PetroleumsLars Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hei alle sammen, Jeg studerer til vanlig ved Universitetet i Stavanger på petroleumslinjen der, men er i år på utveksling til Pennsylvania State University i USA. Planen min var å bli her et fullt år, men nylig fikk jeg vite på at jeg er tilbudt studieplass for vårsemesteret ved University of Texas at Austin for våren. Selv om jeg er veldig fornøyd med å ha kommet inn på UT Austin, setter det meg samtidig også i et lite dilemma, siden jeg da i så fall må avslutte oppholdet mitt ved PennState og flytte. Og jeg trives relativt godt ved PennState, har kommet inn i systemet her og fått meg venner her. Ved å bytte skole til UT Austin må jeg starte helt fra bunnen av. Den største drivkraften er kvaliteten på utdanningen ved UT Austin og prestisjen for petroleums-studenter å ha studert der. UT er rangert som den beste petroleumsutdanningen i USA, mens PennState er rundt 6-7 plass. Jeg vet at bl.a Statoil samarbeider med UT Austin og rekruterer aktivt fra skolen, ikke at jeg nødvendigvis har lyst til å jobbe der. Tror dere det vil se rart ut på CVen å ha byttet studiested halvveis? Eller er det bare positivt at det er til en bedre skole, og at jeg også får litt mangfold ved å ha vært to steder? Hva ville dere gjort? Jeg trenger alle råd jeg kan oppdrive! Takk! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Har du vurdert å f. eks. heller forsøke å ta en master fra UT senere, og heller fortsette året ditt ved PennState, dra hjem og fullføre bachelor og så søke master ved UT? På generelt grunnlag er det dog ikke uvanlig med bare ett semester utveksling ved en skole, så det vil nok ikke se "rart" ut på CVen å ha vært 6mnd en plass og 6mnd en annen plass. Her tipper jeg for øvrig rådgiverne ved UiS er de med best muligheter for å hjelpe deg. Har du spurt dem? Lenke til kommentar
PetroleumsLars Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Nei, har egentlig ikke vurdert det. Tror UiS har en policy paa at man kan ta et eller to semestre utenlands, men at man saa maa komme tilbake igjen. Dessuten tror jeg det er svinevanskelig aa komme inn paa master paa UT Austin :/ Jeg har tatt kontakt med en av raadgiverne, og fikk beskjed om at det var mulig rent praktisk, men fikk liksom ingen klare raad. Da jeg snakket med en av professorne mine, fikk jeg raadet om aa fortsette paa PennState, da det trolig ikke hadde saa mye aa si hvor man hadde vaert paa utveksling. Jeg vet ikke, jeg foeler det har noe aa si, og UT er veldig prestisjefylt...hmm...trenger raad folkens! Takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvilket studie ved UiS er det du er på, og hvor langt har du kommet? Lenke til kommentar
redsox Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 UT er ikke så prestisjefullt som du visstnok tror. At UT er rangert som #1 betyr ingenting for deg, det er på doktorgradnivå. Du kan jo alltid reise på utveksling igjen hvis du skal ta master. for å svare på ditt opprinnelige spørsmål: Nei, ingen kommer til å synes at det er rart at du byttet etter et halvt år. Ser bare ut som om du ville oppleve mest mulig mens du var der borte... Og: Siden du er så opptatt av prestisje, hvorfor går du på UIS og ikke NTNU? Lenke til kommentar
PetroleumsLars Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Redsox: Det kan nok være det er sant at det ikke er så prestisjefylt som jeg skal ha det til, men i følge en del ranking-lister jeg har sett på, samt her en.wikipedia.org/wiki/Cockrell_School_of_Engineering (bla ned til rangeringer), så er Petroleum rangert som nummer 1 på både undergraduate og graduate. Jeg hadde absolutt mest lyst til å gå på NTNU, men det var mange grunner til at det ble UiS da jeg startet for tre år siden. Men ja, jeg vet ikke. Dette er fryktelig vanskelig. Jeg tenker at et stort pluss med å velge Austin er at jeg får sett mer av USA, jeg får prøvd å bo i Austin, som mange sier er en kjempefin by, jeg får møtt nye mennesker og får nye utfordringer. På mange måter føler jeg jo jeg har sett det som er å se here på PennState, men samtidig er det så mye mer jeg kunne ha sett her også. Og jeg har ikke fått reist rundt her på østkysten så mye som jeg skulle ønsket, og hadde på mange måter sett frem til å få tid til det på våren. Austin er jo Texas, men føler at det ligger litt i no-mans land. Hva hadde dere gjort i en lignende situasjon? Hvordan bør jeg gå frem for å resonere meg til "svaret"? Lenke til kommentar
redsox Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg mente ikke at det ikke er en god skole, men det virket som om du trodde at UT hadde en "wow faktor". Det er ikke MIT, men fortsatt bedre enn Penn state. Jeg hadde valgt UT, faglig og jobbmessig er det et bedre valg. Det er en bedre skole og det ser bra ut på CV'en. Penn state kan være bedre for deg, pga personlige grunner og/eller mål. Lenke til kommentar
PetroleumsLars Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Jeg skjønner hva du mener. Jeg vet ikke, jeg føler kanskje Austin er litt wow på engineering. Så klart ikke som MiT, men likvel ganske annerkjent. Ja, er jo kanskje helst personlige grunner som holder meg tilbake her på PennState - det at det er vanskelig å plutselig være nykommer i klassen igjen, må finne seg ny plass å bo og stresset med å flytte, bytte visum osv. Samtidig er det viktig for meg å ikke angre på valget mitt, og jeg føler nok jeg vil angre dersom jeg ikke benytter meg av sjansen til å dra til Austin. Lenke til kommentar
PetroleumsLars Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Bump! Jeg trenger fremdeles hjelp :/ Har sjekket masse rundt byttet og satt opp pros and cons, men klarer fremdeles ikke bestemme meg! I det ene øyeblikket tenker jeg på UT Austin og tenker at det blir dritkult, på andre siden tenker jeg noen ganger at det er konge her på PennState og at det er så mye stress å skulle bytte! Kom med tips og råd! Er det noen som har gjort et slikt bytte selv, eller kjenner noen som har gjort det? Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå