Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke-Fastlege Leger - Skrive ut resept

screenman

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har allerede byttet fastlege 2 ganger i år, og den fastlegen jeg har nå vil ikke utskrive medisiner til meg som jeg må ha for å fungere i dagliglivet.

Lurer derfor på om jeg kan få time hos en lege som ikke er fastlegen min?

Kan evt. denne legen skrive ut A, B og C resepter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et krav at det må være fastlegen din som skriver ut medisiner. Faktisk er man ikke nødt til å ha noen fastlege i det hele tatt. Man kan velge å stå utenfor ordningen om man vil.

Så kort svar: Ja. Alle leger kan skrive ut slike resepter.

Det er ikke uvanlig at de ikke vil da. Det er mange som mistenker misbruk om man kommer til andre enn sin fastlege for å få slike preparater.

Lenke til kommentar

Hva sier psykriateren din ?

Tror det viktigste for deg er å få behandlet dette ordentlig og bryte de mønstrene som fremkaller angsten din.

Som andre og jeg har vært inne på så er benzo avhengighetsskapende og bygger toleranse. Det er derfor legen din ikke vil skrive dem ut til deg. De kjenner igjen at folk på kort tid bytter leger for å få medikamentene, derfor får du ikke mer hos den nye legen. Han gjør det i din beste interesse, ikke for å være drittsekk, selv om du er sterkt uenig i det p.g.a angsten. Det er ingen her inne som betviler at du har det svært tøft p.g.a det som har skjedd deg, men det må tas tak i på annet vis enn benzo om du vil fungere over tid.

Man kan ikke drive å finansiere kredittkortgjeld ved å skaffe seg nye kredittkort i det uendelige. Det er akkurat det som skjer ved på ta benzo. Den kollapsen du får av det er værre en å slutte nå slik legen din har lagt opp til.

Lenke til kommentar

Som andre og jeg har vært inne på så er benzo avhengighetsskapende og bygger toleranse. Det er derfor legen din ikke vil skrive dem ut til deg. De kjenner igjen at folk på kort tid bytter leger for å få medikamentene, derfor får du ikke mer hos den nye legen. Han gjør det i din beste interesse, ikke for å være drittsekk, selv om du er sterkt uenig i det p.g.a angsten. Det er ingen her inne som betviler at du har det svært tøft p.g.a det som har skjedd deg, men det må tas tak i på annet vis enn benzo om du vil fungere over tid.

Jeg nekter å gå i behandling som jeg ikke engang vet om vil virke, som vil ta flere år.

Og en slik "ordentlig" behandling vil ifølge fastlegen min ikke bli kvitt min angst totalt.

Jeg vil alltid ha angst resten av livet, og aldri bli kvitt den fullstendig (ifølge min fastlege).

Og når benzodiazepiner fjerner angst innen 30-60min, og jeg har hørt historier om personer som har brukt benzodiazepiner fast i 30-40år og helt siden de første benzodiazepinene ble oppddaget, så har jeg mer tro på benzodizepiner enn terapi.

Toleransen og avhengigheten er jeg fullt klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...