Gå til innhold

Hei har veldig lyst på hund, noen som gir bort valper?:)

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på hund, har alltid elsket dem, og litt erfaring i og med at min bror har drevet med de profesjonell slede løp.

Er en gutt på snart 19 som ønsker en kamerat når jeg snart skal på høyskole. Er akiv og liker skog og mark. Så hunder med mye energi skal få brent det ut.

Hvis du har en valp og gi bort gi fra deg lyd. 936 58 274 [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valper gis som regel ikke bort gratis, det pleier alltid å i det minste være en symbolisk sum så man ikke begynner å behandle dem som med kattungene du får slengt etter deg.

Det er også flere andre aspekter du må tenke på. Siden du ønsker å ta imot en valp som gis bort, er du sikker på at du har råd til veterinærutgifter? Hva med hundefor? Har du råd til å fore f.eks en labrador? Så kommer vi også inn på hva slags type hund. Har du tenkt overhode på hvilken hund som passer din livsstil, så du ikke ender opp med en hund som krever mer enn det du kan gi?

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Folkens, det ER mange hunder, både voksne og valper som GIS bort i Norge og i verden generelt. Min hund var en av de. Jeg FIKK den fra en gård.

Teit å komme med at man ikke bør få seg hund om en ikke har råd til 5-10000 på en gang. Er ikke alle som er interesert i kun rasehunder! Når det gjelder veterinær, å en ikke har råd så låner en penger. Å låne penger for å kjøpe en hund derimot er ikke så "viktig". Det finnes kanskje andre prioriteringer. Er få folk som har 5-10000 kr liggende som de kan bruke når som helst. Å når det gjelder forsikring til hund er det langt fra alle som har det. Faktisk ganske få i forhold til hvor mange som har hund. Regner med dere ikke er så forskrudde at dere mener folk som betaler 10 000 kr tar bedre vare på hunden sin enn de som får en gratis. Det er opp til mennesker, ikke penger.

Trådstarter : På finn.no og andre nettsider fins det plenti annonser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en forskjell å gå for en hund som gis bort fordi du kunne tenke deg en blandingsrase og det å ikke gidde å bruke penger på hund i utgangspunktet.

Kan si at jeg har selv over 10 000 i bakhånd som jeg lett hadde brukt på veterinærregninger hvis det trengtes. Forsikring skal dyrene mine også ha på nyåret, for da VET JEG at deres behandling blir dekket, og da trenger jeg ikke å håpe og satse på at noen synes synd på meg og låner meg penger. For å si det sånn så vil jeg si at det er tryggere å VITE at man har ''backup'' hvis noe skulle skje, enn å spekulere i at jeg 'kanskje' får lånt noen kroner når ulykken først er ute. Dyrene våre har dessverre ett ''amerikansk system'', hvor man må betale for behandlingene selv, og da er forsikring eller en stor buffer viktig.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, det ER mange hunder, både voksne og valper som GIS bort i Norge og i verden generelt. Min hund var en av de. Jeg FIKK den fra en gård.

Helt klart, men ingen seriøse mennesker er på leting etter "gratis hund".

Teit å komme med at man ikke bør få seg hund om en ikke har råd til 5-10000 på en gang. Er ikke alle som er interesert i kun rasehunder!

Rasehund er gjerne dyrere enn 10k også, og det er penger man sparer opp mens man planlegger og lærer om hund.

Det er i utgangspunktet useriøst å ønske seg en blandingshund, med unntak av alaska husky og eventuelle blandinger som registreres (f.eks. tamaskahund og silken windhound, hvor de har prøvd å skape en ny rase).

Regner med dere ikke er så forskrudde at dere mener folk som betaler 10 000 kr tar bedre vare på hunden sin enn de som får en gratis. Det er opp til mennesker, ikke penger.

Mennesker som har betalt fullpris for en hund er jevnt over bedre hundeeiere, uten at det er noen automatikk i det.

Trådstarter : På finn.no og andre nettsider fins det plenti annonser.

Finn.no er virkelig ikke rette stedet å lete.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

Er få folk som har 5-10000 kr liggende som de kan bruke når som helst.

Virkelig? Jeg er lavlønna og har gjeld på både hus og studielån, men har allikevel godt over 10k liggende i fall noe skulle skje. Og alle jeg kjenner har også dette. Anbefaler deg virkelig å skaffe deg en buffer om du ikke har det.

Lenke til kommentar

Vi hadde blandingshund i 14 år som vi fikk av noen folk borti gata, da tispa hadde fått besøk av nabolagets Don Juan :)

Var aldri noe problem, aldri hos dyrlegen med unntak av et par ganger de siste årene for en sjekk..

Godt hende vi hadde flaks, men jeg mener det er galskap å kjøpe hund for de syke prisene mange selges for, greit nok for de som faktisk skal ha dem til utstilling og slikt, men kun for hygge og selskap ser jeg ikke noe problem i at man får/kjøper en billig..

Men selvfølgelig er det greit å ha litt i bakhånd om man skulle være uheldig å måtte til dyrlegen.

Lenke til kommentar

Blandingshunder er ofte sunnere enn mange renartede raser, ettersom genomet er mer variert enn hos rene raser.

Hund kan man få gratis mange steder, men det er en fordel å han kjennskap til slektstreet. Hvis begge foreldrene har bra mynde og god helse er det en fordel, uavhengig av om det er blandingshund eller ikke.

Får man seg en gratis hund har man råd til å gå til dyrlege hvis det skulle være noe som skjedde :) Istedet for selve kjøpet av hunden. Ingen som tenkte på det?

Lenke til kommentar

Men når du kjøper en hund som er renraset så vil du som regel få en garanti på at hunden ikke har både det ene og det andre av medfødte feil (i hvert fall hos seriøse oppdrettere) og kan derfor ende opp med en ''sunnere'' hund enn hvis du går for en blanding du ikke kan si med sikkerhet hvem sine foreldre og besteforeldre er.

Får man seg en gratis hund har man råd til å gå til dyrlege hvis det skulle være noe som skjedde :) Istedet for selve kjøpet av hunden. Ingen som tenkte på det?

Hund er spesielt dyrt, så behandlingen hunden eventuelt trenger ved en senere anledning kan fort overskride 10-15 000 kr.

Er også veldig ofte slik at hundeselgeren ønsker en ''symbolsk sum'' uansett om det er en blandingsrase.

Lenke til kommentar

Men når du kjøper en hund som er renraset så vil du som regel få en garanti på at hunden ikke har både det ene og det andre av medfødte feil (i hvert fall hos seriøse oppdrettere) og kan derfor ende opp med en ''sunnere'' hund enn hvis du går for en blanding du ikke kan si med sikkerhet hvem sine foreldre og besteforeldre er.

Hund er spesielt dyrt, så behandlingen hunden eventuelt trenger ved en senere anledning kan fort overskride 10-15 000 kr.

Det er vanskelig å finne virkelig seriøse oppdrettere av schafere i Norge. Jeg kommer til å kjøpe GSD i fremtiden, og da planlegger jeg å dra til Tyskland.

En garanti for at hunden ikke har sykdommer e.l. virker for meg som ganske tullete, da det ikke kan gis. Eventuelt at man får pengene tilbake hvis hunden har feil. Men det problemet er jo ganske ikke- eksisterende på hunder som er gratis.

Hvis noen har en hund som er ved god helse og en nabohund, som også er ved god helse, "tar turen over gjerdet" er det nærliggende å tro at produktet av disse hundene vil gies vekk. Da er vel det et like godt alternativ enn en oppdretter som sier han er seriøs, men allikevel driver med innavl av rene raser?

Avsnittet over er ikke så langt fra virkeligheten.

EDIT: lett å glemme sentrale ord :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Hvis du skal begynne på høyskole ville jeg ikke startet med hund nå! For det første, det å finne en plass å bo med hund er veldig vanskelig, gjerne også dyrere. For det andre, det krever MYE å oppdra en hund. Både tid og penger, hun jeg bor med fikk seg hund nå i sommer og selv om den ikke er min og jeg ikke har noe ansvar for den. Har den krevd mye tid og tålmodighet.

Det du evt kan gjøre, er å finne en omplasseringshund. Da vet du lynnet, får vite hvordan den er og hvilke faste utgifter du vil få FØR du overtar den. Men som regel er det en grunn til at den må omplasseres, spesielt hvis den er gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen har en hund som er ved god helse og en nabohund, som også er ved god helse, "tar turen over gjerdet" er det nærliggende å tro at produktet av disse hundene vil gies vekk. Da er vel det et like godt alternativ enn en oppdretter som sier han er seriøs, men allikevel driver med innavl av rene raser?

For det første så kan du ikke se på en hund at hunden er "ved god helse", det må du helseteste. En hund kan ha HD uten at du vet det.

For det andre så må du kjenne helsestatus på annen nær slekt, ikke bare moren og faren. Hvis foreldrene også er blandinger, så er ingenting registrert.

Og det fungerer ikke slik at man spør en oppdretter "er du seriøs?", han svarer "ja" og så er alt i den skjønneste orden.

Man forhører seg i hundemiljøet generelt og i rasemiljøet spesielt, og tar ikke bare kontakt i hytt og pine og lar seg overbevise av "luringer".

Gjør du et minimum av research så roter du deg ikke borti oppdrettere som driver innavl, eller valpefabrikk for den saks skyld.

Er en håndfull seriøse oppdrettere på schäferhund i Norge, som avler på brukshunder eller utstillingslinjer som faktisk kan brukes.

Endret av LHUS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så kan du ikke se på en hund at hunden er "ved god helse", det må du helseteste. En hund kan ha HD uten at du vet det.

For det andre så må du kjenne helsestatus på annen nær slekt, ikke bare moren og faren. Hvis foreldrene også er blandinger, så er ingenting registrert.

Og det fungerer ikke slik at man spør en oppdretter "er du seriøs?", han svarer "ja" og så er alt i den skjønneste orden.

Man forhører seg i hundemiljøet spesielt og i rasemiljøet spesielt, og tar ikke bare kontakt i hytt og pine og lar seg overbevise av "luringer".

Gjør du et minimum av research så roter du deg ikke borti oppdrettere som driver innavl, eller valpefabrikk for den saks skyld.

Er en håndfull seriøse oppdrettere på schäferhund i Norge, som avler på brukshunder eller utstillingslinjer som faktisk kan brukes.

Er helt enig med deg, og har aldri sagt noe annet.

MEN: det at man må kjenne hele slektstreet er både en sannhet OG en sannhet med modifikasjoner. At man har to sunde hunder som lager flere avkom er ikke nødvendigvis en garanti for sunne valper, men slike garantier får man aldri. Uansett.

Det finnes gode historier med blandingshunder (som nevnt i et annet innlegg fra en annen bruker) og dårlige historier (tanta mi sin hund).

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å oppsøke FOD (foreningen for omplassering av dyr). De holder til i Oslo. Min familie har hund derifra, og det er en skikkelig god hund. Hun ble funnet i Sarpsborg etter at familien hadde reist fra henne. Hun finnes ikke aggressiv, men liker ikke å være alene hjemme. Det har hendt et par ganger at hun har veltet et par søppelbøtter i frustrasjon.

Men igjen, min fetter på 4 år har styrt med henne, uten at hun viser noen tegn til aggresjon.

Du bør dog passe på, for mange av hundene har ikke hatt noe godt liv. De har blitt slått, sparket og mishandlet. Disse er skye og kan være aggressive. Du bør ta en tur i nærområdet med hunden, det gir de deg lov til, og da kan du lære den å kjenne.

Vår hund kostet 800 kroner + vaksiner.

EDIT: Ser at noen er skeptiske til blandinger. Min er en blanding av strihåret vorster og schnauser. Det har ikke påvirket henne negativt. Noen hunder av ren rase kan være innavlet, så det er positive og negative sider ved begge deler.

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar

MEN: det at man må kjenne hele slektstreet er både en sannhet OG en sannhet med modifikasjoner. At man har to sunde hunder som lager flere avkom er ikke nødvendigvis en garanti for sunne valper, men slike garantier får man aldri. Uansett.

Det handler om forutsigbarhet, og hunder fra friske og funksjonelle linjer vil høyst sannsynlig gi de beste avkommene.

Er neppe noen som mener at det finnes noen garanti for å få sunne valper, men det er snakk om å maksimere sannsynligheten for det.

Det er IKKE en sannhet med modifikasjoner.

Det finnes gode historier med blandingshunder (som nevnt i et annet innlegg fra en annen bruker) og dårlige historier (tanta mi sin hund).

Rulett, m.a.o. Derfor lar man det være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...