Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7D skal ha samme grad av værtetting som 5DmkII.

 

7D:

sealing-001.jpg

 

5DmkII:

seals-001.jpg

 

Fra dpreviews 7D-anmeldelse:

Construction and environmental seals

In keeping with its XD designation, the 7D shares the same extensively-sealed magnesium construction as the 5D Mark II. Canon again claims the same degree of moisture and dust resilience as the EOS-1N pro-level film SLR from the 1990s.

 

 

..Men i samme type værtetting som 5DmkII, så har de, som BjerkneZ insinuerer, kanskje glemt at akkurat den modellen ikke har blits? ;):whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det er mulig du er lei og får nå bare beklage at du føler det slik. Så før du hopper i vannet av fortvilelse for at du har kunder, så finnes andre jobber å få der du blir mer lykkelig i ditt virke..

Jeg har ikke sagt noe i det hele tatt til verken servicefolk eller andre om hva jeg har eller ikke har gjort. Jeg leverte inn et kamera til jp som blitsen slutta å virke på for et år siden.

Jeg jobber ikke lenger med salg, men jeg trivdes ganske godt i den jobben. men enkelte kundetyper blir man fort lei.

 

Men tilbake til saken så sier du først til oss at du har passet på så kamera ikke har blitt vått før du blant annet sier at du til og med har tryna med det i snøen. kan ikke det ha forårsaket et støt som har ødelagt en pakning slik at vann lettere kommer inn?

 

jeg ser også at du er mest irritert over at det har tatt lang tid, og det er du i din fulle rett til å mene. en annen her mener at du skal få tekstbeskjed når noe endrer seg. er du sikker på at du har gitt de riktig telefonnummer?

Lenke til kommentar

Men tilbake til saken så sier du først til oss at du har passet på så kamera ikke har blitt vått før du blant annet sier at du til og med har tryna med det i snøen. kan ikke det ha forårsaket et støt som har ødelagt en pakning slik at vann lettere kommer inn?

 

jeg ser også at du er mest irritert over at det har tatt lang tid, og det er du i din fulle rett til å mene. en annen her mener at du skal få tekstbeskjed når noe endrer seg. er du sikker på at du har gitt de riktig telefonnummer?

 

Jeg hoppa ikke ut vikersundbakken da jeg tryna, så kamera fikk nå bare litt snø på seg som jeg tørket omhyggelig av før det smeltet.. En kan spekulere i så mye om hva som kan ha skjedd, men dette er nå uansett i ettertid fra blitsen slutta å virke.

 

Du har en voldsomm interesse for mitt gjøren og laden. Ser du meldte deg inn her i går før du skrev ditt forige inlegg, som var et forsøk på å fa meg til å se ut som en løgner. Har du et problem med meg, så send meg gjerne en pm eller ring meg, så kan vi prate om det..

 

Min adresse, epostadresse, telefon, mobiltelefon, navn og personnr har de ja..

Lenke til kommentar

Men tilbake til saken så sier du først til oss at du har passet på så kamera ikke har blitt vått før du blant annet sier at du til og med har tryna med det i snøen.

At man prøver å passe på kameraet så godt man kan, både så kameraet ikke blir vått og så det er beskyttet mest mulig, gir ingen immunitet mot å tryne i snøen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått hentet mitt kamera.. Tiden det tok fra Lauritsen til Porsgrunn var et døgn så der har de nok egne rutiner.. Veldig bra..

 

Det som ikke var så bra er at når jeg kom inn der, så var det ikke så mye som en unnskyldning for at dette har tatt hele høsten omtrent.. Det var heller ingen beklagelse å få da de ringte og sa kamera var ankommet deres butikk..

 

Måtte betale 800kr for dette også som jeg heller ikke syntes er så bra siden det har tatt slik tid.. Det en kan tenke om det er at det er slik det er og helt vanlig hos dem..

 

Jeg kunne ikke dy meg og spurte denne jenta som ekspederte meg om hun kunne anbefale et Canon kamera i prisklassen 10-15 tusen.. Hun svarte med at 7d eller 60d ville være et bra valg..

 

Jeg har hørt mye om denne værtettingen til 7d sier jeg og da kunne jeg vel brukt det ute her nå.. (Det var skikkelig rått og småyr ute) Nei sa hun det ville jeg ikke anbefalt, jeg har et 7d selv og ville ikke ha tatt det ut i dette været. Bra, så jp i Porsgrunn får godkjent betjening av meg i dag.

 

Pen var hun også med asiatisk utsende, så kan hende hun er i slekt med Japan Photo hva vet vel jeg..

 

Så tilbake til reparasjonen.. Vannskadet med store bokstaver.. Vann/fukt har kommet inn i blitz sko i toppen. Sjekket hovedkort, det ser greit ut. Sjekket elektronikk for mulig fukt..

 

Batteriet fulgte med da jeg leverte det inn og det står med store bokstaver fra serviceproffen at batteriet skal ut på grunn av brannfare når det ikke er i bruk.. Det sto nå i når jeg hentet det, men takk for tipset..

 

Dette tok dem 6 uker og jeg vil nok ta dette videre, så da blir det vel først og fremst å sende en klage til jp. Får lese litt mer på innleggene på foto.no om hvordan han gikk frem..

 

Lurer nå enda mer på denne Lauritsen. I papirene fra serviceproffen, står han oppført som butikk..

 

Jeg blir litt skeptisk til at japan photo sender mitt kamera til en familie i en tomannsbolig i Fjerdingby.. Er det der mitt kamera har vært i disse ukene eller hvor? Mystisk..

Lenke til kommentar

Batteriet fulgte med da jeg leverte det inn og det står med store bokstaver fra serviceproffen at batteriet skal ut på grunn av brannfare når det ikke er i bruk.. Det sto nå i når jeg hentet det, men takk for tipset..

Den har jeg aldri hørt før(?) Mulig det har et visst snev av korrekthet i seg, men i såfall er det mange ting man bør ta batteriene ut av.

 

Dette tok dem 6 uker og jeg vil nok ta dette videre

6 uker virker lenge, dersom de da ikke har hatt problemer med delemangel etc. 2-3 uker er vel regnet som normalt trodde jeg?

 

Lurer nå enda mer på denne Lauritsen. I papirene fra serviceproffen, står han oppført som butikk..

 

Jeg blir litt skeptisk til at japan photo sender mitt kamera til en familie i en tomannsbolig i Fjerdingby.. Er det der mitt kamera har vært i disse ukene eller hvor? Mystisk..

Tror ikke du skal bekymre deg for noe der, og tviler på at en seriøs butikk-kjede ikke gjør slike ting korrekt.

 

Tor

Lenke til kommentar

I papirene jeg fikk da jeg leverte det inn ho jp står det følgende: Ved reklamasjoner sendes produktet inn til undersøkelse hos et kvalifisert verksted. Feil som har oppstått blir rettet uten kostnad for kunden såfremt det ikke finnes tegn på feil bruk, støtskade, fuktskade eller unormal slitasje. Kunder blir varslet hvis noe av ovennevnte blir funnet..

 

Det var vel ett innlegg i denne tråden fra en ex jp ansatt som påsto at rutinene var akkurat slik, og at kunder fikk sms, men i mitt tilfelle, så fikk jeg aldri beskjed om noen ting før jeg purret etter 4 uker jeg måtte i tillegg purre igjen etter enda en uke enda det da tydeligvis var undersøkt og funnet fuktskadd. Deler kan vi nok se bort fra de ventet på..

 

Det står også i brevet/regningen fra serviceproffen som jeg refererte til i forrige innlegg at det er INGEN garanti.prisoverslag og INGEN reklamasjonsrett på arbeid eller deler når hus har vært i kontakt med vann.. Så da ser det ut til at det er som jeg fryktet. Mitt kamera er nå kamera non grata hos dem om jeg ikke betaler selv uansett hva feilen nå er på dette, så har huset vært i kontakt med vann.

 

Jeg tror nå selvfølgelig ikke at Lauritsen har noe skyld i dette med fuktskaden, men det hadde vært interessant og vist hvor mitt kamera har vært alle disse ukene og hvorfor det ble sendt først til han så han kan sende det videre til serviceproffen for deretter å bli sendt samme veg tilbake. Når det gjelder seriøsiteten og ryktet til JP som jeg bestandig har sett på som bra, så tar slikt lang tid å bygge opp , men utrolig kort tid å rive ned.. Bare se på Mercedes eller Phillips..

Lenke til kommentar

Men tilbake til saken så sier du først til oss at du har passet på så kamera ikke har blitt vått før du blant annet sier at du til og med har tryna med det i snøen.

At man prøver å passe på kameraet så godt man kan, både så kameraet ikke blir vått og så det er beskyttet mest mulig, gir ingen immunitet mot å tryne i snøen.

 

Er det noen som lurer på hvorfor jeg passer så godt på mitt kamera mot fukt nå jeg hele tiden har trodd det var godt beskyttet mot slikt, så er det på grunn av objektivet 17-55 2,8 som jeg har hørt er veldig dårlig fukttettet. Det sitter på 99% av tiden jeg bruker min 7d..

Lenke til kommentar

Måtte betale 800kr for dette også som jeg heller ikke syntes er så bra siden det har tatt slik tid.. Det en kan tenke om det er at det er slik det er og helt vanlig hos dem..

 

 

Hvorfor de krever deg for kr.800.- for dette hvis kamera ikke er reparert??

 

 

På Serviceproffen's nett side står det; "FOR KONSUMENT PRODUKTER BELASTES FORUNDERSØKELSE MED KR 312,5 PRISENE ER INKL MVA.I TILLEGG KOMMER EVENTUELL FRAKT."

 

Krever de deg kr.485.- for frakten?

 

Her ville jeg sjekket med Posten hva portoen er for et kamera tur-retur Porsgrunn-Oslo og krevet tilbake eventuelt mellomlegg+ "tort&svie" for å være uten kamera i 6 uker.

 

Japan Foto burde jo dekke frakt. Det er ikke ditt problem at de ikke har et verksted i samme by som butikken. De varslet vel heller ikke at du ville måtte betale frakt og gebyr da du leverte inn kamera?

 

Ikke ta opp dette med bare JP, men også Serviceproffen og Canon. Snakk med separate mennesker i de to siste så du får respons fra forskjellige mennesker.

 

Hvis slike "overgrep" fra firmaer får gå uimotsagt så slipper de for lett unna.

 

Her er hele teksten fra Serviceproffens nett side med overskriften Prisoverslag.

 

Ganske klart i teksten at du ikke skal betale ekstra for at de vurderer feilen, selv om de må plukke hele kamera fra hverandre for så å sette det sammen uten reparasjon.

 

 

Prisoverslag

 

VI VIL GJØRE DEM OPPMERKSOM PÅ FØLGENDE I HENHOLD TIL FORBRUKERKJØPSLOVEN. § 30.

 

Gjennomføring av avhjelp !

 

Dersom det ved test på vårt verksted ikke kan konstateres noen feil på utstyret vil dette belastes som ingen feil funnet og må dekkes av kunden/oppdragsgiver. Det samme gjelder dersom oppdraget ikke dekkes av garanti/reklamasjon eller årsaken er brukerfeil.

 

 

For produkter kjøpt utenfor Norge vil det med tanke på garanti / reklamasjon være begrensede rettigheter. Dersom de er usikre på disse ber vi dem sjekke disse før produktet eventuelt sendes inn til service. Produkter kjøpt i utlandet som er utenfor garanti vil selvfølgelig bli reparert mot betaling med unntak av Video NTSC modeller.

 

FORUNDERSØKELSE:

 

Årsaken til at vi belaster for pristilbudet er fordi vi for å kunne gi kunden en mest mulig korrekt pris er nødt til å åpne produktet, finne feilen, sjekke delepriser, kalkulere jobben, før pristilbudet sendes kunden.

 

Når pristilbud er sendt ligger normalt produktet i deler. Dersom produktet ønskes i retur uten reparasjon men montert tar dette ekstra tid som vi må ta betalt for.

 

Den medgåtte tiden må vi selvfølgelig dekke inn dersom kunden ikke ønsker produktet reparert. Dersom prisoverslaget aksepteres og produktet skal repareres blir de selvfølgelig ikke belastet for pristilbudet. Det gis ingen garanti på sand/vann skader. På grunn av senskader anbefaler vi ofte at utstyret vrakes.

 

FOR KONSUMENT PRODUKTER BELASTES FORUNDERSØKELSE MED KR 312,5 PRISENE ER INKL MVA.I TILLEGG KOMMER EVENTUELL FRAKT. FOR PROFESJONELT UTSTYR GJELDER EGNE SATSER.

 

PRISOVERSLAG SOM BLIR LIGGENDE (IKKE BESVART ) OVER 1 MÅNEDER BLIR RETURNERT OG FAKTURERT !

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Måtte betale 800kr for dette også som jeg heller ikke syntes er så bra siden det har tatt slik tid.. Det en kan tenke om det er at det er slik det er og helt vanlig hos dem..

 

 

Hvorfor de krever deg for kr.800.- for dette hvis kamera ikke er reparert??

 

 

På Serviceproffen's nett side står det; "FOR KONSUMENT PRODUKTER BELASTES FORUNDERSØKELSE MED KR 312,5 PRISENE ER INKL MVA.I TILLEGG KOMMER EVENTUELL FRAKT."

 

Krever de deg kr.485.- for frakten?

 

Her ville jeg sjekket med Posten hva portoen er for et kamera tur-retur Porsgrunn-Oslo og krevet tilbake eventuelt mellomlegg+ "tort&svie" for å være uten kamera i 6 uker.

 

Japan Foto burde jo dekke frakt. Det er ikke ditt problem at de ikke har et verksted i samme by som butikken. De varslet vel heller ikke at du ville måtte betale frakt og gebyr da du leverte inn kamera?

 

Vel i det papiret som jeg fikk da jeg leverte det inn står det at jeg må belage meg på å dekke kostnadene om det skulle vise seg at det er feil bruk eller støt/fukt

 

Er det hevet over tvil at det er slik, så har jeg ikke noe problem med det, men er det den minste tvil, så mener jeg det blir feil.

 

Da blir det jo egentlig humøret til han som reparerer som avgjør om du får ting på garantien eller ikke. De ser nok forskjell på om kamera er blitt brukt som slagvåpen eller til å filme ørret, så kan ikke skjønne problemet her egentlig..

 

Når en ser hvor få det gjelder, så er det enda mindre forstålig..

 

De siste 485 kronene er det vel den berømte lauritsen som får da sikkert.. Who the hell is Lauritsen :)

Endret av raggen
Lenke til kommentar

Som mitt siste innlegg i denne diskusjonen (kanskje), så kan jeg jo prøve å klargjøre et par ting.

 

Jeg tar ikke stilling til skyldspørsmålet, eller hva som burde blitt gjort.

 

Grunnen til at kameraet sendes til Lauritsen først, er faktisk av hensyn til kunden. Hver dag går en budbil fra butikken til Lauritsen. Lauritsen sorterer alle kameraene han får inn, og sender til riktig verksted senest neste dag. Ettersom man fra produsentens side er nødt til å forholde seg til autoriserte verksted for akkurat det merket, er det mange forskjellige verksteder å forholde seg til. Lauritsen har gode rutiner på dette, og man er i mye større grad forsikret at kameraet sendes til riktig verksted med en gang.

 

I tillegg er det han som tar seg av kommunikasjon mellom verksted og kunden. Å forholde seg til en ansatt i en butikk som kanskje har 10 andre ting å gjøre samtidig kan være vanskelig, og denne ansatte kan fort glemme ting (ja, en butikkjobb er tidvis utrolig hektisk). Ettersom Lauritsen har som hovedjobb å gjøre nettopp dette, er man i mye større grad sikret rask og mest mulig presis tilbakemelding.

 

Som jeg også har skrevet tidligere, så får man normalt automatisk en SMS når status endres, eller info legges til. Hvorfor du ikke har fått det i dette tilfellet, kan jeg ikke svare på. Men vedkommende som tok i mot kameraet kan ha notert feil telefonnummer, eller ikke fylt det ut i riktig felt. Feil kan skje, selv om de ikke burde skje.

 

Man blir belastet for forundersøkelse samt frakt og behandling om verkstedet påstår at det ikke er en garanti eller reklamasjonssak. Verkstedet tar i dette tilfellet 312,50, porto for pakke frem og tilbake kommer fort på 300 kroner, samt behandling av Lauritsen. Dette blir kunden gjort oppmerksom på ved innlevering av produkt da vi ber de lese gjennom standardvilkårene som blir utdelt i butikken.

 

Uansett om verksted er i samme by eller ikke, så sendes det med Posten da Lauritsen ikke har tid til å kjøre rundt til alle verkstedene selv. Og det er ikke dyrere å sende en pakke til andre siden av landet, enn til en adresse i samme by.

 

Ved en normal sak, så er behandlingstiden maks to dager lengre ved bruk av en slik løsning som Lauritsen tilbyr. Men som sagt er det store fordeler med dette. Tidsbruken i dette tilfellet skyldes at SMS'er ikke ble utsendt automatisk, men hvorfor det har skjedd, vet jeg ikke. Men vil anbefale at man tipser butikk eller Lauritsen om dette, så man kan sjekke det opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som mitt siste innlegg i denne diskusjonen (kanskje), så kan jeg jo prøve å klargjøre et par ting.

 

 

Ved en normal sak, så er behandlingstiden maks to dager lengre ved bruk av en slik løsning som Lauritsen tilbyr. Men som sagt er det store fordeler med dette. Tidsbruken i dette tilfellet skyldes at SMS'er ikke ble utsendt automatisk, men hvorfor det har skjedd, vet jeg ikke. Men vil anbefale at man tipser butikk eller Lauritsen om dette, så man kan sjekke det opp.

 

Jeg regnet med det var noe slikt, men er en først uheldig, så henger det liksom ved noen ganger.. Først fikk jeg et av de få eksemplarende av 7d som ikke tåler vann og deretter en service som dette. Jeg vet jo at hadde dette vært hverdagskost, så ville nok de vært ute av bransjen for lengst..

Så da får det bli What the hell is wrong with Lauritsen :)

Endret av raggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...