Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Hentet fra Canon Norge

 

 

 

 

The EOS 7D has

weather sealings (shown

in red) and high precision

alignment of seams (shown

in green) for superbwe ather

and dust resistance.

 

ZSEALS2-LG.JPG

 

 

Ikke for å kuppe tråden! Men finnes det et tilsvarende bilde over værtettingen til Nikon D700? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært mange er blitt villedet fra Canon/butikker/forumbrukere at dette kameraet er state of the art når det kommer til ruskevær.

Problemet noen 7D eiere får er at man trodde kameraet var 100% værtett, ergo det skal tåle absolutt alt av regnvær etc.

Desverre dekker ikke Canon fuktighetskader så de store lovnadene er ikke verd en dritt spør du meg.

 

Skulle jeg benyttet mitt fotoutstyr hver dag så ville jeg uten tvil valgt å ha en forsikring også.

 

Vel, vil bare påpeke at dette ikke gjelder bare Canon ,

 

Her er hva Nikon skriver om D300s .

 

D300 beskyttes av et solid og lett kamerahus i magnesium som er forseglet mot ytre påvirkning, og vil forandre måten du jobber med fotografering på.

 

Robust kamerahus i magnesium: tåler vann og støv.

 

Vil vel påstå at denne er mere misvisende, da vann vitterligen er en ytre påvirkning og at dette kameraet ikke er mere vantett enn feks 7D :hmm:

 

http://www.nikon.no/...fessional/d300s

Jeg har vel heller ikke hevdet at Nikon er bedre en Canon når det gjelder å bruke litt for store ord i reklamen sin, hvis jeg husker rett så modererte Canon seg litt etter en stund på 7D'en, men svært mange bet på agnet og skrøt husets motstandsdyktighet mot ruskvær opp i skyene.......

Ettersom jeg ikke har D300S så har jeg aldri lest reklamen til Nikon angående garanti og fuktighetskader, men selv de beste kan jo legge på litt ekstra :innocent:

 

Her ett par linker fra Canon Norge:

Legg merke til den pene formuleringen:

Beskyttelse mot omgivelser og vær

Undersøkelsene viste også at fotografer som liker å fotografere under ekstreme forhold, stiller høyere krav til konstruksjonen. Canon brukte denne tilbakemeldingen til å utforme et kamera med suveren beskyttelse. ”Vi brukte omfattende forseglinger for å sikre maksimal vannsikkerhet, og alle skjøtene i kamerahuset av magnesium ble forsterket”. Resultatet var en værbestandighet som kan sammenlignes med Canons legendariske EOS-1N.

Lenke til kommentar

http://www.nikon.no/...fessional/d300s

Jeg har vel heller ikke hevdet at Nikon er bedre en Canon når det gjelder å bruke litt for store ord i reklamen sin, hvis jeg husker rett så modererte Canon seg litt etter en stund på 7D'en, men svært mange bet på agnet og skrøt husets motstandsdyktighet mot ruskvær opp i skyene.......

Ettersom jeg ikke har D300S så har jeg aldri lest reklamen til Nikon angående garanti og fuktighetskader, men selv de beste kan jo legge på litt ekstra :innocent:

 

Her ett par linker fra Canon Norge:

Legg merke til den pene formuleringen:

Beskyttelse mot omgivelser og vær

Undersøkelsene viste også at fotografer som liker å fotografere under ekstreme forhold, stiller høyere krav til konstruksjonen. Canon brukte denne tilbakemeldingen til å utforme et kamera med suveren beskyttelse. "Vi brukte omfattende forseglinger for å sikre maksimal vannsikkerhet, og alle skjøtene i kamerahuset av magnesium ble forsterket". Resultatet var en værbestandighet som kan sammenlignes med Canons legendariske EOS-1N.

 

Sier heller ikke at du har sagt det, jeg påpeker bare at denne "reklamen" finner en hos de fleste produsenter uten at de vil garantere for det, det er det som er poenget .

når det gjelder 7D ser det forresten ut som om erfaringene spriker veldig, i denne tråden ser det ut som om trådstarter har fått et kamera som tåler lite , menst jeg og flere med meg har brukt 7D på Svalbard i bitende kulde, tatt det rett inn fra minus 20 til pluss 20 grader , vært ute i sludd. storm og pøsende regn uten problemer :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 7D i all slags vær, inkludert brått skiftende vær (fra et par minus til herlig påskevær med 6-8 grader og strålende sol på et blunk på påskefjellet. Det ble også brukt en del under Ski-VM i Kollen i -5 til -10 uten noen som helst problemer.

 

Jeg anser det som et fantastisk kamerahus for sport og action for de som ikke har råd til å gå hele veien opp til 1D mk4 (man får jo 70-200mm f/2.8L IS USM ++ for mellomlegget).

 

Dersom du har fått et kamerahus som er skadet av fukt er det enten dårlig bygget, eller så har du vært uforsvarlig/for kjapp ved transportering mellom (store) temperaturskifter.

Lenke til kommentar
når det gjelder 7D ser det forresten ut som om erfaringene spriker veldig, i denne tråden ser det ut som om trådstarter har fått et kamera som tåler lite , menst jeg og flere med meg har brukt 7D på Svalbard i bitende kulde, tatt det rett inn fra minus 20 til pluss 20 grader , vært ute i sludd. storm og pøsende regn uten problemer :hmm:

men ville tro at hvis det var snakk om noen få mandagseksemplar det er snakk om, at Canon ville komme best ut av det med å reparerer kameraet på garanti.....
Lenke til kommentar
når det gjelder 7D ser det forresten ut som om erfaringene spriker veldig, i denne tråden ser det ut som om trådstarter har fått et kamera som tåler lite , menst jeg og flere med meg har brukt 7D på Svalbard i bitende kulde, tatt det rett inn fra minus 20 til pluss 20 grader , vært ute i sludd. storm og pøsende regn uten problemer :hmm:

men ville tro at hvis det var snakk om noen få mandagseksemplar det er snakk om, at Canon ville komme best ut av det med å reparerer kameraet på garanti.....

 

Tja,jeg vet ikke hvordan Canon er på reklamasjoner, da jeg faktisk ikke har hatt noe å reklamere på, har sikker vært heldig gjennom årene da .

Men med en slik reklame som Canon , Nikon med flere bedriver skulle det faktisk vært intresangt om en slik sak ble prøvet i en eller annen rettslig instans her i landet.

For det er ikke tvil om at reklamen/omtalen er til å misforstå, iallefall leder den til å tro at produktene tåler mere enn de faktisk gjør .....

Lenke til kommentar

Synd å høre at butikk/verksted har satt seg på bakbeina i denne saken.

 

Med et kamera som er innen garanti tiden er dette noe de burde fikse og beholde en lojal kunde. Det er tross alt billig for et verksted å fikse en sånn skade i forhold til størrelsen på regningen en kunde ville få fra dem.

 

Vurderingen garanti/ikke garanti er det bare en kar på verkstedet som avgjør. Han kunne vurdert det helt anderledes hvis han ville. Tatt i betraktning at det har tatt så lang tid burde tvilen komme kunden til gode.

 

Argumentet mitt i denne saken er at dette kamera har vær-tetting i følge produsenten, og at det ikke er eier som har vært uforsiktig, men at det må ha vært produksjons feil på vær-tettingen. Noe de ikke kan motbevise.

 

Klager du saken inn for Forbrukerrådet tror jeg du lett vinner frem.

 

Når det gjelder det å kjøre helt til Oslo for å lever kamera/hente det igjen, så fungerer posten helt fint enda. Men hvis du først tar den turen for å hente kamera så ville jeg insistert på å hente det på verkstedet.

 

Med egne garantisaker så har jeg operert direkte med verksted selv om varen var kjøpt i lokal butikk.

 

Ikke la Butikk/Verksted/Canon slippe billig unna med denne saken.

 

 

Lenke til kommentar
Blitsen sluttet å fungere noen uker etter jeg kjøpte kamera. Sender det ikke inn før nå et år etterpå.

Dette har ikke så mye med denne aktuelle saken å gjøre, men bare et lite tips til senere ettersom du ventet så lenge med å sende inn kameraet.

 

Om du en gang skulle få en feil på kameraet eller et objektiv, og venter så lenge med å sende det inn på reklamasjon, så kan verkstedet nekte å la det gå på reklamasjon, spesielt hvis feilen er av en slik art at den kan ha forverret seg i mellomtiden.

 

Et eksempel er hvis fokusringen/zoomringen på objektivet "knepper" eller er blitt tregt og vanskelig å bruke når man vrir på det, men kan brukes, så venter man kanskje til objektivet er helt umulig å bruke før man sender det inn. I et slikt tilfelle kan verksted nekte reklamasjon ettersom det er forbrukerens feil at feilen er blitt forverret. Lengre tids bruk med feil kan ha ført til at mekanikken har blitt skadet på grunn av en ujevnhet slik at hele mekanikken må byttes, fremfor at man kanskje bare kunne justert på en skjev del.

 

Vannskader kan over tid også forverre seg til en slik grad at den ser verre ut enn det den var i utgangspunktet. Det ser imidlertid ikke ut til å være tilfellet her, da vannskader i følge verksted ikke ser ut til å dekkes uansett hvor små de er på EOS 7D.

 

Fristen for å reklamere kan i følge forbrukerkjøpsloven imidlertid aldri være under to måneder etter at forbruker burde ha oppdaget feilen, men det anbefales altså alltid å reklamere så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Blitsen sluttet å fungere noen uker etter jeg kjøpte kamera. Sender det ikke inn før nå et år etterpå.

 

Fristen for å reklamere kan i følge forbrukerkjøpsloven imidlertid aldri være under to måneder etter at forbruker burde ha oppdaget feilen, men det anbefales altså alltid å reklamere så fort som mulig.

 

Det var sikkert dumt av meg å ikke levere det inn med det samme, men jeg trodde at dette var en feil med kamera som greit ville bli reparert på garantien. Jeg ble veldig overrasket når jeg fikk beskjeden om at det var vannskade. Skuffet over hvor dårlig mitt eksemplar av dette kamera er å bruke ute er jeg også, men mest irritert er jeg over tiden det har tatt, siden det nå er over 5 uker siden jeg leverte det inn.

 

Tok en tur på google og søkte på canon moisture damage og fikk 2 210 000 oppslag. Nikon moisture damage 1 260 000 oppslag

 

Ikke noe en kan legge så mye i, men får en jo til å undres bitte litt på om canon er det beste for meg som tar mesteparten av mine bilder ute..

Lenke til kommentar

Hvordan er værtettingen til konkurrentene innen samme prissegment? Årsaken til at det er færre Sony-/Pentax-klager kan kanskje være at det er færre brukere. Ellers er det vel lov til å håpe på at både Canon og Nikon har sett all klaginga på 7D og D300, og sørger for bedre tetting neste gang.

 

For øvrig bestilte jeg nylig et par sånne:

 

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370556605035&ssPageName=ADME:L:OC:US:1123

 

Sikkert kjekt å ha i sekken.

Lenke til kommentar

Tok en tur på google og søkte på canon moisture damage og fikk 2 210 000 oppslag. Nikon moisture damage 1 260 000 oppslag

Men så finnes det jo en del mer Canon-kamera der ute enn Nikon også :) Hvis vi antar at Canon og Nikon har omtrentlig samme feilrate, så ser de tallene ganske riktige ut.

 

Men et Google-søk er nok uansett ikke en gode måte å innhente statistikk på.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt omkring samt studert mitt 7D kamera og etter hva jeg kan skjønne så kan det virke som om det svakeste punktet nok må være festet for bærereimen, det til høyre på kamera (sett bakfra)

for om en studerer det så er jo det senket ned i kameratoppen og vil jo da fungere som en liten "brønn".

Skulle det da samle seg vann her og tettingen ikke er 100% så vil det før eller senere trenge ned i kameraet .

Tror det kan være en ekstra forsikring for de som har 7D og da legge en tynn film med silikon el nedi dær som en ekstra forsegling.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tok en tur på google og søkte på canon moisture damage og fikk 2 210 000 oppslag. Nikon moisture damage 1 260 000 oppslag

Men så finnes det jo en del mer Canon-kamera der ute enn Nikon også :) Hvis vi antar at Canon og Nikon har omtrentlig samme feilrate, så ser de tallene ganske riktige ut.

 

Men et Google-søk er nok uansett ikke en gode måte å innhente statistikk på.

 

Siden jeg har så god tid til å sitte her i stedet for å være ute å fotografere, så sjekket jeg litt for morro. Det ser ut til at canon og Nikon er stort sett likeverdige når det gjelder uttalelser fra både eksperter og brukere.

 

Når det gjelder salg derimot så ligger Canon lang foran, så du har nok rett i at det er fler av dem der ute.

 

Men så sier den samme undersøkelsen at Nikon kamera blir mer brukt.

At det er mange ganger fler canon kamera solgt er jo en ting, men om de blir liggende uten å bli brukt, vel da er det ikke godt å si likevel.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...