Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger en STOR bil

olebrann3

Anbefalte innlegg

Hei trenger en bil som har plass til 3 barneseter og søskenvogn.

Skal kjøpe bruktbil til maks 150 000.

Noen som vet mer om disse bilene?

Opel Vectra

Opel zafira

Landrover freelander

Ford Mondeo

skoda octavia

vw Touran

Volvo v70

Toyota corolla verso

Stort bagasjerom?

3 seperate seter?

Stor plass i bredden?

Noe annet jeg bør vite om? Bil med mye problemer?

Hilsen en som ikke har peiling på bil i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha noe som gir mye for pengene, god plass og er veldig praktisk, så vile jeg absolutt tatt en titt på denne modellen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30562140

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31704623

Litt opp i pris finner man også en annen flott og forholdsvis ny bil:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27106872

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31853003

Lenke til kommentar

Renault er ikke noe jeg ville vurdert engang...

Land Rover Freelander bør du også holde deg milevis unna, dårligere bil finnes knapt.

Av forslagene du har listet opp så vil jeg anbefale vectra c stv med 1,9 dieselmotor, dette er store biler, vet ikke om du får 3 barneseter inni disse. Barnevogn er ikkeno problem for bagasjerommet.

De fleste andre bilene du har listet opp er ikke så veldig store så vil nok muligens få problemer med barnevogn i bagasjerommet på disse. Er veldig usikker når det er snakk om 3 barneseter, hadde det vært 2 så hadde det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Har en 2007 V70 og den er ikke så stor som den ser ut, tenker da på plassen i baksetene. Det er i utgangspunktet god plass i forsetene til meg på 187, og stort bagasjerom. Men om du skal ha barnesete® bak førersetet ville jeg hatt en mye større bil enn en V70 og tilsvarende hvertfall.

Du er en av de som faktisk trenger noe skikkelig stort, ville sett på en SUV eller en "varebil" i personbilutførelse, ala VW Caravelle eller Hiace. Og de bør kanskje ha 3 seterader, slik at du får plass i bredden til 3 barneseter. Tror egentlig du bør opp i "varebil"-størrelse med 6-7 seter, da skal du ha plass bakerst til stor barnevogn også så vidt jeg har sett (i bil fra midten av 90-tallet, mulig seteløsningene er annerledes nå). Men pris og driftskostander på slike biler vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du er vel kanskje litt tidlig ute med "bare" 150.000 for å få en med relativt lav KM-stand (ihverfall hvis det er inkl omreg), men jeg ville uansett tatt en nærmere titt på nye typen Ford Mondeo (Dvs fom siste halvdel av 2007).

Den er størst i klassen, har meget god komfort og kjøreegenskaper, og de har rikelig med utstyr. Siden dette også er snakk om en helt ny bil er en 2007 Mondeo merkbart mer moderne enn feks en 2007 Passat som et eksempel på naturlig konkurrent. Forøvrig enig med Gryterett.

VG -Test av Ford Mondeo: Størst plass

Hones John om Ford Mondeo 2007-

Men som du nok forstår vil du aldri få noe entydig råd her, så du bør finne deg noen aktuelle kandidater, snevre inn listen din litt, også dra i bilforretninger å prøvekjøre. Etter det vil listen formodentlig være enda kortere. Det er til syvende og sist dine prioriteringer som avgjør. Er man feks et snev opptatt av kjøreglede så ender man neppe opp med en Toyota Hi Ace, men alt til sin bruk...

Lenke til kommentar

Ang Renault så er det omtrent umulig å finne et mer fordomsfullt og forutsigbart svar på norske debattfora som "aldri vurder dette merket". Kommer somk regel fra

a) folk som har hatt 2001-03 årganger Renault

b) Renaulteiere som har opplevd slett kundeservice under Volvo (Volvo er historie for Renault nå, takk og lov)

c) den største gruppen: eiere av tyske og japanske biler som aldri har kjørt Renault "men har hørt mye dritt"

Tenk over at Renault aldri hadde vært blant europas absolutt mestselgende hvis bilene hadde vært så dårlige som norske nettdebattanter skal ha det til.

Ang Gr Scenic så skal det godt gjøres å få en bedre familiebil til 1150 000 enn den som står linket til i denne tråden. 2007modell, 115 000, flott, gjerrig og problemfri dieselmotor, komfort av en annen verden i forhold til f eks Toyota..

Toyotas svar til 115 000,- er f eks dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30938491

Ang kvalitet på 2007årgangen får den karakteren grønn (bra) fra ADACs veihjelpsstatistikk.

På TUV report, som er Europas mest omfattende bruktbilstatistikk kommer den på 80. plass av 128 biler.

Like bak Skoda Octavia og Honda Accord, foran Volvo V50, Mercedes E/M/S, BMW 5, og selvsagt langt foran Volvo V70 og XC 90.

Dårlige statistikker lyver ikke, nei, og det gjør heller ikke ok statistikker for Renaults del.

At folk har fordommer mot merket gjør at du kan gjøre kupp på nettopp dette merket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg valgt Toyota ville jeg gått utenfor allfarvei og faktisk sett på en Camry av ny type. Veldig stor bil og med enorm kvalitet og luksusfølelse. I praksis en Lexus.

Selv om denne er fra 2002 er har den en kmstand som for denne bilen skulle tilsi mange mange år med problemfritt bilhold.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30310879&reference=2011/8/26/9/303/108/79_-32449368.jpg

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar. Får høre mye forskjellig rundt om.

Har lite lyst å kjøpe fransk bil etter hva jeg har hørt.(renault, peugot og citroen)

Touran - Vil helst ha en bil fra 04 og framover. Den summen eg har til bil blir da en 04 modell. Hørt det var en del feil med 04 modellen.

Landrover - Nei!

Volvo v70 - Vært min drømmebil i mange år, men om man skulle kjøpe den tror jeg man må opp i 200 000 før alle mine kriterier blir oppfylt.

Opel vectra - Hørt at den er elendig på vinterføre. Mye feil med bremsene også har eg hørt. Så blir ikke den.

De som er igjen på listen min:

Skoda octavia - Har ikke fått vurdert den enda.

Opel grand scenic - Vurderer denne enda!

Ford Mondeo - Vurderer denne enda, ble litt trangt i baksete med 3 barneseter. Mulig det går ann å kjøpe nye smalere barneseter. Ellers kanon bil etter hva jeg har hørt. Kom det ny versjon i 07?

Toyota Corolla verso- Tror denne er en bra bil å kjøpe. Den ene bilen som var ute i min prisklasse var solgt. Vurderer denne fortsatt!

Lenke til kommentar

Ja, nye Mondeo kom våren 2007, så det er viktig å merke seg når du ser på 2007 modeller da de står omhverandre på feks Finn, men er snakk om totalt forskjellige biler, ikke minste også når det gjelder romslighet. Største synlig forskjell er vel at den nye er mer kantete i form, har stort luftinntak i nedre del av støtfanger foran, og bak har den nye lange vannrette baklykter under bakluke-glass, mens den gamle hadde tynne lykter på høykant ved siden av glasset.

Vedrørende Renault så har jo Juli2 noen gode poeng, men feks dette at den generelt lave tilliten merket har i Norge gjør at man kan gjøre gode kjøp er jo noe som slår flere veier. Det gjenspeiler også et høyt verdi-tap, og dermed kostbart eier-skap i alle fall i starten. Og at et dårlig rykte eller lav tillit er vanskelig å snu skal jeg si meg helt enig i, det vil være et langt etterslep fra den dagen noe ikke lenger fortjener et dårlig rykte, til det faktisk snur. At Renault i dag har et ufortjent dårlig rykte er meget mulig.

Listen over mulig årsaker til dårlig omtale har sikkert mye sannhet i seg, men feks dette at det kan være snakk om folk som har erfaring med Renault begrenset til årgangen 2001-2003 vil jeg si er en underdrivelse. Renault er ikke det mest utbredte merket så jeg har ikke allverdens erfaring med det, og ikke har jeg heller for vane å skrike på forumer at man må styre unna alt fransk, men jeg ville ikke uten videre kjøpt Renault selv.

Min erfaring bygger bla på at jeg over ca 2 år administrerte et ti-talls leie/låne-biler (som jeg også brukte selv). Det var alle 2006-2007 modeller, og da bla VW Golf, Ford Focus, Ford Mondeo, VW Passat, og Renault Espace. Kan selvfølgelig være elementer av tilfeldigheter, flaks, uflaks, men det ga meg i hvertfall et lite innblikk i hvordan det kan være å eie noen av disse bilene. Hvis ønskelig kan jeg gjerne gå i detalj, men oppsummert kunne jeg veldig gjerne tenke meg å eie en 2007+ Mondeo, men ville styrt unna 2006 Espace (selv om det også er mye fint å si om den). Andre har sikkert en annen erfaring og mening, men det er min.

Lenke til kommentar

Ang verditap på Renault er det jo nettopp dette som gjør at de er gunstige å kjøpe brukt når størstedelen av verditapet er tatt. En 4 år gammel Gr Scenic til drøytt 100 000,- kan jo ikke tape seg så veldig mye mer i verdi.

Likefullt - i motsatt fall - er ulempen ved å kjøpe Toyota eller Skoda brukt at de nettopp holder seg veldig høyt i verdi. En brukt Octavia eller Avensis koster mye mye mer enn en brukt fransk - som slettes ikke trenger å være noe dårligere (snakker om dagens franske modeller).

HAr sagt det før og sier det igjen at noe av det beste familiebilkjøpet man kan gjøre rundt 150 000,- er Laguna 3. Eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31833071

Det er en super bil med topp kvalitet og veldig fornøyde eiere. Allerede dokumentert en rekke steder (i utlandet riktignok.. her hjemme finnes knappt bilen).

Renault er altså uvanlige i Norge men ikke i resten av Europa. De selger f eks bra i våre naboland.

Pussig at folk aldri snakker om den dårlige kvaliteten til Volvo: både V70, S80 og XDC90 gjør det tidvis dårligere enn mange franske franske i diverse statistikker. (TUV, DEKRA, Bilprovningen etc).

Ang bredde så er nyeste Ford Mondeo veldig bred, finnes vel knappt bredere bil. Tre barneseter skal gå greit inn i denne. Skoda Octavia er ikke i nærheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke utenom å anbefale en Espace / ny type, topputstyrt, med lav km og nylig utført service til prisen:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30688830

Den har enorm plass også i bredden, går som et tog på landeveien, ruster aldri, superkomfortabel og bombesikker.

Bensin og automat er heller ikke feil i disse dager.

Ikke blant de beste på feilstatistikker men husk (igjen) på at et merke som har falt som en stein pga dårlig rykte oftest har en mye lavere km / år enn en f eks en Toyota eller Skoda til samme prisen. Og da er det slett ikke sikkert eierkostnadene blir høyere/snarere tvert imot.

En tilsvarende Toyota (bare mye mindre komfortabel, mer rustutsatt, dårligere utstyrt og langt mindre sikker og slett ikke så feilfri som mange skal ha det til) til samme pris er gjerne 4 år og 80 000 km eldre:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30408079

Endret av Juli2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensin og automat har aldri vært feil!

Men bare husk, dersom du faller for sjarmen til Juli2, og ender opp med og ta en nærmere titt på noen eksemplarer av romskipet, så vær ekstraordinært nøye med å sjekke at absolutt alt virker.

På den 2006 Espace jeg disponerte var problemene ved ca 75K km bla at E-brekk ikke gikk av og på som det skal, ESP-lampen lyste (virket ikke), baklukeglass spratt opp av seg selv, og den var vond å gire når kald, med tendens til skraping i 2. gir. (Alle service fulgt, og det jeg nevner da oppstått siden forrige service).

Dette siste er jo problematikk som utgår med automat, jeg deler bare noen erfaringer, og oppfordrer til grundig sjekk av alt. Plass er den utvilsomt meget bra på, oversikten fantastisk, og med bensin/automat vil jeg tro den er meget komfortabel også. (med 1,9 diesel og manuell blir det litt vel buss-aktig og "diesel-kortbeint" ved småkjøring for min smak, og en motor som virker litt gammeldags uraffinert)

Designmessig er det etter mitt syn så far out at det blir morsomt, ungene vil elske sine egen temperatur-paneler der bak (hvis de fortsatt viker når ungene er store nok), og som låne/utleiebil slo det sjelden feil at vi måtte ut å forklare hvordan man starter den, hvordan man får av brekket, hvor får jeg av radio, hvordan ser jeg trip-teller, osv. Det er en litt særegen bil og dermed sikkert elsket og hatet. Personlig syns jeg den er litt morsom og veldig praktisk, men ville ikke kjøpt en selv.

Men det har jeg vel allerede sagt... :D

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Kan uttale meg litt om Mondeoen sidan eg har 2008-modellen sjølv.

Kjem litt ann på kva type barneseter som skal inn, men tre bakovervente f.eks Besafe izi x3 combo går rett og slett ikkje. Er det kombo av framovervente, bakovervente og baby-seter så

kan det gå.

Uansett skal det gå så må du nok ha MK4 Mondeoen og ikkje MK3 som blei avslutta i 2006

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mondeo (vesentleg design og kvalitetsforskjell på desse)

MK4 har mykje frå Volvo, S80 og Mondeoen deler ca 50% av delene (Galaxy og S-Max 80%).

Octaviaen kan du droppe der er stort bagasjerom men det som er droppa er bakseteplassen. ikkje tenk på å ha 3 barneseter i den bilen. Det går ikkje, då må du opp på Superb

Mi anbefaling er å kikke litt på 7-seterene med ok bagasjeplass, f.eks chrysler Grand voyager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...