bade naken (og guttene står på rekke med ryggen mot) har man i mine øyne ingenting der å gjøre. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Men herregud. Når skal du innse at det ikke er det at man har nakenbading som element på øvelser det er noe galt i, men at det blir brukt tvang i en situasjon hvor det ikke var nødvendig? Tvang i form av? Og skal man tro media og forsvarsledelsen så er det nettop det at man har nakenbading som det er noe galt i. Slikt skal jenter slippe. Bare jenter vel å merke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Men herregud. Når skal du innse at det ikke er det at man har nakenbading som element på øvelser det er noe galt i, men at det blir brukt tvang i en situasjon hvor det ikke var nødvendig? Tvang i form av? Og skal man tro media og forsvarsledelsen så er det nettop det at man har nakenbading som det er noe galt i. Slikt skal jenter slippe. Bare jenter vel å merke. Media kanskje, men definitivt ikke forsvarsledelsen. Hva pokker tror du er tvangen i dette? Jenta gråt, spurte om hun kunne få lov til å enten bade med undertøy eller bade et annet sted, og får dette avvist. Hun sier at "dette kan du ikke tvinge meg til", og befalet svarer "jo det kan jeg". Det er psykisk tvang. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Media kanskje, men definitivt ikke forsvarsledelsen. Hva pokker tror du er tvangen i dette? Jenta gråt, spurte om hun kunne få lov til å enten bade med undertøy eller bade et annet sted, og får dette avvist. Hun sier at "dette kan du ikke tvinge meg til", og befalet svarer "jo det kan jeg". Det er psykisk tvang. Hun visste om nakenbading før hun på eget initiativ gikk inn i militæret og vet at hun kan nekte hvis det er så forferdelig for henne. Jeg er enig i at den som gav ordrene kan* ha gått for langt og at det kan være vanskelig å stå imot, men om nakenbading er å gå på akkord med seg selv bør man 1) forstå at militæret ikke er noe for seg og pakke sekken eller 2) nekte å gjennomføre og ta saken opp i de rette instanser etterpå. * Hvor mye tvang det var inne i bildet er vanskelig å si. Spesielt når hun vingler i historien sin, for eksempel sier hun at hun visste om nakenbading under førstegangstjeneste for så å si "en sånn type ordre hadde jeg aldri trodd at jeg kom til å få i det norske forsvaret". 3 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg synes det er veldig rart at hun, som er tillitsvalgt og er utmerket klar over hvordan hun kan ta dette opp med høyeste instans i forsvaret - og fortsatt holde det internt (som sannsynligvis hadde ført til samme reaksjoner for befalet, men uten medieoppstyret), heller valgte å gå til media. Det missliker jeg. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det tror jeg vi gjør alle sammen, ChrisReeve. Det virker som at hun har et behov for å straffe løytnanten, at de har noe uoppgjort. Eller så er hun bare glad i oppmerksomhet. Og så må en jo huske at media kan ha fått ferten i dette fra andre hold, og så har oppsøkt henne. Det er ingen unnskyldning, men det er likevel noe mer forståelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå