Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger en STOR bil


olebrann3

Anbefalte innlegg

Ang en hvilken som helst bil til 150 000: ta NAF kjøpstest. Enten det er en 5 år gammel Espace med 95 000 på telleren eller en 10 år gammel Toyota med 200 000 på telleren.

 

Det som er en klar fordel med Renault nå kontra tidligere, er at nå står Motorforum for servicen. Mange rapporterer om mye bedre kundeservice nå enn under Volvo/Biliatiden. Kundeservicen under Bilia/Volvo var i sin tid en av Renault sine store akilleshæler i Norge.

 

Ang bensinforbruk - husk at det alltids kan være en mulighet for å installere LPG hvis du planlegger å kjøre mye og bilen er tørst. Man får det installert for å i underkant 20 000,- i Tyskland og kan være greit å gjøre i forb med en ferie. Kan raskt tjene seg inn.

LPG har samme forbruk som bensin men koster det halve.

Endret av Juli2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Funnet bil?

 

Et par ting med LPG: Det selges ikke overalt, og har du en 50 liters tank får du bare brukt ca 45-47 liter. Anbefaler virkelig å ha størst mulig tank hvis du skal ha LPG og kjøre en del. Mange biler på FINN selges i dag med LPG montert i Polen med billigste versjon og 30 liters tank. Det tilsvarer 20-25 mil, for min del betyr det at jeg må fylle annenhver dag. Er det plass til 100 liters tank bør du gå for det, men så var det problemet med barnevognene da.

Lenke til kommentar

en polo? du kan da ikke mene at han skal kjøpe en polo?

 

ville selv sett på suburban eller van. men så har ikke van 4x4 men det har suburban og tahoe.

 

kjører selv en suburban 90 mod. den er gådd over 300 000 og den tikker og går fortsatt. og har ALDRI hadd motorproblemer med den.

 

eneste jeg ikke ville valgt er blazer K5 siden det er dårlige automatkasser i dem. men kjøper du en litt eldre suburban slik som jeg har med TH400 kasse så har du problemfri kasse så lenge man bytter olje og filter på kasssen en skjelden gang. har selv th400 kasse og det er de beste som er laget etter min mening. th700 har noe mere elektronik og tåler ikke fult så mye. men de aller fleste har th400. men du er vell neppe ute etter så gammel bil. så da får det bli neste generasjon.

 

husk å sjekk etter rust. spiller heller ingen rolleo om bilen er gådd både 200 og 300 K så lenge det er byttet olje og filter og gådd over av og til. det er slitesterke motorer som går og går.

 

de beste suburban finner du i finnmark. de er rustfrie. gamlingen var å henta seg en suburban i alta for knapt et år siden. var ikke en eneste rustflekk på den i karroseri eller ramma.

 

og tilleg er det latterlig billige deler til disse bilene og enkel å skru på. ikke noe hokkuspokkus.

 

så fra min side anbefaler jeg suburban

Lenke til kommentar

Bensin og automat har aldri vært feil!

 

Si det til bilen min som bruker 1,4 liter på mila når jeg kunne presset den under litern med manuell.

 

Ok, jeg må sluke mine ord, og innrømmer at det ikke var 100% bokstavelig ment, for det finnes ganske mange unntak fra min "regel". Generelt syns jeg det passer best på litt større biler med litt større motorer, og spesielt blandt litt eldre japanere er det mange grusomme automat-kasser. Med røffe giringer og gjerne i kombinasjon med undermotoriserte farkoster så det jager opp og ned på girene så blir fordelene fort spist opp av ulempene. Hvordan Renault'en vi snakket om er med automat vet jeg ikke.

 

 

Men til ditt "motargument" stiller jeg meg litt undrende, hva slags bil dreier dette seg om?

En "normal" forskjell på relativt nye biler (2000+) er ca 10% høyere blandet forbruk med automat vs manuell. 40% høyere forbruk høres uvanlig mye ut.

 

 

 

 

PS @1915,

Ingen bombe at du anbefaler Suburban, men hvor har du Polo fra?

Mulig jeg har oversett noe, men kan ikke se at noen har nevnt det i tråden. Men skal uansett gi deg rett i at det ville være et vanvittig forslag når topic er ønske om en STOR bil. ;)

Lenke til kommentar

Bensin og automat har aldri vært feil!

 

Si det til bilen min som bruker 1,4 liter på mila når jeg kunne presset den under litern med manuell.

Men til ditt "motargument" stiller jeg meg litt undrende, hva slags bil dreier dette seg om?

En "normal" forskjell på relativt nye biler (2000+) er ca 10% høyere blandet forbruk med automat vs manuell. 40% høyere forbruk høres uvanlig mye ut.

 

Heldigvis er det ikke en bil av den nyere garden det står så dårlig stilt med :p

 

1989 mod BMW 325ix E30. Altså ikke så undermotorisert med 170hk, men den har permanent 4x4 som skal trekkes rundt.

 

Uansett ville jeg heller påstå at manuelt alltid er å foretrekke, da man alltid klarer å gire bedre enn en automat vil gjøre (her snakker jeg om å gire ned før motbakker, kryss osv. når man vet man skal stoppe/bremse). Man klarer rett å slett å planlegge kjøringen mer med manuell.

 

Men selvfølgelig.. det er jo digg å slippe å gire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...