BuffyAnneSummers Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Det er vanskelig å finne virkelig seriøse oppdrettere av schafere i Norge. Jeg kommer til å kjøpe GSD i fremtiden, og da planlegger jeg å dra til Tyskland. En garanti for at hunden ikke har sykdommer e.l. virker for meg som ganske tullete, da det ikke kan gis. Eventuelt at man får pengene tilbake hvis hunden har feil. Men det problemet er jo ganske ikke- eksisterende på hunder som er gratis. Hvis noen har en hund som er ved god helse og en nabohund, som også er ved god helse, "tar turen over gjerdet" er det nærliggende å tro at produktet av disse hundene vil gies vekk. Da er vel det et like godt alternativ enn en oppdretter som sier han er seriøs, men allikevel driver med innavl av rene raser? Avsnittet over er ikke så langt fra virkeligheten. EDIT: lett å glemme sentrale ord Med en ''garanti'' så mener jeg gjerne at man har en kontrakt med oppdretter om at hvis det skulle dukke opp noen sykdommer o.l som kommer av dårlig innavl eller som er medfødt så vil oppdretter måtte betale for behandlingen, og dermed er det mye mindre sannsynlighet for at oppdretter vil drive med innavl for å unngå denne potensielt store kostnaden. Hvis du ikke kan spore opp hundens videre slekt så vet man jo egentlig ikke om hundemammas mor hadde ett eller annet. Det gjør du ved kontrollert avl, og de valpene som blir født med diverse skavanker og sykdommer blir ofte solgt til en redusert pris og med kravet om at hunden ikke får reprodusere seg. Edit: Jeg mener ikke at blandingshunder er mindre verdt på noen måte, har tre vanlige huskatter som jeg setter høyest over alt! Endret 31. desember 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg anbefaler deg å oppsøke FOD (foreningen for omplassering av dyr). De holder til i Oslo. Min familie har hund derifra, og det er en skikkelig god hund. Hun ble funnet i Sarpsborg etter at familien hadde reist fra henne. Hun finnes ikke aggressiv, men liker ikke å være alene hjemme. Det har hendt et par ganger at hun har veltet et par søppelbøtter i frustrasjon. Men igjen, min fetter på 4 år har styrt med henne, uten at hun viser noen tegn til aggresjon. Du bør dog passe på, for mange av hundene har ikke hatt noe godt liv. De har blitt slått, sparket og mishandlet. Disse er skye og kan være aggressive. Du bør ta en tur i nærområdet med hunden, det gir de deg lov til, og da kan du lære den å kjenne. Vår hund kostet 800 kroner + vaksiner. På FOD er det mye blanda drops ja, ingen av hundene jeg har gått med der har vært velfungerende og de er stort sett et ork. Men har samtidig levert en fantastisk border collie der, så det finnes naturligvis unntak. De aller fleste hundene hos FOD krever mye av eieren, både av evner og tålmodighet. Du må regne med å jobbe med hunden. EDIT: Ser at noen er skeptiske til blandinger. Min er en blanding av strihåret vorster og schnauser. Det har ikke påvirket henne negativt. Noen hunder av ren rase kan være innavlet, så det er positive og negative sider ved begge deler. Eneste fordelen med å blande er at du unngår innavl, men den fordelen får minimal betydning når valpene kan ende opp med både det ene og det andre av sykdommer. Seriøse raseoppdrettere sørger for å unngå innavl. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg anbefaler deg å oppsøke FOD (foreningen for omplassering av dyr). De holder til i Oslo. Min familie har hund derifra, og det er en skikkelig god hund. Hun ble funnet i Sarpsborg etter at familien hadde reist fra henne. Hun finnes ikke aggressiv, men liker ikke å være alene hjemme. Det har hendt et par ganger at hun har veltet et par søppelbøtter i frustrasjon. Men igjen, min fetter på 4 år har styrt med henne, uten at hun viser noen tegn til aggresjon. Du bør dog passe på, for mange av hundene har ikke hatt noe godt liv. De har blitt slått, sparket og mishandlet. Disse er skye og kan være aggressive. Du bør ta en tur i nærområdet med hunden, det gir de deg lov til, og da kan du lære den å kjenne. Vår hund kostet 800 kroner + vaksiner. EDIT: Ser at noen er skeptiske til blandinger. Min er en blanding av strihåret vorster og schnauser. Det har ikke påvirket henne negativt. Noen hunder av ren rase kan være innavlet, så det er positive og negative sider ved begge deler. Bra innlegg ! Jeg anbefaler deg å oppsøke FOD (foreningen for omplassering av dyr). De holder til i Oslo. Min familie har hund derifra, og det er en skikkelig god hund. Hun ble funnet i Sarpsborg etter at familien hadde reist fra henne. Hun finnes ikke aggressiv, men liker ikke å være alene hjemme. Det har hendt et par ganger at hun har veltet et par søppelbøtter i frustrasjon. Men igjen, min fetter på 4 år har styrt med henne, uten at hun viser noen tegn til aggresjon. Du bør dog passe på, for mange av hundene har ikke hatt noe godt liv. De har blitt slått, sparket og mishandlet. Disse er skye og kan være aggressive. Du bør ta en tur i nærområdet med hunden, det gir de deg lov til, og da kan du lære den å kjenne. Vår hund kostet 800 kroner + vaksiner. EDIT: Ser at noen er skeptiske til blandinger. Min er en blanding av strihåret vorster og schnauser. Det har ikke påvirket henne negativt. Noen hunder av ren rase kan være innavlet, så det er positive og negative sider ved begge deler. Bra innlegg ! Flere mot en er feigt Jeg gir opp Skal uansett til Tyskland (etter MYE informasjonssøk) den gangen jeg skal ha hund! Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 EDIT: Ser at noen er skeptiske til blandinger. Min er en blanding av strihåret vorster og schnauser. Det har ikke påvirket henne negativt. Noen hunder av ren rase kan være innavlet, så det er positive og negative sider ved begge deler. Eneste fordelen med å blande er at du unngår innavl, men den fordelen får minimal betydning når valpene kan ende opp med både det ene og det andre av sykdommer. Seriøse raseoppdrettere sørger for å unngå innavl. Det finnes jo raser som har blitt avlet fram gjennom å parre to hunder av forskjellige raser! Hørt om Goldendoodle? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 1: Bestem rase 2: Kontakt oppdretter 3: Spar til du har hele summen 5: Les om rasen, stikk innom lokale hundeklubber/treningsmøter eller tilogmed oppdretter for å få en "feel" for rasen 6: Gled deg :Ø) 7: Kjøp hund cash 8: FORSIKRING!!!!! 9: Enjoy! 1 Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det finnes jo raser som har blitt avlet fram gjennom å parre to hunder av forskjellige raser! Hørt om Goldendoodle? Doodlene vil aldri bli noen rase. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Skal uansett til Tyskland (etter MYE informasjonssøk) den gangen jeg skal ha hund! Jeg sa at det finnes dyktige oppdrettere her i Norge også, men hvis det er mer eksotisk med tysk hund så greit for meg Endret 31. desember 2011 av LHUS Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Man får en flott Border Collie til maks 3000.- Kr, Vi har en som vi fikk i fjor vinter. Den er blitt 13 Mnd å stortrives på landet. Fornøyd eier av BC. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Man får en flott Border Collie til maks 3000.- Kr, Vi har en som vi fikk i fjor vinter. Den er blitt 13 Mnd å stortrives på landet. Fornøyd eier av BC. Ok, jeg ser at jeg svarer på alt her nå BC er definitivt blant de aller billigste rasene, kanskje den billigste. Noen jaktraser er også billige. Men TS må for all del ikke få seg en BC, samme hvor smarte/lettrente eller billige de er. BC er brukshund med turbo. Og du må ha en plan for hva du skal drive med, og da blir hunden mer som en hobby enn en turkompis. For de fleste er det også greit å starte med en annen rase og lære av de feilene man gjør, få mer kunnskap om hund osv. Endret 31. desember 2011 av LHUS Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Skal uansett til Tyskland (etter MYE informasjonssøk) den gangen jeg skal ha hund! Jeg sa at det finnes dyktige oppdrettere her i Norge også, men hvis det er mer eksotisk med tysk hund så greit for meg For å bruke dine ord: forutsigbarhet. Planen min er (jeg har ikke gjort veldig mye research på dette, siden det ligger minst 10 år frem i tid) å reise til Tyskland å få en GSD som har vært avlet frem av det tyske politiet. Slike jeg har forstått det har de en del hunder de auksjonerer bort som ikke når kravene de setter. For eksempel kan det være at den var for treg/lat etc. Her bør det finnes gode hunder som ikke er preget av innavl, og som man kjenner til slektstreet og forventet mynde. Jeg sier ikke at det ikke finnes seriøse oppdrettere i Norge, ,en så var det dette med forutsigbarhet og kalkulert risiko. Ved gratis blandingshund vil det uansett være en risiko, uansett kilde til hunden. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Går som regel helt fint med blandingshund, det er bare mindre smooth; i stedet for at du vet på forhånd hvilken personlighet/fysikk den har må du finne det ut underveis. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg er enig med Tofagerl. Det er riktig at man selv må lære hunden å kjenne, men dette "blanding er rulett"- og "blandingshunder blir syke" er bare hyklersk. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Jeg er enig med Tofagerl. Det er riktig at man selv må lære hunden å kjenne, men dette "blanding er rulett"- og "blandingshunder blir syke" er bare hyklersk. Blanding ER rulett, hvis du kjøper valp. Tar du over en voksen hund så er ting litt greiere. Med hvilken bakgrunn er det du uttaler deg? Litt lengre opp snakket du om "rasen" goldendoodle. Har du slått opp "hykleri"? Endret 31. desember 2011 av LHUS Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Folkens, det ER mange hunder, både voksne og valper som GIS bort i Norge og i verden generelt. Min hund var en av de. Jeg FIKK den fra en gård. Helt klart, men ingen seriøse mennesker er på leting etter "gratis hund". Teit å komme med at man ikke bør få seg hund om en ikke har råd til 5-10000 på en gang. Er ikke alle som er interesert i kun rasehunder! Rasehund er gjerne dyrere enn 10k også, og det er penger man sparer opp mens man planlegger og lærer om hund. Det er de, men nå tok jeg eksempel i de prisklassene folk nevnte. En hund kan koste MYE mer enn 10 000 kr. Det er i utgangspunktet useriøst å ønske seg en blandingshund, med unntak av alaska husky og eventuelle blandinger som registreres (f.eks. tamaskahund og silken windhound, hvor de har prøvd å skape en ny rase). Det er IKKE useriøst å ønske seg en blandingshund. Mange blandingshunder er MYE friskere og finere i gemyttet enn rasehunder. Og ikke glem at alle rasehunder egentlig er blandingshunder. Noen ble skapt tidlig mens andre nå sent. Jeg blir faktisk sjokka av at det går ann å si noe så sykt som at vi som skaffer oss blandingshunder er useriøse. Regner med dere ikke er så forskrudde at dere mener folk som betaler 10 000 kr tar bedre vare på hunden sin enn de som får en gratis. Det er opp til mennesker, ikke penger. Mennesker som har betalt fullpris for en hund er jevnt over bedre hundeeiere, uten at det er noen automatikk i det. Nope! Vis bevis ellers er det ikke slikt. Trådstarter : På finn.no og andre nettsider fins det plenti annonser. Finn.no er virkelig ikke rette stedet å lete. På finn.no finner du MANGE hunder som av en eller annen grunn trenger et nytt hjem. Ikke kun valper men også voksne eller gamle hunder. Neste gang jeg får meg hund skal jeg få meg en voksen hund hvor kanskje eier ikke kan ha den lengre pga død eller sykehus eller noe. jeg vil gi disse hundene en ny sjangs. Da ER finn.no den rette plassen å se. Så slutt med slikt prat. Du aner ikke. ALLE hunder fortjener et liv, ikke kun de hos oppdrettere. Kjenner jeg blir irritert. Er få folk som har 5-10000 kr liggende som de kan bruke når som helst. Virkelig? Jeg er lavlønna og har gjeld på både hus og studielån, men har allikevel godt over 10k liggende i fall noe skulle skje. Og alle jeg kjenner har også dette. Anbefaler deg virkelig å skaffe deg en buffer om du ikke har det. Jeg har ALDRI hatt så mye penger liggende, samme om jeg har hatt lønn eller ikke. FOreldrene mine hadde det men avogtil kommer det krisesituasjoner hvor en må bruke de pengene og da forsvinner de fort. Det samme skjer hos mange andre. Du er heldig som alltid har mulighet til å ha så mye penger liggende. fint for deg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Er få folk som har 5-10000 kr liggende som de kan bruke når som helst. Virkelig? Jeg er lavlønna og har gjeld på både hus og studielån, men har allikevel godt over 10k liggende i fall noe skulle skje. Og alle jeg kjenner har også dette. Anbefaler deg virkelig å skaffe deg en buffer om du ikke har det. Jeg har ALDRI hatt så mye penger liggende, samme om jeg har hatt lønn eller ikke. FOreldrene mine hadde det men avogtil kommer det krisesituasjoner hvor en må bruke de pengene og da forsvinner de fort. Det samme skjer hos mange andre. Du er heldig som alltid har mulighet til å ha så mye penger liggende. fint for deg. Ja det er nettopp på grunn av krisesituasjoner en har slike penger liggende. Når de så forsvinner sparer en opp på ny. Nå skal det sies at han som starta tråden og er 19 år antakeligvis ikke har hatt mulighet til å spare seg opp noen slik buffer, så sånn sett er kanskje økonomi i seg selv et sterkt argument for å ikke skaffe seg hund i hans situasjon, slik mange andre påpeker. 1 Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) . Endret 31. desember 2011 av supernintendo Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Det er IKKE useriøst å ønske seg en blandingshund. Mange blandingshunder er MYE friskere og finere i gemyttet enn rasehunder. Og ikke glem at alle rasehunder egentlig er blandingshunder. Noen ble skapt tidlig mens andre nå sent. Jeg blir faktisk sjokka av at det går ann å si noe så sykt som at vi som skaffer oss blandingshunder er useriøse. Selvsagt er det useriøst å ønske seg en blanding, men å ta til seg en blandingshund som omplasseres kan være en fin ting. Blandinger kan være både friskere og finere i gemyttet, men det er veldig vanskelig å forutse. Ofte går det veldig galt. Nope! Vis bevis ellers er det ikke slikt. Det vil aldri kunne bli bevist, tenk deg om. På finn.no finner du MANGE hunder som av en eller annen grunn trenger et nytt hjem. Ikke kun valper men også voksne eller gamle hunder. Neste gang jeg får meg hund skal jeg få meg en voksen hund hvor kanskje eier ikke kan ha den lengre pga død eller sykehus eller noe. jeg vil gi disse hundene en ny sjangs. Da ER finn.no den rette plassen å se. Så slutt med slikt prat. Du aner ikke. ALLE hunder fortjener et liv, ikke kun de hos oppdrettere. Kjenner jeg blir irritert. Jeg er fullt klar over hva som finnes på Finn, dessverre. Jeg aner ikke? Se på ditt eget innlegg. Og rydd opp i innlegget ditt. Endret 31. desember 2011 av LHUS Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det er IKKE useriøst å ønske seg en blandingshund. Mange blandingshunder er MYE friskere og finere i gemyttet enn rasehunder. Og ikke glem at alle rasehunder egentlig er blandingshunder. Noen ble skapt tidlig mens andre nå sent. Jeg blir faktisk sjokka av at det går ann å si noe så sykt som at vi som skaffer oss blandingshunder er useriøse. Selvsagt er det useriøst å ønske seg en blanding, men å ta til seg en blandingshund som omplasseres kan være en fin ting. Blandinger kan være både friskere og finere i gemyttet, men det er veldig vanskelig å forutse. Ofte går det veldig galt. Nope! Vis bevis ellers er det ikke slikt. Det vil aldri kunne bli bevist, tenk deg om. På finn.no finner du MANGE hunder som av en eller annen grunn trenger et nytt hjem. Ikke kun valper men også voksne eller gamle hunder. Neste gang jeg får meg hund skal jeg få meg en voksen hund hvor kanskje eier ikke kan ha den lengre pga død eller sykehus eller noe. jeg vil gi disse hundene en ny sjangs. Da ER finn.no den rette plassen å se. Så slutt med slikt prat. Du aner ikke. ALLE hunder fortjener et liv, ikke kun de hos oppdrettere. Kjenner jeg blir irritert. Jeg er fullt klar over hva som finnes på Finn, dessverre. Jeg aner ikke? Se på ditt eget innlegg. Og rydd opp i innlegget ditt. Liker du å være spydig å frekk mot folk bare for de mener annerledes enn deg? Ffs. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg blir provosert av mennesker som ikke vil lytte når det åpenbart skorter på kunnskap. Du trenger ikke å sitere alt. 1 Lenke til kommentar
j1986 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Er ny her og gjorde feil med hvor jeg trykka. "hjelpes". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå