Gå til innhold

ASUS Z68 hovedkort og Intel RS2WC080 kompatibilitet

vger42

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i sluttfasen av googlingen rundt hardwarevalg, men har støtt på et par tilfeller jeg ønsker å høre om flere har erfaring med.

De 2 komponentene jeg ønsker å sette sammen er:

Intel® RAID Controller RS2WC080

http://ark.intel.com/products/43164/Intel-RAID-Controller-RS2WC080

Dette er et LSI SAS2008, som jeg ønsker å flashe til IT firmware og kjøre JBOD med ZFS fra Solaris på diskene fra.

og

ASUS Maximus IV Extreme-Z

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV_ExtremeZ

Alternativt hovedkort er:

ASUS P8Z68 DELUXE/GEN3

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68_DELUXEGEN3

Øvrige hardwareopplysninger:

CPU Intel Core i5 2500

RAM Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10 (10-10-10-27) 1,5V - 4x 8GB for max 32GB som kortetene støtter.

I den forbindelse er det 2 spørsmål som har dukket opp.

1)

Det finnes minst 1 kilde på nett som mener at RS2WC080 ikke virker på ASUS H67/P67 hovedkort.

"...card is connected to any newer Sandy Bridge motherboards (P8P67 Pro / P8H67-M Pro), POST doesn't come up."

Siden Z68 bare er en kombinasjon av desse to, lurer jeg på om det samme er gjeldende for Z68.

Siden dette ikke går igjen på nett antar jeg at dette kan være brukerfeil ev. fikset i firmware.

Noen som har erfaring om dette virker eller ei?

2)

Vil det være hensiktsmessig å velge deluxe/gen3 kortet på grunnlag av dets PCIe3.0 porter?

Brukskriteriet er å kjøre nevnte RS2WC080 på det, kanskje også virtuellt (vmware).

Vil den ekstra farten 3.0 der gir komme til nytte (flytte flaskehalsen og derved ikke opperere i grensland for hva RS2WC080 leverer).

Eller vil det ikke spille noen rolle før det foreligger et RS2WC080 som støtter PCIe 3.0?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har en LSI 1068 basert RAID-kontroller selv, og den har vært ugrei med Z68-kort. Prøvde først Gigabyte, med det fungerte dårlig uansett port. Har også lest meg opp en del på Asus P8Z68***-serien, og den fungerer visstnok ikke bra heller med nyere RAID-kontrollere. Årsaken er todelt, ikke nok plass til option-rom fra RAID-kontrolleren (feilmeldinger og krasjede raid-configs), samt at PCIe-bussen ikke har switch.

Dette gjør at dersom du kjører skjermkort, raidkontroller med x4 eller x8 PCIe, samt kanskje et PCIeX1 nettverkskort, så fungerer ikke alle kortene.

Det kortet som får desidert best omtale for bruk med LSI-baserte raidkontrollere er Asrock Z68 Extreme 4 som både støtter LSI WebBios OG VMDirectPath (VT-d) dersom du har tenkt til å kjøre ESXi server. Sistnevnte krever dog at du har i5 2500 eller i7 2600 (begge uten K).

Se gjerne gjennom sidene på http://tinkertry.com/vmdirectpath/ ang VT-d kompatible hovedkort som også støtter LSI WebBios og http://tinkertry.com/webbios/ som forklarer HVORDAN du kommer inn i WebBios på et Z68-basert hovedkort.

Jeg venter selv på et Asrock Z68 Extreme4 Gen 3 fra Digital Impuls, det er kun dem, Deal og Multicom som ser ut til å føre Asrock i Norge. Jeg bygger en ny VMWare host med i7 2600, 16 GB Corsair Venegance RAM (1600, 8-8-8-24), LSI 1068 PCIe x4 RAID-kontroller og 2 stk Intel PCI x1 server nettverkskort.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for informativt svar.

Etter grundig sjekk av manualer, bios settings og forumlesing så ser jeg at Asus kortet ikke er å foretrekke. Takk for tipset om Asrock og hvem som fører det.

Det ser ut som at Asus takler LSI kontrolleren om man bare gjør ting i rett rekkefølge, men siden Asus ikke er et aktuellt valg lenger så lar jeg den tråden ligge.

Har absolutt tenkt å kjøre ESXi med behov for VMDirectPath (VT-d) (på LSI kortet og et dvb-s2 kort) så etter å ha dobbeltsjekket Asrock kortene så blir det nok det på meg også.

Noen grunn til at du ikke velger Extreme 7 gen3 utenom pris?

16GB ram blir for lite til de tester jeg skal gjøre, og siden det bare er plass til 4 ram brikker på desse kortene så må det blir "tregere" 8GB brikker.

Kjipt at det ikke sitter et skikkelig intel nic på Asrock kortet som Asus har, men får vel hive inn et skikkelig nic også da.

EDIT

Ender forresten opp med et LSI SAS 9211-8i HBA kort.

Endret av vger42
Lenke til kommentar

Eneste grunnen at det blir Extreme 4 og ikke Extreme 7 er at jeg ikke finner noen som har testet 7-eren med LSI-kontroller, jeg går med andre ord for det som andre har rapportert positivte erfaringer med.

Jeg har ikke behovet for mer enn 16GB ram til å begynne med, så derfor går jeg for billig-varianten. Oppgraderer heller til 4x8GB senere dersom behovet melder seg, og ser på de brikkene jeg har kjøpt nå som sunk cost.

Edit: Kommentar til Raid-kort; Dersom du har greit budsjett vil jeg anbefale LSI 9265-8i med CacheCade 2.0 og FastPath. Da kan du via raid-kontroller kjøre med SSD-disker som cache mot raidet!

Endret av Code#
Lenke til kommentar

Ang. raid først.

Jeg hadde ikke planer om å kjøre raid, men å bruke kontrolleren som jbod og bruke zfs på diskene i stedefor raid.

Budsjettet i seg selv er greit nok, dette er faktisk bare en mellomlanding mens jeg venter på nye xeon e5 cpu'ene (da blir det nok supermicro hovedkort i et supermicro kabinett).

Du nevnte noe om pcie switch, som er grunnleggende for å klare å virtualisere flere pcie enheter (har sett eksempler på det før at jeg ikke får virtualisert flere enheter pga jeg har "brukt opp" pcie "kanalene".

Jeg ser at Asus sine Z68 (hvertfall de nevnt i linken) har : "The new motherboards are PCI-Express 3.0 compliant, complete with Gen3 switches and electrical components." Er dette samme switch som du snakker om? Eller er det enda en switch jeg må lete etter for å vite om kortet søtter flere virtuelle pcie enheter?

(kilde: http://www.tomshardware.com/news/z68-PCI-Express-3.0-mobo-pcie,13569.html )

Tilbakemeldingene på newegg for ASRock kortet er heller dårlige, mange DOA, bugs i bios'en etc. Det får meg til å tro at Asus kanskje likevel kan være et trygt valg (gitt at de faktisk har rett type pcie switch nevnt over).

Når det gjelder støtte for LSI kortet så finner jeg bare kilder som viser til samme fremgangsmåte for å få det til å virke på ASRock Z68 som Asus Z68, rett og slett disable en hel bråte ting i bios for å frigjøre nok ram for å kunne sette det opp. (trolig ikke noe problem for meg som bare skal kjøre jbod og ikke raid uansett etter at IT firmwaren er flashet til det). Et annet spørsmål er jo så klart om LSI kortet vil virke i det store og hele på Asus kortene...

Ang. intel nic.

Tror jeg lander på det her inntil videre, E1G42ETBLK, (fra f.eks. multicom) det har en 82576 chip på seg som burde være ypperlig til virtualiseringen.

EDIT

pcie switch, ser at begge to kortene bruker nvidia NF200 chip'en for å gjøre denne jobben.

Så om det da ikke er noe ekstra asrock kortet gjør for å fikse virtulaisering av flere pcie enheter så står desse to kortene rimelig likt igjen.

(faktisk eneste fordelen til asrock er at den har gfx-ut så jeg slipper et gfx kort)

Endret av vger42
Lenke til kommentar

Hei,

Har brukt formiddagen til å prøve P8Z68-V og Pro uten hell med LSI-kontrolleren. Jeg gir en rapport tilbake når jeg får Asrock, så får vi se hvordan det fungerer.

Ang. PCIe switch: På Asrock sitter det en PLX PEX8608 som gjør at du kan benytte flere slotter samtidig. Du kan lese om det her: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=Z68%20Extreme4%20Gen3

Krysser fingrene for at Asrock ikke leverer meg noe DOA, eller får det heller bli SuperMicro eller Tyan hvis dette ikke fungerer.

Har forresten en ReadyNas Pro 6 for lagring ved siden av, så det er kun til de virtuelle maskinene jeg benytter LSI-kontrolleren.

Endret av Code#
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for tilbakemeldingen på asus kortet.

Og ser frem til å høre resultatene fra asrock kortet.

Ang. den PLX chip'en så nevnes det på denne siden at asus kortet bruker den samme...

kilde: http://www.legionhardware.com/articles_pages/asus_maximus_iv_extreme_z,2.html

En skulle derfor tro, igjen, at desse to leverandørene har 2 rimelig like kort i hardware, så da er det vel bare bios softwaren som ev. avgjør hva som virker eller ikke...

Om du frå asrock kortet til å virke så hiver jeg meg nok på det.

Om ikke så vurderer jeg å vente til supermicro kommer med kort for xeon e5 cpu'en som sagt.

Det ser ut som at dagens desktop hovedkort kun er laget med tanke på å tilfredstille 1-3 gfx kort og at andre kort blir nedprioritert støtte for. Skjønt, skal innrømme at LSI kortet er myntet på serverhovedkort.

Lenke til kommentar

Hadde gjerne sett at Intel sitt chipsett (og cpu'er) hadde støtte for nok pcie lanes så man slapp å "jukse" det til med switching også ja.

Men så har de vel et annet problem også og det er jo plass - det er vel snart "fullt" på et standard atx hovedkort. Noe de kanskje kan løse ved å fjerne dårlige komponenter som marvell sata kontrollere o.l.

Eller fase ut "gamer" kort i egen klasse hvor fokuset ligger på gfx støtten alene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg venter faktisk på mitt fortsatt. Digital Impuls rotet det til litt under bestilling, så det kommer ikke før denne uken. Har også vurdert å gå for 3930K og P9X79 isteden, men det blir lett 5-6.000 ekstra.

Blir nok til at jeg venter, men gir update når kortet kommer. Har også bestilt et GTX560Ti for å prøve VMDirectPath, men kommer nok også til å forsøke med Windows Server 2008 R2 SP1 og RemoteFX.

Lenke til kommentar

Med stor pågang og treg postgang i desse førjulstider så dukker vel ikke mitt utstyr opp før i neste uke. Jeg måtte bestille en reverse breakout fra usa også (var jo komplett umulig å finne noe sånt i Norge).

Jeg tror jeg holder meg til core i7 2600 som jeg nå endte på, og med de stadige forsinkelsene fra Intel så ser det ut til at dette blir serveren min i 2012 og ingen xeon update før 2013 kanskje.

LSI kortet er PCIe2.0 som viser seg også å være vesentlig da det med noen 1.0a kort har vist seg å være vrient å få til på 2.0 slot'er. Er rimelig trygg på at dette vil virke etter alt jeg har lest, men men, forberedt på alt.

Mulig jeg må inn med et gfx kort i serveren (om det har noe å si), for kunne tenkt meg å virtualisert photoshop også, ser at det skal være mulig med win2k8 r2 og RDS/VDI.

Ikke pushe hele desktop'en, bare photoshop som app til klienten.

Lenke til kommentar

Ja, har sett de demo'ene før samt sjekket en del forumposter fra folk som kjører f.eks. adobe med over 50 klienter (undervisning).

Den ThinkLinx såg absolutt spennende ut, verdt å følge med på hva som kommer derfra ja.

Da får jeg vel jakte på et passende gfxkort, det er en 2U det skal inn i så trenger lowprofile.

Lenke til kommentar

Hadde ikke mulighet til å vente lenger. Har derfor droppet Asrock-kortet og gått for 2011-socket i steden.

Det ble et Asus P9X79, i7-3930k og en Corsair H80 samt nytt kabinett (Fractal Design R3). Det ble litt dyrere og gå for dette i steden for i7-2600 (differanse på 4.600,-), men da har jeg også plass til 8 minnebrikker og 6 kjerners CPU.

Funker knall med RemoteFX mot både Mac og Windows, og LSI-kontrolleren er veldig happy. Måtte redigere INS-fila i Intel-driverpakken for at den skulle installere på Windows Server 2008. De nye adapterne fra Intel er tweaket i navnet slik at man ikke skal kunne bruke de med Windows Server (du skal kjøpe server-bord mener visstnok Intel).

Skal se om jeg får prøvd med ESXi og VMDirectPath til neste uke.

Lenke til kommentar

Hadde gjerne sett at Intel sitt chipsett (og cpu'er) hadde støtte for nok pcie lanes så man slapp å "jukse" det til med switching også ja.

Men så har de vel et annet problem også og det er jo plass - det er vel snart "fullt" på et standard atx hovedkort. Noe de kanskje kan løse ved å fjerne dårlige komponenter som marvell sata kontrollere o.l.

Eller fase ut "gamer" kort i egen klasse hvor fokuset ligger på gfx støtten alene.

Det vil du aldri se på "forbruker" hovedkort ala 1155, du må da enten ha 1366 eller 2011 om du skal ha flere PCI-E lanes.

Ett av problemene er også bruken av NF200 for å få SLi støtte til 3 veis osv, da Nvidia nekter å godkjenne kortet uten en NF200 chip.

En godkjenning som krever 30000 Dollar per modell og royalities på 5-10 dollar per hovedkort solgt.

Lenke til kommentar

Hm, så vidt jeg har sett så støtter ikke X79 vt-d vel?

Håper du ikke blir skuffet der, og spennende om det likevel virker tross alt jeg har lest som sier det motsatte.

Ellers godt å høre at det andre virket bra!

@007CD,

Ja jeg vet, det var bare et lite hjertesukk :)

Siden jeg "måtte" ha ny server og trenger virtualiseringen, men Intel ikke rakk å komme ut med de nye Xeon E5 cpu'ene og tilhørende chipset nå før jul så ble det et forbrukerhovedkort inntil videre.

Lenke til kommentar

X79 skal støtte VT-D, Intel hevder i allefall at de fikk det inn så jeg vil anta det er i ordning.

Men jeg synes X79 er ALT for uferdig til at det er verdt pengene i investering, til og med som server.

I allefall var X58'n en mye mer utrustet plattform.

Lenke til kommentar

X79 støtter VT-d, men den første steppingen av prosessoren har en feil. Hvis man har en stepping større enn C1 skal det fungere bra.

Ellers er erfaring med X79+3930k veldig bra hittil, spesielt med støtte for RAID. Jeg har også prøvd Areca-kontroller, og det fungerer også bra. Kjører for tiden Hyper-V som er relativt nytt for undertegnede da jeg har vært ESXi-fan i lange tider. Ser dog at Windows-maskinene er VELDIG snappy med Hyper-V, så jeg tror kanskje at jeg skal prøve meg på Linux-maskiner under Hyper-V også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...