Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søknad til politiet

hawkey89

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk inndratt førerkortet 10.juli nå i år. 20 juli sendte jeg søknad til politiet om å få forkortet inndragelsen. Det gikk 3mnd uten å høre en lyd fra dem, sendte da en purring på søknaden jeg hadde sendt og nå har det gått 3 uker og jeg har fortsatt ikke fått noen svar. Hverken på søknad eller purring.

Det finnes vel regler for svarfrist og behandling av søknader for politiet som alle andre offentlige bedrifter?

Jeg fant en lov på lovdata som kanskje kan gjelde, men ikke noen ekspert innen det temaet der.

§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (tidligere § 22), endret ved lov 12 jan 1995 nr. 4 (ikr. 1 apr 1995).

Noen som vet om den gjelder for en slik type søknad, eller vet om noe annet når det gjelder svarfrist når man sender søknad til politiet?

Hadde jo vært en fordel å fått svar før inndragelsen av førerkortet er over.

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt, politiet har plikt til å avgjøre saken uten ugrunnet opphold, og du skal holdes orientert om hvor lang tid det tar å behandle saken.

Ut over en eventuell henvendelse til Politidirektoratet (overordnet organ) eller Sivilombudsmannen er det imidlertid lite å gjøre for å fremtvinge en behandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...