Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer aksjonspotensialet i et nevron?

Anbefalte innlegg

Sakset og redigert fra kjemiassistansetråden!

Jeg studerer psykologi for førsteåret og det er ikke akkurat kjent for å være så formeltungt. Enda verre er det at når det kommer noe som faktisk er veldig konkret, så kan det for meg være irriterende løse tråder (sannsynligvis fordi den fulle forklaringen ikke er viktig for pensum). Er selv ikke særlig god i biologi, heller.

Det handler om nervecellen. Jeg forstår ikke hvordan aksjonspotensialet virkelig fungerer. Jeg er klar over at det er -70 mV i nervecellen under hvilepotensial. Jeg er klar over at ved stimulering av nervecellen, som fører til en knapp luke for å slippe inn nok positivt ladde natriumioner gjennom ion-kanaler til å skape -50 mV, så vil alle (?) sluser (ion-kanaler) åpne seg og aksjonspotensialet setter i gang, og +40 mV sendes nedover langs aksonene. Jeg er klar over at nervecellen deretter refleksivt lukker ion-kanalene og sender ut K+ ioner for å skru ned spenningen, og at natrium-kalium-pumpen setter i gang med å stabilisere spenningen til -70mV igjen.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan man kan få +40 mV ved å slippe inn natriumionene, vil ikke spenningen straks gå opp til ikke mer enn 0 mV? Eller skjer slik utligning av spenning etter en slags "strikkhopp"-oppførsel? Boken er helt håpløs her, eller så er jeg det. Den sier at cellen ved aksjonspotensialet åpner alle ion-kanalene, noe som tillater både influx og efflux av alle ioner, og den bygger videre på denne selvmotsigelsen (?) ved å si at ion-kanalene ikke er åpen under hvilepotensialet fordi det bare ville føre til at spenningen ble 0. Den sier også at den "åpner" disse ion-kanalene, og ionene "tiltrekkes" den negative ladningen, og antyder for meg ikke at nervecellen gjør noen innsats i å presse inn positive ioner for å skape spenningen selv.

Noen som har peiling her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er viktig, er at spenningen over nervecellemembranene ikke kun utgjøres av ionenes elektriske gradient, men av den totale elektrokjemiske gradienten.

DVS at ionene i tillegg til å nøytralisere spenningsforskjeller mellom ut og innsiden, "ønsker" de også kjemisk likevekt på hver side.

Nernst' likning tror jeg er riktig å bruke her, og du kan da regne deg frem til likevektspotensialet til de respektive ionene. Likevektspotensialet til natrium er +40mV, og natrium vil derfor strømme inn til denne verdien er nådd.

Det er uaktuelt for Natrium å stoppe allerede på 0mv, siden den kjemiske likevekten (mye høyere kons av natrium ekstracellulært enn intracellulært), fremdeles vil drive natrium kraftig inn, selv om spenningsforskjellen er annullert.

Håper det var en grei forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...