malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Kan vel starte med det på lyden, jeg bruker ikke noen høyttalere ved siden av TV-en, jeg syntes selv at TV-en har en fin lyd, trenger ikke å skru lyden så høyt heller, holder meg på en 14/100 av Volum. Så da er det vertfall ikke dårlig lyd på dette LED TV-et. Det har du en liten fin ting, for TV-en er faktisk på 100HZ. Å en ting til, siden du kanskje ville bruke Pc-en på TV-en, regner jeg kanskje med at du skal se filmer noen ganger? For denne TV-en har en fin Allshare funksjon, som du ikke trenger å koble Pc-en til TV-en eller noe anent sur Dette høres riktig så lovende ut. Allshare høres spennende ut, dette var jeg ikke kjent med. Veldig fint at du har også har brukt Canal Digitals dekoder, var nemlig litt i tvil om denne var "godkjent" av CD i og med at TV-en ikke er digitalfjernsynssertifisert. Er det noen som vet hva dette betyr i praksis? Et siste pirkespørsmål: den foten som følger med, kan du svinge TV-en fra side til side på den eller er den helt fast så du må løfte hele greia hvis du skal snu på TV-en? Takk! Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Kan vel starte med det på lyden, jeg bruker ikke noen høyttalere ved siden av TV-en, jeg syntes selv at TV-en har en fin lyd, trenger ikke å skru lyden så høyt heller, holder meg på en 14/100 av Volum. Så da er det vertfall ikke dårlig lyd på dette LED TV-et. Det har du en liten fin ting, for TV-en er faktisk på 100HZ. Å en ting til, siden du kanskje ville bruke Pc-en på TV-en, regner jeg kanskje med at du skal se filmer noen ganger? For denne TV-en har en fin Allshare funksjon, som du ikke trenger å koble Pc-en til TV-en eller noe anent sur Dette høres riktig så lovende ut. Allshare høres spennende ut, dette var jeg ikke kjent med. Veldig fint at du har også har brukt Canal Digitals dekoder, var nemlig litt i tvil om denne var "godkjent" av CD i og med at TV-en ikke er digitalfjernsynssertifisert. Er det noen som vet hva dette betyr i praksis? Et siste pirkespørsmål: den foten som følger med, kan du svinge TV-en fra side til side på den eller er den helt fast så du må løfte hele greia hvis du skal snu på TV-en? Takk! Da har du også kommet rett, Du kan snu tv-en til vær side ^^ Lenke til kommentar
malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Får nesten spørre om dette i en egen post i håp om å få best mulig svar: Samsung 40" LED-TV UE40D5005 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627728#extra) Er ikke digitalfjernsynssertifisert. Noen som vet hva betyr dette og hvilke konsekvenser dette har? Kommer til å veksle mellom å bruke Canal Digital HD-PVR og vanlig Canal Digital kabel-TV fra veggen uten dekoder. Lenke til kommentar
Ceba Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Best bildekvalitet får du dersom du velger plasma, men som sagt i tidligere poster opptrer disse tvene best under litt mørkere lysforhold. Overlegen fargegjengivelse, og hurtigere billedbehandling gjør plasma-tver klart best til filmtitting/ gaming. (Raskere bildefrekvens og responstid gir mer naturlige bevegelser og null inputlag.) Ville holdt meg unna Samsung sin billige led-skjerm da du vil oppdage etterslep og generelt hakkete bilde da denne har 100hz CMR istedet for "ekte" 100hz. (Panelet de bruker støtter ikke mer enn 50hz så det er bare juks). Samsungen har dog en gaming mode som gjør bevegelser litt jevnere, men ødelegger fargene. Dersom du kan øke budsjettet ditt litt ville jeg gått for: TX-P42G30Y Denne har Panasonics neoPDP tek, samt syrebehandlet skjerm, så den vil heller ikke være like blank og lyssensitiv som billigere plasmaer Om du er låst på 5k har du en ålreit led-tv fra LG: 42LV4500 Ble et litt raskt svar, så fant bare de to alternativene, dersom du finner samsungs 5-serie plasma er nok dette også mye tv for pengene! Lykke til med valget av ny tv:) Lenke til kommentar
malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Best bildekvalitet får du dersom du velger plasma, men som sagt i tidligere poster opptrer disse tvene best under litt mørkere lysforhold. Overlegen fargegjengivelse, og hurtigere billedbehandling gjør plasma-tver klart best til filmtitting/ gaming. (Raskere bildefrekvens og responstid gir mer naturlige bevegelser og null inputlag.) Ville holdt meg unna Samsung sin billige led-skjerm da du vil oppdage etterslep og generelt hakkete bilde da denne har 100hz CMR istedet for "ekte" 100hz. (Panelet de bruker støtter ikke mer enn 50hz så det er bare juks). Samsungen har dog en gaming mode som gjør bevegelser litt jevnere, men ødelegger fargene. Dersom du kan øke budsjettet ditt litt ville jeg gått for: TX-P42G30Y Denne har Panasonics neoPDP tek, samt syrebehandlet skjerm, så den vil heller ikke være like blank og lyssensitiv som billigere plasmaer Om du er låst på 5k har du en ålreit led-tv fra LG: 42LV4500 Ble et litt raskt svar, så fant bare de to alternativene, dersom du finner samsungs 5-serie plasma er nok dette også mye tv for pengene! Lykke til med valget av ny tv:) Budsjettet er låst til 5000 ja. Utfordringen er, som du sier, at TV-en står i svært lyse omgivelser i minst halve året. Tror derfor ikke at det blir maksimal utnyttelse av plasmateknologien. Du linker til en interessant modell fra LG. Dette er en LCD-skjerm med LED-belysning, ergo ikke en fullverdig LED. Jeg sliter litt med å se hva som er forskjellig på "din" TV og den jeg linker til foruten at LG-en har 100 HZ og Samsungen har nettverkstilkoblingsmuligheter. Er det noe annet enn 100 HZ som gjør LG-en til en bedre TV? Jeg husker for noen år siden hvor man merket stor forskjell på 50 og 100 HZ TV-er. Vil man merke tilsvarende forskjell på disse 2 TV-ene eller er skillet marginalt? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ok... Litt mer skole... Alle led tv-er bruker lcd paneler. Light-emitting diode eller led er baklyset som får skjermen til å vise bilde. En lcd trenger nemlig baklys for i det hele tatt å kunne vise et bilde. Vanlig lcd bruker rør som ligger bak panelet. Edge led heter det når lysene er montert på sidene og kantene. Led er når baklyset består av mange små lamper som kan dimmes helt ned i de sorte partiene av bildet. Uansett er panelet alltid... LCD... Lenke til kommentar
Ceba Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Du vil merke stor forskjell i den grad at Sammyen i prinsippet kun er 50hz. ALLE led-tver er lcd-skjermer. Og både LGen og Sammyen er kant-led som vil si at led-belysningen er i rammen av tven. For å få "full-led" må du opp i toppmodellene, og selv her dominerer kant-led. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Alle flat tv-er er 50hz. 100, 200, 300, 400 og gud vet hva har ingenting med hz å gjøre. Begrepet dukket opp da noen smarte hoder fant ut at det var på tide å gjøre noe med flimring til de gamle crt skjermene. Du vet. De store boksene. Dette ble kalt 100hz. Hvorfor vet jeg ikke. Signalet inn var fremdeles 50/60hz. Å øke dette signalet gjorde nemlig ikke noe med flimringen siden signalet som kom/kommer fra veggen var, og er 50hz. 100hz på lcd eller plasma for den saks skyld har ingenting med hz å gjøre det heller. Signalet inn er fremdeles... Bare 50hz. Muligens noen ganger 60hz. Lcd flimrer riktignok ikke, men responstiden er ganske treg siden hver celle i panelet gjør en liten snuopperasjon for hver gang bildet forandrer seg. Av den grunn var det igjen noen smarte hoder som fant ut at de kunne lage et system som økte antall frames i sekundet. Et annet ord for dette er interpolering. Hvorfor tv produsentene bruker hz begrepet på digitale billedfunksjoner kan jeg ikke svare på. Panasonic er til og med så vinglete at de kaller systemet sitt for både 600hz og Intelligent Frame Creation. Sistnevnte er nok det beste begrepet. Det et panel som oppgir 100hz gjør, slik jeg har forstått det, er å duplikere bilder, slik at bevegelse oppleves skarpere. Får vi ikke nok bildeoppdateringer, fyller de små grå inn og vi opplever uskarphet. Et dårlig panel på 50hz vil i tillegg oppleves "hakkete". PFL3606H fra Philips er et prima eksempel på akkurat dette. 600hz "subfield" og alt det her er brukes nok i all hovedsak til markedsføring mot den konkurrerende LCD-teknologien. I LCD-paneler er det ikke snakk om flimmer som du sier, fordi det er et konstant baklys som filtreres av en matrise som bestemmer hvor mye lys og hvilke farger som skal slippe gjennom. I plasmaskjermer derimot, er en halv million små celler som ved pulsmodulering tilføres strøm og utstråler lys, som så opplyser fosfor og skaper farge. Så en plasmaskjerm kan i teorien flimre, men dette ser vi selvfølgelig ingenting til. Med LCD-paneler snakker vi derfor om oppdateringsfrekvens for å unngå uskarphet i bevegelse, ikke for å forhindre flimmer. Jeg synes dermed det blir feil å undre seg om hvorfor en bruker hertz på digitale billedfunksjoner. Om du er låst på 5k har du en ålreit led-tv fra LG: 42LV4500 Skal man ha LG burde man passe på at det står en "N" bak produkt/serienummeret. Nå kom LG med noen nye pixelgaranti-krav i år, men slik det har vært tidligere innebefattes kun TVer som er kjøpt gjennom LG i norden (LG Nordic eller noe slikt). Står det ikke en N-betegnelse bak er det gråimport, og LG i norden frasier seg ansvaret for TVn, og du må vente lengre om det skjer noe, da apparatet kan risikere å måtte sendes til produsenten. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Ok... Litt mer skole... ALLE led-tver er lcd-skjermer. Ok, takk for nyttig opplæring. Akkurat derfor jeg spør her på forumet. Jeg sliter imidlertid med å finne erfaringer/tester/reviewer til LG-en på nettet, mens jeg finner en god del om Samsungen. Noen av deres om har personlige erfaringer med LG-en? Lenke til kommentar
malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Skal man ha LG burde man passe på at det står en "N" bak produkt/serienummeret. Nå kom LG med noen nye pixelgaranti-krav i år, men slik det har vært tidligere innebefattes kun TVer som er kjøpt gjennom LG i norden (LG Nordic eller noe slikt). Står det ikke en N-betegnelse bak er det gråimport, og LG i norden frasier seg ansvaret for TVn, og du må vente lengre om det skjer noe, da apparatet kan risikere å måtte sendes til produsenten. Den aktuelle LG-en her har ingen slik N bak seg. Sånne ting er veldig kjekt å være klar over. Du virker å ha stor greie på dette med HZ og frekvens. Tør jeg spørre hva du tenker om Samsungen, som har 50 HZ men oppgir 100 Hz Clear Motion Rate? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hvis plasmaskjermer ikke hadde "sub-field drive" (600Hz eller whatever) hadde nok ingen kjøpt de. Det er ikke noe mer fancy enn at det samme bildet blir tegna opp 10 ganger før neste bilde kommer. Hvis man da har en kilde på 60Hz så vil panelet oppdateres med 600Hz (men bare 60 unike frames). Det noen kanskje ikke vet er at ved kilder som er f.eks. 24 Hz så vil man kun få 240Hz. Ikke at det har noe å si men utrykket 600Hz kan være ganske misvisende. Og det er egentlig bare markedsføring/salgstriks. Folk vet at Hz er bra men aner ikke hva "sub-field drive" er for noe. Plasmaskjermer fungerer som CRT-skjermer bare at i stedet for et digert katoderør som spyr elektroner mot et panel så har man plasmaceller som sender ut fotoner mot et i prinsippet likt panel. 600Hz (10x sub-field drive) og Intelligent Frame Creation er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Skal man ha LG burde man passe på at det står en "N" bak produkt/serienummeret. Nå kom LG med noen nye pixelgaranti-krav i år, men slik det har vært tidligere innebefattes kun TVer som er kjøpt gjennom LG i norden (LG Nordic eller noe slikt). Står det ikke en N-betegnelse bak er det gråimport, og LG i norden frasier seg ansvaret for TVn, og du må vente lengre om det skjer noe, da apparatet kan risikere å måtte sendes til produsenten. Den aktuelle LG-en her har ingen slik N bak seg. Sånne ting er veldig kjekt å være klar over. Du virker å ha stor greie på dette med HZ og frekvens. Tør jeg spørre hva du tenker om Samsungen, som har 50 HZ men oppgir 100 Hz Clear Motion Rate? Har ikke sett nøye på den på høyoppløste kilder, men den er nok ikke den verste i klassen. Personlig mener jeg likevel at man får mer igjen for pengene ved å gå for en lcd, rent på det tekniske. Utseende og "følelse" spiller jo òg en rolle, og her er scorer Samsung godt hos veldig mange. EX500 som jeg linket tidligere er enda i salg, mens min personlige lcd-favoritt må være Samsungs C635 fra i fjor. EX500 fra Sony ligger hakk i hel på de testene jeg har sett av de mot hverandre, og jeg mener derfor det er et godt kjøp. Når det er sagt tror jeg ikke du blir misfornøyd med D5005, og andre brukere her på forumet ser ut til å være svært fornøyd med kjøpet. Vil anbefale deg, selv om du innledningsvis var litt imot akkurat dette, å dra innom en tv-forhandler og se på apparatene der. Ingen forhandlere har lov til å stille på TVer på vegg slik at noen fremstår bedre enn andre. De står dermed i butikkmodus, som vanligvis er dynamisk innstilling, og kanskje litt diverse info på skjermen - så ikke bry deg så alt for mye om fargene, men se heller etter bevegelse i bildet. Du kan jo òg spørre en ansatt om han eller hun kan sette på en blu-ray-kilde, så kan du jo selv kikke litt. Én ting er jo å se på anmeldelser og tips på forum, en annen ting er å se og prøve sjøl. Men igjen; tror du blir godt fornøyd med de du allerede heller mot. Lykke til, og oppdatér gjerne tråden med hva du endte opp med, og hva du selv syntes Lenke til kommentar
malarki Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Har ikke sett nøye på den på høyoppløste kilder, men den er nok ikke den verste i klassen. Personlig mener jeg likevel at man får mer igjen for pengene ved å gå for en lcd, rent på det tekniske. Utseende og "følelse" spiller jo òg en rolle, og her er scorer Samsung godt hos veldig mange. EX500 som jeg linket tidligere er enda i salg, mens min personlige lcd-favoritt må være Samsungs C635 fra i fjor. EX500 fra Sony ligger hakk i hel på de testene jeg har sett av de mot hverandre, og jeg mener derfor det er et godt kjøp. Når det er sagt tror jeg ikke du blir misfornøyd med D5005, og andre brukere her på forumet ser ut til å være svært fornøyd med kjøpet. Vil anbefale deg, selv om du innledningsvis var litt imot akkurat dette, å dra innom en tv-forhandler og se på apparatene der. Ingen forhandlere har lov til å stille på TVer på vegg slik at noen fremstår bedre enn andre. De står dermed i butikkmodus, som vanligvis er dynamisk innstilling, og kanskje litt diverse info på skjermen - så ikke bry deg så alt for mye om fargene, men se heller etter bevegelse i bildet. Du kan jo òg spørre en ansatt om han eller hun kan sette på en blu-ray-kilde, så kan du jo selv kikke litt. Én ting er jo å se på anmeldelser og tips på forum, en annen ting er å se og prøve sjøl. Men igjen; tror du blir godt fornøyd med de du allerede heller mot. Lykke til, og oppdatér gjerne tråden med hva du endte opp med, og hva du selv syntes At den ikke er den verste i klassen lover jo bra.. kremt.. Hehe.. Skal få dratt til et par butikker for å studere TV-er litt på nært hold og satse på at jeg finner noen kompetente selgere, men det får dessverre ikke blitt før mot slutten av uka. Utfordringen blir at ingen av de aktuelle TV-ene selges i fysiske butikker. Unntaket er EX500 som du nevner (og som ser ut som en svært god TV mht tester og spesifikasjoner), men som koster hele 6000 på Elkjøp. Får se hvordan det går, dukkert sikkert opp flere spørsmål etter butikkrunden Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Samsungs D5005 pleier å være utstilt. Lefdal kjører i allefall på med tilbud på den i 46'' for tiden. Har sett EX500 helt nede i fem tusen akkurat, og jevnt i mange butikker til fem og et halvt. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvis du skal ha "mye" tv for pengene er plasma det beste valget. De aller fleste velger lcd og det gjør at prisene på plasma presses ned. Derfor vil ikke en selger anbefale deg plasma heller siden de tjener mer på å selge en lcd skjerm. Det de tjener aller mest på er å selge deg en Samsung. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvis du skal ha "mye" tv for pengene er plasma det beste valget. De aller fleste velger lcd og det gjør at prisene på plasma presses ned. Derfor vil ikke en selger anbefale deg plasma heller siden de tjener mer på å selge en lcd skjerm. Det de tjener aller mest på er å selge deg en Samsung. Du er helt på jordet. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Har sett at Sony KDL40EX500AEP (http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/tv/KDL40EX500AEP/sony-40-lcd-tv-kdl-40ex500)er på et svært begrenset tilbud til kr 4500 i butikk. De visste ikke hvor lenge dette skulle være, men dersom det varer ut morgendagen blir det sannsynligvis min nye TV. Dette er 1500 billigere enn hva den ligger til på nettet, så spørs hvor lenge de gidder å ha den prisen på Lefdal. Virker som en god TV, selv om det er fjorårsmodellen. Noen som har noen momenter å bemerke angående den sånn i siste liten? Takk til Kommissar for tipset og til alle for innspill! Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Har sett at Sony KDL40EX500AEP (http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/tv/KDL40EX500AEP/sony-40-lcd-tv-kdl-40ex500)er på et svært begrenset tilbud til kr 4500 i butikk. De visste ikke hvor lenge dette skulle være, men dersom det varer ut morgendagen blir det sannsynligvis min nye TV. Dette er 1500 billigere enn hva den ligger til på nettet, så spørs hvor lenge de gidder å ha den prisen på Lefdal. Virker som en god TV, selv om det er fjorårsmodellen. Noen som har noen momenter å bemerke angående den sånn i siste liten? Takk til Kommissar for tipset og til alle for innspill! Trur pappa har det i 50 tommer eller noe er ikke helt sikkert, men pappa syntes selv den jeg kom med Samsung 40 Tommer, er finere å se på. Å vi ser klart forskjell på HD kanaler. At Sa,simgem er nest. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Har sett at Sony KDL40EX500AEP (http://www.lefdal.co...-tv-kdl-40ex500)er på et svært begrenset tilbud til kr 4500 i butikk. De visste ikke hvor lenge dette skulle være, men dersom det varer ut morgendagen blir det sannsynligvis min nye TV. Dette er 1500 billigere enn hva den ligger til på nettet, så spørs hvor lenge de gidder å ha den prisen på Lefdal. Virker som en god TV, selv om det er fjorårsmodellen. Noen som har noen momenter å bemerke angående den sånn i siste liten? Takk til Kommissar for tipset og til alle for innspill! 4500 er vel tilnærmet innkjøpspris, så løp og kjøp! Tør jeg spørre hvor i landet du befinner deg? Lenke til kommentar
skipskip Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Kan absolutt anbefale Sony 40EX500, og får du den til 4500,- er det et røverkjøp, det er 500,- billigere enn jeg fikk den for tre måneder siden. Den har nemlig økt i pris i løpet av noen måneder fra 5000 til 6000 kr. TVen må kalibreres før den er noe tess, og jeg kan gi deg gode innstillinger hvis du kjøper den. Eneste negativene jeg kan komme med er at høytalerne er lite tess, men så koble den helst opp til hjemmekino eller høytalere for akseptabel lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå