Scriptgutten Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har bestilt et 3G USB modem "Huawei E1820" fra ebay, og er på utkikk etter en ruter som støtter denne, slik at jeg slipper å ha alt driversøppelet installert på PCen som skal kobles til, og slik at den kan plasseres et sted med best mulig dekning. Netcom leverer blant annet det samme modemet. Jeg har søkt litt rundt, men finner ikke umiddelbart noen ruter som støtter det. Noen som kan gi noe tips? Lenke til kommentar
Spenz Roze Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Noen DrayTek Vigor routere skal støtte dem men har ingen erfaring med de. Det finnes en oversikt her: http://www.draytek.com/user/SupportFAQDetail.php?ID=1991 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Takker for svar. Jeg prøvde å finne en norsk nettbutikk som solgte disse, men finner ingen. De på ebay var litt dyre, og uten europeisk støpsel Men jeg skal se litt nærmere rundt når jeg har mer tid. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 5. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2012 Jeg gikk tilslutt til innkjøp av en "TP-LINK TL-MR3220" for de som måtte lure på det samme som meg og finne denne tråden. Jeg satt denne opp hos min mor med et Huawei E1820 USB-modem og netcom mobilt bredbånd. Den fungerte helt topp da jeg forlot åstedet, og jeg har ikke hørt henne klage i ettertid, så da regner jeg med det fungerer greit. Ruteren kan brukes for USB 3G-modem eller fast nett som standard, og den kan også konfigureres til å bruke den ene til backup hvis den andre går ned. Det er en veldig enkel wizard å følge for å få det opp og gå, og ruteren har liste over alle leverandører slik at man ikke trenger å skrive inn APN-instillinger o.l. selv. Bare husk at man må deaktivere PIN-kode på SIM-kortet for å få det til å virke. Jeg skaffet også til veie en USB-skjøteledning og plasserte USB 3G-modemet på et sted med god dekning slik at nettilkoblingen er stabil, og ikke varierer i kvalitet alt etter hvordan man sitter med laptopen på fanget. I web-grensesnittet kan man se signalstyrken på 3G-tilkoblingen, slik at det er lett å finne ut hvor 3G-signalet er bra. Alt i alt ser det ut som en grei ruter, og web-grensesnittet ser ut til å ha alle egenskapene en ruter bør ha. Jeg har ikke stresstestet den med tusenvis av samtidige tilkoblinger eller høye hastigheter for å se hvordan den takler det, så jeg kan ikke si noe om stabiliteten der, men bare for mobilt bredbånd bør den holde. Den støtter 150Mbit 802.11n trådløst, og hadde bra wifi-dekning rundt hele eiendommen da jeg testet. Man slipper å ha den irriterende 3G dongle'en stikkende ut fra siden av laptopen, og alle enheter kan kobles til samtidig, også enheter som ikke støtter USB-modemer, som f.eks spillekonsoller og mobiltelefoner. Eneste minuset med ruteren er at de kablete utgangene er 100Mbit, som kan bli litt tregt internt hvis man f.eks har en NAS, men til prisen så kan man ikke klage. Man kan skaffe seg en Gbit switch ved siden av, eller kanskje skaffe en dyrere utgave i samme serie hvis man har behov for Gbit. Jeg angrer ikke på kjøpet, og er fornøyd. Håper, og tror at min mor også er det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå