Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvem som er problemet, men hadde jeg fått en henvendelse fra JP som var butikken jeg kjøpte det og leverte det til rep hos om at desverre så dekker ikke garantien dette og bla bla bla men sender deg kamera tilbake vi har pusset vekk litt rust og irr og håper du er fornøyd med det.. Eller noe slikt innen rimlig tid da som jeg mener ikke bør være mer enn 14 dager før en får beskjed om hvorfor ting tar slik tid.

post-25679-0-45398500-1322742868_thumb.jpg

Hvordan i heiteste har du klart og få "gravrust" på blitsskoen??

Kan ikke forstå at dette er mulig jeg da... eller har jeg mistet noen tråder nå?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Ja det ser slik ut, men har en ekstern blitz som jeg brukte sist bare et par uker før jeg sendte det til rep og da funket den, så det ser nok værre ut enn det er.

Egentlig ikke, for det tyder på at kamera har vært utsatt for fukt over lang tid. Det er ikke bra uansett om det er "vær"tettet.

Kan ellers anbefale å putte elektronisk utstyr som har blitt vått i en lukket beholder med rå ris et par tre dager. Da får man ut fukten. Har reddet et par mobiler slik.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Må du fortsatt betale feilsøkingsgebyret på over 800kr, til tross for 6 ukers behandingstid og mangelfull montering (manglende skruer og deksel) hos ServiceProffen?

Som 7D-eier håper jeg du tar saken videre. En 7D er konstruert for å tåle noe fukt, så dette er skuffende lesing så langt. Slike saker bygger ihvertfall ikke tillit og merkelojalitet.

I svaret på klagen gidder ikke leder for japan Photo en gang og nevne min klage på servicen jeg har fått.

Nå var jeg akkurat i postkassen for å se om skruen hadde kommet men nei ingenting i dag heller.. Jeg ringte mandags morgen. Da skulle de sende samme dag. Ringte igjen på tirsdag for å si i fra om deksel\gummigrep og da sa de at den var sendt fra dem dagen før altså mandag.. I dag er det torsdag og uansett om de sendte den i oppkrav burde den ha vært her nå.. Så om de har julebord hver dag i november/desember eller hva de gjør vet jeg neimen ikke. Noe er det..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som er problemet, men hadde jeg fått en henvendelse fra JP som var butikken jeg kjøpte det og leverte det til rep hos om at desverre så dekker ikke garantien dette og bla bla bla men sender deg kamera tilbake vi har pusset vekk litt rust og irr og håper du er fornøyd med det.. Eller noe slikt innen rimlig tid da som jeg mener ikke bør være mer enn 14 dager før en får beskjed om hvorfor ting tar slik tid.

Hvordan i heiteste har du klart og få "gravrust" på blitsskoen??

Kan ikke forstå at dette er mulig jeg da... eller har jeg mistet noen tråder nå?

Vel som jeg har sagt før så mange ganger, så bruker jeg mitt kamera ute under åpen himmel. Siden jeg kjøpte det så har det vært med meg ut om ikke hver dag så nesten. Det var derfor jeg kjøpte dette kamera..Når en beveger seg ute så er luftmassen noen ganger tørr og noen ganger fuktig. Den rusten du ser på bildet kan en ikke se uten å ta fra hverandre blitz skoen, så jeg ble overrasket selv.

Lenke til kommentar

Det har jeg aldri før sett i et slikt omfang - merkelig, trodde man brukte rustfritt stål på blitsskoen? Har det vært i kontakt med saltvann? Er det så å forstå at det har skjedd en kortslutning i skoen som så har forplantet seg videre innover? Uansett: Dette må være en sjelden vannskade på 7D, har aldri før hørt om vanninntrenging via blitsskoen.

Etter min vurdering må det antagelig være en feilmontering fra fabrikken som her er årsaken, ellers ville det haglet inn med reklamasjoner med grunn i lekk blitssko. Når man tenker etter hvor mange 7D som er rundt omkring og nok brukes i allslags vær, så må dette være et usedvanlig tilfelle - og noe Canon burde dekket uten et ord.

Skulle dette være "ikke unormalt" burde mitt 7D vært dødt for lenge siden.

Angående Serviceproffen så har jeg dårlig erfaring med de selv - hadde et 50D inne for garantisak som gjaldt død lukkermekanisme etter 3/4 års bruk. Den ble skiftet og huset sendt tilbake til meg, men jobben var dårlig gjort og den nye lukkeren virket ikke stabilt. Samtidig hadde de ikke gjort rent sensoren etter lukkerskiftet så bildene ble ubrukelig, i tillegg var det div skruer som ikke var festet skikkelig/korrekt. Jeg sendte kameraet tilbake med et krast skriv og kopi til Canon Norge, og jeg krevde å få et nytt hus, noe jeg fikk prompte etter at Canon selv tok kontakt for å beklage.

Tor

Lenke til kommentar

Det har jeg aldri før sett i et slikt omfang - merkelig, trodde man brukte rustfritt stål på blitsskoen? Har det vært i kontakt med saltvann? Er det så å forstå at det har skjedd en kortslutning i skoen som så har forplantet seg videre innover? Uansett: Dette må være en sjelden vannskade på 7D, har aldri før hørt om vanninntrenging via blitsskoen.

Etter min vurdering må det antagelig være en feilmontering fra fabrikken som her er årsaken, ellers ville det haglet inn med reklamasjoner med grunn i lekk blitssko. Når man tenker etter hvor mange 7D som er rundt omkring og nok brukes i allslags vær, så må dette være et usedvanlig tilfelle - og noe Canon burde dekket uten et ord.

Skulle dette være "ikke unormalt" burde mitt 7D vært dødt for lenge siden.

Angående Serviceproffen så har jeg dårlig erfaring med de selv - hadde et 50D inne for garantisak som gjaldt død lukkermekanisme etter 3/4 års bruk. Den ble skiftet og huset sendt tilbake til meg, men jobben var dårlig gjort og den nye lukkeren virket ikke stabilt. Samtidig hadde de ikke gjort rent sensoren etter lukkerskiftet så bildene ble ubrukelig, i tillegg var det div skruer som ikke var festet skikkelig/korrekt. Jeg sendte kameraet tilbake med et krast skriv og kopi til Canon Norge, og jeg krevde å få et nytt hus, noe jeg fikk prompte etter at Canon selv tok kontakt for å beklage.

Tor

Jeg er så heldig at jeg bor på indre østlandet der klimaet er meget bra. Vi kan ofte skilte med varmerekorder om sommeren og vi ligger på ca 100 dager med 20 grader eller mer.. Vi ligger i le fra både øst og vest, så en 7d burde le av utfordringene den får her :)

Saltvann vet ikke min 7d hva er..

Årsaken til hvorfor min popupblitz sluttet og virke er vist irrelevant så lenge kamera har vært i kontakt med vann faller garantien bort.

Endret av raggen
Lenke til kommentar

Jeg er vel mest overrasket at blits skoen ikke er laget av rustfritt stål.

Tar ikke lange skogs turen med litt morgendugg før man risikerer at det usett legger seg en vanndråpe i skoen. Rust oppstår fort selv om det ikke synes. Noen flere turer i skogen med litt fuktighet og plutselig oppdager man at rusten har blomstret over lang tid.

Skummelt.

Lenke til kommentar

Det har jeg aldri før sett i et slikt omfang - merkelig, trodde man brukte rustfritt stål på blitsskoen? .....

Rustfritt er nok ikkje 100% rustfritt (Syrefast er dog litt bedre). Men det ser ut til å hatt fuktighet på blitzskoen over lengre tid. Ikkje rart at canon ikkje vil dekke dette, da det faktisk skal fuktighet over lang tid til før du får så kraftig rustdannelse.

Lenke til kommentar

Det har jeg aldri før sett i et slikt omfang - merkelig, trodde man brukte rustfritt stål på blitsskoen? .....

Rustfritt er nok ikkje 100% rustfritt (Syrefast er dog litt bedre). Men det ser ut til å hatt fuktighet på blitzskoen over lengre tid. Ikkje rart at canon ikkje vil dekke dette, da det faktisk skal fuktighet over lang tid til før du får så kraftig rustdannelse.

Ingenting galt med blitz skoen det er popupblitzen som ikke virker. Når de ser på verkstedet at huset har vært i kontakt med vann, så får du ikke dekt en dritt på garantien.

Lenke til kommentar

Jeg driver mye med båt og har en grei forståelse for galvanisk tæring/elektrolytt korrosjon, for meg ser det ut som blitsen har stått på i lengere periode "uker" under fuktige forhold for å kunne få denne type gravrust, eller at det er en kortslutting i kameraet/blits eller feil montert blits som gir en elektrolytisk korrosjon, hvis det er tilfelle så tar det ikke mange minutter/timer før denne type korrosjon oppstår. er Blitsen sitt metall av en bedre klasse en innfestningen i kameraet akselererer dette relativ mye "katodereaksjoner og anodereaksjoner".

Jeg har selv 7D og har det med på sjøen, selv om det er relativ mye saltholdig luft samt enkelte sprøyt over kameraet har jeg ikke opplevd denne type korrosjon, ikke på 7D ei eller på andre dslr siden jeg begynte og fotografere i 1976.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at min blitzsko så plutselig slik ut også.

Dette oppdaget jeg da jeg tok av den tynne plata for å prøve å fiske opp den mikrobryteren som satt fast nedi der.

Det var det som gjorde at min popup blitz ikke virket.

Jeg klarte å skrape vekk rusten, men opplevelsen av å finne såpass mye rust under der ga ikke akkurat stjerner i boka til Canon.

Til info har jeg kun brukt EX 580 II på kameraet, og den skal være værtettet.

Har dog ikke alltid vært nøye med å ta av blitsen etter bruk. Det gjør jeg nå..

P-E

Lenke til kommentar

Siden jeg la ut svaret fra Japan Photo her , så kan jeg vel legge ut klagen også som nå går videre til forbrukerrådet

Japan Photo

Nedre Storgate 10

3017 Drammen

Klage på kjøp av Canon 7d, kjøpt 20-08-10

Viser til ovennevnte kjøp, og vil i den forbindelse fremsette følgende reklamasjon.

Etter min mening er varen mangelfull. Dette vil jeg begrunne på følgende måte:

Jeg fikk opplyst både på nett og av selger hos dere at dette var et kamerahus som en kunne stole fullt

og fast på når det gjaldt værtetting.

Jeg mener jeg har passet så godt på mitt kamera at den fuktskaden som er oppstått på mitt burde

være dekket av dere da jeg fikk opplyst da jeg kjøpte det at en kunne bruke det i både regn og

snøvær. Canon ambassadør Liodden hadde flere reklamefilmer på nett der han bader i snøen med det

og husker jeg ikke feil så var det bilde av et 7d som var aldeles ned føyket med snø.. Dere kjenner helt

sikkert til hvorfor mange så også meg ble interessert i 7d og at det var dette værbestandige huset som

ofte var det som gjorde at mange med meg kjøpte det..

Nå har jeg verken badet i vann eller snø med det og har brukt det med forsiktighet i fuktige omgivelser

da mitt objektiv som jeg bruker mest ikke har værtetting i det hele tatt.. Har for øvrig aldri hatt

fuktproblemer med objektivet.

Jeg vil også få med Canon sin opplysning om 7d på sine sider:

Kamerahus i magnesiumlegering med miljøbeskyttelse

Kamerahuset i magnesiumlegering har værbeskyttelse tilsvarende det anerkjente EOS-1N, EOS

integrert rensesystem og lukkerutløserkapasitet på 150 000. EOS 7D er utformet fra bunnen av for å

brukes av de mest krevende fotografene.

På deres egne sider har dere heller ingen opplysninger om 7d tåler fukt dårlig. Det er heller det

motsatte som blir vist i alle fall når jeg så på reklamen for et øyeblikk siden med en flokk hester som

kom springende forbi fotografen i en skikkelig god vann føyke/sprut. De japanske damen i den andre

filmen jeg så på var vel også reklame der mye vann er involvert..

Sendte inn mitt kamera for en reparasjon av blitz som ikke fungerer og fikk beskjed om at det var

fuktskade og at det ikke er noen garant på fuktskadet hus

I henhold til deres garantibestemmelser, så er nå mitt kamera verdiløst da det ikke vil bli reparert for

noen feil i fremtiden heller PGA dette det kan heller ikke selges på bruktmarkedet..

Dere brukte forøvrig 6 uker på å se på dette også noe jeg mener er alt for lang tid. Så de 800kr som jeg

betalte for dette ønsker jeg tilbakebetalt. At jeg kjørte 40 mil tilsammen for å bringe og hente til rep

tar jeg på egen kappe..

Jeg spurte også en ansatt hos dere når jeg hentet mitt kamera i går om hva hun mente var å anbefale

angående 7d og vann.. Hun mente at hun ikke ville gått ut med sitt 7d i det hele tatt i det været som

var der i går kveld med en fuktig høstkveld.. Jeg gikk tilbake til bilen etterpå og ble ikke våt i håret en

gang så det sier vel sitt kanskje..

På bakgrunn av dette krever jeg omlevering. Jeg krever at dere leverer meg en tilsvarende ny vare så

snart som mulig, da utbedring ikke er noe alternativ på grunn av mangelens art.

Skulle dere forandre på deres garantibestemmelser slik at slike fuktskader som mitt kamera er utsatt

for kommer inn under reklamasjon dere betaler, så er jeg fornøyd med rep av topp..

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og at dere gir en tilbakemelding

innen 14 dager fra dags dato. Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg

ikke kan akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet eller Forliksrådet for

videre behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Siden jeg la ut svaret fra Japan Photo her , så kan jeg vel legge ut klagen også som nå går videre til forbrukerrådet

Japan Photo

Nedre Storgate 10

3017 Drammen

Klage på kjøp av Canon 7d, kjøpt 20-08-10

Viser til ovennevnte kjøp, og vil i den forbindelse fremsette følgende reklamasjon.

Etter min mening er varen mangelfull. Dette vil jeg begrunne på følgende måte:

Jeg fikk opplyst både på nett og av selger hos dere at dette var et kamerahus som en kunne stole fullt

og fast på når det gjaldt værtetting.

Jeg mener jeg har passet så godt på mitt kamera at den fuktskaden som er oppstått på mitt burde

være dekket av dere da jeg fikk opplyst da jeg kjøpte det at en kunne bruke det i både regn og

snøvær. Canon ambassadør Liodden hadde flere reklamefilmer på nett der han bader i snøen med det

og husker jeg ikke feil så var det bilde av et 7d som var aldeles ned føyket med snø.. Dere kjenner helt

sikkert til hvorfor mange så også meg ble interessert i 7d og at det var dette værbestandige huset som

ofte var det som gjorde at mange med meg kjøpte det..

Nå har jeg verken badet i vann eller snø med det og har brukt det med forsiktighet i fuktige omgivelser

da mitt objektiv som jeg bruker mest ikke har værtetting i det hele tatt.. Har for øvrig aldri hatt

fuktproblemer med objektivet.

Jeg vil også få med Canon sin opplysning om 7d på sine sider:

Kamerahus i magnesiumlegering med miljøbeskyttelse

Kamerahuset i magnesiumlegering har værbeskyttelse tilsvarende det anerkjente EOS-1N, EOS

integrert rensesystem og lukkerutløserkapasitet på 150 000. EOS 7D er utformet fra bunnen av for å

brukes av de mest krevende fotografene.

På deres egne sider har dere heller ingen opplysninger om 7d tåler fukt dårlig. Det er heller det

motsatte som blir vist i alle fall når jeg så på reklamen for et øyeblikk siden med en flokk hester som

kom springende forbi fotografen i en skikkelig god vann føyke/sprut. De japanske damen i den andre

filmen jeg så på var vel også reklame der mye vann er involvert..

Sendte inn mitt kamera for en reparasjon av blitz som ikke fungerer og fikk beskjed om at det var

fuktskade og at det ikke er noen garant på fuktskadet hus

I henhold til deres garantibestemmelser, så er nå mitt kamera verdiløst da det ikke vil bli reparert for

noen feil i fremtiden heller PGA dette det kan heller ikke selges på bruktmarkedet..

Dere brukte forøvrig 6 uker på å se på dette også noe jeg mener er alt for lang tid. Så de 800kr som jeg

betalte for dette ønsker jeg tilbakebetalt. At jeg kjørte 40 mil tilsammen for å bringe og hente til rep

tar jeg på egen kappe..

Jeg spurte også en ansatt hos dere når jeg hentet mitt kamera i går om hva hun mente var å anbefale

angående 7d og vann.. Hun mente at hun ikke ville gått ut med sitt 7d i det hele tatt i det været som

var der i går kveld med en fuktig høstkveld.. Jeg gikk tilbake til bilen etterpå og ble ikke våt i håret en

gang så det sier vel sitt kanskje..

På bakgrunn av dette krever jeg omlevering. Jeg krever at dere leverer meg en tilsvarende ny vare så

snart som mulig, da utbedring ikke er noe alternativ på grunn av mangelens art.

Skulle dere forandre på deres garantibestemmelser slik at slike fuktskader som mitt kamera er utsatt

for kommer inn under reklamasjon dere betaler, så er jeg fornøyd med rep av topp..

Jeg ber om at dere tar stilling til reklamasjonen min så snart som mulig, og at dere gir en tilbakemelding

innen 14 dager fra dags dato. Dersom jeg ikke skulle høre fra dere, eller motta en tilbakemelding jeg

ikke kan akseptere innen fristen, vil saken bli vurdert oversendt til Forbrukerrådet og Forliksrådet for <-- me fix :dremel:

videre behandling.

Det ser ut som at du har vært uheldig med både kameraet og Japan Foto her. Og sånn kan det dessverre gå når en aktør vokser seg for stor, man slutter å bry seg om kundene sine, da én kunde fra eller til har ingenting å si på totalen til konsernet. Men.. er du heldig så er det en bruker her på forumet som jobber i systemet til JP, og denne personen pleier som regel å hjelpe kunder ut av en kinkig situasjon, så det er lov til å håpe at han kommer og hjelper deg litt i denne spesielle saken her.. :)

Lenke til kommentar

Det ser ut som at du har vært uheldig med både kameraet og Japan Foto her. Og sånn kan det dessverre gå når en aktør vokser seg for stor, man slutter å bry seg om kundene sine, da én kunde fra eller til har ingenting å si på totalen til konsernet. Men.. er du heldig så er det en bruker her på forumet som jobber i systemet til JP, og denne personen pleier som regel å hjelpe kunder ut av en kinkig situasjon, så det er lov til å håpe at han kommer og hjelper deg litt i denne spesielle saken her.. :)

Hei kvote-mesteren :p

Etter det jeg forstår så har JP tydelig sagt i fra hvor de står i denne spesifikke saken.

Har en misstanke at det må en presedens til før JP/Canon forstår at dette er alvorlig og lure kundene på denne måte.

per-erik, hvordan demonterte du plata ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...