Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal de ha - værtetting på ikke-proffmodeller hos Olympus, Pentax og Samsung som er opplyst som "værtettet" er langt bedre enn værtetting hos Casonykon - det er en veldig god grunn til å heller velge Pentalympsung.

 

Joda værtettingen er bedre , men desverre er det andre ting som også teller.

Det er ikke uten grunn at Canon/nikon er mest solgte/brukte kamera .

Lenke til kommentar

Ja det er nå ingenting som overrasker meg med japan photo lenger. På sidene der en kan sjekke status på reparasjonen er det ingen oppdatering, så jeg ringte da det telefonnr jeg har fått oppgitt.

 

Det er bra jeg går mye tur og har et sterkt hjerte for japan photo og blodtrykk er ikke noen god kombinasjon i denne sammenheng..

 

Vel ringte da og vedkommende sier at han ikke vet hvor kamera er akkurat nå, men at det kommer i morgen til han.. Hadde jeg stått ansikt til ansikt med denne karen, så hadde han fått lekkasje han også (urinlekkasje). Han jobber nå bare der og er sikkert uskyldig i det hele, så jeg lot ikke det skinne igjennom i min samtale med han. Jeg føyer bare til en knekt penn i utgiftene med dette.. :)

 

Uansett så spør jeg da om hvorfor det blir sendt til han og han svarer at det er slik de gjør det. Jeg spør hvor i landet han befinner seg og han svarer Lillestrøm. Nå er jeg ikke så forbannet lenger bare oppgitt.. Jeg spør videre om det er slik at Japan Photo i Porsgrunn sender først kamera til han før han sender det til verkstedet og om samme prosedyre følges tilbake.

 

Det er slik vi gjør det sier han, så ja og mener dette fungerer utmerket. De får rep objekt inn til dem hver tirsdag og torsdag, så han trodde han fikk mitt i morgen tirsdag. Hjelpe meg.. Når og hvordan det blir sendt fra han til Japan photo gadd jeg ikke spørre om siden de ikke viste om posten som har vert i Norge siden 1647.

Lenke til kommentar

Ring Japan Foto og få tak i service/reparasjons nummeret for kamera og hvor det (ikke) er reparert (mest sannsynlig hos Serviceproffen) og be om å få snakke med han som har vurdert skaden på kamera og hvorfor det ikke går på garantien, og hvorfor dette har tatt så lang tid (er det Service eller Japan Foto som har somlet/rotet?).

 

Hadde en liknende sak hvor butikken jeg kjøpte kamera sa skaden ikke var dekket av garanti. Tok direkte kontakt med Serviceproffen og fikk dekket skaden på garantien.

Så får du litt mer klarhet i skadeomfanget og kameraets status. Ikke stol på en bevisstløs kar hos Japan Foto som "liksom" skal videreformidle skadeomfang, garantistatus o.l.

 

Generelt; Hvis man har en skade hvor man ønsker en vurdering på Skadeomfang/pris og i forhold til garantistatus så koster det KR 312,5+porto. Merk også; "PRISOVERSLAG SOM BLIR LIGGENDE (IKKE BESVART ) OVER 1 MÅNEDER BLIR RETURNERT OG FAKTURERT !"

 

Regner med at det er det som har skjedd her; Japan Foto har ikke foretatt seg noe før Serviceproffen har returnert og fakturert etter 30 dager.

 

"Moralen er": Ikke stol på at butikken følger opp når man sender et kamera til reparasjon. Be om Service nr. og ta direkte kontakt med verksted og følg opp fremdriften.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hei!

 

Det er jeg som er forfatter av diskusjonen på Foto.no.

 

mens jeg satt og leste meg igjennom denne tråden ringte Canon Norge. De så at denne saken hadde dratt sykt langt ut og tilbød meg et lånekamera mens saken ventet.

 

DET hadde jeg ikke trodd, men jeg har hele tiden hatt en veldig hyggelig og fin tone med vedkommende hos Canon. Kanskje det har hjulpet? Men uansett så hadde Foto Schrøder for en 2 uker siden eller noe lånt meg et 7D hus på egen regning. Dette fortalte jeg til Canon mannen som ringte og bad han heller sende det til Foto Schrøder. Også takket jeg han for at han tilbydde meg et lånekamera. Dette ser jeg som et pluss hos Canon :)

 

 

Det jeg egentlig hadde tenkt å kommentere her var Japan Photo sin forsikring. Jeg har bare hatt positive erfaringer med dem. Sakene mine har vært:

 

Tamron 17-50mm f2.8 - ødelagt på ferie til en som er medlem i fotogruppa jeg er leder for. Fikk nytt uten spørsmål men han som lånte det måtte kjøpe ny forsikring. Var ikke hans skyld, men sikkerhetsvakter.

 

Sony CX 105 videokamera: støv på innsiden av linsen - ble renset og LCD byttet, uten noen kostnad for meg.

 

Sony CX 105, det samme videokameraet: Ble mistet under et fallskjermhopp, helt min skyld, JP ble informert om det. Fikk nytt CX 115 og måtte betale ny forskring bare.

 

5D MkII: Stod ute i vannet mens jeg og familien var på ferie i syden. Det var endel bølger og jeg stod der et kvarter ca. Til slutt kom det en bølge og spylte over meg og kameraet. Kameraet ble ødelagt på flekken pga saltvannet. Fikk nytt uten spm.

 

Så mine opplevelser med JP og forsikringen dems er bare positive.

 

En annen ting:

 

Garanti: Noe fabrikanten gir, oftest 1 år på elektriske duppeditter. De kan nekte for garanti, men ikke reklamasjon

Reklamasjon: Er nedfelt i Forbrukerloven sier at vi har reklamasjonsrett på 3 til 5 år samt tar hånd om brudd på markedsføring osv for elektriske duppeditter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg repnummeret og trodde det var serviceproffen jeg hadde fått telefonnummeret til og at det var de jeg hadde pratet med.

 

Jeg fant sidene til serviceproffen og der var det bare reklame for en spørreundersøkelse. Har nyinnstallert datamaskin, så får laste ned en annen nettleser og se om de er lesbare med noe annet enn firefox.

 

Det er uansett for seint i dag, så får først ringe det nummeret jeg har fått i morgen å høre om de har kameraet da som de mente de skulle ha..

 

Sjekket akkurat tekstmeldingen jeg fikkfor 14 dager siden

 

Sitat:

 

Hei serviceproffen AS

Beklager den lange leveringstiden på deres canonreperasjon og har i dag blitt lovet å få dette ferdig asap. Vi sender ny melding straks det sendes til butikken mvh navnpåavsender result. Så da er det vel serviceproffen som har fått seg en avdeling i Lillestrøm..

Endret av raggen
Lenke til kommentar

 

Så mine opplevelser med JP og forsikringen dems er bare positive.

 

Kanskje jeg som ikke har fått det med meg, men hva er grunnen til at du ikke fikk 7d-en din på forsikringen?

Etter hva jeg forstår, så er 7D'en kjøpt på Foto Schrøder. Kanskje de ikke tilbyr forsikring?

 

Ja leste gjennom på foto.no og fant ut av det. Virker ganske så fantastisk denne superforsikringen til Japan Photo, men det skurrer jo litt med en forsikring som dekker alt samme pokker hva du driver med eller gjør med utstyret du forsikrer. Hmm

Lenke til kommentar

Så mine opplevelser med JP og forsikringen dems er bare positive.

 

Kanskje jeg som ikke har fått det med meg, men hva er grunnen til at du ikke fikk 7d-en din på forsikringen?

Etter hva jeg forstår, så er 7D'en kjøpt på Foto Schrøder. Kanskje de ikke tilbyr forsikring?

 

Ja leste gjennom på foto.no og fant ut av det. Virker ganske så fantastisk denne superforsikringen til Japan Photo, men det skurrer jo litt med en forsikring som dekker alt samme pokker hva du driver med eller gjør med utstyret du forsikrer. Hmm

 

Om du mister det eller det blir stjålet gjelder vel ikke den forsikringen etter hva jeg har forstått..

Lenke til kommentar

Man må ha med såpass mye av kameraet at serienummeret er lesbart.

 

Det er en ting man må være klar over angående supersikring som det blir kalt, hvis det blir hevdet at skaden har oppstått grunnet feil på kameraet "reklamasjon/garanti" vil ikke supersikringen dekke dette, og hvis importøren påstår at skaden ikke dekkes på forsikringen kan det bli et dilemma. Hvordan dette blir ordnet vet jeg ikke, kanskje supersikringen trår til da siden importøren ikke vil dekke en klar "hypotetisk" reklamasjons.

Lenke til kommentar

Det var endel bølger og jeg stod der et kvarter ca. Til slutt kom det en bølge og spylte over meg og kameraet. Kameraet ble ødelagt på flekken pga saltvannet.

 

Ventet du på den bølgen? Nå forstår jeg bedre hvorfor de kaller det "idiotforsikring" ;)

 

Du har vel her nå ramset opp 5 skader på 4 forskjellige kamera (inkl 7D som du nevner i starten) du har hatt pr nå, hvor lang tidsperiode dreier dette seg om? Ikke at det er min sak å vite, men jeg bare undrer meg litt over mengden - selv er jeg over 50 og har bare hatt 1 skade av betydning på utstyr i løpet av mine mange år med kamera. Og selv den ene skaden var egentlig ikke min skyld (en kompis snublet i stativet mitt på en fjellknaus).

 

Når det er sagt, og siden du (og trådstarter) har hatt problemer med 7D og fuktighet: En kveld glemte jeg igjen mitt 7D på bordet på terrassen, om natten regnet det rimelig heftig. Jeg tok det inn om morgenen og ristet av vannet og tørket det i en time, etterpå virket det som normalt - og noe det gjør fremdeles nå over et år etterpå. Men hadde det røket så var det alene min feil, jeg hadde utsatt det for noe det ikke var beregnet for. Så enten hadde jeg pure flaksen med meg, eller så er 7D rimelig godt tettet - det naturligste blir å anta at det siste er tilfellet.

 

Men helt klart så kan det skje at noen får et eksemplar hvor f.eks en eller flere av tetningene ikke er montert 100% rett. Mange er det neppe, men noen svært få. Dog kjenner jeg til en som mistet det i elva - selvsagt var det dødt når de fikk det opp igjen - tross alt er det ikke et undervannshus. Vedkommende prøvde å få det på garantien ved å hevde at det bare hadde vært utsatt for temperatursvingninger, men de bet ikke på den forklaringen. Selvsagt ble vedkommende forbannet (og fornærmet for at han ikke klarte lure de) og skulle aldri kjøpe Canon mer..

 

Fukt er nok et problem for de som skal avgjøre om noe er en garantisak, kamera har få problemer i forhold til mobilverden, men som regel der og er det rett og slett uvettig bruk - og selv om de fleste er klar over grensene for bruk utenfor garantibestemmelsene så gir mange f... rett og slett. Dette sagt slik at jeg ikke har grunn for å mene noe sterkt om tilfellene nevnt i denne tråden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt tre forskjellige speilreflekskameraer, og to kompaktkameraer de siste 15 årene, og det har aldri skjedd at noen av disse kameraene har blitt ødelagt av vann og fuktighet. (Nei, selv ikke kompaktkameraene) Det har heller ikke vert noe annet galt med kameraene mine. De har fungert hele tiden.

 

Nå sitter jo jeg og gnikker og pusser litt på kameraparken min ca. en gang i uken med q-tips og det hele (Jada, kall meg gjerne en geek) men det er nok mest for at jeg ikke liker at dem er fullt av neseavtrykk på skjermen og fingervatrykk over hele.

 

Jeg er veldig forsiktig med kameraene mine, men de har også ved flere annledninger vert medmeg på sjøen og smakt litt saltvann. Ikke et feilslag så langt. Selv ikke på 350D'en og 40D'en.

 

Man kan jo så klart ha vert uheldig å fått et mandagskamera også.

 

Men jeg mener fortsatt at en "idiotforsikring" bør dekke selvforskylte uhell. :)

Lenke til kommentar

Det var endel bølger og jeg stod der et kvarter ca. Til slutt kom det en bølge og spylte over meg og kameraet. Kameraet ble ødelagt på flekken pga saltvannet.

 

Ventet du på den bølgen? Nå forstår jeg bedre hvorfor de kaller det "idiotforsikring" ;)

 

Tror kanskje det blir å dra det litt langt å mistenkeliggjøre folk for det om de har hatt mange uhell. Han bruker vel bare utstyret slik det er vist i reklamen.. Litt mer aktiv enn de fleste kanskje når han hopper i fallskjerm og filmer det.. Nå skriver vel han også at den ene skaden var en kompis/bekjent sitt utstyr.

 

At det er noen som prøver seg på en forsikringssvindel som din bekjente er vel noe alle forsikringsselskap tar med i sin beregning.. Noen får svi for det og det er ikke de selv..

 

Det jeg ikke får til å rime er om jeg forstår dere rett dere som har eller har hatt superforsikringen til Japan Photo, så hadde denne skaden etter dukkerten i elva blitt dekket og vedkommende hadde fått nytt kamera.

 

Jeg kan da om dette er tilfelle kjøpe av Japan Photo et nytt kamera, betale forsikringen og ta i bruk mitt nyervervede kamera uten å bry meg det minste om hvordan jeg behandler det, går det i stykker så dekkes det av forsikringen.. Er det virkelig slik?

 

Da kan en jo om en ikke er så nøye når det nærmer seg 4 år hive det til sjøs dra det opp av vannet og sende levere det til Japan photo og få et nytt som en har i 4 år osv…

Lenke til kommentar

Nå har jeg repnummeret og trodde det var serviceproffen jeg hadde fått telefonnummeret til og at det var de jeg hadde pratet med.

 

Jeg fant sidene til serviceproffen og der var det bare reklame for en spørreundersøkelse. Har nyinnstallert datamaskin, så får laste ned en annen nettleser og se om de er lesbare med noe annet enn firefox.

 

Det er uansett for seint i dag, så får først ringe det nummeret jeg har fått i morgen å høre om de har kameraet da som de mente de skulle ha..

 

Sjekket akkurat tekstmeldingen jeg fikkfor 14 dager siden

 

Sitat:

 

Hei serviceproffen AS

Beklager den lange leveringstiden på deres canonreperasjon og har i dag blitt lovet å få dette ferdig asap. Vi sender ny melding straks det sendes til butikken mvh navnpåavsender result. Så da er det vel serviceproffen som har fått seg en avdeling i Lillestrøm..

 

I følge Serviceproffen's egen side så holder de nå til på Holmlia/Ljan (Oslo sør-øst) og som er samme adresse som Canon Norge. http://www.nettkatal...=kart&x=27&y=17

 

Kontaktinformasjonen fra deres web side;

Kontakt Serviceproffen

 

Serviceproffen AS

Adresse:

Hallagerbakken 110

1256 Oslo

 

Åpningstider 8-16, mandag til fredag.

Lørdag stengt.

 

Vi tar bankkort (bank axept) - Ikke kredittkort.

Du kan også sende oss en e-post eller en faks

Tlf: 22 76 69 69 / Faks 22 75 03 04

Canon brukerstøtte: Tlf: 23 50 01 43 / 00 800 22666 767 (gratis) åpent 08.00-17.30 på hverdager

For mer info se Canons hjemmeside

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

I følge Serviceproffen's egen side så holder de nå til på Holmlia/Ljan (Oslo sør-øst) og som er samme adresse som Canon Norge. http://www.nettkatal...=kart&x=27&y=17

 

Takk for det, men siden deres ble leslige med chrome :) Det ser ut til at det er serviceproffens folk jeg har pratet med på telefon hele tiden, men at de har fått seg en bufferavdeling som tar seg av slike som meg :)

Lenke til kommentar

Kjedelig med en sånn sak. Jeg kjøpte også 7D pga at jeg trodde værtettingen var bra. Og jeg har også brukt det i regn. På det meste sammenhengende i nesten en time. Jeg bruker tørke lett av det underveis og før jeg legger det i veska.

Jeg trodde 7D tålte regn da jeg kjøpte det. Blir litt betenkt. Nesten så man må se litt an Canons nye kameraer i fremtiden. Ikke bry seg så mye om det man leser, men heller vente til det dukker opp uventede skader på kameraene for å se hva Canon da sier om hva de tåler.

 

Jeg har vanlig verdigjenstandsforsikring i vanlig forsikringselskap på kamerautstyret.

Lenke til kommentar

Det var endel bølger og jeg stod der et kvarter ca. Til slutt kom det en bølge og spylte over meg og kameraet. Kameraet ble ødelagt på flekken pga saltvannet.

 

Ventet du på den bølgen? Nå forstår jeg bedre hvorfor de kaller det "idiotforsikring" ;)

 

Tror kanskje det blir å dra det litt langt å mistenkeliggjøre folk for det om de har hatt mange uhell. Han bruker vel bare utstyret slik det er vist i reklamen.. Litt mer aktiv enn de fleste kanskje når han hopper i fallskjerm og filmer det.. Nå skriver vel han også at den ene skaden var en kompis/bekjent sitt utstyr.

 

At det er noen som prøver seg på en forsikringssvindel som din bekjente er vel noe alle forsikringsselskap tar med i sin beregning.. Noen får svi for det og det er ikke de selv..

 

Det jeg ikke får til å rime er om jeg forstår dere rett dere som har eller har hatt superforsikringen til Japan Photo, så hadde denne skaden etter dukkerten i elva blitt dekket og vedkommende hadde fått nytt kamera.

 

Jeg kan da om dette er tilfelle kjøpe av Japan Photo et nytt kamera, betale forsikringen og ta i bruk mitt nyervervede kamera uten å bry meg det minste om hvordan jeg behandler det, går det i stykker så dekkes det av forsikringen.. Er det virkelig slik?

 

Da kan en jo om en ikke er så nøye når det nærmer seg 4 år hive det til sjøs dra det opp av vannet og sende levere det til Japan photo og få et nytt som en har i 4 år osv…

 

Forsikringen hos JP forutsetter vel at varen er kjøpt hos dem og da blir serienr på varen notert, nettop derfor må det være såpass igjen av varen ved en skade at nettop serienr er lesbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...