Thitorkin Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Eldrebølgen vil komme, SV og AP krever høyere skatter og mister stemmer, FrP og høyre kommer til makten og blir tvunget til å høyne skattene, Frp og Høyre blir uglesett av befolkningen, når bølgen er over, kommer SV og AP tilbake og "får landet på rett kjøl igjen". Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Det kan hende, men det kan også hende at det ikke skjer. Å spå fremtiden er uansett vanskelig Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Er mulig å redusere pensjonen eller å øke pensjonsalderen, slik som det gjøres ute i Europa nå om dagen. 1 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Er mulig å redusere pensjonen eller å øke pensjonsalderen, slik som det gjøres ute i Europa nå om dagen. Hvilke politikere vil gjøre det, når dette er noe folket ikke ønsker? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Frankrike, England, Portugal, Hellas og flere. Og det må gjøres når folk lever lengre og samt større del av befolkningen blir pensjonister. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Frankrike, England, Portugal, Hellas og flere. Og det må gjøres når folk lever lengre og samt større del av befolkningen blir pensjonister. Og her hjemme tror eg det, kanskje ikke langsiktige smarte partiet, men folkevennlige partiet FrP vil måtte ta skylden for at pensjonsalderen går opp. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Er naturlig at pensjonsalderen vil gå opp om folk lever lengre og er friskere. Husk at antall år folk jobber er lavere enn før pga mer utdannelse. Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Eldrebølgen vil komme, SV og AP krever høyere skatter og mister stemmer, FrP og høyre kommer til makten og blir tvunget til å høyne skattene, Frp og Høyre blir uglesett av befolkningen, når bølgen er over, kommer SV og AP tilbake og "får landet på rett kjøl igjen". Nei, jeg trur heller at om FRP/Høyre kommer til makten vil de bytte ut de rødgrønne's stønadslinje med arbeidslinjen og få flere ut i arbeid noe som i seg selv vil generer mer skatteinntekter for staten. De vil også redusere byråkratiet, legge ned fylkeskommunene og slå sammen kommuner som vil spare staten for noen milliarder i året. Lenke til kommentar
Salvo Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Pensjonsalderen økes og utbetalingene reduseres. Dette skjer nå, i Norge. Og det er de rødgrønne som er motoren, sammen med NHO. Staten og næringslivet har helt sammenfallende interesser i dette. Jeg må nok regne med å jobbe til jeg er 70 for å få Max pensjon. Dere som vaker rundt de tjue må legge på litt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk skal ha så mye i pensjon. Man har ingen barn å forsørge, sannsynligvis er bolig/hytte nedbetalt, bil har man fra før av, spart opp penger i banken osv osv. Så hva skal man bruke 500k i pensjon hvert år? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Folk må nok regne med å arbeide lengre enn før for å konpensere for høy levealder og eldre bølge. Jeg er 24 og regner med å jobbe vertfall til jeg er 70+ dersom helsen tillater det. Det ser jeg egenltlig bare positivt på, å arbeide er sunt. Når folk flest tar høy utdannelse som nevnt tidligere i tråden fører det til at gjennomsnittspersonen arbeider færre år dersom alle skal pensjoneres like tidlig som da gjennomsnittsalderen for å starte i arbeid var flere år tidligere. Dersom en lever til en er 80, og pensjoneres når en er 67 og samtdig utdanner seg til en er 25 betyr det at en arbeider fulltid ca 80 - 25 - 13 = 42 år. Det vil si ca halve livet. Det betyr at en person produsere verdier for to dersom alle er i arbeid, det er jo et stykke fra sannheten i og med at ikke alle arbeider. Dersom levealderen øker, antall folk som tar lang utdannelse øker, antall uføre øker, antall barn (fremtidige arbeidere) som fødes minker osv så sitter vi igjenn med mindre produksjon per capia, samtidig som gullgruven vår, olje blir opphøstet. Vi kan få problemer. Det er vanskelig å spå fremtiden. Det jeg tror er vertfall at dersom krise intreffer og at samfunnet sliter med at den arbeidende bestanden ikke klarer å bære den ikke arbeidende bestanden, så vil flere politiske partier innse løsninger og at gradvis vil tiltak utføres. I dag er økonomisk krise for Norge sin del enda fjærnt, vi har det fremdelel veldig bra selv hvor mye folk sutrer. Det kan jeg enkelt bevise med å påpeke at halvparten av flaskene med drikke som jeg solgte da jeg jobbet i kiosk var Imsdal flasker med vann. Når folk frivillig betaler 50 kr liter for noe som er gratis i springen har vi det økonomisk bra. Tiltak som faller meg inn her og nå som vi kansje kan se i fremtiden: - Heve pensjonsalder. - Øke andelen av folk i arbeidsfør alder ved å være strengere med velferdsordninger. - Være strengere med langtids sykemeldinger. - Kun åpne for kostnadseffektiv innavndring. F eks er det lite kostnaddseffektivt med innvandrere fra kulturer som lett faller utenfor samfunnet og gjerne der kun mannen arbeider, og kvinnen enda har rollen med barn og hjem. Det hjelper lite å flytte rundt på penger ved diverse småtiltak. Det som hjelper er å øke det totale antall arbeidere per ikke-arbeidere, det vil si produksjon per capita. Husk at penger bare er noe symbolsk som representerer verider som skapes. For å skape verider må folk arbeide. Endret 2. desember 2011 av Ceburger Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Arbeiderpartiet og sv har vell ikkje landet på rett kjøl nå? Nedeliggende sikkerhetssystemer og dårlig eldre omsorg. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 AP har bygget opp eldreomsorgen og sikkerhetssystemene, så hva er det du sikter til? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Frankrike, England, Portugal, Hellas og flere. Og det må gjøres når folk lever lengre og samt større del av befolkningen blir pensjonister. Og her hjemme tror eg det, kanskje ikke langsiktige smarte partiet, men folkevennlige partiet FrP vil måtte ta skylden for at pensjonsalderen går opp. Det populistiske partiet? Tror ikke det. Det er nok AP og Høyre som må ta ansvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå