Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markedsføring og ledelse 2 eksamen, høst 2011

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på om det var noen andre her som skal opp til privatisteksamen i Markedsføring og ledelse 2 nå på mandag. Forberedelsesheftet er nå lagt ut på udir sin nettside, og jeg har lest i gjennom det. Årets tema: Flaskevann.

"I forberedelsesdelen skal du sette deg inn i

- flaskevannmarkedet

- flaskevannprodusenten Isklar

- bruk av konkurransemidlene produkt og markedskommunikasjon

- sammenhengen mellom markedsføringsarbeid og personalressurser

- samfunnsansvaret til flaskevannprodusentene"

Nå gjelder det bare å sette seg 100% inn i disse punktene. Er det noen som har idéer om hvordan oppgavene på eksamenen kan komme til å se ut?

Personlig tenker jeg at det blir spennende å se på flaskevannmarkedet, da de alle selger samme produktet(vann!). Hvordan avgjøres det hvilken produsent som lykkes og mislykkes. Her må renomé, utseende og reklamering bety alt.

Hvis noen av dere har tanker rundt forberedelsesheftet og eksamen, skriv de gjerne her, så kan vi diskutere/hjelpe hverandre :)

Endret av tobbe667
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer et skudd fra hofta:

- flaskevannmarkedet - Flaskevann er basert på følelser og holdninger, ikke selve produktet. De selger noe ingen egentlig har behov for, da man får vann gratis (og som oftest av bedre kvalitet) gjennom springen.

- flaskevannprodusenten Isklar - Kjenner jeg ikke til.

- bruk av konkurransemidlene produkt og markedskommunikasjon - Igjen, holdning. De aller fleste produsentene spiller på holdninger, for eksempel at Imsdal er ekte norsk vann fra en Isbre. Her må du også trekke inn Voss Vann, ettersom de er i en særposisjon. De selger vann til en latterlig høy sum, og markedsfører seg som "luksusvann" (!), så det er ikke rart de aldri egentlig har tjent penger.

- sammenhengen mellom markedsføringsarbeid og personalressurser - Aner ikke...

- samfunnsansvaret til flaskevannprodusentene - Det de spør om kan forkortes til CSR. Det vil si at man tapper vannet på en miljømessig forsvarlig måte. Som sagt; CSR er viktig.

Hvilken skole går du på?

Lenke til kommentar

Nå kommer et skudd fra hofta:

- flaskevannmarkedet - Flaskevann er basert på følelser og holdninger, ikke selve produktet. De selger noe ingen egentlig har behov for, da man får vann gratis (og som oftest av bedre kvalitet) gjennom springen.

- flaskevannprodusenten Isklar - Kjenner jeg ikke til.

- bruk av konkurransemidlene produkt og markedskommunikasjon - Igjen, holdning. De aller fleste produsentene spiller på holdninger, for eksempel at Imsdal er ekte norsk vann fra en Isbre. Her må du også trekke inn Voss Vann, ettersom de er i en særposisjon. De selger vann til en latterlig høy sum, og markedsfører seg som "luksusvann" (!), så det er ikke rart de aldri egentlig har tjent penger.

- sammenhengen mellom markedsføringsarbeid og personalressurser - Aner ikke...

- samfunnsansvaret til flaskevannprodusentene - Det de spør om kan forkortes til CSR. Det vil si at man tapper vannet på en miljømessig forsvarlig måte. Som sagt; CSR er viktig.

Hvilken skole går du på?

Mye bra tanker her. Jeg går ikke på skole. Leser litt ved siden av jobb.

Lenke til kommentar

Skal selv opp til privatisteksamen på mandag, denne helgen blir lesesalen hjemmet mitt.

Har ikke satt meg 100% inn i punktene, men stjeler et utklipp fra en diskusjon om vår-eksamen 2011:

"Jeg har sett på tidligere eksamner i mrk, og da har det vært 11 spørsmål som har gått igjen og igjen.

------ står for enten bedriften,firma osv. som vi kan få om på forbredelsesdelen imorgen ^^

1) Formuler markedsmål for -------, ved hjelp av et målhierarki.

2) Gjør rede for ----- som merkevare, og analyser den betydning dette har for hvordan ------ er posisjonert i markedet.

3) Vurder tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i internmarkedsføringa til -------.

4) Vurder sammenhengen mellom samfunnsansvaret og omdømmet til -------.

5) Beskriv ---- sin forretningsidé.

6) Gjør rede for valg av segment på bedriftsmarkedet for -----.

7) Gjør rede for ulike kommunikasjonstiltak med hensyn til salg på bedriftsmarkedet og betydningen av personlige relasjoner i markedsføringen for -----.

8) Drøft etiske begrunnelser for å sette miljøspørsmål i fokus i markedsføringen av ----.

9) Gjennomfør en konkurrentanalyse for -----.

10) Gjør rede for hvilke merkeelementer som vil være viktige for ----- når det gjelder merkebyggingen.

11) Vurder hvordan ------ kan arbeide med planmessig rekruttering og kompetanseutvikling i organisasjonen."

Selv kommer jeg først og fremst til å lese gjennom noen A/B-besvarelser fra BI og 6/5-besvarelser fra videregående, for deretter å gå så dypt inn i punktene som overhode mulig. Skal du opp i Oslo? Uansett kan vi eventuelt utveksle stoff imorgen eller på søndag?

Lenke til kommentar

Skal selv opp til privatisteksamen på mandag, denne helgen blir lesesalen hjemmet mitt.

Har ikke satt meg 100% inn i punktene, men stjeler et utklipp fra en diskusjon om vår-eksamen 2011:

"Jeg har sett på tidligere eksamner i mrk, og da har det vært 11 spørsmål som har gått igjen og igjen.

------ står for enten bedriften,firma osv. som vi kan få om på forbredelsesdelen imorgen ^^

1) Formuler markedsmål for -------, ved hjelp av et målhierarki.

2) Gjør rede for ----- som merkevare, og analyser den betydning dette har for hvordan ------ er posisjonert i markedet.

3) Vurder tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i internmarkedsføringa til -------.

4) Vurder sammenhengen mellom samfunnsansvaret og omdømmet til -------.

5) Beskriv ---- sin forretningsidé.

6) Gjør rede for valg av segment på bedriftsmarkedet for -----.

7) Gjør rede for ulike kommunikasjonstiltak med hensyn til salg på bedriftsmarkedet og betydningen av personlige relasjoner i markedsføringen for -----.

8) Drøft etiske begrunnelser for å sette miljøspørsmål i fokus i markedsføringen av ----.

9) Gjennomfør en konkurrentanalyse for -----.

10) Gjør rede for hvilke merkeelementer som vil være viktige for ----- når det gjelder merkebyggingen.

11) Vurder hvordan ------ kan arbeide med planmessig rekruttering og kompetanseutvikling i organisasjonen."

Selv kommer jeg først og fremst til å lese gjennom noen A/B-besvarelser fra BI og 6/5-besvarelser fra videregående, for deretter å gå så dypt inn i punktene som overhode mulig. Skal du opp i Oslo? Uansett kan vi eventuelt utveksle stoff imorgen eller på søndag?

Ah, genialt! Vi må utveksle stoff ja. Har funnet en del relevante linker på nettet osv. Hvor finner du oppgavene/besvarelsene du skal lese gjennom?

Lenke til kommentar

Ah, genialt! Vi må utveksle stoff ja. Har funnet en del relevante linker på nettet osv. Hvor finner du oppgavene/besvarelsene du skal lese gjennom?

Har dessverre dette kun utskrevet fra privatpersoner. Men det kommer også deg tilgode når vi utveksler stoffet, kan også gå gjennom og diskutere etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet Isklar og stilte dem en del spørsmål via mail.

Fikk dette i svar.

Takk for epost og interesse for Isklar.

Vi svarer av prinsipielle årsaker ikke på slike henvendelser. For informasjon om markedet vil jeg anbefale deg å kontakte Bryggeriforeningen (se www.drikkeglede.no).

Lykke til med eksamen!

ps: beklager skrive feil :S

Lenke til kommentar

Hei! har også denne eksamen... Du blir bedt om å lage en situasjonsanalyse av bedriften, 100 % sikkert... Det hjelper deg også med å få en totaloversikt over bedriften med tanke på din egen lesning til prøven, bra å begynne med.

I tillegg må du tenke mye på oppsettet og oppbygning av din besvarelse, i dette faget veier det overraskende mye!

Slik jeg tolker det kan det hende du blir bedt om å gjøre en situasjonsanalyse, konkurrentanalyse(ikke fullstendig, det er for omfattende, men værtfall konkurranseintensitet, og markedsandeler?), spm om kommunikasjonsstrategier i sammenheng med produktet.

Det jeg derimot er mer usikker på er hvilke oppgaver en kan vente om "sammenhengen mellom markedsføringsarbeid og personalressurser"? har du noen ideer her?? jeg var inne på tanken at det er lettere å rekruttere kvalifiserte folk for en allerede sterk merkevare?? nei jeg er helt forvirret... personalpolitikk er dessuten et av de minst strukturerte kapitlene, med få eller ingen analyser ol.

Fint om vi kunne hjelpe hverandre litt? Btw, helt utrolig deilig å ha hele helgen på seg!

Lenke til kommentar

Jeg skal også ha denne eksamenen på mandag, men klarer dere finne noe særlig om isklar? Annet enn hjemmesiden deres?

Hva tror dere vi må ha når det kommer "sammenhengen mellom markedsføringarbeid og personalressurser" ? Tenker da om vi skal se på hvilke ressurser personer kan bidra med for å markedsføre produktet bedre og at de er kreative?

Samfunnsansvaret til flaskevannsprodusentene er vel egentlig ganske enkelt å tenke seg til. de skal jo ta vare på miljøet de har tappekilden sin fra, samt CO2 utslippet at det ikke skal "skade" jorden mer å tappe vann på flasker.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal også ha denne eksamen på mandag. Jeg syntes det her var veldig vanskelig siden det står INGENTING omtrent på nettet! Kunn hjemmesiden som det ikke står all verden på. Driver å skal sette meg inn i situasjonsanalyse nå emn står jo ingenting om ledelsen, grunnlegger eller noen ting:S Hva trur dere?

Lenke til kommentar

Har eksamen selv...

Ser at det er fler som finner lite info ang ledelsen, grunlegger osv. på isklar sine nettsider.

Jeg vet ikke om noen av dere har sett på proff.no, men der er det ihvertfall listet opp daglig leder osv. i tillegg kan det nok være greit å ta en titt på regnskapet, noe som var litt overraskende og det gjorde meg forvirret, med tanke at jeg har lest flere steder på nettet, der markedsleder osv, har snakket så flott og fint om isklar, at alt gikk over all forventing, men så går de bare med et større og større underskudd for hvert år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...